Som dem vana reseturisterna vi nu är kommer här några få tips om Kuala Lumpur:

- ALLT är gångavstånd för Mayalasierna. Seriöst, även om de tar 20 min med taxi så är det "walking distance yes". Lita inte på någon angående det;)

- De vill även alltid svara på dina frågor, även om de inte vet. Så lita inte alltid blint på en vägbeskrivning, för ibland kan du få flera olika. (Fick detta berättat för oss men märkte det själva också)

- Pruta!! Speciellt taxiresor & "saker" liksom. Men det vet säkert dem flesta redan.

- Maten är såå mycket billigare & godare vid gatustånd än i "riktiga" restauranger.

Sakerna vi gjorde här under 5 dagar var KL-tower, central market, chinatown, petronas towers, park lake (ej birdpark och dem dock, kändes ej prisvärt), jalan alor, samt de större galleriorna.

Generellt tips: dubbelkolla innan du bokar biljetter, annars kanske du bokar biljett 2 månader fel. Gjorde jag, hehe...

Lite tips som jag själv skulle vilja ha läst! :)

/ Sally

Igår mötte Sofia och Felicia oss utan för vårt hotell och vi tog en promenad tillsammans in mot staden, lunch på friday's och sen massa shopping för deras del!

Eftersom dom tyvärr hade ett flyg att passa och lämnat väskorna på vårt rum var vi tvungna att åka tillbaka till hotellet ganska tidigt.

Vi är väldigt glada att vi hann med att möta upp dom här i kuala lumpur, vi har fått mycket bra tips och information som kommer hjälpa oss på vår resa då dom redan varit ute i nästan 3 månader, sen självklart är dom riktigt trevliga att umgås med också!

Sen åkte jag och Sally in till ChinaTown, kollade lite på marknaden och åt väldigt god mat från ett stånd precis vid vägkanten.

Nu packar vi ihop våra väskor och ska strax cheka ut från hotellet för ikväll drar resan vidare till Indonesien och Bali!

// oskar

Godkväll!

Nu har vi landat lite här i Kuala lumpur & börjar gilla staden mer & mer. Vid första mötet så kändes staden väldigt bullrig & stökig (som de flesta asiatiska storstäder antar jag...) men nu så börjar man se charmen mer. Det är väldigt rent, staden är blandad med mycket natur & den är relativ behaglig värme. Vi klagar inte!

Hursomhelst! Igår började vi med att träna på hotellet, & sedan mötte vi upp Felicia & Sofia vi känner från Smögen & spenderade dagen med dom. Vi gick runt på två av alla KLs gigantiska gallerior, turistade vid petronas tower som var heeelt fantastiska & besökte janan alor, en stor gata full med matstånd. Sedan somnade vi lagom trötta vid 00, något jetlagade :)

Imorse efter frukosten såg vi att det var sol, så vi sprang upp till poolen för att fånga dom få solstrålarna vi får här. Vårt största mål med hela denna resa är ju främst att bli bruna, hehe. Nejdå, men eftersom det är monsunperiod här nu är det hög luftfuktighet & sällan sol.

Efter den snabba solningen strosade vi runt i Park Lake, åt lunch med 2.500 fågelarter & fick se ett & annat rådjur dom hade i parkerna. Sedan mötte vi upp Sofia & Felicia, gjorde ett besök i China town & avslutade dagen med att äta portabello-burgare & dricka mojito på en rooftop bar. Bra dag!

/ Sally

• Äventyr

Hejsan!

Ligger just nu i sängen och funderar på hur vi ska skriva ett bra första inlägg, inte helt lätt att få med allt och samtidigt få en inte allt för massiv text.. men vi försöker så här!

Efter en 31timmars resa landade vi i torsdags i Kuala Lumpur

Resan gick väldigt bra och kändes mycket kortare än vad den faktiskt var, men vi var rätt utmattade när vi väl (efter taxistrul) kom fram till hotellet! vi kollade in rummet och bestämde oss ganska snabbt för att gå ut utforska staden och hitta något lätt att äta.

Efter en stunds letande utan några större framgångar varken när det gällde utforskandet eller att hitta något matställe så gick vi in på ett 7eleven och köpte coupnodles som vi tog med oss till rummet och åt innan vi båda somnade nästan direkt när vi la oss i sängen!

Välkomna till vår reseblogg!

Här kommer vi uppdatera så ofta som möjligt så att nära, kära & nyfunna vänner kan följa hela vårt äventyr!