View tracker

90 day är slut och jag har fått ny syn och tänk på kost och träning. Detta har lärt mig mycket och jag kommer inte sluta. Nu går jag på semester på söndag och kommer lägga all fokus på mig själv. Ta dagarna som dom kommer och inte ha några måste.

Ska ut med båten i skärgården 1 V och hoppas på fint väder och någorlunda värme i vattnet så man kan simma. Träningskläderna åker med då vi kan köra lite terränglöpning i skogen på nån ö. ha ha.

Ska bli sjukt skönt att komma iväg, lär inte vara så aktiv här. Kanske blir det mer på andra bloggen www.annlizzypaulinajohansson.blogg.se. vem vet.



Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Back on track. Motivationen har inte varit på topp senaste veckan. Tyvärr.
Mina 90 dagar är över men för det tänker jag inte upp med träning. Hoppas nu på ny push och att motivationen ska hålla i sig!

Dagens gympass blev uppvärmning på cykel samt rygg och triceps. Ett snabbpass innan jobbet som kallade vid 10:00.

Snart helg, då Stockholm och COLDPLAY kallar! Jääädrar, det kommer bli galet.



Likes

Comments

View tracker

Hallå där.
Dålig uppdatering på grund av sjukstuga på gång tror jag.
Näsan rinner och halsen kliar.

Jobbar kortvecka denna vecka, måndag till onsdag bara! Lyx!

Nu ska jag upp och göra mig ordning och kickstarta dagen med en frukostdejt och skitsnack!

Likes

Comments

Inget morgonpass för min del idag, jobbet kalla 10:00-15:00 så efter jobbet gick jag till gymmet och körde ett spinningpass och mage.

Blev en snabbis då mamma och pappa bjöd på middag vid 17.

Gudomlig förrätt!! Älskar plockmat!
Till varmrätt blev det ugnsrostad sötpotatis, morötter, blomkål och paprika, fläskfilé och svampsås.

Nu fotboll

Likes

Comments

Nocco är något jag dricker ganska ofta, Ibland efter träning för och få i mig lite muskelbyggande ämnen snabbt eller även till lunch brukar det bli. Dels för att få energi och dem är otroligt goda.

www.sportkost.se hade en kampanj på dessa, 349kr för en platta (24-pack). Så dessa fick åka hem till mig!

Likes

Comments

Vispa 2 ägg, en skvätt mjölk och lite vatten. Salta och peppra.

Skär bacon och lök och stek så det får lite färg.

I med äggsmeten i stekpannan, skiva ost och lägg på, på med bacon och löken. Vik till hälften och låt brassa på!

Servera med en god sallad. (För mig blev det gårdagens sallad jag la upp igår) och en bit ädelost.

Likes

Comments

Vi har alla haft dagar då vi känt oss oändligt hungriga, och oavsett vad vi äter blir vi inte mätta. För dig som regelbundet äter för mycket följer här några tips, som hjälper dig att känna dig mätt och sluta hetsät

1. Ät regelbundet

Det finns många människor som inte äter på hela dagen, för att sedan äta för mycket på kvällen. Det hör jag ofta när jag arbetar med patienter. Gör inte så! Även om du har mycket att göra måste du prioritera att äta. Om du försöker gå ner i vikt, gör inte misstaget att minska ditt matintag så mycket att det slår tillbaka senare. Proteinshakes är en lätt frukost. Ät lunch även om det blir en snabb tallrik med soppa. Ha nötter eller annat snacks vid skrivbordet på jobbet, det ger dig energi på eftermiddagen.

Att förstå matens yin och yang kan hjälpa dig att gå ned i vikt

2. Ät hälsokost

Våra kroppar ser hälsokost som riktig mat. Hälsokost är full av vitaminer och mineraler som hjälper oss att känna mättnad. När vi äter förädlade livsmedel, som är fulla av kemikalier, blir vår kropp förvirrad och förblir hungrig eftersom den fortfarande söker efter näring. Kom ihåg, ju kortare ingredienslistan är desto bättre!

3. Ät hälsosamma fetter

Hälsosamma fetter som finns i avokado, olivolja, kokosolja, mandelsmör, kokossmör, smör från gräsätande kor, lax, sardiner, nötter och frön, är bra för att känna mättnad. Även vissa mejeriprodukter som helfet yoghurt eller getost kan vara bra att införliva i kosten. Olivolja på sallad hjälper dig att absorbera mer näringsämnen från dina gröna bladgrönsaker.

4. Fyll på med fibrer

Fyll tallriken med massor av grönsaker och tänk att allt annat – proteiner, säd, fetter – är dina kryddor. Ät en stor mängd fiberfyllda grönsaker och du kommer att känna dig mättare. Ett annat tips är att lägga till mycket chiafrön i en morgonsmoothie: Jag lägger allt från 2 till 4 matskedar chiafrön, vilka innehåller fibrer och omega 3-fettsyror. Det gör att jag känner mig mätt hela morgonen och det hjälper matsmältningen också.

5. Inkludera bittra smaker

Kittla dina smaklökar med bittra smaker. De kan ofta ta bort suget efter sötsaker. Surkål och fermenterad kinakål (kimchi) är ett bra sätt att införliva bittrare smaker i kosten.

6. Drick mer vatten

Det är lätt att förväxla törst med hunger. Att dricka mer vatten ger mer energi och då söker du inte efter mat för snabbt för att få energitillskott.

7. Hitta maten som triggar dig att börja äta

De flesta är känsliga för en viss sorts mat som kan sätta igång lusten till att äta för mycket. Det kan vara glass, mandelsmör, salta nötter, tortillachips eller till och med frukostflingor. Dessa livsmedel innehåller ofta både salt och socker, vilket gör dem oemotståndliga. Det är bra att verkligen veta vilken mat du alltid äter för mycket av, just den vore det kanske bättre att inte alls ha hemma.

8. Ta en paus från alkohol

Jag hör ofta från patienter på hälsocentret att alkohol är nära förbundet med hetsätande. Det är därför dessa personer har stor nytta av att göra en tvåveckors utrensning, eftersom de tar paus från att dricka alkohol och blir mer medvetna om sina kostval.

9. Ät i andras åsyn

Detta är ett tips från Geneen Roth om hur man skall äta. Hon är expert på hetsätning och evig bantning, och författare till boken Women, Food and God. Det är en bra påminnelse att vi äter annorlunda när vi är ensamma än när vi är med andra. Om du gör det till en vana att äta som om du var fullt synlig för andra, kan du göra bättre val och hålla handen från kakburken.

Denna artikel publicerades ursprungligen på drfranklipman.com.

Likes

Comments