Postad i: nya studier

Enligt en ny studie, som är ny publicerad i tidskriften Neuron, visar kanadensiska forskare vid universitetet i Toronto att glömma är bra och får oss att göra bättre livsval.

– Det är bra att hjärnan glömmer irrelevanta detaljer och i stället fokuserar på sådant som hjälper dig fatta beslut i den riktiga världen, säger Blake Richards, en av forskarna bakom studien, till Times.

Hjärnan tar bort detaljerna, men kommer ihåg den stora bilden och forskarna tror att detta ger oss att generalisera våra tidigare erfarenheter för att kunna använda dem senare.

Blake Richards tror att det är hälsosamt att glömma saker nu och då. Eftersom ditt minne fungerar precis som det ska och gör just det som förväntas av den

Blake Richard säger också att träning är ett bra sätt att ”rensa” minnet.

– Vi vet att träning ökar antalet nervceller i hippocampus. Och visst kan det göra att du förlorar en del minnen. Men det är också de detaljer som inte har någon betydelse, och som i värsta fall hindrar dig från att fatta bra beslut, säger han till Times.

Källa: http://www.mabra.com/forskarna-darfor-ar-det-bra-att-glomma-saker/


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Postad i: om mig

Springa 30 minuter i gården och spela fotboll med flickvännen och spela handboll och lyssna på musik och spela rugby och köra tio minuter boxning. Sen äta tacos med sallad och dricka och yoghurt och chilisås och oliver och Annas och avokado och tomater det var god lunch i alla fall efter bra träning hemma ute på gården.

Likes

Comments

Postad i: tips

Gå dig i form – så boostar du dina promenader

Här är Katarina Woxneruds bästa tips.

1. Pendla med armarna
Använd armarna dynamiskt när du går, oavsett om du går med stavar eller inte. Hela 50-75 procent av de extra kalorier som används när man går snabbare kommer av att armarna pendlar mer än vanligt.

Gör så här: Böj armarna i armbågen och pendla armarna längs med kroppens sidor.

2. Styrketräna
Stärk musklerna så att du kan promenera i högre tempo. Starkare muskler betyder större muskler, vilket gör att grundförbränningen av kalorier ökar.

Gör det här när du vill bli gåstark: Satsa på övningar för vader, lår och säte, liksom armar och skuldror. Då kan du ta starka steg framåt. En stark mage och rygg är också en förutsättning för att få ett kraftfullt steg och för att må bra i kroppen.

3. Använd extra redskap som stavar
Boosta promenaderna med roliga och effektiva redskap. Att använda stavar kan öka förbränningen med upp till 20 procent, förutsatt att du använder stavarna aktivt.

Bra redskap att testa: Förutom stavar är också viktmanschetter runt vristerna effektivt. Eller en viktväst på överkroppen. Du kan även lägga några böcker i en ryggsäck, men tänk på att vikterna då bara placeras på ryggen. Med en viktväst får du jämnare fördelning av bördan runt kroppen, vilket ger mindre risk för snedbelastning.

Av: Katarina Woxnerud Foto: Fotolia/AOP/IBL, Patrik Cederman

Källa: http://tara.se/ga-dig-i-form-sa-boostar-du-dina-promenader/

Likes

Comments

Postad i: nya studier

En svensk studie har visat att broccoli kan minska blodsockernivåerna hos diabetessjuka, skriver tidningen Land. Studien är från av Sahlgrenska akademin i Göteborg och medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

Under flera år fick patienter äta broccoliextrakt med höga halter av antioxidanten sulforafan. Det visade sig att sulforafan, som tidigare studerats för behandling av cancer och inflammationssjukdomar, även är verksam mot diabetes.

Källa: Land

Källa: http://www.mabra.com/forskning-har-ar-gronsaken-som-kan-bota-diabetes/

Likes

Comments

Postad i: tips

Så vet du om du tål gluten

Typiska symptom

Är magen uppblåst, luft i magen och viktminskning samt trött och håglös. Om du får obehandlad glutenintolerans får du också brist på vitaminer och mineraler, eftersom tarmslemhinnan blir förstörd.

Detta kan du göra

Behandlingen är att undvika vete, råg och korn så att tarmslemhinnan kan läka. Det är viktigt att undvika gluten helt för att du märker inte alltid att slemhinnan bli skadad och om den gör det kan det i framtiden öka risken för benskörhet och vissa cancerformer.

Istället för vanliga produkter som bröd, müslibarer, kakor, knäckebröd, frukostflingor och pasta kan du äta produkter som är gjorda på t ex ris, bovete, quinoa eller hirs.



Källa: http://iform.se/nyttig-mat/kostrad/sa-vet-du-om-du-tal-gluten

Likes

Comments

Postad i: nya studier

Ny studie: Mycket mjölk gör att man dör i för tid


Om du dricker för mycket mjölk riskerar du att dö i för tid. Det enligt forskare vid Uppsala universitet och Karolinska institutet som studerat mjölkdrickande bland närmare 106 000 medelålders och äldre kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län.

Våra nya forskningsresultat stärker hypotesen att en hög konsumtion av mjölk ökar risken för förtida död genom att orsaka en för kroppen skadlig kronisk låggradig inflammation, i synnerhet hos kvinnor, säger professor Karl Michaëlsson vid Uppsala kliniska forskningscentrum, till tidningen.

Kvinnor som drack inte mjölk alls, eller drack högst ett glas per dag, men åt frukt och grönsaker minst fem gånger per dag hade lägst att dö i förtida enligt studien.

Risken för att dö en förtida död var nästan tre gånger högre för kvinnor som drack minst tre glas mjölk per dag och åt frukt och grönsaker högst en gång per dag.

Män som drack minst tre glas mjölk per dag var risken för förtida död bara 30 procent högre än för män som sällan eller aldrig drack mjölk. Intaget av frukt och grönt verkade inte påverka förloppet.


Källa: Upsala Nya Tidning, studien: Milk, Fruit and Vegetable, and Total Antioxidant Intakes in Relation to Mortality Rates: Cohort Studies in Women and Men. (2017)

Källa: https://www.metro.se/artikel/ny-studie-mycket-mj%C3%B6lk-f%C3%B6rkortar-livet-xt

Likes

Comments

Postad i: nya studier

5 ANLEDNINGAR TILL ATT ÄTA MER KOLHYDRATER

1. Insulinhypotesen stämmer inte

Forskning har visat att personer som äter lågkolhydratkost fick ha lägre insulin och de gick inte ner i vikt utan de som åt en mer normal mängd kolhydrater fick gå mer ner i vikt.

2. Fullkorn skyddar mot sjukdomar och tidig död

Fullkorn är bra för minska risken att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar och diabetes. I nya studien resulterade att personer som åt mycket fullkorn levde längre .

3. Du kan träna hårdare

Kolhydraterna ger personen bra prestation under träningen inte bara det utan de ger bättre återhämtning så att du kan träna hårdare och oftare.

4. Lågkolhydratkost ger ingen större viktminskning

Forskningen säger att så länge du äter mycket protein så det spela inga roll om du drar ner på fettmängden eller kolhydrat och ligger på kaloriunderskott.

5. Du blir gladare

I en studie lät man över 100 överviktiga deltagare gå på en diet med antingen lite kolhydrater eller lite fett under ett år, samtidigt som forskarna undersökte deras humör. Resultaten gav att personerna som fick äta mer kolhydrater var på bättre humör och var lyckligare.

Källa: http://halsafitness.se/mat-och-recept/5-anledningar-till-att-ata-mer-kolhydrater/


Likes

Comments

Postad i: nya studier

Ägg med sallad kan öka återhämtningen snabbt efter träningen dessutom man får också protein i sig.
Enligt ny forskning framtagen vid amerikanska Purdue University.

I en studie visade att lipiderna i ägg ökar kroppens förmåga att tillgodogöra sig de fettlösliga, antiinflammatoriska näringsämnena i grönsaker som bekämpar fria radikaler och därmed skyddar alla kroppens celler, stärker immunförsvaret, hjälper oss att stå emot skadlig UV-strålning och dessutom minskar risken för hjärtsjukdom.

Studiens resultat såg att de de som åt tre kokta ägg i kombination med färska tomater, morötter,spenat, romansallad med en näve gojibär tog upp nio gånger så mycket näring, i jämförelse med dem som inte åt ägg till (och fick dessutom i sig 18 gram protein på köpet).

Källa: http://www.fitnessformen.se/artiklar/agg-gronsaker-sant

Likes

Comments

Postad i: nya studier

Därför vill kvinnor ha MYCKET varmare duschvatten än män

Det beror inte på kvinnornas kön utan kvinnornas kropp är sammansatt. Män har ofta muskelmassa än kvinnor, så blir deras förbränning högre och därmed producerar de mer värme, vilken leds vidare ut till hudytan.

Kvinnor har mer högre fettprocent ä män, däremot har generellt högre fettprocent än män, och det kallas för bruna fettet är bra för isolera bra och hålla värmen i kroppskärnan. Fast värmen når inte ut till armen och ben så därför kvinnor fryser oftast om händer och fötter.

Fettlagret hos kvinnor gör dessutom att värmen från kroppens inre inte når ända ut till huden, och det kan därmed kännas som att man fryser.

Därför vill kvinnor ha varmare vatten

Känslan av kalla händer och fötter och kall hud gör i sin tur att man försöker kompensera genom att höja värmen utifrån – och i duschen handlar det alltså om varmare vatten.



Källa: http://iform.se/halsa/valbefinnande/darfor-vill-kvinnor-ha-mycket-varmare-duschvatten-an-man

Likes

Comments

Postad i: nya studier

Dr. Nussbaum säger att kortisol särskilt påverkar andra hormoner som i sin tur påverkar huden, vilket gör att man får akne i ansiktet och på ryggen, samt utbrott av eksem, psoriasis och andra inflammatoriska hudtillstånd. Det kan också förvärra nässelfeber och utslag man redan har på kroppen.

Stress förändrar också andningsmönster, säger Dr. Nussbaum, och göra så man andas ytligt och blir rödare i ansiktet. Det kan ändra ens sovmönster, vilket gör att vätska samlas under ögonen och orsakar svullnad. Stress kan också byta ansiktsuttryck genom att snörpa ihop läpparna och rynka å¨ögonbrynen, vilket medger att rynkor och fina linjer uppkommer tidigare.

När vi stressar ger ut vår kropp hormoner och kemikalier som kortisol, adrenalin och histamin, berättar kosmetiska dermatologen Dr. Marnie Nussbaum.

Källa: http://veckorevyn.com/halsa-2/sa-kan-stress-paverka-din-hy-har-ar-symptomen-att-halla-koll-pa/

Likes

Comments