Efter pub-crawl med vårt hostel på torsdagskvällen gick vi tidigt upp i fredags för att bege oss mot världens största sandö - fraser Island. En tredagarstripp var egentligen det vi var ute efter, men allt var fullbokat så istället fick det bli en 2 dagarstripp.

Företaget vi åkte med var koncentrerat på alla åldrar medan de vi egentligen ville åka med hade fokus på ungdomar. Så lite besvikna är vi över just den delen. Annars har det varit väldigt roligt, kritvita stränder, blått vatten, vackra vyer och häftig regnskog. Vi bodde på en resort och på kvällen gick vi ner till en beach bar och spelade lite biljard. Det blev dock en tidig kväll eftersom vi båda var trötta fråb kvällen innan.

Väl tillbaka i rummet blev det däremot kalabalik då en orm hade tagit sig till grannens uteplats. Exalterade som vi var gick vi relativt nära för att ta bilder på denna fräcka varelse. Mindre tuffa var vi sedan när vi fått reda på att ormen var den tredje farligaste i hela världen. Snabbare än en springande människa och giftig som attan. Dessutom stod den i anfallsposition när vi tog bilderna. Haha, vi ska nog vara lite mer försiktiga i framtiden...

I skrivande stund är vi på väg tillbaka till brisbane där vi ska spendera en natt till i väntan på bussen som imorgon ska ta oss till.... Byron bay!! Vi är väldigt exalterade då vi bara har hört positivt om det stället. Däremot är det många som sagt att man ska boka hostel i tid eftersom det snabbt blir fullt men nu har vi inte haft internet på två dagar så vi får se hur det går.

Efter en anordnad taco-kväll på vårt hostel igårkväll så tog vi tåget in till oliver, Albin och Gustav som har en lägenhet här i Brisbane. Efter ett par glas tog vi oss sedan in till en klubb där vi dansade hela natten. Imorse gick vi motvilligt upp innan klockan 11 för att äta frukosten som vi fått höra skulle ingå, men vände snabbt igen när vi såg att den kostade och var icke värd pengarna. Det slutade med att vi rostade våra stackars brödskivor och åt dom med marmelad. Inte en höjdare men billigt nog för att kunna njuta lite av det ändå.

Därefter vandrade vi i den kokheta värmen till färjan som skulle ta oss till Southbank, en lagun mitt i centrala Brisbane. Hungriga och trötta letade vi efter en restaurang med AC. Tillslut efter blod, svett och tårar landade vi såklart på en alldeles för dyr restaurang. Ett målande exempel på hur det går när vi ska följa en budget. Kan liknas med när vi båtluffade i Grekland och vi första dagen checkade in på ett på tok för dyrt hotell för att vi helt enkelt inte orkade leta vidare under solens hetta. Värme klär oss inte.

Nåväl, vi badade hela dagen vid lagunen tillsammans med Gustav och oliver och klagade över hur varmt det var. Stackars oss. Lagunen var väldigt vacker trots alla miljontals ungjävlar vars livsuppgift verkade vara att skrika högst och simma in i folk. Nu klagar vi igen, förlåt.

Efter att ha tagit oss tillbaka till vårt hostel så lagade vi pasta pesto som vi avnjöt på takterrassen som har en vacker utsikt över hela staden. Nöjda med vår return till budgeten gick vi ner till receptionen och bokade ett paket till fraiser Island med avgång på fredag. Brisbane är väldigt fint men vi börjar redan känna oss klara och är redo för nya äventyr.

/AP & FJ

Kl 1 på natten landade vi här i Brisbane. Vilket för oss var en överraskning då vi trodde att vi skulle landa mitt på dagen och hade därmed bokat vårt hostel därefter... men vi åkte till vårt hostel och vi fick vårt rum tidigare. Efter att ha handlat till frukosten mitt i natten gick vi och la oss i tron om att vi skulle gå upp när klockan ringde vid 8. Vid 12 vaknade vi till liv och sedan dess har vi hängt vid poolen här på vårt hostel. Ikväll är det taco-night och sedan ska vi träffa några kompisar från Sverige som också är här!

Poolen på vårt hostel!

Hallå hallå!

I skrivande stund sitter vi vid gaten på Dubai International AirPort efter att ha käkat varsin cheeseburgare. Klockan är 01:40 lokal tid men det är full kalabalik på flygplatsen. När vi flugit i 6 timmar så väntade en alldeles för lång bussfärd men nu sitter vi här, med ytterligare 16 timmar kvar uppe i luften innan vi når vår första destination: BRISBANE!

/AP & FJ

Nej men hörrni!! Nu är det bara 4 dagar tills vi lämnar kalla, gråa Sverige bakom oss. Med det lämnar vi dessvärre också er, kära vänner och familj. Därför har vi skapat denna blogg, typ som en plats där vi kan vara tillsammans trots att tusentals mil skiljer oss åt. Vi ska efter bästa förmåga uppdatera här och ge er en verklighetstrogen bild utav hur vi har det.