När vi varit i Sydney ett par dagar gick vi till en resebyrå för att få hjälp med att lägga upp resan i Australien, köpa busskort samt boka fraser & whitsundays.

Efter några dagar i Sydney var det dags att börja vår resa längs kusten. Vi stannade i en lite mindre hamnstad som heter Port Macquarie. Vi kom fram 00:25 och gick 500m för att komma till vårt hostel.

Trots att det var mitt i natten var det helt galet varmt och mycket fuktigare i luften än vad det var i Sydney. Det fanns ingen air-condition utan istället var det en lite fläkt som satt i taket och snurrade runt. Nu, efter att ha rest i några veckor har man dock blivit van med att sova utan air-condition för oftast har det inte funnits på de hostel vi bott på.

På morgonen checkade vi in ordentligt, åt frukost på en bänk utanför matbutiken för att sedan börja gå Port Macquarie's coastal walk. Många städer längs kusten har costal walk's som brukar vara med på tripadvisors "What to do list". Så det har blivit några stycken sådana promenader!!

Iallafall så var costal walken i Port Macquarie en av de längsta, och det tog nästan hela dagen innan vi var framme. På kvällen fick vi reda på att det hade varit den varmaste dagen i Port Macq på typ 20 år. Under promenaden stannade vi flera gånger för att bada på stränderna och kyla ner oss, spana efter delfiner och titta på utsikten.
När vi precis passerat en liten kulle som låg mellan två stränder såg jag en naken man hahah. Jag sa det till Amanda, och det slutade med att vi stod bakom krönet och bara väntade på att han skulle gå därifrån, eftersom att han stod mitt på stigen. Varje gång vi började gå började vi skratta, men tillslut lyckades vi passera honom. Konstigt hur nått kan vara så kul där och då och sen när man berättar om det blir det inte samma sak.

Iallafall så var Port Macquarie fint och vårt hostel var mysigt! Kändes mer som att bo hemma hos någon för själva hostelet var också litet och väldigt avslappnad stämning. Efter 2 nätter där åkte vi vidare mot Byron Bay.

Vi stannade fem nätter i Sydney innan vi började vår resa uppåt längs östkusten mot Cairns.
Eftersom jag skriver om de tre första veckorna nu i efterhand så blir det bara en liten mix av allt vi gjorde på varje ställe istället för att skriva för varje dag.

I Sydney fanns det flera olika citywalks som man kunde gå för att få se alla kända byggnader och platser. Tror vi hann gå fyra/fem stycken innan vi var klara i Sydney. Vi gick omkring vid Operahuset, Sydney Harbour Bridge, the Botanic garden, Chinatown & Hyde park. Kul med dessa citywalks för man fick sån himla bra bild av hela staden!

Vi gick i butiker en dag och fixade med våra australienska kontantkort vilket inte var helt enkelt.. men efter ett par dagar hade vi äntligen fått det att funka!
Vi åkte till två fina stränder Bondi Beach och Manly Beach. Till Bondi åkte vi buss och för att komma till Manly var vi tvungna att ta en färja. Båda stränderna var jättefina, men Bondi kändes mer turistigt medan Manly var lite hippare med mer avslappnad stämning.
Vi gick i lite malls och butiker i Sydney men tog det ändå lite lugnt med shoppingen för att inte spricka budgeten redan första veckan.

Påväg ner till Sydney var jag rejält förkyld och Amanda med, så vi tog det lite lugnt med att gå ut i Sydney men fick iallafall en bra utekväll.
Kvällen började med att vi hängde med ett gäng i vårt rum och sedan hakade vi med dom ut. Vi drog först till ett par olika barer och sedan avslutade vi kvällen på en nattklubb som hette Ivy.

Sista kvällen i Sydney åt vi på en pub i Surry Hills som hette Dove & Olive's. Vi åt riktigt goda burgare och avslutade Sydney på topp.

Vårt hostell Base tyckte vi dock lite mindre om. Det var ganska fräscht, svala sovsalar och låg super centralt. Men annars så var det alldeles för stort för att det skulle bli någon nice stämning.

Gillade Sydney jättemycket, härlig och fräsch storstad men också nära till fina stränder!

Tisdag 10/1-2017 kl. 18:00, vi åker hemifrån mot Arlanda efter många jobbiga hejdån därhemma. Sedan har vi en flygresa på 30h framför oss. Från Stockholm - Qatar, Qatar - Singapore, Singapore - Sydney!

Sista flygbolaget vi åkte med hette Scootch, ett riktigt budgetplan som tog betalt för både vatten och filtar. Både Amanda och jag lyckades sova mycket på planen så när vi kom fram till Sydney var vi inte jättetrötta iallafall även om vi inte var så fräscha efter att ha rest såpass länge!

Gick så smidigt att komma in i landet fast vi hört att det brukar vara riktigt krångligt från andra. Vi tog tåget in i Sydney och sedan var det ganska lätt att hitta vårt hostel, Base. Checkade in, lämnade väskorna på rummet och gick och köpte mat som vi åt i Hyde park. Lite lagom slitna gick vi runt i Sydney, hamnade på en festival där vi lyssnade på lite livemusik innan vi drog tillbaks till hostellet för att sova.

Hej! Då var vi äntligen påväg!😎😎😃😃😎😎