Fitness, Hälsa, tjejer, Träning

Godmorgon mina hjärtan!

Välkommen till en ny vecka. Hoppas ni känner er redo och någorlunda utsövda? Jag för min del mår oförskämt bra faktiskt.. vaknade relativt enkelt på alarm nummer 1 (har numera flera då det är så mörkt ute och svårare att komma upp) Denna helg har det förekommit mycket vila.

Jag mådde som ni minns inte alls bra i lördags och spenderade i princip halva dagen i soffan. På söndagen däremot var det bättre. Vaknade upp med vissa förkylningskänningar men genomförde ändå en kontrollerad timmes cardio på morgonen. Under dagen sedan piggnade jag till allt mer och vid fyra-tiden kände jag mig redo för träning... ben givetvis. Min favorit.

Det är en skön känsla att prioritera en muskelgrupp som liksom släpat efter. Att hjälpa sig själv. Desto mer jag tränar benen desto bättre blir jag på det och desto bättre känns det. Jag blir bara starkare och träningen blir bara roligare. Man måste bara börja helt enkelt!

Planen var att känna efter, arbeta mig framåt efter egna förutsättningar då jag känt mig krasslig. Lägga träningen på den nivå jag befinner mig relaterat till dagsformen. Det visade sig vara ganska mycket högre nivå än jag först väntat mig. Fantastiskt vad träningen kan göra gott!

Jag började givetvis passet med böj. Det är näst intill min obligatoriska övning på benpassen numera. Varför? Jo för att det fungerar. Få övningar som ger samma kvalité.

Jag kände på vikterna likt följande: 6-8 reps på 40 kg, 50 kg, 60 kg och 70 kg. Kändes bra trots förkylning och något sämre andning haha. Valde därför att lägga arbetsdelen på 80 kg: 5: or x 4 set.

Cause I’m trying to be superwoman ;)

Därefter fortsatte jag passet i smithmaskinen! Genomförde utfallsteg med ett ben i taget. Ner och bak - upp och fram höften, lite som ett höftlyft i övre läget för att riktigt spänna rumpmuskeln. Genomförde 10 reps per ben x 4 set. Sjukt jobbigt tillslut faktiskt och tar bra i musklerna!

20 kg per sida!

Därefter gick jag vidare med två maskinbaserade övningar: Benspark (leg extensions) för framsida lår, då med ett ben i sänder för kontrollerad kontakt. Genomförde 8 reps per ben (alltså relativt tungt) x 4 set.

Avslutningsvis körde jag sittande benpress med smal / tät fotplacering för bättre aktivering av just framsida lår. Mm tog ordentligt bra! 8 reps x 4 set.

AND I’M DONE! Fungerade bra med lilla förkylningen då jag höll nere flåset och lyssnade på kroppen hela tiden. Ett bra sätt att avsluta veckan på!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Träning, Fest, Samarbete

I SAMARBETE MED GASTON LUGA

Jag har beställt en ny väska som jag gärna vill visa er; En trendig backpack från Gaston Luga. Sprang på dessa skönheter i Stockholm och är nu glad att kunna inviga min egen. Jag valde en stilren, svart variant då den enklare går att matcha med annat. Helst inte mix and match hur galet som helst när det gäller assessorer enligt min mening. Den är ganska nätt och fin tycker jag, inte som en "gym-väska" utan fungerar bra till vardags och stiliga vardagskläder nu i höst!

Såå fin!

Titta så fin på insidan :)

Likes

Comments

Hälsa, tänkvärt

Ligger just nu i sängen och myser med Lowa.

Vi har ganska nyss träffat min pappa efter 1 timmes morgoncardio och nu ätit lite tillsammans. Verkligen kvalité, söndagsmorgon- och förmiddag när den är som bäst. Oerhört skönt att få träffa pappa igen och fyllas av ny energi och kraft. Min pappa sprudlar faktiskt. Full av liv och hälsa, sann inspiration för mig :)

Det är roligt att få möjlighet att umgås med drivna och ambitiösa personer generellt. Ta del av deras mål och inspireras av planerna framåt. Jag tänker att det smittar av sig, spiller lite på mig också ;)

Jag, Lowa och Jonas känner mycket kvalitet idag och just nu ligger jag här, i valet och kvalet mellan att träna idag eller avstå.. kanske vila en dag till? Hm,. To be continued..

Likes

Comments

BLOGGINLÄGGET INNEHÅLLER ADLINKS I SAMARBETE MED #gymgrossisten


Godmorgon finisar!

Det är söndag, också känt som helgens sista dag.. och därmed börjar mina tankar långsamt förflytta sig från heltid ledighet till heltid arbete. Lite smått så, även om jag samtidigt försöker befinna mig i nuet och faktiskt inse att jag är ledig även idag.

Men det är så sant som det är sagt; Det kommer komma en ny vecka och då kommer jag vara hungrig. Jag kommer behöva äta flera gånger per dag likt alla andra dagar i mitt liv - och det kommer underlätta att vara förberedd. Tiden på morgonen vill jag ägna åt annat än matlagning och kvällarna hemma vill jag hellre spendera på träning och mys med Jonas och lilla Lowa. Därmed: Förberedelser is key.

För mig fungerar det bäst att laga det mesta simultant. Ha på alla kokplattor och ugnen, multitask level tusen. Totalt tar det 1.5 timme ungefär för att förbereda allt och resterande söndag kan läggas på annat. Perfekt egentligen ;)

Att ha förberedda matlådor innebär inte diet för mig, det innebär rutiner. Det innebär en genväg till att äta nyttig och god mat varje dag utan att hamna i en situation då jag är vrålhungrig och inte har mat att tillgå. Slippa hamna i en situation då jag köper något snabbt ute som kanske inte är det bästa alternativet - och inte heller speciellt billigt.

För att kunna variera smakerna på kyckling, fisken, grönsakerna osv använder jag olika typer av kryddor. Här är hela familjen samlad till dagens matförberedelser. Finns mycket gott att addera som dessutom ger mycket smak och räcker länge. Jag älskar dem :D

Ni hittar alla kryddor - och 5 kryddor för priset av fyra via länken HÄR

GO FOODPREPING!

Likes

Comments


Better Blogging Nouw