View tracker

"Vi är alla feta!" - sa fader Rick Warren som var pastor i Saddleback Montain Church.
Han ställde sin församling inför en utmaning och därifrån föddes dieten "Danielplanen". Den bygger på bibelns principer och berättelsen om Daniel, en välbärgad jude som tillsammans med tre följeslagare hade förvisats till Babilon och spärrats in vid kungens hov. I enlighet med den mosaiska bestämmelserna avböjde Daniel den fina maten som kungen erbjöd och höll sig istället till vatten och grönsaker.

Självhjälpsjargongen känns snabbt igen då Danielplanen innehåller rubriker som "För din hälsas skull, bekänn dina synder." "Lägg undan chokladkakan och ta fram din Bibel." Programmet gar även fått stöd från kända profiler som är hälsoexperter och doktorer.

Bärande syftet med dieten är att ha tydliga gränser vissa dagar för att senare vara hur tillåtande som helst de andra dagar. Idag hittar vi samband i den omtalade 5:2 dieten där hen har mycket begränsad kosthållning i 2 dagar för att resterande dagar äta vad man vill.

Om vi tittar vidare på hur religion har påverkat oss genom kost och hälsa kan vi ta en titt inom Islam där Ramadan månad är en av de fem grund pelare. Den går ut på att personen ska avhålla sig från att äta och dricka, röka och ha sexuellt umgänge från soluppgång till solnedgången i 30 dagar.

Periodisk fasta är den dieten som efterspeglar Ramadan mest. Skillnaden är att personen oftast dricker under tiden som fastan är.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Efter att vi hämtat Adriana på dagis var det lite som skulle göras innan vi skulle bestämma oss om att hitta på något roligt. Häcken skulle klippas, disken diskas och barnen matas.

Eftersom vädret var toppen valde vi aktiviteter utomhus så vi besökte 4 h gården i Kalmar. Det är som en liten farm med djur med bla. hästar, kaniner, getter och höns. Bredvid gården finns det en stor lekpark som var spännande för både Maximilian och Adriana.


Likes

Comments

View tracker

​Sitter nu mittemot min dotter som håller på och äter upp sin frukost innan det är dags för oss att gå till dagis. Det tar tid för henne att tugga maten så det får bli att vakna tidigare, planera och ha tålamod. Nu har hon suttit i 15 minuter och halva mackan är uppäten. Fokus flyttar ibland till annat som till lillebror som är uppe med tuppen och just nu springer runt i sin gåstol. Det är härligt med dessa små för nu ska hon tydligen ha med sig sin sparkcykel till dagis. Helt exalterad över det! För att hon fick det ska jag enligt henne vara den bästa pappan i världen. Det är underbart när man gjort någons dag!

Plikten kallar...

Likes

Comments

​Hej,

Mitt första inlägg här får bli en av de saker jag och många andra som tränar tänker på, MAT. Är man seriös med sin träning och vill samtidigt leva hälsosamt är det inget nytt om att maten är en viktig faktor. Det finns ett uttryck: "Du blir vad du äter." Personligen tror jag att det är exakt ordagrant så, inte mer inte mindre. Eftersom jag själv har varit både smal och fet har det varit tack vare livsstilen jag valt vid dessa tillfällen i livet och maten jag stoppat i mig. 

Så hur har jag ätit då jag var smal? Enkel svar: Jag åt för liten mängd kalorier och vid få tillfällen på dygnet. Maten bestod av tomma kalorier. Det var helt enkelt inget roligt eller gott att äta. Fokus log på något annat.

När jag var fet åt jag för att det var gott och för att jag var hungrig. Det var stor fokus på mat i stora mängder och ibland bara att äta pga. tristess.

Hur äter jag nu när träning och hälsa är i fokus? Jo jag räknar kalorier, jag planerar mina måltider, lagar maten i förväg och väljer varor utifrån funktion INTE pga. att "det är gott". Självklart är det stort plus att maten smakar bra och det eftersträvar jag alltid. 

Är det svårt att äta hälsosamt? Personligen tycker jag att det är en del av min vardag så nej det är det inte. För en "regular Joe" kan det vara svårt. Jag har stött på individer som tror att de väljer hälsosam mat dock har det visat sig att deras brist på kunskap har bromsat dem. 

Hur ska man göra för att behålla rutinerna trots motgångar (oförutsedda händelser, sjukdom etc.)?Man ska planera sina måltider i förväg. För det krävs det lite mer kunskap om bla. min dagliga kaloriintag, vilken fördelning av kalorier, vilka råvaror och hur fungerar min kropp. 


Likes

Comments