Dans, Linda tipsar!, Träning

Måttlig träning i olika former är bra för hälsan.

Att som barn hitta en träningsform som är lustfylld är ju guld värd! Förhoppningsvis så leder det till ett livslångt projekt!

Dessvärre så upplever jag dock att denna glädje till en aktivitet ibland kan gå överstyr.
Till hets, till tvång till prestige.

Alla har ju rätt till sina olika val,
precis som jag som även har rätt till min egen åsikt, och jag kan känna mig en aning skrämd när jag läser faktastudier om hur barn i tidig ålder har övertränat och oftast av en ledare utan utbildning. En tränare/ledare som vill se resultat (för egen vinning?)

Jag är ledsen...
Men jag är emot toppsatsning för i allmänhet barn (men även hetsen inför sommaren att göra en quickfix o hitta strandformen).

Jag tror på att barn o ungdomar  ska utvecklas i sin egen takt på ett hälsosamt sätt för att bibehålla intresse och ett bra mående.

Att bli nerpressad i splitt när kroppen inte är färdigutvecklad eller bli itryckt alvedon o ipren för att prestera kan ju inte vara fördelaktigt när man å väg att växa upp? Och vad händer med det psykologiska? Självkänslan?

Mina frågor och intresse om detta har gjort att jag har läst på mycket om just detta ämne..


– Barn som tränar extremt mycket, och då talar vi om barn som tränar väldigt, väldigt mycket mer än andra, utsätts för ökade risker. De riskerar att få sämre näringsintag, problem med pubertet och kanske till och med med tillväxt. Vi tror inte att det här är vanliga problem, men riskerna finns när man tränar så extremt mycket. säger Claude Marcus, barnläkare vid Huddinge sjukhus.

Claude Marcus säger att barn som tränar idrottsgrenar som konståkning eller gymnastik är särskilt utsatta. Men problemen finns i alla idrotter där kombinationen av stress, och oro för att bli utslagen, samtidigt som man ska klara den hårda träningen, ofta på orgelebundna tider, kan leda till skador hos barnen enligt Claude Marcus.

Ett stort ansvar ligger på tränarna. – Jag tror att många idrottsledare kan väldigt mycket. Men det finns fortfarande många som drivs så hårt av viljan att få fram idrottsmän, så de kanske blundar för de risker som man utsätter barn och ungdomar för säger Claude Marcus.

Ja.. när vet man som förälder eller tränare att det är läge att ta det lungt? Har barnet väl kommit till tävlingsnivå så är det ju kanske svårt att uppmuntra till att träna mer måttligt?

Jag har läst och även hört historier om gymnaster som blir sjukpensionär redan vid mogen ålder... då livet startar... när man ska bilda familj..
Snacka om långnäsa..

Siri Pettersson 15 år är skadad. Det är ett och ett halvt år sen nu som hon fick sluta med gymnastiken på elitnivå. Hon hade haft väldigt ont i baksidan av låret en period, men ville ändå så gärna vara med och tävla i en Riksmästerskapstävling.

– Det var en fristående, en slags dans. Det som gjorde ondast var några balanser, man skulle ta upp benet och hålla vristen i axelhöjd, det gjorde väldigt ont. Och sen skulle jag hoppa trampett, då var jag tvungen att springa. Det gjorde väldigt ont också.

Siri hade hållit på med truppgymnastik sen hon var 6 år. Det senaste åren hade hon tränat tolv timmar i veckan. Att vara med i SM var den stora drömmen.

– Det är publik och det är domare som sitter och kollar, en massa adrenalin som är i kroppen. Eftersom det är så kul att tävla .
– Just de övningarna var inte så roliga och de sekundrarna, men det var att hålla igen och göra det för laget. Inte sluta le och inte gå ner från balansen. Jag haltade lite halvt ut och ner för trapporna och in i omklädningsrummet, det fortsätter att göra ont så då började jag gråta. Sen kom de som jag hade tävlat med och sa att jag skulle vila och att det skulle bli bra.
 Men man vill ju ha ett så bra lag som möjligt och man vill ju vinna, så att man ställer ju upp för laget och man vill ju själv så gärna. Man ställer upp för varandra.

Siri Pettersson, som fått avbryta sin karriär i gymnastik, hon kan inte längre vardagsmotionera på grund av sin idrottsskada. Hon har haft den nästan två år, och det vill inte ge sig.

– Jag försöker träna på gym och köra den benstyrka som jag inte får ont av. Men det finns ingen sport som är lika rolig som gymnastik tycker jag. De flesta sporter är väl kanske lite för sent att börja med nu eftersom jag är 15 och de flesta börjar ju när man är yngre.

– Jag vet inte vad som funkar och inte. Smärtan kommer ofta efter några timmar eller dagen efter så jag vet inte hur mycket jag kan anstränga benet. Jag har ju försökt att jogga lite nu under hösten och det visade sig att det var inte så bra. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra och inte.

"En oberoende granskning av kulturen inom landslagsgymnastiken visade att nio av tio gymnaster hade tränat trots skador eller sjukdom. Och lika många uppgav att de åt mindre än de borde. Många av de kvinnliga gymnasterna fick föresenad pubertet och utebliven mens. Flera av dem uppmanades av sina tränare att gå ner i vikt. Jonas Stier gjorde stiudien.

Energibristen gör att hormoner som bland annat styr ämnesomsättning, reproduktion och tillväxt minskar i mängd och stresshormonerna ökar. Det i sin tur ökar risken för menstruationsrubbningar och nedsatt skelettstyrka, som kan lägga grunden för andra sjukdomar i framtiden.

– Detta tyder resultaten från vår studie av kvinnliga elitidrottare i Danmark och Sverige på och det har också visats i andra studier tidigare, säger Anna Melin.

I studier från USA har forskare sett att unga kvinnliga idrottare med ett restriktivt ätbeteende och menstruationsrubbningar har en större risk för muskel- och ledskador och nedsatt skelettstyrka, vilket kan leda till tidig benskörhet."

Ja...
Vad säga?
Det gäller ju fler idrotter.
Jag har läst om barn som spelar hockey, fotboll, ridning m.m. och jag ser även hur det t.o.m att det existerar i dans världen.
Dans som sliter hårt på kroppen behöver verkligen en helhetsträning som bygger upp och stärker. Mat o vila är lika viktigt.
Att tejpa eller att ta smärtstillande är för mig inte ok. Låt kroppen växa in i träningen samt avstå från tävling om du inte är frisk.

För stor träningsbelastning för barn kan alltså vara förödande. Därför är det viktigt att som tränare ha goda kunskaper i de olika delarna i den fysiska träningen samt även om barnens utveckling.

Att barnen mår bra och håller sig friskare är viktigare för mig än att de ska presterar mer.
Med tiden så kommer utvecklingen ändå.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

familj och hjärta, Hemmet

Istället för att visa snyggt retuscherade bilder på ett uppdukat bord med massor av midsommarmat så väljer jag istället bilden som säger det mest!
😂😂😂

Vi åt!
Massor av goda olika små rätter.

Vi släppte disken och gav tid till varandra.
😃👍

Mor min gav även tid till mina blommor..
Hon älskar att plocka vissna blad o blommor..
Antar att det är lite meditativt..?🤔
För ibland försvann hon bort i sin egen lilla blomvärld.. 😂🌼
"Hallå! Nu är det omgång 2! missa inte grillspetten!"

Ja.. nu ser det ju tjusigt ut!
👏👍😃🌼

Även köket!
😉

Jag har en knasig böjelse..
Att plocka undan, städa, lägga i lådor, frysa in, sortera, planera, skura..
ja..
Att hålla ordning i köket är något jag gillar.
Allt ska vara på sin plats.

Så att plocka in disk eller mat från bordet..
-det gör jag gärna själv.

😃

Nu blir det mys o film!
Sen klär vi ut oss till Spiderman o knackar dörr.. Bus eller godis

mohaahaaaahhaaa

Likes

Comments

Stoppa i munnen, LCHF

Får gäster imorgon.

Har pysslat med maten.
Ren, ekologisk och socker o glutenfria rätter.

En Västerbotten paj

Har styrt en tårtbotten

Den blir nog fin när fyllning o grädde kommer på.

Har även fixat lite kryddmix till grillspetten

Ja.. o så skulle fröknäcke göras

Det kommer bli en himla massa mat!

Så pass att vi kanske måste avstå dansen runt stången?! 🤔😉😂

Likes

Comments

Dans, Linda tipsar!, Träning

Jag har fått mycket frågor om detta med sträckning eller s.k muskelbristning,
vilket är väldigt vanligt inom discodansen då en bristning oftast uppstår vid explosiv aktivitet (vilket discodans är)
eller på grund av upprepade ensidiga rörelser,
eller om muskeln är försvagad,
eller brist på träning.

Vad göra?

Ja.. vad jag har lärt mig så sker det alltså en blödning i muskel när det brister.
När det väl händer.. på träning eller tävling så gäller det att avbryta direkt.
Dvs. ingen träning, massage eller stretching av det skadade området där muskelbristningen är lokaliserad på 2 dagar.

Linda o ge tryck även isbehandling över muskelbristningen/sträckningen minskar blödningen.
Efter 2 dagar så bör man sätta igång blodcirkulationen såsom cykla eller promenera samt söka upp en specialist som kan massera området, och ju längre du väntar desto längre rehabilitering.

Redan första veckan efter en bristning bör man alltså anpassa läkningen med massage o lätt stretch, även komma igång med att belasta muskeln stegvis med styrke- och koordinationövningar.

Något man även ska ha koll på under styrketräningen är balansen i musklerna.
Har man sträckt sig i balsidan så kan det bero på att lårets framsida är för stark, en felbelastning/träning innan alltså. Även bålen kan påverka om den är svag.

Vad man kan göra för att förebygga och behandla:

* Stretching

* Koordinationsträning

* Ordenlig uppvärmning

* Långsam upptrappning av ny träning

* Bålstabilitetsträning

Likes

Comments

Igår kväll blev jag bjuden på kalas.

Pappas fru Lena fyllde jämt!
Det bjöds på mat, finsång, fulsång, dans och skratt! 😃

Tog några bilder o lånade även av fotograf Jennie Rosendal.

Sebbe hade valt en present..
En musikspelande födelsedagshatt!

Kul att ses, inte ofta det händer
då man alltid har scheman som krockar..
Men ibland får man till det! 😂😃

Likes

Comments

Träning

Har haft ett hattigt schema idag.
dvs vara på många olika platser inom en kort tid.
😃

Men allt har funkat.

Avslutade jobbdagen med ett tufft Strongpass med skakiga ben och en lång stretch på 30 min.

Tjejerna upplevde passet så här;

En aning förvåning...

Till..

..
en aning mjölksyra...

som efteråt gav en väldigt trevlig känsla...

eller nåt.. 😂😂😂

Bra jobbat tjejer!
Vi hoppas på träningsvärk och starkare ben.

När höstterminen startar så har ni fått muskelutveckling och era hopp blir då högre!

Grattis.

Likes

Comments

Ser ni?

Vet inte vad som är mest häpnadsväckande?..

Min utväxt eller
mina torra silvriga gråa hårstrån som tar över helt där uppe på hjässan?!

😂

Rynkor o gråa strån är mina upplevelser och minnen i livet 😂😂

Utväxten...
nja..

Det var bara ett statement.
Trodde för ett kort ögonblick att blondiner hade det roligare
Nu vet jag..

Likes

Comments

Glada nyheter.
Axel kom på en 5:e plats Electric Boogie EM i Polen. Det är starkt gjort då han nu tävlar i vuxenklassen.
Tillsammans med Elvira dansade dom sig till 9:e plats i EB duo.
Grymt bra!

Dom är duktiga, ambitiösa och fina ungdomar.
Så glad för deras skulle och även deras tränare.
Bra jobbat!

En stor kram till er alla som åkte ner och jag hoppas att ni nu är fyllda med inspiration och energi inför hösten!
😃

Apropå hösten så körde jag o Sofia igenom terminens nya och olika träningsformer på DV ikväll. Jag kan ju säga att mina ben o min rumpa känns... typ.. öm.. 😂😂

Det finns nu 3 olika styrkepass i grupp träningsform.
Första är CoreWork, vilket är ett pass inriktat på mage, rygg och ben, styrka där du behöver den.. i vardagen. Perfekt pass om man inte vill studsa runt o flåsa.. 😂
BarreWork är också helt fritt från hopp om studs men där bränner det till rejält i benen istället!
😂
Vill man studsa så ska man välja Strong. Det är ett högintensivt intervallpass med skuggboxning, benböj o burpees!

På tisdag kan du testa Strong, boka din plats på hemsidan.

Likes

Comments

Se!
Inte ett moln.

Enligt min väder-app så skulle molnen komma kl 13, det är 55% chans till regn o att senare kommer åskan...
Så imorse skynda jag mig ut för att hinna få lite sol..

Men kolla..

Inga moln...

😂😂😂😂😎
Jag njuter!

Likes

Comments

Blir väckt av en fluga...

Somnade visst i Sebbes säng också...
Med kläderna på!

😴😪
gillar hur jag förvandlas till ett sängtillbehör.. jag är som en extra kudde.. bara att slänga över benet..
😂😂

Likes

Comments


Better Blogging Nouw