Hej träningsvärk!

Ja, så kan man väl summera denna vecka. För som jag skrev i förra inlägget så är det fokus styrka som gäller i höst. Då vi har byggt ut på jobbet med en ny box och vi har kört igång med kvällsklasser så har jag börjat gå på dem och shit vad man får slita! Jag är rätt ny till crossfit träning så det är något helt nytt för min kropp.

de 2st pass jag kört denna vecka har varit uppbyggda såhär:

-uppvärmning 10 min

-teknik/styrka 20 min

-tisdag Metcon och torsdag AMPRAP 20 min

-nedvarvning 10 min

Det är superkul och känner mig verkligen taggad för att bli lite starkare och lite bättre på basövningar, men som jag började inlägget avslutar jag, Hej träningsvärk!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Såhär efter att målet är nått och halvmaran är genomförd, med bravur om jag får säga det själv :) så börjar iallafall jag tänka ut vad nästa mål med min träning ska vara. Jag har kommit på först på senare år att med ett träningsmål så är det lättare att fokusera och första varför jag tränar på ett visst sätt just nu. Jag har oftast annars en tendens att göra lite halvdana träningspass och det blir inte så mycket med dem och det rinner ut i sanden. Det finns liksom inte någon inspiration eller motivation till varför jag gör det jag gör. Vilka känner igen sig?

Så mitt nya träningsmål för hösten är att köra mer styrka, bygga en stark kropp, eller framförallt känslan av en stark kropp. Inget känns bättre, enligt mig, än att känna att kroppen är stark i det vardagliga livet!


Så vad ska jag köra för styrka? hm, Först var jag inne på att gå tillbaka till push, pull, press som jag körde förra året. Men då vi på jobbet har fått fantastiska instruktörer i crossfit så ska jag nog köra deras klasser och börja där. Min kollega var också på att köra styrka så kanske blir det ett och annat pass tillsammans med henne.

Löpningen då? jo, jag kommer att försätta att upprätthålla min löpning. Det kommer inte att vara mot huvudfokus men den kommer naturligtvis finnas kvar i min träning.

Likes

Comments

Wow, vilken fest! Det är det första som slår mig när jag tänker på lördagen.

Jag står i startfållan och känner att jag bara vill sätta igång, få börja springa så släpper allt. Hela morgonen har jag varit såå nervös, fjärilar har dansat samba i min mage kan man säga.

Så går startskottet och jag är igång. Lugna jämna steg är ett mantra som går i mitt huvud. Så jag tuggar på. Det andra som slår mig är hur fort alla springer! Herregud, det är över 2 mil ni ska springa! Men Men jag fortsätter tugga på i egen takt med skön musik i lurarna.

De första 5 kilometerna är lite jobbiga, det tycker jag alltid att det är mer eller mindre när jag springer. Speciellt nu när jag egentligen aldrig sprungit längre än 18. Jag tog det säkra före det osäkra och startade i ett lugnt tempo så kroppen fick hitta in i sin rytm. Efter de första 5 km så började benen svara och kilometerna rulla på i en rasande fart, faktiskt och jag riktigt njöt av varje kilometer och speciellt av att kroppen svarade så bra! Efter 15 km kändes kroppen kanon och jag ökade tempot! Den sista delen av loppet gick benen av sig själv. Jag kände nu av att vaderna började bli rätt stumma men när sista kilometern kom och 2st grabbar bredvid mig sa till varann att "nu kör vi!" så var jag inte sen att haka på. Det fanns ju inget att förlora?! Sista kilometern in i mål gick väldigt snabbt och jag tänkte "bara lite till, lite till".

När jag passerade mållinjen kände jag bara glädje! Det här vill jag göra igen!

Jag är så stolt över mig själv. Att JAG sprungit en halv mara, och att det kändes helt okej, till och med väldigt kul!

Och tiden? 2:05:48, för att vara exakt :)

Hej svejs på er! Nu är det återhämtning i några dagar, gör upp nya träningsmål och sen är det bara på det igen.


Likes

Comments

Dagen D är här och uppladdningen är igång för fullt. Jag åt en stor god frukost som bestod av en macka med 2st stekta ägg, en macka med kalkon och avokado, en skål vaniljyoghurt med hallon och musli och en kopp kaffe. lagom intag av vatten har jag haft hela veckan samt en liten kolhydratladdning i vätskeform.

Nu väntar spagetti och köttfärssås till lunch och sen bara ett litet snacks 1,5 timme innan start. Ska bli intressant och se om laddningen håller. Då jag aldrig sprungit så lång i ett lopp så vet man ju inte riktigt men det lär vi märka :)

Så snart snörar jag skorna och ger mig ut på mitt längsta lopp hittills och jag känner mig laddad.

Nu kör vi alla glada löpare i Stockholm Halvmaraton!

Kram på er!

Likes

Comments

Jag sprang alltså tjejmilen i år igen. Det var inte tanken då jag brukar springa detta lopp med min syster, men hon fick förhinder detta året och då jag hade anmält mig till min första halvmara så kände jag att det räckte gott och väl.

Men, när frågan dök upp om jag ville ha en startplats till tjejmilen kunde jag inte säga nej. Jag tänkte att det blir en bra uppladdning, sista långa sträckan i benen innan det var dags för den stora utmaningen.

Sagt och gjort, jag startade i grupp 2. Jag tänkte att en lugn löprunda skulle nog bli bra denna lördag. (Det vill tillägga att jag var ute och drack 2 glas vin kvällen innan och kände av det på morgonkvisten). Starten gick och tempot i gruppen var högre än vad jag brukar starta i. Jag är en seg starter när det kommer till löpning och kommer oftast starkare sista halvan.

Tack vare det högre tempot i början lyckades jag springa in på en mycket bättre tid än vad jag hade väntat mig! 52:34 blev sluttiden. Tack startgrupp 2 säger jag!

Nu i skrivandes stund är det knappt 2 dagar kvar till Stockholm Halvmaraton och fjärilarna spritter verkligen i magen när jag tänker på det! Nu laddas det med mat, vatten, sömn och kärlek.

Kram på er!

Likes

Comments

Nytt, annat och förhoppningsvis bättre! Jag har landat på nouw och är åter supertaggad för att dela med mig av min nygamla kärlek löpning.

Min väg går nu mot Stockholm halvmaraton som går av stapeln på lördag! När jag tänker p det så börjar fjärilarna i magi att röra på sig. Så sjukt att man är där, nu! Jag dör så nervös jag är! men taggad!


I nästa inlägg måste jag först berätta om tjejmilen som jag sprang i lördags!

vi ses!



Likes

Comments

10 km, BOOM! Och jag hade lyxen att allt klickade! Då menar jag att kroppen kändes bra, flåset höll sig på en bra nivå och tempot var perfekt.  Så dagens Långlöpning var en fröjd att springa. Höll ett tempo i snitt på 6.29/km. 



Status efter passet: 

  • Alltså när allt klaffar så känns löpningen verkligen som en fröjd och man önskar att man kunde ha den känslan på varje löppass man gör! 
  • Vader och höftböjarmuskeln känns av efter 3 dagars löpande så lite vila blir det innan nästa pass 😁

Kram!

Likes

Comments

Ja, när man skjutit upp veckans tre löppass till de sista tre dagarna som återstår av veckan så får man 3 dagar i följd med löpning! Tjoho.! 

Dagens blev återhämtning 6,5 km i 6.32 tempo ca. 

Blöt, fuktig runda men fick härliga hejarop från kossorna i hagen. 

Ensam på vägarna även denna morgon. 

Benen kände av gårdagens pass men den tuggade på bra ändå. Min svaghet när det gäller löpning är inte att inte kroppen orkar, utan det är att övertyga mina mentala hjärnspöken att jag kan, att jag orkar! 

Inte så illa pinkat för att vara jag! 

Status efter pass:

  • Känningar i ben efter gårdagens pass. 
  • Jobba lite med att hitta/känna in rätt tempo idag. 
  • Mental inställning- jobba! 

Puss hej! 

Likes

Comments

Tempolöpning, eller intervall som man också kan säga. Det är samma sak egentligen. Jag jobbar med ett högre tempo i X antal intervaller som är anpassade på tid eller distans.

Idag gällde det att köra 5st intervaller och vardera intervall var 800m lång. tempo som jag ska ligga i var i snitt 5.50. Jag hade 1 min vila mellan intervallerna.


Jag vet inte men jag har valt att hittills köra alla mina intervallpass på löpbandet. Känns bättre på något sätt, då löpbandet sätter tempo och det är bara att följa det tempo. Det kan ju vara så också att jag kanske är lite bekväm då jag har nära till dusch och ombyte, May be. I vilket fall kommer semesterns tempopass att köras ute.


Dagens pass blev alltså ute. Midsommarafton och jag vaknade redan 5..låg i sängen till 6 innan jag gick upp och 6.30 var jag ute på min löptur. Jag gillar att komma upp tidigt på morgonen, jag känner mig som mest effektivast och skarpast på morgonen. 


Status efter pass:

  • Jag hade lite krux att komma in i rätt tempo till en början. Så det är väl positivt att inte köra löpband utan att jag själv får känna och sätta tempot i kroppen. 
  • 1,2,3 gick som en dans! Lätta steg och med blicken i skyn! 4,5,6 kändes som att orken tog mer och mer slut, som att någon hade satt en nål på en balkong och all energi rann ur.
  • Återhämtning bra! Kroppen hitta snabbt tillbaka efter passet. 


Nu blir det bok och kaffe tills resten av familjen vaknar 💕

Likes

Comments

Ett pass utomhus, vädret till trots så är det faktiskt skönare att springa ute. Det händer liksom inte så mycket en trappa ner, springande på ett löpband stirrande in i väggen. 🙂 Dagens pass handlade om återhämtning. En löprunda i behagligt tempo så att jag kan återhämta mig ifrån och vila upp mig inför tuffare träningspass.

Alltså idag 3 km i ett behagligt tempo, ett tempo som jag känner jag kan hålla länge och ett tempo som jag kan springa och småprata i med en medspringare, om jag hade någon!

Nu förtiden har jag nästan alltid ett poddavnitt i mina lurar när jag är ute och springer. Sist så var det första avsnittet av Tänka högt. En podd som görs av Mikael Hollsten och Danny Saucedo. 2Sköna killar som snackar om allt mellan himmel och gjord. GOOD!

Status efter pass:

  • Nja, inte det skönaste passet jag gjort. Kroppen var inte på topp idag om man säger så. Det kan bero på att maten inte riktigt har klickat idag som jag annars är så noga med. (trust me, det blir jobbit för min omgivning om jag får gå hungrig!) men så blev det. Tyckte dock jag lyckats rätt bra med att inte låta det gå ut över någon annan än mig själv 🙂

Hej hopp, redo för nästa lopp!

Likes

Comments