Nu har det gått lite mer än tre veckor sedan vi kom hem och det känns som om att det är dags att skriva klart det allra sista inlägget.

Vi gick upp tidigt på morgonen i Bangkok den 1 maj för att packa ner det sista lilla en sista gång.

Sedan tog vi våra ryggsäckar, åt frukost och checkade ut från hotellet.

Vi hoppade in i taxin och kom till incheckningen där det var lång kö.

Vi ställde oss där iallafall och efter ungefär en timme var vi klara. Då återstod det enbart 40 minuter tills att flyget skulle lyfta och vi skulle då hinna med alla säkerhetsgenomgångar och utcheckning ur landet.

Allt detta gick på ca 30 minuter så vi hade gott om tid kvar. Vi köpte med oss dricka och godis att ha på planet och lagom till att vi kom till vår gate öppnade dem.

Denna gång hade vi mycket bättre platser. Av våra 12 timmar av flygning sov Lovisa sig igenom halva medan Pontus var vaken och kollade på väldigt mycket film.

När klockan slog ca 16.30 svensk tid befann vi oss på svensk mark.

Vi tog våra väskor och blev bemötta av Lovisas släkt. Det var så skönt att se allihopa igen.

Vi åkte sedan vidare till mc donalds där vi alla åt middag innan vi skildes åt igen. Vi körde hem till Norrköping där vi släppte av Pontus och sedan fortsatte Lovisa med sin mamma och syster hem till Linköping.

Jag tror jag (Lovisa) talar för oss båda när jag säger att dessa månader har varit bland de bästa i vårt liv. Vi har lärt oss så himla mycket om oss själva, varandra men även andra länder och kulturer.

Det har varit en helt fantastisk resa som tyvärr tagit slut. Nu blickar vi framåt för nästa resa vi nyss bokade in, en weekend i Paris.

Tack alla ni som velat följa med oss på denna resa och kommenterat så snälla saker. Vi har uppskattat det jättemycket!

Imorse ringde klockan 7:30 men vi blev väckte redan vid 6:20 av att hotelltelefonen ringde. Det var receptionen som ringde och ville berätta att frukostbuffé ingår och att den är öppen 6-10.
Vi somnade om och vaknade istället när klockan ringde.

Vi gick upp och klädde på oss för att sedan gå ner och ta del av frukostbuffén. Det var väldigt gott att få slippa den vanliga asiatiska frukosten, rostade mackor med sylt.

När vi ätit oss mätta gick vi tillbaka till rummet och borstade tänderna och bytte om till badkläder och tog sedan hissen upp till takvåningen och lade oss och solade.
Det var ganska molnigt och fläktade en hel del men trots det så blev det stundtals olidligt varmt och hi blev tvungna att doppa oss i hotellets pool.

När klockan närmat sig ett gick Pontus ner till 7/11 och köpte vatten, Cola och deras välkända toast. Han gick sedan tillbaka till hotellet och poolen och där låg vi och åt toast och njöt av solen. Vi låg sedan kvar tills klockan blev tre och då gick vi till rummet och bytte om.

Vi gick sedan ner till gatan utanför vårt hotell och gick på thaimassage. Det är alltså första gången på tre månader, om man räknar bort gången massage ingick när Pontus fyllde år, som vi gick på massage.
Thaimassage är inte direkt någon massage som är enbart skönt. De tryckte, klämde, knådade och gick på oss och efteråt kände vi oss båda helt mörbultade. Trotts att det gjorde ont stundtals var det skönt och väl värt det.

Vi gick sedan tillbaka till rummet och duschade och gjorde oss redo för att åka till shoppingcentrumen. Vi tog sedan en tuctuc dit och gick omkring och kollade butiker i ungefär två timmar innan vi tog en annan tuctuc tillbaka till hotellet.

Vi bokade en taxi till flygplatsen imorgon, dock till fel flygplats. Som tur var märkte vi detta när vi kollade bokningsbekräftelsen och sprang ner och ändrade.
Vi lyssande på musik medan vi för sista gången packade våra väskor och förberedde inför morgondagens hemresa.

Vid klockan elva gick vi och lade oss.

Ännu en tidig morgon, uppstigning 05:00.
Vi gick upp, klädde på oss, packade klart våra väskor och gick sedan ut på gatan för att hitta vår minivan.
Det dröjde inte många minuter innan han kom och hämtade oss. Vi åkte sedan omkring i ungefär en halvtimme och plockade upp fler personer innan vi började åka mot gränsen till Thailand. Det tog två timmar och tjugo minuter till gränsen och under den tiden hade vi både hunnit sova en del och ätit vår frukost.

Väl framme vid gränsen fick vi ta våra väskor och gå över. Vi stämplade först snabbt och smidigt ut ur Kambodja för att sedan gå och stämpla in i Thailand. Det var dock inte lika smidigt, för det är nämligen så att utländska turister står i samma kö som kambodjanerna som just idag alla skulle över till Thailand. Det tog 2 timmar att ta sig igenom immigrationen, själva processen tog bara nån minut men vi fick köa i 2 timmar.

Vi fick sedan vänta 30 minuter innan vi kunde åka mot Bangkok. Det skulle ta tre timmar till Bangkok men eftersom vi stannade var och varannan kvart så tog det närmare fem timmar. Väl framme i Bangkok hade klockan hunnit bli fem och regnet började ösa ner. Som tur är släppte de av oss på en plats under tak så vi slapp bli dyngblöta medan vi försökte deala pris med alla tuctucs. Vi hittade en med det lägsta överpriset som körde oss till vårt hotell.

När vi kom in på hotellet kände vi oss väldigt felplacerade, det var väldigt fint och där kom vi i mjukiskläder och var svettiga och mysiga efter en heldag i en minivan.

Vi duschade oss och gjorde oss iordning för att sedan tänkt åka till shoppingcentrumen en sväng. Men klockan hade sprungit iväg och vi har alldeles för trötta för det. Vi gick istället en sväng i området runt vårt hotell i jakt på en resturang men det var bara att ge upp och gå tillbaka till hotellet. Vi satte oss på hotellets resturang och åt varsin dyr köttfärssås med spagetti.

Vi gick sedan tillbaka till rummet, planerade morgondagen och somnade sedan vid halv tio gott i sängen.

Koh Rong är en riktig paradis ö. Vi är glada över att vi besökte ön just när vi gjorde och inte fem år senare. För det är nämligen så att en rik kines har köpt hela ön av den kambodjanska staten och ska bygga massor ah hotellkomplex och göra den mer turistvänlig.
Vi tycker det är tråkigt då ön som den är nu är väldigt charmigt underutvecklad och mysig.

Vi bodde på tre olika boenden under vår tid på ön. Först bodde vi på ett sunkigt guesthouse som vi betalade alldeles för mycket för. När vi bott klart våra två nätter på det boendet bytte vi fort till ett annat som var mycket fräschare, ingick frukost, hade AC och kostade endast 5 dollar mer. Sista natten på Koh Rong åkte vi från Koh Touch, som är lite av centrum på ön, till Coconut Beach för att träffa Andreas och Heidi.

Koh Rong är en ö "känd" för att många röker på och det fick vi uppleva när vi åkte på båttur där fem av dem som åkte med rökte på i stort sett konstant. Det var även den officiella röka på-dagen, 20 april, döende hade en stor röka på-festival på Police Beach.
Båtturen i sig var helt okej, snorklingen var inget att ha men vädret var bra, solen sken och vi fick se väldigt många vackra vyer. Vi fick även testa på att snorkla i kolsvart mörker, vilket inte riktigt var det vi tänkt oss men ändå riktigt häftigt.

Utöver båtturen så låg vi på stranden hela dagarna. Vi varvade mellan att svettas ihjäl när man solade och att svalka oss i havet. Första dagen var det lite blåsigt men resterande dagar var det vindstilla och då blev vattnet stilla och alldeles turkost och glasklart.

Koh Rong är en riktig paradis ö som vi båda tyckte om väldigt mycket.
Vi ger Koh Rong en åtta i betyg av tio möjliga.

Long Beach.

Vårt boende under vår natt på Coconut Beach.

En riktig bamse-kram.

Imorse blev även det en tidig morgon då klockan ringde 05:10.
Vi fick verkligen kämpa oss upp ur sängen då vi båda var helt döda och helst hade legat kvar i sängen många timmar till. Vi klädde på oss, packade väskan och gick sedan till en supermarket i närheten för att köps frukost. Som vanligt erbjuder affärerna ca 0 i frukostväg så vi fick nöja oss med varsitt paket havrekakor.

När vi kom tillbaka till vårt hotell stod vår tuctuc och väntade så vi hoppade in och satte iväg mot templen. På vägen åt vi vår "frukost", vilket visade dig vara världens torraste och mest smaklösa kakor.
När vi kom fram till första templet fick vi nästa roliga överraskning, templet öppnade inte förens om en timme. Vi kunde inte göra annat än att sitta i vår tuctuc och vänta och bli lite irriterade över att killen vi bokade touren igenom inte sagt att templen öppnar halv 8 och att vi kunde åkte en timme senare.

Vi spenderade timmen i tuctuc:en med att skriva detta och några andra inlägg till bloggen. Vid 7:30 öppnade dem och vi fick äntligen gå in.

Vi besökte 5 stycken tempel innan vi åkte tillbaka till vårt hotell 2 timmar senare. Vi lade oss på rummet och kylde ner oss och vilade en stund innan vi gick och åt lunch på hotellets resturang. Lovisa åt fried rice och Pontus åt, vad som skulle varit, Spagetti och köttbullar.

Efter lunchen gav vi oss på en liten promenad och försökte fixa biljetter till att åka till Bangkok imorgon. Vi hittade ett ställe där det skulle ta 6h och man skulle åka minibuss. Vi bestämde oss för att ta det, betalade 22 dollar och gick sedan tillbaka till rummet och vilade igen. Vi har flera dagar i rad sovit allt för lite och tillsammans med den otroliga värmen så blir vi helt utmattande så därför vilar vi så mycket. Pontus är ju inte heller helt pigg efter febern.

När klockan närmat sig fem duschade vi, gjorde oss iordning och packade våra väskor inför morgondagen. Vi skulle möta upp Andreas och Heidi vid åtta och ära middag och innan det hade vi tänkt att gå en sväng på marknaden. Vid sex gick vi till marknaden och kollade, som vanligt erbjöd de inte så mycket som faller oss i smaken så redan vid sju kände vi oss klara.

Det kunde inte bli mer typiskt att precis när vi var klara på marknaden öppnade sig himlen och regnet fullkomligt öste ner. Vi gick en sväng till på marknaden i hopp om att regnet skulle lätta och när de gjort det så gick vi till en resturang för att fördröja tiden tills den blev åtta och dags för middag.
Vi beställde varsin jordgubbslassi som visade sig smaka nästan exakt som Provivas drickyoghurt med jordgubbssmak.

Vi satt kvar i 45 minuter innan vi gick bort till restaurangen där vi skulle äta middag med Andreas och Heidi. Vi var lite tidiga men det var även dem så behövde inte vänta så länge.
Vi åt sedan en supergod mexikansk middag, drack margarita och satt sedan kvar och pratade fram till halv 11.

Vi sa hejdå och gick sedan till respektive hotell.
Vår minibuss till Bangkok hämtar oss klockan halv 6 imorgon och då är inget frukostställe öppet så vi beställde varsin baguette som vi sedan lade i vårt kylskåp över natten. Vi packade ner det sista i våra väskor och gick sedan och lade oss.

Denna pose kör ALLA asiatiska turister.

Ho Chi Minh city
HCMC är den mest hektiska och mest trafikerade staden vi har varit i. Det bor tio miljoner människor i en stad i storlek med Stockholm och som om inte det skulle vara nog så är även åtta miljoner mopeder registrerade i staden och kör runt dagligen.
Trots detta är HCMC en mycket trevlig och mysig stad som vi båda tyckte om och det staden hade att erbjuda.

Vi åkte till Chu Chi tunnlarna vilket är kvarlevor av de tunnlar vietnameserna använde under Vietnamkriget. De har gjort om dessa tunnlar till en turistattraktion och utvecklat området genom att ta dit och visa olika saker som användes i kriget så som fällor, pansarvagnar, flygplan, vapen, minor etc.
Vår guide var väldigt bra och lärde oss massor om olika taktiker och finurligheter vietnameserna höll på med under kriget. Vår favorit är nog att de lindade in grodor i tobak för att de ska kvacka hela nätterna och förstöra amerikanernas sömn.
Vi avslutade touren med att skjuta M1 Carbine, vilket var både coolt och skrämmande att inse att det faktist var ett riktigt vapen man hade kontroll över.

Precis som i Hanoi gick vi på museum. Ett enormt museum om Vietnams historia spenderade vi 4 timmar på och gick och åt supergod glass under tiden de hade lunchstängt.
Vi besökte HCMC:s postkontor och skickade hem varsitt kort till våra saknade föräldrar.

I betyg får HCMC åtta av tio möjliga.

Mekong deltat
Vi bokade en tour till Mekong deltat och spenderade två dagar och en natt där. Det blev lite av en besvikelse då vi betalat en hel del extra pengar för att få en speciell tour och för att det endast skulle vara högst 8 personer med i gruppen. Vi var aldrig färre än 15 personer och vi höll på att inte få göra det som var anledningen till att vi bokade turen.
Men vi stod på oss och gnällde till oss en "privat" tur på de små åarna bland skog och växter, väldigt vackert.

Mekong deltat i sig var inte riktigt det vi förväntat oss. Vi hade ungefär trott att vi skulle få glida längs floden och se alla fina byar och vyer men det var inte så det blev. Det vi gjorde var ungefär att åka från ena turistattraktionen till den andra och det målet med varje ställe var att vi, turisterna, skull köpa det dem sålde.

Mekong deltat får 4/10 i betyg.

Phu Quoc
När vi bokade turen till Mekong deltat fick vi välja vart vi ville åka efteråt så vi valde Phu Quoc som var vårt nästa resemål.
Vi hade av vår chaufför blivit tillsagda att köpa bussbiljetter på färjan till Phu Quoc för att slippa betala överpris för en taxi, men när vi ett flertal gånger försökte köpa bussbiljetterna drog de sig bara undan och fortsatte sälja dem endast till lokalbefolkningen.

Vi bodde lite utanför det stora centrum vilket var både skönt och lite tråkigt. Det hade varit kul att få uppleva det stora centrumet hade att erbjuda men den lilla byn där vi bodde hade gott och nog om restauranger så vi klarade oss.

Vädret var verkligen på vår sida under vår tid på ön, 35-40 grader varje dag och strålande sol. Det enda problemet var att havet hade tagit åt sig av solens värme och inte alls var svalkande.
Vi gjorde därför så att vi köpte varsin drink och fick använda ett hotells pool, smart va? Men grejen var ju den att poolen var ännu varmare, det var varmare i poolen än vad det var i luften och det ska inte vara möjligt när det är 35-40 grader ute.
Klart vi älskar solen men det blev lite hemskt när det inte finns någonstans att kyla ner sig.

Första dagen gick vi en timme längs stranden i jakt på något najs frukostställe och lyckades få riktigt fina brännor. Pontus hade ett nytt snyggt vitt linne och Lovisa hade även hon lite snygga streck i nacken.

Dag två hade vattentemperaturen gått ner så då låg vi på stranden hela dagen och bara njöt och jobbade på brännan.
Vi testade på att snorkla men blev väldigt besvikna då sikten var otroligt dålig och även om vi skulle sett något hade vi i stor sett bara fått de sand i massor.

Phu Quoc får fem av tio i betyg.

Cu Chi tunnlarna.

Mörk, trångt och otroligt varmt. Dessa tunnlar är ändå förstorade så vi turister ska kunna testa att gå i dem.

Testakjutning med M1 Carbine.

HCMCs postkontor.

HCMCs katedral.

Mekongfloden.

Floating Market, här dealar dem mellan båtarna.

"Privata" båtturen.

Pontus nya vita linne.

Hanoi
Från Kuala Lumpur flög vi till Hanoi och Vietnam. Vi fick vänta en halvtimme på flygplatsen på att hotellets skjuts skulle komma och som ersättning för väntan fick vi vår rumsbokning uppgraderad. Vi bodde en natt i detta stora och fina rum innan vi spenderade 2 dagar och en natt i Halong bay. Vi kom sedan tillbaka till Hanoi och spenderade 2 nätter och en dag till.

I Hanoi besökte vi massor av olika museum och minnesplatser. Vi besökte Army Museet och fick lära oss om vietnamkriget, dock skulle vi ha läst på innan så vi kunde ha förstått mer på museet. Vi gick sedan till Ho Chi Minh museet och fick lära oss vem han var och vad han gjorde för Vietnam. Vi gick även förbi och fick se det enorma monument som de byggt ovanför Ho Chi Minhs grav.

När vi kom tillbaka till Hanoi från Halong Bay hade vi en natt kvar på hotellet men de var överbokade så vi fick bo på ett annat i närheten för samma pris.
Vi besökte Hoa Lo fängelset och fick gå igenom celler och byggnader de använda under tiden Frankrike styrde över Vietnam. Vi fick se och läsa om hur fångarna levde och plågades i detta fängelse.

Vi besökte även "den förlorade staden" vilken vi inte alls förstod oss på och blev väldigt besvikna på.
Vi gick på water puppet show vilket är en legendarisk dockteater som funnits i flera tusen år. Vi var skeptiska i början då hela föreställningen är på vietnamesiska men efteråt tyckte vi båda att den var både bra och underhållande.

Hanoi som stad är ganska fattig och väldigt trång. Gatorna är smala och längs med dem är det fullt med människor, parkerade mopeder, försäljare och restauranger. Det finns "vanliga" restauranger men de flesta är små hak där man sitter på små plastpallar vid små plastbord.

Hanoi får 7/10 i betyg.

Halong Bay
Vi bokade en två dagars tur till Halong Bay och där fick vi bo och sova på en båt en natt. Allt ingick i priset och vi skulle få åka på lite olika utflykter och göra olika aktiviteter.
Halong Bay är ett vattenområde på ungefär 1 500 km² i norra Vietnam och består av ett tätt nätverk med 1 969 monolitiska kalkstensöar, var och en med en kompakt djungelvegetation på toppen vilka reser sig spektakulärt från havet.

Första dagen fick vi åka buss från vårt hotell i 4 timmar för att komma till hamnen. Som vanligt när man åker på nån tour behövde vi vänta 1,5 timme innan vi fick gå på båten.
Väl på båten fick vi vår hytt och blev besvikna över att det inte alls var det vi sett på bilderna och betalt för. Vi åt lunch och åkte sedan till en enorm grotta som vi fick gå igenom innan vi åkte vidare till en ö där man kunde ligga på stranden, bada eller vandra upp på ett berg och ta fina panorama bilder över den fina utsikten.

Vi träffades ett par på båten, en norska och en engelsman, som vi pratade med hela kvällen och även fick reda på att de bott i exakt samma rum som oss på hotellet innan de också åkte på denna båtresa.

Dag nummer två fick vi rulla vårrullar som de sedan stekta och serverade tillsammans med resten av lunchbuffén. Vi åkte till en pärlfarm och se hur skapandeprocessen för pärlor ser ut och går till.
Vi åkte sedan tillbaka till hamnen och åkte bussen 4 timmar tillbaka vårt hotell.

Halong bay får 5/10 i betyg.

Nattmarknad i Hanoi.

Army museum.

En modell över de tunnlar vietnameserna använde sig av i kriget.

Silverpagoden.

Ho Chi Minh.

Monumentet som Ho Chi Minh är begravd under.

Ho Lao prison.

Modell över hur fängelset såg ut under tiden det var aktivt.

Såhär låg fångarna fastspända tätt inpå varandra.

Den förlorade staden.

Water puppet show.

Båten vi åkte på i Halong Bay.

Den enorma grottan vi fick besökta.

Halong bay.

Vi fick åka på pearl farm och se hur skapandeprocessen går till.

Vi flög från Hanoi till HCMC.

Idag ringde klockan 04:30. Vi gick upp, borstade tänderna, klädde på oss, väskan och gick sedan ut till tuctuc:en som väntade på oss. I den satt redan Andreas och Heidi som redan blivit upplockade av tuctuc:en.
Anledningen till att vi gick upp såhär tidigt var att vi hört och sett att soluppgången över Angkor Wat ska vara helt magisk.

Vid tio i fem började vi åka emot Angkor Wat och på vägen stannade vi och köpte biljetter till Siem Reaps olika tempel.
När vi kom fram till Angkor Wat hade klockan hunnit bli tjugo i 6 och vi missade stora delar av soluppgången. Det gjorde inte så mycket då det var ganska molnigt och vi fick ändå se slutet av den.
Vi satte oss ner i gräset och åt våra frukostlådor som Andreas och Heidis hotell fixat till oss alla.

När vi ätit upp vår frukost gick vi in i Angkor Wat templet för att utforska och uppleva dess detaljer och fina former.
Vi gick omkring där i ungefär 40 minuter innan vi gick tillbaka till vår tuctuc som tog oss till nästa tempel, Angkor Thom.
Angkor Thom, även kallat "the temple of faces", är ett stort tempel med massvis av enorma ansikten i byggnader strukturer. Där gick vi omkring i ungefär 45 minuter och kollade byggnaderna och ansiktena, och fotade aporna som höll till vid templet.

Vi åkte sedan till Ta Prohm, det som kännetecknar templet är att ett flertal enorma träd sträcker sig igenom byggnaderna eller växer ovanpå dem. Ett flertal filmer är filmade i detta tempel, bl.a. Tomb Raider och Indiana Jones och de fördömdas tempel.
Vi åkte sedan till dagens sista tempel som hette Bayon Temple. Där gick vi omkring ett bra tag innan vi gick tillbaka till vår tuctuc och åkte tillbaka till våra hotell.

När vi kom tillbaka bytte vi om och vilade en liten stund innan vi gick och åt lunch. Vi åt varsin god hamburgare med pommes och drack varsin Cola. Vi gick sedan tillbaka till rummet och vilade en timme innan vi gick och köpte varsin glass. Vi gick tillbaka till rummet och vilade medan vi avnjöt vår glass.
Pontus kände sig trött och sliten så han tog en tupplur i lite över en timme. Under tiden han sov tog Lovisa en dusch och när han vaknade gjorde han samma sak.

Vi gjorde oss iordning och gick till nattmarknaden. Vi kollade i några stånd/affärer innan vi satte oss och drack varsin fruktshake. Vi gick sedan lite mer på marknaden och sedan in mer mot centrum. Vi kollade läget där innan vi insåg att det var dyrt att äta där och gick tillbaka till gatan vi bor på och åt middag på samma ställe vi åt lunch.

Mätta och belåtna gick vi sedan tillbaka till vårt rum och lade oss. På vägen till rummet bokade vi även en tuctuc för imorgon då vi ska göra en annan tempeltour. Vi pratade med våra föräldrar på FaceTime innan vi runt elva gjorde oss iordning för natten och gick och la oss.

Soluppgången över Angkor Wat.

Helt otroligt att alla dessa detaljer är handgjort karvade och skapta.

South gate.

Temple of faces.

Ett gäng med apor höll till på baksidan av temple of faces.

Måste vara den tjockaste apa vi sett.

Ta Prohm.

Andreas lever farligt.

Lovisa testar olika vinklar för att få med så mycket på bilden som möjligt.

Bayon Temple.

Kejsarens pool.

Gili-öarna är tre små öar som ligger mellan Bali och Lombok. Vi besökte alla tre och samtidigt som de är väldigt lika är de samtidigt väldigt olika. Vi åkte först till Gili Air för att sedan åka till Gili Trawangan och till sist Gili Meno.

Gili Air
Gili Air var precis vad vi behövde vid den tidpunkten. Vi hade varit i Kuala Lumpur samt Kuta och haft hektiska dagar. Att komma till Gili Air var som att komma till en strandad ö.
Centrumet var inte mycket till centrum, det fanns några butiker och restauranger. Men det var nog ungefär det. För att transportera sig fanns det häst och vagn som knappt användes eller cyklar.
Under vår tid här hyrde vi cyklar för att upptäcka ön som tar ca 1 timme att gå runt i långsamt tempo.

Iallafall, när vi steg av båten letade vi upp vårt boende vilket låg i mitten av ön. Vädret var inte på topp och det var mycket fuktigt så när vi var framme rann svetten som vanligt om oss.
Vårt rum var stort men under vistelsen hade vi ihjäl väldigt många djur såsom myror, kackerlackor och spindlar. Vi fick även jaga ut ödlor ur rummet.
Man fick en liten små äcklig känsla av rummet just genom att alla lakan var rosa och vi hade en leopardfilt som täcke. Dock hade rummet precis det vi behövde, varken mer eller mindre.

Dagarna här på Gili Air var lugna.
På ön fanns det inte mycket till ljud då det var väldigt några folk här.
Eftersom vädret inte var på topp alla dagar här spenderade vi några dagar vid restauranger vid stranden slappandes. Där drack vi fruktshakes och cola i sängbäddarna.
Framåt kvällarna åt vi god och billig middag och en kväll gick vi på cooking classes. Det var otroligt kul och maten vi lagade var helt fantastisk. Vi fick med oss recepten hem så vi kan laga när vi även är hemma vilket är toppen.

Vi båda gillade verkligen denna ö trotts att vädret trotsade oss med regn och molnigt.
I betyg får ön 8/10 då vädret var dåligt. Annars hade betyder varit högre. Gili Air var vår favorit av dessa öar.

Gili Trawangan
När vi var klara på Gili Air köpte vi båtbiljett till Gili T. Det gick snabbt och enkelt.
Denna ön är den största av de tre. Vi bodde även här relativt långt ifrån centrum och det berodde på att Gili T kryllade av turister och backpackers i mängder.
Vårt boende var ett trevligt litet hotell som ägdes av en mycket trevlig familj. Deras bananpannkakor är de bästa Lovisa smakat här i Asien.

Dagarna tillbringades med att sola och bada vid stranden och vid vår lilla pool. Vädret hade spruckit upp lite mer och solen hade börjat tittat fram efter några dagar.
Vi bestämde oss även för att åka på snorklingtur där vi fick se den största sköldpaddan vi någonsin sett.
Själva snorklingen i sig var helt okej då vi inte såg så många olika slags fiskar eller koraller.

Vi hyrde halvtrasiga cyklar en dag för att cykla runt och se vad andra sidan av ön hade att erbjuda.
De var en trevlig cykeltur där vi tog varsin drink vid solnedgången innan vi cyklade hem igen för att äta.

På Gili T hittade vi två favorithak där ena bestod av ett café som enbart serverade nyttig mat. Jordgubbs smoothierna var vår favorit och dracks flitigt under vår tid på än.
Det andra var vårt middagsställe där maten var väldigt billig och då ingick det som en slags "salladsbuffé".

Vi kom från Gili Air som är en väldigt underutvecklad ö till Gili T som är en mycket mer utvecklad ö. Kontrasterna blev för stora och Lovisa tyckte inte alls om Gili T som hon tyckte om Gili Air.
Betyget för Gili T hamnade på en 4/10. Anledningen till detta är för att ön har varit så otroligt överhypad. Det var dyrare mat och mycket mer ljud såsom tutor från alla häst och vagnar som ständigt åkte runt på ön.

Gili Meno
När vi var på Gili T bestämde vi oss för att vi även ville till Gili Meno som var ön som ligger mittemellan och även är den minsta.
Vi bokade en bungalow inte långt ifrån centrum där ägaren tog priset som den mest ointressanta personen någonsin. Han sa aldrig hej utan satt mest på sin stol och kollade på sin telefon. Funderingarna över vad han egentligen gör med sitt liv vandrade såklart. När det regnade in i vårt rum gav han oss bara en handduk då han med största sannolikhet inte orkade fixa det pga lat.

Denna ö var ungefär som Gili Air utvecklingsmässigt och det fanns knappt häst och vagn att ta sig runt med här.
Våra dagar gick åt till att sova ut, dricka milkshakes och ta det lugnt.
Vädret hade blivit sämre igen så sola fanns inte på kartan förutom sista dagen.

Vi bokade in dyk och dök två gånger och fick se en rocka när vi dök andra dyket och massor av sköldpaddor första dyket.
På Gili Meno finns det sköldpaddor i överflöd vilket är väldigt roligt.

I betyg får Gili Meno 7/10 då maten var väldigt god, boendet var bra och ön i sig var väldigt trevlig. Vi gillade att den var ganska öde.

Avkoppling och återhämtning.

Vi hyrde cyklar för att lätt kunna ta oss runt på Gili Air.

Cooking Class.

Frukost på vårt favorithak.

Vi hyrde cyklar och kollade på solnedgången.

Vi åkte på snorkeltour.

Den största sköldpaddan vi sett.

Sista dagen på Gili Meno så tittade solen fram.

På både Gili T och Gili Meno hade de sköldpaddereservat, där de födde upp och tog hand om ungarna tills de är redo för det stora havet.

På båten påväg ut mot divesite:n.

Dykning igen, visade sig även bli våra sista på denna resa.

Spotted boxfish.

Green turtle.

Blue spotted stingray.

Imorse ringde klockan 7:30 i hopp om att Pontus skulle må bättre och att vi skulle kunna hitta på saker idag. Han kände sig inte fullt bra men vi sov en timme till i hopp om att det skulle hjälpa.

Vi gick upp och klädde på oss och gick sedan och åt frukost.
Efter frukosten gick vi tillbaka till rummet och Lovisa märkte att Pontus inte mådde bra och vi bestämde oss för att vi spenderar dagen i sängen med sömn och vätska. Pontus mår bättre idag än igår så vi tror på att han är fit for fight imorgon så vi kan uppleva och göra saker. Vi hade en dag till godo som vi tänkt spendera i Bangkok men vi får spendera den här i Siem Reap istället.

Det var jättefint väder ute så Lovisa bestämde sig för att byta om till bikini och gå till poolen medan Pontus låg kvar i det svala rummet och vilade. Det tog inte längre än 30 minuter innan Lovisa kom tillbaka då hon svettades ihjäl vid poolen och inte ville bada.

Vid klockan 11 smet Pontus ut till affären i närheten och köpte chips och Cola och en glass till Lovisa. Vi låg sedan och kollade serier på våra mobiler fram till klockan tre och då gick vi och åt lunch. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till rummet och fortsatte på samma sätt vi gjort hela dagen.

Vid klockan sex/halv sju duschade vi gjorde oss iordning för runt klockan nio ska vi möta upp Andreas och Heidi och äta middag.
Vi gick igenom nattmarknaden för att komma till restaurangen och där möttes vi upp. Vi åt grillat med pommes och vid halv 11 drog vi oss tillbaka till respektive hotell.

Vi hoppade direkt i säng eftersom vi ska upp 04:30 imorgon.