View tracker

Efter flera nederlag under januari har jag fått revidera mina stående styrkor i 1500 poängs malestorm of war missions.

Lång räckvidd pansarbrytande skott behövde öka i antal.

Pansarbrytande skott för infanteriet behövdes det fler av.

Förmåga att cappa objektiv djupt in på spelplanen behövde förbättras efter att jag beslutat att chimeras och tauroxes inte håller måttet.

Jag har därför ökat antalet lascannons från 8 till 15. Det innebär att 6 av 8 infanteri grupper nu har lascannons.

Jag har även införskaffat en extra valkyria som kommer utrustas med bloodstrike missiles och lascannon. Samt ändrat bestyckningen på min första valkyria till bloodstrike missiles och lascannon.

Här på bilderna är den under uppbyggnad.

Med dessa kommer min förmåga att säkra objektiv djupt i spelplanen öka är min förhoppning.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Provade att spela mycket infanteri mot Tobbes spacemarines! Två vanquishers med en tank commander som leder styrkan borde funka. Dock blev jag totalt utspelad när hans drednought kom i drop pod på höger flanken. Som var helt utan pansar brytande vapen! Stor miss av mig!

Eftersom flanken gav vika så fyllde han på med terminarors också och där var slaget förlorat.

Även fasten jag lyckades göra slut på hans transport fordon räckte inte min eldkraft till efter att infanteriet flytt eller blivit uppeldat av drednoughten.

Likes

Comments

View tracker

With the 404th defending another front of this frontier world city it is up to the 512th infantry regiment to hold their ground against this hostile force of spacemarines until armoured units can redeploy to support them.

The enemies are using some sort of teleport device to bring their monstrously big battlesuits close to our troops!

With one swift attack of the battlesuits the command element of the 512th is reduced to smoldering ashes and the newly recriuted bullgryn bodyguards stand beffudled as to what terrible weapon could do such a thing!

The fighting against the warconstructs were gruesome but when the last one fell after a sustained fucillade of lasgun fire. The enemies terminators and spacemarines had buckeled the flanks and were pressning down on the reminder of the stalwart defenders.

Just as the attack had begun covert orders came over the vox that the enemies commander were a prime target and that without him precious time would be bought to further reinforce our defense line.

Lascannon crews were instructed to shoot this vehicle on sight since command were sure if would be carrying the commander of the enemies.

Succsess! The APC exploded in a fireball! But the enemies commander escaped and spent the reminder of the battle hiding in the ruins of an old building. Artillery support were redirected to strike far into the battlezone where the commander was hiding. But without our basilisk batteries on site the fire was scattered and missed the target.

​The situation was getting hopeless armour support was still too far away. As the requests for aid were getting desperate the vox net rang out one last order before turning silent. Defend until relived. 

Likes

Comments

Vi drar ut i strid mot Demon hunters 10:00 idag! Bilder och uppdateringar om striden kommer! Tills vidare finns här ett litet videoklipp jag slängde ihop med bilder och inspiration!

Likes

Comments

Signalist -Major , vi har tappat kontakten med stridsledningscentralen. Massiva störningar av vox nätet, inget kommer igenom!

Major Edmund -Då får vi gilla läget. Föraren framåt! rymd jättarna ska få smaka cadias stål!

Uppställning efter egen skiss. Dock trängre än jag hade väntat.

Första rundan fick Astra millitarum och den massiva eldgivningen nedkämpade spacemarines Vindicare assasin med turbo penetrator och säkrade därmed stridsvagnarnas dominans på spelplanen!

I Spacemarines runda avancerade infanteriet i skydd av ruinerna. På andra sidan spelplanen flyttade terminators ut i det öppna

Inga förluster till Spacemarines eldgivning. Dags för runda två!

Drar objektivet överlägsen eldkraft! Belönar 1 vinst poäng om en fientlig enhet blev nedlämpad i eldgivnings fasen.

Dags att tysta artilleriet. Hade tre alternativ till hur det skulle lösas. Av eget artilleri alternativt eld från stridsvagnarna, men jag befarades att den skulle behövas för att hålla flanken. Det fick bli upp till Specialisterna tempestus sicons att deepstrika nära och bekämpa techmarinen och dess eldenhet.

Flanken angripen av drednought från drop pod. Den skulle behöva bekämpas med pansarvärns granater från mina stridsvagnar annars skulle den gå bärsärk igenom mina led och slaget skulle vara över för mig! Detta skulle köpa Spacemarines värdefull tid att komma nära nog för att minska mina stridsvagnars förmåga!

Drednoughten nedkämpad! Men det kostar tid!

Fiendens pansarskytte fordon utslaget! Inge mer pansarbryt från den!

Spacemarines ökar trycket och tiden är knapp att bekämpa alla mål som hotar min uppställning!

Terminators nedkämpade med massiv eldgivning. Men nu är hans infanteri framme vid mina linjer! Tjänst till fots!

Artilleriet nedkämpat!

Hq mot Hq! Mina stridsvagnar har manuvrerat för att möta hans Brother captain.

​Inklämda mellan den fallna statyn och mina pansarskytte fordon och mitt infanter med stridsvagnar i ryggen klarar sig inte ens astartes spacemarines! Det blev vinst för 404de!

Likes

Comments

David hade två grupper med terminarors. Assault marines. Thunderfire cannon . Razorback. Tactical marines. Brother Captain hq, som senare joinade tacticals. Devastators. Drednought i drop pod.

Likes

Comments

Tidigare spel mot Davids Space marines hade lärt mig en läxa att hans thunderfire artilleri kanon var mycket effektivt mot avsuttet infanteri även om dessa befunnit sig i gott skydd, på grund av dess möjlighet att skjuta luftbriserande granater från en dold grupperingsplats.

(Barrage regeln gör att man inte behöver ha line of sight till målet man skjuter på så länge de befinner sig innom vapenets räckvidd. Ignores cover regeln gör att man inte kan tillgodose sig cover man får av terrängen)

Därför behövde jag stridsfordon till mitt infanteri men jag kunde samtidigt inte låta hans artilleri regna granater över mina trupper hela spelet. Jag behövde en plan, en plan för att slå mot Davids artilleri som skulle gömma sig någonstans där jag inte kunde dra direkt "line of sight" till honom.


Eget artilleri. Senaste gången jag spelade mot Space marines förväntade jag mig att möta mycket fordon, då var tungt raket artilleri att föredra för chansen att träffa fordon som befann sig invid varandra var större. Men nu gällde det att bekämpa en enskild eldgivningsenhet, så konventionellt 132 millimeters earthshaker kannon artilleri skulle duga gott till uppgiften. (Basilisk 125pts) Men för att säkerställa att thunderfire cannonen blev utslagen kunde jag inte helt förlita mig på mitt eget artilleri, jag behövde en reserv plan.

Fallskärmstrupper (tempestus sicons 70pts) de bästa trupperna astra militarum har att tillgå skulle få det svåra uppdraget att tysta thunderfiren om det egna artilleriet misslyckades. En liten specialist grupp om 5 man skulle ta sig in på spelplanen via deep-strike tidigast runda två. Deras uppgift, att förstöra thunderfire kanonen med sin plasma gun(special vapen med s7 ap2 rapidfire s15pts). Alternativt gå i närkamp med dess operatör en tech marine. En dödlig kämpe i närstrid utrustad med power fist och eldkastare. Så att deras chanser att vinna den striden var låga men under tiden tech-marinen var upptagen i närkamp skulle han inte kunna avfyra artilleri enheten.

Dåså artilleriet inräkat samt fallskärmstrupperna 210 poäng än så länge. Uppsuttet infanteri mot spacemarines och vilken special utrustning? Veteran gruppen kostar 60 poäng i grund men mot spacemarines räckte det inte med en 10 manna grupp för att ta itu med en stridsgrupp på 5 spacemarines så dubbelt så många, minst. 4 veteran grupper uppsuttna i stridsfordon (500pts) med förmåga att slå mot tungt infanteri och även terminators. 4 plasma guns (60) delades ut på två utav grupperna. De övriga fick i uppgift att ta fösta stridskontakten på respektive flank och beväpnades med 2 tunga eldkastare (20pts) samt 4 vanliga eldkastare (20pts). Ingen skulle ostraffat komma nära dessa grupper! 600pts

Något annat Davids space marines hade tillgång till var en special tränad prickskytt med ett anti pansar vapen, en Vindicare assasin med turbo penetrator sniper rifle. Denna karaktär drar stor nytta av skydd tack vare sin förmåga att smälta in i omgivningen. (shroud 2+ to cover save) Det var nästan en självklarhet att han skulle vara med eftersom David visste att jag skulle spela mycket pansar.

Därför valde jag att ha med en stridsvagn med lite mindre huvud vapen men som helt ignorerar skydd som terrängen ger, en leaman russ eradicator som skjuter någon form av radioaktiv granat. Och dessutom är dess underdimensionerade kanon inte ordnance och skapar inte samma våldsamma vibrationer i vagnen när den avfyras vilket betyder det att den kan utrustas med extra granat sprutor på båda sidor av vagnen som med bibehållen precision kan nedkämpa infanteri. Den skulle få åka i skvadron med min warlord och se till att inget infanteri kunde ta sig nära honom. 150pts

Warlord- Som Hq valde jag att ha en tank commander. Major Edmund Duke blev det som fick leda stridsgruppen i sin Leaman russ Vanquisher som i modellen stilfullt gör gesten "drive me closer i want to hit them with my sword" som figurerat här på bloggen ett flertal tillfällen. 200pts

Tycker att vanqusher cannnon tillsammans med alla extra pansarbryt vapen en leman russ kan använda betalar sig bra för sina poäng. Extra bra skulle det bli den här matchen eftersom jag rullade fram prefered enemy som warlord trait. (rerolls rolls of 1 to hit and to wound applies to the warlord and his squad)

Såhär skulle jag ställa upp mina trupper hade jag bestämt

T står för troops.

HQ är min warlord. 200

N är hans squadron mate. 150

T är mina troops 600

A är mitt artilleri Basilisk 125

PT är Tempestus fallskärmsjägare 85

D är leaman russ demolishers 340

Total 1500

Alla hade en specifik uppgift, alla var nogrannt utmätta och övervägda i poäng. Den här listan med den här uppställningen skulle bli en svår bit för Davids spacemarines att bita i.

Leaman russ demolishers får agera flankskydd så att David inte kan deepstrika nära min uppställning ostraffat. En demolisher kanon är stark nog att tom stoppa terminators med ett enda skott S10 AP2 begränsningen är den korta räckvidden på bara 24 tum.

Med den styrkan kännde jag mig redo att möta Davids spacemarines!​

Likes

Comments

Var mycket nöjd att vi äntligen skulle ha ett nytt bord att spela på! Kostade inte mycket att bygga heller ca 300kr med hyra av släpvagn för skivan också! Trallskruv som användes hade vi som tur var några över sen tidigare. De hade nog varit en förhållandevis stor kostnad annars, men de slapp vi denna gången!

Så här blev terrängen att se ut. Rätt öppen och på vår nya Wastelandmatta.

Byggnaderna hade även de fått en tune-up av Mike som spelar Grey Knights.

​Klockan var slagen och handsken var kastad, vi skulle spela uppdraget contact lost och nu var det dags att göra sina armeér

Likes

Comments

bygger två vanquishers och en eradicator. En vanquisher blir min nya hq! En tank commander!


Likes

Comments