Langkawi levererade toppenväder när vi var där! Man skulle ju kunna tro att det blir långtråkigt med stränder, sol och bad efter ett tag men vi har ändå varvat det ganska bra med annat under den här resan. Det har ju trots allt blivit mycket mindre sånt än vad vi hade föreställt oss!

På Langkawi blev alltså en hel del häng på stranden men vi har även varit iväg på lite äventyr. Här på ön finns det en så kallad "Sky Bridge" som är en bro som liksom är byggd på ett berg och hänger ut i luften. Man fick åka gondol upp dit och toppstationen låg ca 700 m över havet. Det blev en rätt mäktig utsikt!

Vi bodde på den mest turisttäta delen av ön vid stranden Cenang. Riktigt fint här! Som västerlänning var man definitivt minoritet. Det kändes som om det här var malajerna och asiaternas egen semesterö. Men även om gatorna och restaurangerna var fulla med folk så var stränderna inte alls lika fullsatta. Asiaterna är ju inte så förtjusta i att sola och de gör allt de kan för att hålla sig bleka. Rätt skönt tyckte vi! Till skillnad från i Thailand där vi verkligen fick leta för att hitta en lucka där vi kunde lägga oss.

Asiaternas rädsla för solen krånglade dock till det lite för oss när vi skulle köpa nytt solskydd. Vi tänkte väl gå in på ett litet snabbköp som vi brukar göra och köpa första bästa. Men inte på Langkawi inte... Här var det solskyddsfaktor 80-130 som dominerade på hyllorna! Inget lägre än 50 gick i princip att hitta. Vi lyckades till slut men herregud vilket projekt det blev!

Här trivdes vi bra!

Vi drog ut på tiden här lite, för vi väntar in en utförsäljning av flygbiljetter i slutet av månaden. För några dagar sedan tog vi färja + buss till Kuala Lumpur och planerar att spendera de sista dagarna här eftersom det är härifrån vi ska flyga sen. Än vet vi inte vart vi ska ta vägen utan det får flygpriserna bestämma åt oss!

Massor av kramar från mig och Adam ♥♥♥

Vi kom upp till takbaren i Bangkok! Klädkoden var inte så sträng som vi trodde, så det var inga problem. Vi beställde varsin supergod mojito och så fick vi oliver och pistagenötter som tilltugg. Saker och ting drog ut på tiden under dagen så vi trodde inte att vi skulle komma fram i tid för att se solnedgången, men det gjorde vi! Hur fint som helst och vi fick fantastisk utsikt över hela Bangkok och floden.

Det blev en lyckad sista kväll i Bangkok!

Sedan dess har vi tagit oss till Malaysia där vi varit en sväng på Langkawi och solat och badat. Vi har även gjort en liten avstickare till Georgetown på ön Penang som ligger mer söderut. Georgetown är härligt och speciellt. En gammal kolonistad så det är fullt av europeiska byggnader som fått en asiatisk touch och målats i starka färger. I hela staden finns det även en hel del street art på väggarna. Inget vanligt klotter alltså, utan fina målningar. På vårt hotell kunde man ta en "skattkarta" som markerat ut en del av målningarna så att man kunde gå runt i staden och leta efter dem på egen hand.

Det var snyggt hur de hade använt verkliga grejer som de sedan målat motivet ovanpå. Vissa var lite nötta, men vi tyckte det var fint ändå!

Snart ska vi till Langkawi igen för vi kände oss inte riktigt klara där. Sen får vi se vart det bär av!

Vi fick några soliga och härliga dagar på ön Koh Samet här i Thailand! Vi fick strålande väder alla dagar! Det förtjänade vi verkligen efter förra vändan i Thailand... Vi stannade på Koh Samet i fem nätter och det var helt lagom tyckte vi! Det var en liten och mysig ö men det fanns ändå ett par sköna barer och på stranden var det eldshow varje kväll.

Under den ca 3-4 timmar långa bussresan tillbaks till Bangkok så pajade AC:n på bussen och det var inte roligt alltså... Stekhett och fuktigt som i en bastu. När vi skulle ta en paus och äntligen fick kliva av så kändes det liksom svalt att komma ut i de 30 grader som var utomhus. Som tur var så körde det fram en ny buss åt oss som vi fick åka vidare med istället!

Så nu är vi i Bangkok och har haft ett par härliga dagar här också. Ikväll ska vi försöka ta oss upp i en skyskrapa med en bar uppe på taket. Vi har dock hört att det ska vara rätt strikt dresscode så vi får väl se om vi kan rota fram något fint ur våra ryggsäckar och lyckas komma in.

Imorgon flyger vi till Malaysia igen där vi först ska ut till ön Langkawi!

Hong Kong åkte direkt upp på både min och Adams förstaplats över de storstäder vi besökt under den här resan. Riktigt härligt och myllrande, inte lika stramt som Kuala Lumpur och Singapore. Vart man än kom så kändes det som om man klev in mitt i centrum!

Första dagarna var det molnigt, rätt dimmigt väder och knappa 16 grader ute. Så vi köpte varsin tjusig jacka för att det var både nödvändigt samt väldigt svårt att hålla shoppingsuget i styr. Men det var lite svårt för oss att njuta fullt ut för här var priserna på mat och sånt ungefär samma som hemma i Sverige, vilket inte riktigt rimmar med vår dagsbudget. Så både jag och Adam känner att vi gärna åker tillbaka hit!

Vårt "hotell" hade ett perfekt läge. Byggnaden hette Chungking Mansions och det var en enorm byggnad full av skummisar och lite normala människor också. Det var hur många olika boenden som helst som samsades i den där byggnaden. Pyttesmå rum men i övrigt var i alla fall vårt rum rent och fräscht! Perfekt för oss som ville bo billigt 😊

Vi blev friska, men det dåliga vädret fortsatte. Herregud vad det har regnat! På måndagen klarnade det upp så vi har fått lite sol i alla fall. Men nu har vi lämnat Ao Nang för att sova en natt i Krabi Town. Bussen till Bangkok går tidigt härifrån imorgon så vi tyckte det kändes skönt att vara på plats.

Det var både skönt och tråkigt att lämna Ao Nang. Vi blev ganska uttråkade när vi inte kunde göra några utflykter eller vara på stranden. Samma visa som i Khao Lak... Så på det sättet så känns det skönt att åka vidare, men å andra sidan så fanns det ju så mycket vi ville se som vi fick lov att skippa på grund av vädret. Det känns nästan omöjligt att ha fått så lite sol när man varit i Thailand i en hel månad. Men vi får se det positivt istället att vi nu är så sjukt peppade på att dra till Hong Kong! Där kommer vi typ bo i en liten skrubb ser det ut som, men det blir väl en upplevelse det med 😄

Resten av dagarna i Patong blev toppen! Vi har fått massa sol och bad och vårt nyår var helt fantastiskt härligt. Vi mötte upp Viktor och hans thailändska vän Ploy på stranden och hade lite picknick och drack skumpa. Folk skickade upp papperslyktor i luften så att det flög hundratals över hela himlen. På tolvslaget sen så var det massa fyrverkerier! Superhärlig stämning när man kom bort från den värsta gatan, där var det mest bara stökigt och jobbigt. Folk måste ha kommit från hela Phuket för att fira nyår i Patong. Så sinnessjukt mycket människor!

Detta nyår kommer vi att minnas!

Nu har vi tagit oss till Ao Nang via båt. Jag var här med min familj för 10 år sedan så det känns kul att komma tillbaka! För tillfället är vi förkylda, men det gör inte så mycket eftersom det ändå är grått och regnigt. Vi har förstått att detta inte har varit Thailands bästa månad och vi har ju helt klart fått lida lite av regn och grått väder. Det är dock svårt att bry sig så mycket när semestern inte är begränsad till 1-2 veckor liksom. Det jobbiga är ju att det inte finns så mycket att göra... Men på måndag ser det ut att bli fint igen här hos oss!

Sedan är planen att flyga till Hong Kong och vara där i några dagar och sedan komma tillbaks till Thailand för några fler dagar här!

Hoppas allt är bra med er där hemma och att ni haft ett gott nytt år! Kramar från oss ♥

Nu har vi inte riktigt haft turen på vår sida på ett tag... Khao Lak var litet, lugnt och mysigt. Så det var väldigt synd att vi inte fick någon sol. På julafton sprack det upp och vi kunde hänga på stranden för första gången. Dagen efter åkte vi vidare till Patong!

I Patong började det bra med både fint väder, fint hotellrum och fin strand även om inte vattnet är särskilt klart och blått. Sen är det väldigt mycket folk såklart! Vi mötte upp Viktor här om kvällen och käkade mat och spelade biljard vilket var superkul, men sen ville inte Patong vara kompis med oss längre... Jag blev matförgiftad, fick feber och kräktes hela natten och morgonen, sen låg jag i sängen resten av dagen. Idag mår jag som vanligt igen, så det gick ju över hyfsat fort i alla fall. Så idag skulle vi byta boende! Det är ju så uppbokat bland hotellen här så vi delade upp tiden i Patong på två olika ställen. Det andra hotellet låg ganska nära så vi kånkade iväg med våra ryggsäckar och kom tillslut fram till ett totalt igenbommat ställe med "till salu"-skyltar över väggarna. Vårt andra hotell som vi bokat. Efter ganska många timmars krångel hit och dit så fick vi tag på Agoda och de hjälpte oss hitta ett nytt boende utan att vi skulle behöva betala något mer. Så nu sitter vi här i ett litet råttbo och känner oss lite uppgivna men ändå rätt tacksamma över att det löste sig utan att det blev en dyr historia.

Nu får vi bara hoppas att resten av dagarna här ger oss massa sol och lite mer medvind! Massa kramar ♥

Våra dagar i Kambodja har redan tagit slut och i skrivande stund sitter vi på flygplatsen i Siem Reap och väntar på att få checka in vårt bagage. Ikväll bär det av till Thailand!

Det råder blandade känslor kring Kambodja. Vi struntade i stränderna i söder för vi tyckte att vi skumpat runt i bussar och tåg tillräckligt mycket nu. Vi tänkte att vi nog kommer få tid till vackra stränder och sol och bad i Thailand sen! Så det blev istället en liten sväng i huvudstaden Phnom Penh, som vi egentligen inte skulle rekommendera någon att åka till. Sedan åkte vi buss upp till Siem Reap för att besöka tempelruinerna i Angkor!

I Phnom Penh fanns det ingenting som var fint eller mysigt. Vi besökte Tuol Sleng Genocide-museet som var jättehemskt att se men också väldigt intressant. Det är ett gammalt tortyrfängelse som finns kvar sedan folkmordet i Kambodja på 70-talet. Man kunde även åka en bit utanför staden till Dödsfältet men vi kände att vi fått tillräckligt med död och hemskheter i fängelset...

Bra upplägg på museet med en inspelad guidad tur!

Siem Reap var en betydligt härligare stad med en bargata som helt klart var värd namnet! Mycket livat och härlig stämning 😃 Besöket i Angkor Wat och resten av tempelruinerna var också toppen!

Det blev bara en heldag för oss där! Både vår budget och vårt intresse för tempelruiner är begränsat så vi kände oss väldigt nöjda. Det var storslaget att se och framförallt fantastiskt hur mycket detaljer som kan finnas kvar efter flera hundra år!

Som sagt, både härligt och mindre härligt från Kambodja. Men tråkigt har vi i alla fall aldrig! Nu längtar vi efter stränderna och solen i Thailand. Massa kramar ♥♥♥

Vi fick ställa in våra utflyktsplaner som vi hade i Nha Trang och var helt enkelt tvungna att ge vika för regnet. Det hade ösregnat mer eller mindre konstant två av tre dagar och hela centrum blev översvämmat. Vi vadade med vatten som plaskade upp till knävecken när vi var tvungna att ge oss ut för att få i oss lite mat. Men men, det var väl ett äventyr det med! Det var egentligen den enda gången som regnperioden satt käppar i hjulet för oss här i Vietnam. Så det har ju gått bra ändå!

Bilderna nedan är tagna utanför vårt hotell, sen blev det bara djupare vatten ju längre vi gick...

Men nu har vi lämnat Nha Trang och i förrgår kom vi ner till Ho Chi Minh-staden och redan imorgon bär det av till Kambodjas huvudstad Phnom Penh. Vi har haft härliga dagar i Ho Chi Minh! Här är det varmt och soligt, stökigt och högljutt. Och här har vi äntligen fått äta god asiatisk mat! Vi har ju varit jättebesvikna på maten överallt, och då har vi ändå ätit på väldigt blandade ställen rent prismässigt och vågat testa både det ena och det andra. Så nu har vi fått tillbaka hoppet lite igen!

Idag har vi varit iväg på utflykt till Cu Chi-tunnlarna som är underjordiska tunnlar kvar från Vietnamkriget. Dessa användes bland annat som gömställe av de vietnamesiska soldaterna. Vi fick också se hur de riktiga in- och utgångarna såg ut samt olika slags fällor som de använde sig av.

Det häftigaste var ändå tunnlarna! Det fanns tre olika "våningar" med tunnlar men endast den översta var öppen för turister. Gångarna bestod av tre olika delar som separerades av bunkrar, totalt var tunnlarna vi skulle igenom 150 m!

Vår guide snackade massor i bussen på väg dit om hur vi skulle krypa i oerhört trånga tunnlar med massa andra turister, att det skulle vara över 35 grader varmt där nere och fick det att låta som att det vore en bedrift om man klarade av att ta sig hela vägen. Nog var det trånga tunnlar men man behövde inte krypa utan vi kunde gå framåtböjda i en lätt sittande ställning. Det var även rätt svalt i tunnlarna och inte behövde vi trängas med massa andra turister heller. Visst var man svettig efteråt och hade rejält med mjölksyra i benen, men det var det värt! Synd bara att guiden hela tiden ville skynda vidare så vi fick ingen tid till att ta bilder...

Vi känner oss helt okej klara med Vietnam nu! Kambodja blir spännande och lite mer oplanerat. Det blir 11 dagar där innan vi flyger till Thailand! Pussar och kramar ♥

Jag får lov att ta tillbaks det jag sa om att temperaturen var samma som vi var vana vid... Den sjönk rejält efter nån kväll och sen fick vi nöja oss med knappa 20 grader. Är så jäkla tacksam mot han som vi bokade vår trip till Halong Bay av som sa åt oss att gå tillbaks till hotellet och byta till långbyxor när vi kom dit på morgonen för att åka iväg!

Det blev en lyckad utflykt! Men trots långbyxor och tjocktröja så var det kallt alltså... Det tog ca 3-4 timmar att ta sig dit sen hoppade vi på en båt vid hamnen och åkte ut i bukten. Vi fick en enklare lunch på båten och åkte runt bland allt häftiga klippor som stod rätt upp ur vattnet. Sen stannade vi vid en jättestor grotta också!

Lite bilder på grottan! Den var upplyst med massa färgglada lampor så det var helt omöjligt att ta bilder som såg vettiga ut, tyvärr...

Vi har hunnit med en del de senaste dagarna! Dagen efter utflykten till Halong Bay så åkte vi tåg i 16 timmar från Hanoi till Da Nang. Ett konstigt ställe tyckte både jag och Adam... Det kändes liksom inte färdigt. Sen var det ju absolut inte säsong där heller, så det kändes dessutom rätt öde. Temperaturen ökade lite, men regnet hängde ständigt i luften. Men det spelade ingen roll, för tanken var väl egentligen att det låg nära den lite mindre staden Hoi An som vi ville besöka. Det gjorde vi också! En heldag blev det, och vi hade tur med vädret fram tills kvällen. Riktigt mysigt ställe som liksom Halong Bay är klassad som ett världsarv.

Med facit i hand hade jag nog gärna stannat här istället för i Da Nang, men med tanke på det korta uppehållet och det där svåra med att veta i förväg, så blev det inte så. Men en heldag fick vi i alla fall och det var riktigt mysigt!

Vi har även åkt tåg i 11 timmar till, så nu är vi i den lite större staden Nha Trang! Även fast det inte riktigt är säsong här heller så är det ändå rätt mycket turister. Vi har fyra nätter att spendera här och idag har varit den första hela dagen. Vi har sett oss omkring såklart, men annars så har dagen bestått av ganska mycket planering! Sånna dagar behövs verkligen ibland... Vi tänker lite långsiktigt och spånar i vart vi ska ta vägen efter det att vi varit i Thailand, sen planerar vi lite mer kortsiktigt och funderar över en utflykt som vi ska göra imorgon eller övermorgon! Lite öl dricker vi ikväll också. Vi har det verkligen jättebra. Kram på er allihopa ♥