Hej på er!
I torsdags reste vi från Thailand till nästa land, till sri lanka! Efter en mellanlandning på vår favorit flygplats klia (kuala lumpur alltså, där vi varit fem gånger nu.....) så var vi framme i colombo på natten. Vi halvsov några få timmar på ett riktigt äckligt boende för att sedan ta oss till tågstationen klockan sex på morgonen då vi skulle till Ella, som ligger i mitten av sri lanka. När vi bytte tåg i colombo så var det tåget heeeelt fullproppat, så vi fick åka i mittengången där alla hoppar på & av, haha. Ska tilläggas att det inte heller finns dörrar på tåget så där spenderade vi 9h tills vi var framme. Men det funkade faktiskt jättebra, vi träffade ett par som kom från sri lanka som var så himla trevliga & snälla. Bjöd på mat och berättade massor om landet & om dom själva. Vi fick se bröllopsbilder & så blev vi fb-vänner till & med, haha. Vi ska träffas när vi kommer till Galle (där dom bodde), så ska dom visa oss staden. Faktum är att nästan alla vi träffat här är otroligt trevliga & hjälpsamma. Så kul!!

Hursom, det var 9 enkla timmar faktiskt. Tåget som går genom hill country som det kallas, sägs vara världens vackraste tågresa. Vi satt nästan hela resan & bara sa "detta är helt sjukt" för det var det. Här kommer lite bilder:

Det som var så häftigt var först & främst att vi åkte på över 1000 m höjd, men också att vi bytte klimatzon från varma colombo. Ju högre upp vi kom desto kallare blev det, & alla palmerna byttes ut mot granskog!! Kändes som vi åkte genom Sverige när vi satt där vissa stunder. Sedan är ju sri lanka världens största te-exportör så vi reste genom ett x antal mil med teplantage med.

Sedan anlände vi till ett 15 grader kallt Ella på kvällen. Vi gick direkt & åt då vi inte ätit något förutom kex & lite bröd på ett dygn. Sedan somnade vi väldigt snabbt ;)

Idag har vi gått upp för little Adams peak! Det finns ett stort också, men det tar ungefär 4 h att gå upp för och det är lite väl för oss. Så det blev det lilla som tog betydligt kortare tid ;) trots det var det fantastisk utsikt & högt ändå!

Än så länge har detta landet oss utan ord. Eller ja, ord nog till ett blogginlägg iallafall, hehe. Vi hörs snart igen!

Hejsan!
Vår "hemliga destination" är avklarad vilket var koh tao, där vi överraskade Jakob som vi jobbade ihop med i Sälen som utbildar sig till fridykningsinstruktör där. Så coolt!

Koh tao var så mysigt, gillade det jättemycket. Vi lyckades inte hitta så fina stränder, men gatan vid havet var jättefin, restaurangerna bra & vädret underbart! Båtresan dit från chumphon var dock inte lika underbar... trodde på riktigt vi skulle kapsejsa med den stora katamaranen vi åkte med, det ända jag tänkte när vi åkte var vart jag skulle hålla i mig om vi välte & vilken ö jag skulle simmat till. Paniken när man inte heller ser en enda livbåt, eller ö i sikte samtidigt som det är ösregn, en mindre storm & alla på båten antingen skriker eller spyr. Fyfan alltså. Såhär glad & blöt var Oskar efter den ångestfyllda resan på drygt två timmar:

Jaja, överlevde vi den båtresan överlever vi nog resten av resan med ;)

På koh tao bodde vi i en bungalow 5 m från havet, & hade solnedgången utanför balkongen varje kväll. Helt fantastiskt! Vi hyrde moppe & åkte runt ön, gick upp på view-points, käka massa god mat & solade. Jag (sally) var lite inne på att dyka men det blev inte av. Kände lite att jag var mätt på så många andra upplevelser från Filippinerna (främst) så jag inte skulle uppskatta dykning så mycket. Kanske ångrade det lite i efterhand, men lätt att vara efterklok :)

Efter 3 dagar på tao satte vi oss på en båt (som vi inte åkte i storm) till koh samui där vi är nu. Samui är en mycket större ö än tao, men minst lika mysig. Lite dyrare dock... men hur som är det sol, vackert & vi bor jättebra. Vi är lyckliga & nöjda! Ligger just nu & googlar för fullt på sri lanka dit vi åker på onsdag. En månad kvar nu...

Kram!

Hej på er!

Det har hänt en hel del sen vi skrev senast, jag har hunnit fylla år, vi har åkt thailändskt tåg (två gånger) och vädergudarna är äntligen på vår sida!

Här är en mindre bildbomb för att enklare visa allt vi hunnit med :D

Efter tre dagar i krabi var vi sjukt trötta på dessa ständiga moln som förföljer oss denna resa, så vi kollade vädret över hela Thailand & såg att uppe i norr var det bättre väder. Sagt & gjort, vi bokade två flygbiljetter till Bangkok nästa dag & satte återigen oss på ett flyg tvärs över landet. I Bangkok hade vi två superbra dagar, bodde på ett lyxhotell, gick i flera av Bangkoks gigantiska gallerior, gick på 4D bio, firade min (Oskars) födelsedag på en rooftop bar 140m upp & hängde med min bästa kompis Emil som vi senast träffade på Bali.

Personligen så ogillar jag verkligen Bangkok, riktigt stökig & smutsig stad som bara är en kaotisk massa där fattigdomen delar gator med överflådiga lyxgallerior..

Trots mina minst sagt osmickrande beskrivningar av denna stad, fick Sally upp en bild av något som påminner om ett fint New york framför sig (denna bild försvann ganska snabbt för henne)

men om man vet vad man vill göra där så kan det ändå finnas någon sorts charm i det, som de oändliga shopping möjligheterna & bra restauranger!

Efter dagarna i Bangkok satte vi oss på ett tåg 40 mil söderut, till Cha am! Oerhört spännande att åka tåg i ett land som Thailand faktiskt, alla fönster och dörrar är öppna under hela resan så man skulle nästan kunna hoppa av vart man vill, det gäller även att man är väldigt observant på vart man är när tåget väl stannar, annars är det lätt att man missar sin station! Vi betalade 170 bath till Cha am vilket är ungefär 42kr :)

Cha am var ett riktigt tråkigt sömnigt pensionärs-ställe vilket vi märkte ganska snabbt, så vi stannade endast där för vädrets skull, haha. Vi gillar absolut det lugna & mysiga hos ställen vi hamnar på, men Cha am var inte alls mysigt utan bara en stor men ändå tom stad med massa turistfällor. Så vi åkte 20 min buss till hua hin, där det hände lite mer än i Cha am.

I Hua hin gick vi på en mysig nattmarknad, ännu en bio och under förmiddagarna passade vi på att sola så mycket vi kunde!

Nu är vi återigen på resande fot och har idag åkt ytterligare 30mil tåg, denna gång rör vi oss mot en hemlig destination (detta får ni veta mer om senare) ;)

Bild 1: vår absoluta favoritrestaurang på hela palawan. Gorgonzola, som ägdes av en israelisk kille som bodde i port barton där gorgonzola då ligger. Allt var vegetariskt & organiskt, och hela stället hade en familjär & mysig atmosfär. Stenungsbakade pizzor, hemmagjord pasta, hummus, sallader, hembakta focaccia-bröd med olika pålägg... vi åt där minst 2 gånger om dagen... :)

Bild 2 & 3: Sista dagen i port barton bestämde vi oss för att gå upp till ett vattenfall som ligger "bara bakom skogen där" som vår kompis Emma vi reste med ett tag sa. Det är väl inte så långt, tänkte vi då. Hela hiken tog fasen nästan 3 h, då det fullkomligt öööösregnade 1h. Men det var det värt! :)

Hej på er!

Sedan senast vi hördes har vi lämnat Filippinerna & kommit till krabi! Innan dess spenderade vi 7 h på Manilas flygplats, flög 3 h till kuala lumpur (en flygplats vi ständigt hamnar på, varenda flygning vi gör mellanlandar vi där) för att sedan vänta 10h där. Efter det flög vi cirka 1h till krabi... kändes sådär värt att vänta i 17h för en flygning på 4h ;) jaja, nu är vi här iallafall.

Väl i krabi så hamnade vi på ett såå fint boende som vi gillade så mycket att vi valde att bo här i 3 nätter istället för 1. Rummet är så stökigt nu men ni kan få en bild på innergården iallafall :)

Lite Greklands-feeling nästan! Här i krabi har vi varit på olika marknader, solat, turistat runt i ao nang & krabi town. Efter Filippinerna så har inte krabi tagit mig med storm iallafall, men Thailand har otroligt mycket godare mat än Filippinerna, samt billigt! Ikväll åt vi på matmarknaden som ligger 50 m från vårat hotell, där vi åt pad thai, fruktshakes, mango sticky rice & vårrullar för 67 kr. För två personer!! Det är helt underbart :)))

Vi har som sagt haft en del otur med vädret under hela vår resa och nu börjar vi bli riktigt trötta på det. Så idag bokade vi flyg till Bangkok för att vara 2 dagar där, och sedan ta oss antingen mot trat området eller bara nedåt mot hua hin & östsidan. Där ska det nämligen vara sol enligt prognoserna, då det ska regna hela veckan här på sydsidan. Vår tanke var att utgå från krabi till öarna här, men nu när vädret är som det är fick vi lägga om planerna lite. Nu ser jag fram emot att se hur Bangkok är!

Hej!!
Skriver ihop ett snabbt litet inlägg så ni vet att vi fortfarande är vid liv, haha. Vårt wi-fi försvinner nämligen om exakt 13 minuter, då Port barton där vi är nu bara har el mellan 18-00 på kvällarna :)

Vad har hänt sedan senast? Tror sista inlägget var om el nido, & därifrån tog vi oss med speed boat (speed & speed, tog nog 7h allt som allt...) till Coron, en stor ö som ligger utanför el nido. Coron är också känt för alla vackra öar runtomkring, samt att det ligger flera vrak från andra världskriget där, mestadels amerikanska. Tyvärr ligger de flesta vraken på 18m djup & neråt, så man behöver oftast advanced dyk-cert för att kunna se dom. Dock kunde vi se & simma ner till toppen på ett vrak när vi snorklade! Har inte laddat över bilderna från gopron än men ska lägga ut bild på det sen, sååå häftigt!

På Coron så tog vi en dagstur & besökte alla fina platser (däribland vraket då), bland annat kayangan lake som var det vackraste vi någonsin sett. Sedan några laguner & snorkelställen. Vi har även gått upp vid 05 för att göra en mindre hike (haha okej det är cementtrappor hela vägen upp) på mount tapyas på Coron, vilket var kul att se! Dock har ju konditionen trappats ner ett x antal steg, fyyy vad jobbigt det var...

På Coron stannade vi 4 nätter tror jag, sedan åkte våra resvänner vidare med färja mot Manilla & vi tog oss nedåt i palawan igen. Spenderade ännu en natt i el nido (oönskat) & nu är vi återigen i port barton. Älskar detta stället, förutom el-problemet då ;) här stannar vi i hela 5 nätter för att sedan ta oss till puerto princesa & vidare mot krabi! Dock har vi hört att det är monsun i Thailand & översvämningar främst i krabi området & öarna runtom, exakt dit vi ska, så vi får se hur det går med det... hoppas på det bästa!

Ursäkta för snabba & ihopslängda inlägg men som sagt skyller jag på wi-fi...

Ta hand om er så hörs vi snart igen! <3

PS. Såg att vi redan skrivit om Coron samt att jag la upp några likadana bilder! Kollade inte senaste inlägget :(

Firade in nya året i El nido med våra kära resevänner plus 3 tyskar & en norsk, först med middag på en italiensk resturang sedan kollade vi fyrverkerierna på stranden. Samt en & annan Rom & Cola...

På dagen åkte vi ut på en Island hoppning i el nido vilket var jättevackert! Dock såå mycket turister eftersom det var nyår... Den vi gjorde i Port Barton tyckte vi var bättre, fast då hade vi himla tur med egen båt & strålande sol hela dagen.

Dagen efter nyår var en riktig otursdag... Vi hade tänkt att hyra moppar för att åka runt lite i El nido till en annan strand, några vattenfall & sånt men varenda moppe i heeela el nido var utlånad. Jag & Felicia gick säkert runt i drygt 1h & frågade, & när vi hade hittat två (vilket var ganska tidigt i vårt letande) tyckte vi det var för dyrt (livet på budget...) så vi sa nej. Varpå några britter efter oss tog dom direkt... Dumt misstag av oss! Sedan tänkte vi gå en bit utanför för att hitta moppar där, men det slutade med att vi gick i totalt 4h till stranden haha. I flipflop... väl på stranden firade Filippinerna sitt nyår så det var fullproppat med kids som skrek & sand som flög överallt. Man kan ju ha värre saker att klaga över med då var vi inte så glada, haha.

Hursom! Idag gick vi upp klockan 04 på morgonen för att ta färjan till Coron. Den skulle gått 06 men gick 2h senare, såklart. Klockan 12 var vi framme på Coron, åt lunch & letade boende. Så nu sitter vi här i sällskapsrummet på ett homestay ägt av en svensk, självklart med ett internet man till & med kan streama film på!!! Älskar Sverige <3 Imorgon ska vi ut på tur igen :)

Godnatt från oss!

Hej!!

Sedan sista gången vi var inne här har vi hunnit med en hel del, vi har kommit hela vägen till Filippinerna! Efter 30h resa ;) Dock är internet väldigt svårt att hitta här så detta är väl första gången på en vecka vi har lyckats hitta något... Första prio är också att boka flyg & båt-biljetter, kolla boenden & googla vart vi ska. Jaja, det är ett mindre problem egentligen!

Vi är iallafall i palawan nu & vi började med att flyga till puerto princesa, bilderna över här. Riktigt smutsig & stökig stad, så vårt första intryck av Filippinerna var inte superbra. Vi tog oss därifrån till Port Barton med en väääldigt fullproppad & skumpig van (vi trodde på riktigt att vi skulle välta av vägen flera gånger) där vi mötte upp Emma, Felicia & Stina. Emma känner vi också från Smögen, sen var det hennes syster & kompis som hon reser ihop med. Jättekul!!
Port Barton är en jättemysig & liten by med endast två "stora" gator & en otroligt vacker strand. Allt är så billigt & människorna är supertrevliga. Tror att Port barton är en by som håller på att exploateras mer & mer av turismen, men än så länge är det genuint filippinskt. Jag & Oskar bokade en båttur runt öarna där och hade turen att få en båt för oss själva! Det var helt fantastiskt vackert ❤️

Vi åkte ut 9 på morgonen till flera olika korallrev & obebodda öar. En av öarna gjorde våra två båt-killar mat till oss på, där dom grillade färsk fisk, kyckling & grönsaker till oss. Sedan fick vi det serverat på ett litet bambu-bord rakt på stranden, så gott!

På snorklingen såg vi sköldpaddor, gigantiska sjöstjärnor, massa fina fiskar (Nemo, Doris & hans pappa!) och fantastiskt miljö!!

Sedan spenderade vi 2 nätter i Port barton för att trycka in oss i en van igen, & tre chipspåsar senare (aka 4 1/2 h) var vi framme i El nido där vi är nu. Vi ska fira nyår här allihopa & det känns så bra. El nido är inte lika mysigt & lugnt som port barton men fortfarande litet. Vi har inte varit runt på stranden och så än, men det ska vara fantastiskt att åka båt ut till alla öarna här så det ser vi fram emot!

Overklig vardag ändå! ❤️

Canggu

Här spenderade vi mest tid av våra 19 dagar på Bali, vi älskar canggu!! Dock så finns det inte så mycket att uppleva här, utan hit åker man mest för all den goda maten, den sköna stämningen & surfing. Canggu kryllar av australiensare vilket vi tyckte var lite skönt, för det gör att man känner sig lite mer "hemma" på något sätt. Ibland kunde vi känna oss ensamma som turister & det är en upplevelse i sig med, men inte alltid :) Den enda negativa med canggu är att stränderna inte är så rena & fina, samt att vattnet är riktigt smutsigt.

Vi bodde på Leo homestay & puri villas, där Leos ställe låg på "huvudgatan" där alla turister är. Där betalade vi 200 000idr tillsammans för moppe+rum vilket är 138kr per dygn. Billigt! På puri betalade vi lite mer (typ 200kr för bara rum) men dom hade pool & de var rätt mycket finare. Låg dock inte i de bästa områdena...

Matställen finns det sååå många av i Canggu, åtminstone på Echo beach. Det är lite dyrare än på andra ställen på Bali i & med att många är ägda av australiensare. Det finns jättemånga organiska kaféer, massa nyttiga hak & även lite billiga ställen med bra indonesisk mat (Oftast).

Bästa frukostställe: crate, riktigt gott och prisvärt!
Bästa lunchställe: Warung vienna (billigt & enkelt)
Bästa middagsställe: poképoké eller trattoria italia

Jag (Sally) tränade också lite i canggu & en gång på ett ställe som heter Bali fit vilket var så kul! Även detta ägdes av utländska :)

Ubud

Detta stället gillade vi jättemycket också. Mysigare & mer intim "stad" än canggu, fast med lite mindre influenser av ställen öppnade av utländska. Finns ändå en hel del hälsoställen & fräscha restauranger. Här finns det också lite mer att göra & se, som risplantage, kaffeplantage, rafting osv, väldigt mycket tempel & en del trekking-spår. Exempelvis ligger mount batur relativt nära ubud, ett mindre berg som ska vara jättefint att bestiga. Det gjorde vi inte dock, pågrund av att det regnade nästan varje morgon då turerna upp dit var.

Det enda negativa med ubud är att det inte ligger vid havet. Om vi skulle åkt dit igen skulle vi valt ett ställe med pool!

Bra lunchställen: blackbeach eller Warung bhiu bhiu (något sånt...)
Bra middagaställen: toro sushi & sambal matah!

I ubud var vi ungefär 6 dagar.

Nusa lembongan (Sanur)

Vi åkte från Sanur till lembongan, så vi spenderade bara en natt, en kväll & morgon där. Men det lilla vi fick se så var det inget vi skulle rekommendera.

Nusa lembongan är en ö som ligger ungefär 40 min med båt från Sanur. Vi var 4 dagar här, tyvärr dom dagarna det regnade mest också... så vi fick inte riktigt en rättvis bild av ön. Positiva med nusa lembongan är att vattnet & stränderna är såå fina. Riktigt kritvita med turkost vatten. Det ska även vara väldigt bra dykmöjligheter här, men det gjorde vi inte heller, pga vädret. Det finns också en annan mindre ö precis brevid lembongan, men bron som går över hade blåst sönder bara någon månad innan vi kom dit. Men som sagt, vi gjorde inte så mycket förutom att hänga på rummet & letade biljetter tillbaka till Bali haha. Nej men lite gjorde vi;)

Restauranger värda att nämna: Warung bamboo, lemongrass & tiger Lily. Mamma Mia har fantastiskt utsikt men inte världens godaste mat kanske.

Kuta

Var här över en dag när vi bodde första gången i canggu, & över natten när vi skulle flyga till Filippinerna. Har inte så mycket att säga om kuta förutom att vi nog aldrig vill tillbaka dit, haha. Riktigt turistigt på ett dåligt sätt, stökig stad med massa försäljare. Plus att dom har häst & vagn där hästarna står i 25-35 graders värme 12 timmar om dygnet & drar runt turister som är för lata för att gå. Usch för Kuta!

Vi försökte hålla en budget på 250kr var/dag inklusive boende varje dag. I canggu var det svårare!

Vi gillade Bali men tycker kanske att det paradiset vissa anser det vara är en lite förskönad bild av ön, kanske pågrund av det väder vi hade. Vi var ju inte uppe i norr eller längst ner i syd (eller på Lombok/gilli för den delen) men just fastlandet Bali där vi var är ganska smutsigt. Men fantastiskt på många sätt också! Tack för denna tiden Bali, vi ses säkert igen ❤️