Nu nu sjutton gubbar har jag haft MÅNADER av fokus på andra saker än just kost och träning. Självvalt såklart men nu känner jag att det gått lite väl överstyr så nu är det dags att ta tag i det! Jag har gått upp 5-6 kg vilket jag inte trivs i! Jag trivs inte med dessa extrakilon och de ska inte vara där! Min kropp och knopp mår bäst när jag väger runt 52-53 kg. Så dit ska jag ner igen!
Det gäller att använda pannbenet med även kosten. Så nu är det fokus på kost och träning!

Träningsfokuset kommer också skifta nu när hösten är här på riktigt.
Jag ska springa mer i terräng. Vill försöka skifta fokus från prestation till att njuta. Jag vill också försöka att inte hela tiden springa på tid utan att försöka hitta flowet i löpningen. Dessutom superskönt med mer naturupplevelser!

Det är mina två nya mål och det jag ska ta tag i NU, IDAG! Inte vänta till måndag eller så utan verkligen ta tag i det NU!
Allt går och jag har ett grymt pannben så ska bli skoj att se vart det kan leda till!


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hej och välkomna till min blogg - igen!

Jag har haft en otroligt hektisk sommar där det hänt ofantligt mycket, allt till det positiva. Jag har inte haft tiden till att uppdatera bloggen under sommaren men inte heller kanske det "peppet" som jag vill ha.
Denna blogg kommer från och med nu, förhoppningsvis att ge lite inspiration till ett aktivt vardagsliv, träning men även att må bra i ditt inre.

Jag har en lång resa bakom mig av psykisk ohälsa som även lett till fysiska symtom.
Nu är jag tillbaka till mitt gamla jag igen. Till en glad, sprallig och väldigt aktiv person som mår bäst när jag får röra på mig.

Dessa år av nedåtgående mående både psykiskt och fysiskt har fått mig att inse hur jag måste leva för att må bra och det har också gett mig önskan om att kunna ge det till andra. Det som tog mig så lång tid att inse. Som tog mig så många år av dåligt mående som jag kanske hade sluppit.

Jag hoppas som sagt att jag undan för undan kan bygga på denna blogg med välmående tips, glädje, familjeträning/rörelse, välbefinnande mm

Jag tänker mig att jag kommer skriva både om "organiserad" träning, vardagsrörelse, mat, goda tankar, psykiskt pepp osv! Hoppas ni hänger med! :D

Likes

Comments

I höstas så bestämde jag mig för att satsa på löpningen och det kändes såå bra. Kom igång ordentligt och jag kände verkligen att jag mådde bra och att jag förbättrades riktigt rejält. Sedan fick jag mer och mer ont i höften och benet under vintern och i januari så funkade det inte längre.

Kom iväg till sjukgymnast som efter 3 gånger och ca 5-6 v kom fram till att det var mina muskler som var extremt stela och att jag snedbelastade pga att jag använde fel muskler när jag sprang. Blev rehab och jag kunde egentligen inte springa alls på ca 2 månader...sprang typ 3 km nån gång bara för att jag inte kunde låta bli.

Kom igång lite grann igen i mars men såklart inte lika starkt som i höstas då jag inte var "frisk" än och dessutom hade kommit ifrån det lite och behövde börja om. I början av maj blev jag TOKFÖRKYLD och var sjuk i 3 veckor...bra uppladdning?!?! Nä inte direkt!

Så när jag åkte till Göteborg i lördags så var det med endast 3 pass på milen eller nån km över milen. Ingen träning alls senaste 3 veckorna och med kraftig hosta...alltså inte de bästa förutsättningarna.

Jag kände mig inte alls laddad men samtidigt tyckte jag att hela grejen skulle bli rolig men 21K kändes SJUKT långt...och det är det ju också...
Jag hade bestämt mig för att hålla 5.30 tempo och komma in precis under 2 timmar. Började springa och kände faktiskt att det gick väldigt lätt. Höll runt 5:15 tempo. Fram till 12K kändes det väldigt lätt och kilometerna gick faktiskt snabbt. När jag passerade 12K kändes det dock som den berömda väggen var nära...det sa bara smack! Blev sjukt trött men det är då pannbenet sätter in. Jag tappade faktiskt inte allt för mycket på km tiderna. ca 10 sekunder bara så känner mig ändå nöjd att jag fixade att fortsätta i samma tempo.

Det som inte gjorde saken bättre var att jag var kissnödig direkt från start. Var på toa precis innan jag ställde mig i startledet men det var ändå 30 minuter kvar och duktig som jag var så hade jag druckit mycket...men hann inte gå på toaletten en gång till. Dessutom, efter ca 15 km fick jag kramp i baksida av höger lår/knävecket nästan, så jag kunde inte räta ut benet ordentligt sista 6 km för då hade muskeln dragit ihop sig helt och jag hade inte kunnat springa alls!
Så med tanke på uppladdningen, värmen, kissblåsan och krampen är jag ännu nöjdare med tiden haha. Tänk om jag hade kunnat träna som jag hade tänkt!!??? Ev blir det nästa år, eller året efter det, vi får se, men en gång ska jag dit igen i alla fall då då ska jag slå 1:50 som jag hade tänkt i höstas :D

Mot nya mål! :D







Likes

Comments

Jag har alltid varit en lagidrottare eller i alla fall inom organiserad verksamhet.
Spelade fotboll på elitnivå till jag skadade mitt knä 1999 och då fick sluta. Gjorde ett gästspel under 2001-2002 men det funkade inte med min vardag jag hade då, tyvärr. Även spelat väldigt mycket badminton i mina yngre år. Sedan har jag väl testat de flesta sporter som innefattar boll och att springa ;)

Jag hade väldigt svårt, efter att jag slutat med lagidrott, att hitta något att ersätta det med. Jag behöver kamratskapen, glädjen att dela idrotten med andra och att få lite push av andra. Jag började med styrketräning men främst spinning... helt okej men fann aldrig "det där" som jag hade med fotbollen.

Fick barn, och då försvann tyvärr träningen helt. Jag började återigen styrketräna, vilket jag tycker är skoj för man ser en förbättring MEN det var något som saknades och jag kunde inte riktigt sätta fingret på det. Tills jag insåg att jag behövde några saker:

1. mål som driver mig framåt
2. prestationsinriktad träning
3. ENDORFINER!!
4. Ta ut mig rejält = svettas mycket!


Jag behövde helt enkelt bli helt slut, ta ut mig, få de där härliga endorfinerna och jag behövde ett mål som för min prestation framåt! Jag kan inte bara planlöst träna...jag är allt för envis, svartvit och tävlingsinriktad för att klara av ett sådant upplägg.
Då kom jag fram till att löpning är min grej nu när jag inte kan spela fotboll längre....löpningen kan man göra så mycket olika saker med. Man kan springa långt, kort och man kan kombinera det med andra idrotter (som simning och cykling så man kan göra en ironman). Utmaningar finns i massor i form av olika lopp. Lätt att mäta prestation med tider mm. Jag måste kanske erkänna att just när jag springer älskar jag det inte alltid MEN efteråt är jag euforisk och jag ÄLSKAR DET!! Precis den känslan jag hade med fotbollen. Jag blir gladare, piggare och positivare.

Löpning är kanske inte för alla. Inte heller spinning, golf, bollidrott, simning, dans whatever...men det finns NÅT för alla! DEt gäller bara att hitta det DU gillar. Det är ingen som kommer fortsätta att träna om man gör saker man inte finner glädjen i. Det går en kortare period men det måste finnas glädje och det måste finnas en känsla av att lyckas om man ska kunna upprätthålla det en längre tid.

Sätt dig ner och fundera. Vad gillar DU att göra? Vad behöver du? Vad får dig glad? Måste du ha tider som du håller dig till eller klarar du av att självständigt ta dig iväg när det är dags? Vill du träna ensam eller med andra?
Hur fungerar det i din vardag? Behöver du hitta något du kan göra utan att det kostar pengar? Behöver du kunna ha med dig dina barn? Behöver du kunna träna tidigt på morgonen? Mm mm

FUNDERA! :) Det är väldigt skönt när man till slut hittar det man själv behöver för att må bra och kunna får rörelse varje dag!
















Likes

Comments

Alla föds vi med olika egenskaper. En del är tävlingsmänniskor och andra bryr sig inte ett strunt om just att tävla. En del är lite mer bekväma av naturen medan andra verkligen ÄLSKAR allt som har med rörelse att göra.

JAG tror att en del givetvis handlar om gener MEN i grunden tror jag människan är ett djur som är gjort för rörelse och således egentligen behöver och mår bra av rörelse. Om man tittar bakåt i historien så är det för mig väldigt tydligt. Vi var tvungna att röra oss för vår överlevnad. Så i grunden tror jag ALLA människor egentligen har en önskan om att röra sig men också en känsla av just "tävlingsmänniska" för hur fick man annars tag i mat? Hur tog man sig annars från en bostadsplats till en annan, om man gav upp? Dessa människor borde rent biologiskt blivit utsållade...nu ska vi inte gå in för mycket på detta men det är vad jag tror.




Sedan har vi i dagens samhälle blivit alldeles för bekväma för att det FINNS möjlighet till andra val än att gå, springa och förflytta oss med våra egna kroppar! Det, tillsammans med att vi fått fri tillgång till mat i vår del av världen, har gjort att vi människor HELT förändrats till det sämre. Vi har lärt oss att processa mat för den ska hålla läääänge och i och med att vi inte rör på oss i den utsträckning vi borde så har det resulterat i att vi inte mår bra, våra kroppar mår inte bra.

Det finns massa forskning som visar på att rörelse gör oss smartare och gladare! Det är en av de viktigaste faktorerna för att hålla oss unga, friska, smarta och glada! Faktiskt!! Läs gärna av Anders Hansen, som är forskare på just rörelse och hjärnan.

Vi är en väldigt aktiv familj med hyperaktivitet i blodet allihop! Jag märker direkt när jag minskar på rörelse/träning att jag blir direkt mer deppig men också mer bekväm! Ju mer jag rör på mig desto lättare blir det också att göra det.
Jag tar t ex mer eller mindre alltid trapporna, försöker cykla till jobbet när tidspressen tillåter det, cyklar och går på jobbet, sitter sällan still nån längre tid hemma, är tränare för sonens fotbollslag, är med och kollar på barnens aktiviteter och är gärna med på ett hörn eller tar en löptur samtidigt, åker och badar med barnen osv osv. Finns MASSOR man kan göra i vardagen för att få till daglig rörelse.

Förut var målet 10 000 steg, vilket är ca 6.5 km, men nu har jag hört att de tycker man bör gå 15 000 steg, som alltså är runt milen, varje dag. Det krävs rätt mycket, i alla fall om man har ett stillasittande jobb som merparten av folket faktiskt har idag. Då krävs det att man utnyttjar ALL chans till vardagsmotion!

Om du testar detta så är jag övertygad om att du inom någon vecka kommer känna dig både piggare, gladare och nöjdare! :D

Likes

Comments

Jag har haft bloggar till och från men inte riktigt vetat vad jag velat med dom.
Jag har lagt ut mycket på min instagram, utan att riktigt veta varför. Jag vill inte ha ett Instagram eller en blogg bara "för att synas" utan jag vill göra skillnad! Jag är en person som hela tiden drivs av att hjälpa människor och inspirera. Det är det jag mår bra av och det jag vill ha ut av livet.

Jag har haft ett ganska kaotiskt liv senaste 10 åren och jag har inte mått bra. Jag har inte hittat mig själv och inte vetat riktigt hur jag skulle komma tillbaka till den person jag en gång var. Aktiv, glad och väldigt väldigt nöjd med livet.
Nu är jag där och då har jag funderat på hur jag kom tillbaka dit och hur jag kan ge detta tillbaka till någon annan.

Hur kom jag dit (detta kommer jag att gå in mer på senare, men djupt så att säga):
1. Jag slutade titta bakåt och började se framåt
2. Jag slutade älta sånt jag inte kan styra över
3. Jag började fundera på vad jag behöver för att må bra.
4. Jag slutade bry mig om vad andra tycker om mig och det jag gör.
5. Jag började acceptera mig och min personlighet för det den är.

Så nu har jag kommit en bra bit på vägen.
Jag har insett att jag behöver fysisk aktivitet för att må bra, mina barn behöver fysisk aktivitet för att må bra. Finns massor av forskning som bekräftar det som alla egentligen redan vet, att människor behöver fysisk aktivitet för att må bra och fungera på ett tillfredsställande sätt. Det finns också mycket forskning på att 30 minuter ganska hård fysisk aktivitet har samma eller t o m bättre resultat mot depression och annan psykisk ohälsa som antidepressiv medicin har. DÄR slutar jag för nu och hoppas ni vill hänga på här tillsammans med mitt instagramkonto. Där blir det lite mer dagligt och kortfattat och här ska jag försöka utveckla hur jag tänker och vad vi gör om dagarna!

Likes

Comments