Oj oj oj...
Nu va det alldeles för längesen jag bloggade, har inte direkt känt någon lust eller ork att blogga den senaste tiden, men nu tänkte jag bjuda på några rader.

Nu har det faktiskt hänt saker också, efter mitt senaste inlägg har vi sett två filmer på bio, vi började med Skönheten och Odjuret och sedan nu i lördags då vi såg Fast And Furious 8, båda filmerna va bland dem bättre vi har sett här.
Sen har det även varit Songkran vilket är det Thailändska nyåret så infaller den 13-15 april, men här i Pattaya så varar de ända till den 19e, under Songkran så kastar man vatten och målar med färg på varandra, för att rensa kroppen inför de nya året. Gatorna blir helt fulla med folk som kastar vatten på varandra, jag och Jonathan blev själva helt dyngsura i lördags när vi skulle hem från Pattaya.

Imorgon funderar vi på att åka in till Pattaya igen för att ha lite kul på sista dagen av Songkran, men Jonathan va sjuk idag så vi får se hur det blir med det, isåfall kan de komma ett nytt inlägg redan imorgon.

Och nu är de mindre än en vecka kvar av praktiken och bara två jobbdagar, de kommer komma en sammanfattning av allt sista kvällen!!

Hej, Onkel Ivar

Dagens skämt: Simon Fornander :)

Hej.

Den senaste veckan har vi jobbat på som vanligt, med undantag i torsdags för mig då jag blev sjuk på kvällen och gick hem tidigt.

Nu har vi haft våra två lediga dagar och igår så åkte vi in till Pattaya och Central Festival för att gå på ännu en bio, ni blev det First Class Cinematiska då man fick sitta i en lounge en timme innan filmen och äta och dricka.
Väl inne i salongen så var det enorma fåtöljer där man i princip kunde ligga. Vid platserna stod det även mer dricka och popcorn som ingick.
Vi såg Ghost In The Shell, det var nog den bästa filmen vi har sett hittills.
Efter filmen så drog vi till ett 3D museum där det massa coola målningar i 3D.
På kvällen tog vi det bara lugnt och va på rummen.

Idag har vi legat på rummen hela dagen, det ända vi gjort är att gå ner till restaurangen för att käka lunch och middag. Den senaste veckan har det regnat nästan varje dag så det är inte så lätt att göra saker, men vi hoppas på att det blir bättre framöver.

Hade gött, Onkel Ivar

Dagens skämt: Två bagare, en smet....

Halloj

Återigen så var det längesen jag skrev och nu har jag faktiskt något intressant att skriva om.

I onsdags så hoppade jag och Jonathan på en bil och gick till en utkiksplats där man såg hela Pattaya Beach, det var fint men ganska ansträngande då det va ett ganska högt berg och de va 35 grader.
Vi satt där ett tag sen efter det va vi så trötta så vi åkte hem och vilade inför jobb.
Sen i fredags så va det Jonathans tur att vara ledig för han jobbade förra lördagen.
Dagen efter på lördagen beslöt vi oss att ta oss till Khao Kheow Open Zoo och kolla på massa djur. Vi hyrde en liten bil och åkte runt men efter ungefär 30 minuter så började det spöregna och det höll i sig i ungefär en timme, så vi åkte med vår bil till slutet för de va ingen ide att stanna kvar när det regande så mycket. Sedan på kvällen så åkte till Central Festival och kollade på bio, vi såg Power Rangers, den va helt okej.

På söndagen tog vi det lugnt hela förmiddagen men senare på kvällen så åkte vi till en marknad och kollade på lite saker, jag handlade lite saker till mig och mina kompisar.

Nu har en ny vecka börjat och vi jobbar på för fullt, nu har även mer än halva tiden gått, det känns som vi precis kom hit, men jag hoppas ni vill fortsätta följa min resa.

"Taco" hej

Dagens skämt: Vad blir man om man snor ett JAS-plan
Svar: Gripen

Hej pårej

Nu har jag varit ledig i tre dagar eftersom jag jobbade förra lördagen.
I fredags så låg jag för de mesta bara på rummet men senare på kvällen så tog jag en promenad i en timme och jag gick också på en marknad, Jonathan jobbade så det finns inte så mycket att göra när man är ensam.

Igår jobbade Jonathan igen så jag var själv fram till 5, så jag satt nere i restaurangen hela förmiddagen och bara tog det lugnt, sen åkte vi in till Central Festival och kolla på bio, vi såg Kong: Skull Island, återigen va det rena rama lyxbion och filmen va helt okej, efter det åkte vi bara hem och gick och la oss.

Idag tog vi lite sovmorgon och möttes vid klockan 12 och käkade buffé på hotellet, efter det tog vi en lång promenad till Underwater World Pattaya, det tog ungefär en timme att gå dit och det va mer än 30 grader, det va ingen jättebra ide men vi klarade av det. Där kunde man kolla på olika fiskar och andra djur, de va lite mindre än vad vi hade trott från början, men det var helt okej.
Sen orkade vi inte gå hela vägen hem igen så vi tog en taxi och det gick betydligt mycket snabbare.
Nu ligger jag på rummet och ska snart sova för att ladda inför morgondagen då det väntar jobb igen.

Hej, Onkel Ivar

Dagens skämt: Grymt sa grisen....

Tjolahopp.

Mm.......Då va vi här igen, inte skrivit på ett tag men har inte haft något jätteroligt att skriva om.
Nu ligger jag i sängen efter mitt pass och har pratat med
chefen om att jag ska vara vara ledig nu på fredag eftersom jag jobbade i lördags. Så nu är det Jonte som får jobba i helgen.
Ärligt talat så bryr jag mig inte om vilka dagar vi jobbar riktigt för här är det fredag hela veckan.
Eftersom Jonte fyllde år i lördags åkte han in ganska tidigt till stan med sina föräldrar för att fira hanonom.Jag jobbade till 16:30 så jag orkade inte åka in och träffa dem.
Senare på kvällen så träffades vi och käkade på hotellet.
Vi satt där ett tag sen gick vi bara och la oss.
Igår så träffade vi Jonathans kompis som bodde ganska nära oss, så vi låg vid deras pool och softa hela dagen.

Hej då.
Dagens skämt: AIK

Tjenixen.

Förlåt återigen för dålig uppdatering men det finns inte jättemycket nytt att skriva om, vi har dem senaste dagarna jobbet med samma saker i köket och innan vi har börjat har vi bara vilat på rummen.

I måndags åkte vår lärare hem så vi blev själva, men imorse kom Jonathans föräldrar och dem ska stanna här i ungefär 10 dagar.
Dem kommande två dagarna så blir de nog samma som tidigare men på lördag fyller Jonathan 20 år så då ska vi hitta på något roligare!

På återseende, Onkel Ivar...

Dagens skämt: Katt åt linjal, blev mätt...

Hej hej, hemskt mycket hej.

Förlåt för dålig uppdatering men dem senaste dagarna men det har inte funnits mycket att skriva om då vi gjort samma sak som tidigare dagar. Vi börjar mer och mer komma in i gruppen i köket om dem låter oss göra fler saker, det ända problemet är att förstå varandra ibland.

Idag så va vi lediga så vi tre åkte till stan för att kolla lite saker och jag och Jonathan gick på bio, vi såg filmen Logan och fet var en riktig lyxbio, enorm biograf med stora fåtöljer, inte som hemma i Sverige. Sedan gick vi till Shabushi som är en restaurang där man får en stor kastrull på bordet och sen går det runt ett band genom hela restaurangen och man får plocka tallrikar och värma maten själv, sen fanns det även en stor sushibuffe, det var ett av dem bättre grejerna hittills.

Sen träffade vi Pelle högst uppe på taket av Hilton Hotel där vi såg solnedgången och satt i några timmar, det var också en häftig upplevelse.

Nu ska jag sova och ladda inför att jobba imorm!!

Hej pårej, Onkel Ivar

Dagens skämt: Hur ser man att en bil kommer från Jamaica?
- På reaggestreringsskylten...

Hejsan hoppsan lillebror.

Idag vaknade jag upp runt 09:30 och gick ner och käka frukost, efter de låg vi bara på rummet och vilade upp oss inför första passet. Vi började 14:30 och gick igenom köket, kollade vart alla saker fanns, kylar osv, sånt man gör första dagen på ett nytt jobb, sedan fick vi stå en stund och se hur dem jobbade och vi fick förbereda lite saker, men första dagarna blir det mycket att se hur dem jobbar, eftersom man inte kan kommunicera så lätt genom att prata, så vi fick se dem under service och även hjälpa till lite. Det var mestadels lugnt men runt 8 så kom det ett par beställningar så vi fick se dem lite under stress. Köket var ganska stort och fint för att vara i Thailand, men det var dock väldigt varmt så man fick springa till fläktar och ac hela tiden för att man inte skulle svettas så mycket.

Imorn ska vi nog åka in till stan och kolla och sedan börja jobba vid 14:30 igen!!

Hörs hej, Onkel Ivar

Dagens skämt: Varför går mjölken ut?

- Den blir sur.

Tjabba tjena hallå!

Nu är vi äntligen framme efter 10 timmars flyg, vi landade runt 8 på morgonen och åkte sedan bil i två timmar till hotellet. När vi kom fram så vilade vi ett tag, kollade runt lite på hotellet och gick sedan en promenad för att kolla hur området är.

Sen tog vi en liten lunch och för att sedan gå tillbaka till rummet och vila igen.
På kvällen så träffade vi ägaren och kollade runt lite i köket och pratade med honom hur vi skulle arbeta. Köket var fräscht och maten verkade väldigt bra.

Vi bor ungefär 30 meter från stranden och jag har en balkong rakt ut mot havet, nedanför går en lång gata med massa butiker och restauranger.
Imorgon ska vi ta det lugnt och kolla runt lite, men på tisdag drar vi igång och jobbar, vi ska jobba kväll i två veckor tillsammans för att sedan jobba själva och byta av varandra!

Hoppas ni får en trevlig kväll, Mvh Onkel Ivar

Dagens skämt: Vad är skillnaden mellan ett batteri och Bajen?
- Ett batteri har en positiv sida

Tjena tjena och välkommen till det som blir mitt första inlägg!

Jag tänkte börja med att presentera mig själv, Jag heter Ivar Thorslund och är 18 år. Jag går sista året på restaurangprogrammet på Ekebygymnasiet. Jag och en klasskompis har fått chansen att åka till Thailand och göra praktik på en restaurang i två månader. Vi fick reda på att skolan skulle skicka två elever från våran klass till Thailand och jag blev intresserad direkt, det var redan i början av trean så man har haft tid att tänka på det. Vem som helst fick söka genom att skriva ett personligt brev samt CV, precis som när man söker ett jobb, och det slutade med att jag och Jonathan fick dem två platserna.

Vi kommer att praktisera på en restaurang som heter Akvavit Grill & Bar som ligger vid Jomtien Beach utanför Pattaya.

På denna blogg så kommer ni få följa med mig på denna otroliga resa som nog alla vill uppleva, ni kommer få se hur vi kommer ha det dag efter dag och det fantastiska land som Thailand är.

Vi åker ner redan imorgon och jag hoppas att ni vill följa med mig på denna resa!!