I lördags träffades jag med mina underbara vänner på julbord hos Caroline. Det var så himla mysigt. Alla tog med sig lite mat, så vi hade prinskorvar, matpajer, köttbullar, grillad kyckling och massa annat. Maten var verkligen super god och jag tog med mig lite hembakade kakor.

Recept för krispiga äppelkakor:

Margarin (t.ex. milda) - 200g

Mjöl - ca 500 g

Cream Fraische - 3 dl

Bakpulver - 1 tsk

Vaniljsocker - 1 tsk

Äpple - 3 medelstora

Kanel - 2 msk

Flörsocker - 125 g

Börja med att blanda margarin, mjöl, cream fraische, bakpulver, vaniljsocker och äggulan i en bunke. Detta behöver gå snabbt då degen inte ska behålla sig kall. När du är klar med degen, täck den med plastfolie och sätt in i kylskåpet i ca 1-2 timmar.

Täck köksbänken med lite mjöl och kavla ut degen. Den ska vara ca 2-3 cm tjock. Näst skär ut medelstora ringar. Detta kan du göra med t.ex. ett vinglas. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg ca 2-4 skivor på varsin ring och rulla ihop den. Lägg sedan kakor på plåten med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 180°C och grädda kakor i ca 20-25 min.

När kakorna är gyllenbruna kan du ta ut de från ugnen. Låt de svalna lite och täck med florsocker.



Kommande vecka kommer att vara ganska lugn. Jag kommer att spendera mycket tid på träning, men kommer även försöka att komma ikapp med bokläsning och ska även träffa Caroline för en promenad. På fredag ska jag fira 5 års dagen med min underbara man; vi har tänkt gå till Liseberg då det är så himla fint där nu under julen. Dessutom kommer vi att fira pappas födelsedag och gå på ännu en julbord vid slutet av veckan. Längtar redan!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Dagens träning var dödlig!
Började med lätt uppvärmning på löpbandet 10 min. Sedan gick jag över till trappmaskinen där jag körde i lite olika tempo och gjorde även kickbacks för att aktivera rumpmuskler. Därefter cyklade jag i ca 20 min och avslutade med stretching.

Att stretcha är så skönt, speciellt när man är stel i kroppen som jag brukar vara. Stretching förebygger dessutom olika typer av skador 🤕.

Efter passet brukar jag fylla på energi med en proteinbar. Jag har lite svårt för att dricka proteinshakes, därför passar proteinbars alldeles utmärkt. Nutramino har släppt ut nya proteinbars och waffers som är himmelskt goda! Dessa rekommenderas starkt.

För mer bilder följ mig på instagram: agawalkowska 📸!



Likes

Comments