Detta inlägg är en sammanfattning av våran resa till Istanbul där vi beskriver våra upplevelser och intryck. Vi jämför även våra förväntningar med hur det verkligen var.

Det turkiska folket var trevligare än vad vi hade förväntat oss vilket kan bero på att vi var turister, eftersom turister brukar välkomnas trevligare. Istanbul kändes även lugnare än vad vi hade trott (det bor ju ändå nästan 14 miljoner människor där). Om vi jämför med t.ex Södertälje så var det inte så stökigt i Istanbul. Ett annat intryck är att turkarna är ett mer högljutt folk än oss svenskar. Vi tenderar att vara tysta och diskreta av oss, lite typiskt "svenskt", medan turkarna kunde tala högt och inte alls så försiktigt som man kan tro. Dock märkte vi en stor skillnad när vi besökte den Asiatiska sidan av Istanbul. Där påminnde människor mer om hur det är här i Sverige, det var lugnare och istället för att försäljare och tiggare hoppade på en, var de trevligare och tog ett nej. Ett sammanfattat intryck av turkarna är att de är ett trevligt, högljutt folk som inte tvekar när det gäller att bjuda på sig själva.​ Även fast de är högljudda springer de inte runt och stökar ner samhället.

De stora byggnaderna vi besökte (exempelvis Topkapi, Blå Moskéen och Hagia Sofia) kändes mycket mäktigare än vad vi hade förväntat oss. De var så enorma och vissa saker som fanns i byggnaderna såg (och var) extremt värdefulla. T.ex skulle man nästan kunna köpa ett helt land för en utav lådorna som finns i Topkapi, dem flesta var till och med utsmyckade med ädelstenar.

Vi kommer snart att lägga upp en "bildbomb" så var berädda!

​Idag fick vi lov att börja dagen med att gå upp vid 04:30 för att 05:15 ta bussen till flygplatsen. Några i klassen försökte "dygna" dock varierade resultatet. Under flygresan hem sov de flesta på planet och nu sover de nog snart hemma.

Igår kväll under den "turkiska aftonen" blev vi bjudna på både mat och underhållning, några tog till och med modet att dansa. Det var en mycket trevlig kväll och för många blev den även väldigt sen.

Idag har större delen av klassen besökt Marmara forum, som är en av Europas största gallerior. Där blev det en hel del shopping och flera i klassen passade på att testa KFC vilket de har längtat efter hela veckan.

Resten av klassen gick långpromenaden som några andra gjorde i onsdags. Det blev en lång promenad men en bra upplevelse. Det blev även en kort paus för att äta våfflor.

Detta inlägg blev tyvärr inte allt för långt eftersom vi inte gjort så mycket idag, men fler uppdateringar kommer efter resan! Nu ska vi njuta av sista kvällen med en "turkisk afton".

Marmara forum utifrån

Inuti Marmara forum

KFC lunchen med halva gruppen​

Idag startade vi dagen genom att besöka en turkisk skola. Det var intressant och mycket roligt eftersom vi fick chansen att knyta nya kontakter. Vi fick delta på bl.a en musiklektion och en mattelektion eller en idrottslektion och en biologilektion. På musiklektionen visade läraren flera traditionella turkiska instrument och sedan sjöng eleverna en vers ur en gammal sång om ett gammalt krig. Under idrottslektionen fick man testa spela olika bollsporter med eleverna och under matte och biologilektionen fick vi chansen att lära känna varandra bättre.

En tydlig skillnad mellan skolan i Turkiet och Blombackaskolan är att eleverna här spenderar sina raster ute medan vi spenderar vår fria tid i korridorerna. Det kan bero på att vi fått datorer av skolan och då har lättare att roa oss inomhus. En annan skillnad är att några utav lärarna bar vita rockar, medan i Sverige så kan lärare klä sig lite mer vardagligt. Dock gav rockarna en känsla av att de visste vad det gjorde vilket kan vara en bra utstrålning, speciellt i en skola.

Några av oss åkte till den asiatiska delen av Istanbul med båt. Samtidigt som de andra antingen var på basaren eller på Taximtorget. Den asiatiska delen kändes mycket lugnare tillskillnad med den europeiska. En stor skillnad var att försäljarna och tiggarna inte var lika påhoppande som här vid den europeiska sidan.

Uppdatering kommer, bye!

Gruppbild på skolgården med eleverna

Bild från klassrummet

Ännu en bild på klassrummet

Gruppbild på färden till Asien

Gruppbild i Asien

Utsikt på staden ifrån båten

Idag var det en ganska kaotisk dag, då vi fick lov använda våra ben. Dagen började med att vi besökte Topkapi palatsets museum, där vi bl.a fick se den berömda haremet vapenkmmaren och olika skattkammare. I en av skattkamrarna fanns en stor diamant, det kommer tyvärr inte finnas mycket bilder från kamrarna eftersom det var förbjudet att ta bilder där. Vid palatsen var vi tvungna att splittras, och där började kaoset…

Efter lunchen gick en del av klassen till Galatatornet och den anda till Taksimtorget och efter en stund på platserna byttes vi av, efter det samlades vi vid Taksimtorget. Då var större delen av klassen ganska trötta så vi tog spårvagnen hem till hotellet.

Nu taggar vi middag! Mer uppdatering imorgon!

I Topkapi palatset

Gruppbild

Galatatornet

Utsikt från Galatatornet

​Idag fick vi välja mellan att gå en stadspromenad vid havet, att gå en längre stadspromenad eller besöka ett museum. Läs de tre tidigare inläggen för att se vad de olika grupperna har gjort.

Vi (Karolina, Maria M, Gina, Moa, Frida, Maria G, Maryam, Benitah och Lydia) valde att, tillsammans med Selim och tre föräldrar, gå på en långpromenad för att få chansen att se fler delar av Istanbul då vi ville se staden ur nya perspektiv. Vi hade dittills bara sett området nära hotellet och visste att det fanns mycket mer att se. Syftet var att vi skulle kunna jämföra och reflektera över skillnaderna i områdena.

Vi började med att gå en bra bit och fick se många kvarstående byggnader från tidigare krig. Vi såg platser där kanoner funnits och diskuterade om varför vissa byggnader var konstruerade som de var. Vi fortsatte till spårvagnsstationen och valde att inte åka med den första vagnen eftersom att den, tillskillnad från spårvagnarna i Sverige, var fullproppad.

När vi väl kommit fram till rätt station och gått en bit blev vi separerade av massor utav poliser. Tydligen skulle Presidenten besöka en båt i närheten och vi hade lyckats komma precis i vägen. Efter en kort tids förvirring var vi återförenade igen och även om allt hände så fort, är det ändå ett minne för livet. 😄

Efter det åt vi en god lunch! Några av oss åt lammtarmar och musslor medan andra åt inbakad potatis. Som efterrätt åt vi våfflor som var minst sagt goda!

Läs gärna om vad de andra två grupperna gjort idag! 😊

Platsen där vi åt

Utsikten från promenadgången

Den asiatiska sidan av Istanbul

Asiatiska sidan av Istanbul (igen)

Den berömda bron

Utsikten över bron ifrån lunchplatsen

"Mackan" med lammtarmen

Musslor med ris och citron

Den gudomliga våfflan men choklad jordgubbar, banan nötter och pistach

En vad som kändes oändlig trappa

Vi (Dennis, Patrick, Gabriella, Maan, Celine och Sandy + Moas mamma (Pia) och Akhila) bestämde oss för att gå på en promenad längs med vattnet och sedan fortsätta upp till basaren. Längs vägen kunde man tydligt se skillnaden mellan deras ekonomiska status. Det såg väldigt annorlunda ut jämfört med vad vi har sett här förut.

Efter att vi hade gått i ungefär en timme så bestämde vi oss för att sätta oss och fika någonstans, vi hittade ett väldigt bra ställe som hade en uteservering på taket. Det var en fin utsikt över den asiatiska sidan av Istanbul. Efter fikandet så började vi gå mot basaren och eftersom vi var där igår så gjorde vi inte så mycket utan vi bara gick och kollade lite i alla butiker.

Vi tog även en kebab mitt bland alla affärer och den var faktiskt riktigt god jämfört med de alla andra kebaber som inte varit så goda. Vi gick sedan tillbaka till hotellet och vilade oss lite innan middagen.

Läs även vad de andra två grupperna skrivit. Tack o hej!

Gruppen​

Vi (Anton, Teodor, Stefan, Erica, William, Babel och Alexander) valde att gå med Niclas, Martin, Todde och Ericas mamma (Yvette) på det arkeologiska museet i Istanbul. Där fick vi en inblick i Turkiets historia, den egyptiska mytologin och romarriket. Det handlade även om Mesopotamien och det  Persiska riket. En besvikelse var att Alexandersargofagen, som var det bästa i museet enligt Niclas och Martin,​ var avstängd. Hoppas vi ser den någon gång i framtiden. Vi fick främst se föremål som var över tusen år gamla. De ni kan se på bilderna.

Efter det åt vi en typisk Turkisk lunch (kebab 😄) och sedan gick vi till basaren idag igen. Vi var där en kort stund och träffade även några av våra klasskamrater.

Läs även vad de andra två grupperna gjort idag. Mer uppdatering kommer i morgon!

Gruppen

En mumie

En sfinx

Marcus Aurelius

Teodor och en egyptisk tiger

Anton och en egyptisk man

Idag har vi besökt Hagia Sophia, det var en intressant upplevelse och man kunde se tydliga spår av att moskén tidigare varit en kyrka. Det gav oss möjligheten att reflektera över hur många likheter det finns mellan moskéer och kyrkor. Många gamla kors har har blivit framhävda igen så att allmänheten har chansen att se hur kyrkan blivit ombyggd till en moské, som du kan se på bilderna.

Idag har vi även varit i basarerna (den stora marknaderna) där vi fick uppleva många nya saker. Bl.a att pruta och se hur marknaden fungerar här i Istanbul. Försäljarna använd många knep för att kunna sälja sina varor, en sak de gjorde var att använda sig utav hälsningsfraser på svenska.

Nu är det dags för middag, uppdatering kommer.