Här kommer nu vårt avskedsinlägg. Just nu befinner vi oss på E6an påväg mot vårt lilla Halmstad.
12,5h gick flyget på ifrån Singapore och våra kroppar känns ganska mörbultade. För oss är klockan ca 15-16 men här i Sverige är den bara 08, men vi hoppas att jetlagen inte blir för grov.
Att helt plötsligt vara i Sverige känns konstigt men skönt då alla resetimmar är avklarade, men om någon vecka kommer vi nog göra allt för att få vara i värmen på andra sidan jorden igen. Varenda krona har varit värt att lägga på allt vi har fått uppleva och som vi sagt tidigare, vi kunde inte fått en mer lyckad resa!

Sydney (4 nätter)
+Bondai (beach + junction)
+Känslan i staden
+Royal botanic garden + se operahus o harbourbridge
+ Maten! Alla matiga sallader och wraps mm
+ Bondi-Coogee walk- såååå häftig natur
+ Allt i Sydney, en av de bästa platserna vi besökt!!

Byron Bay (4 nätter)
+ Relaxed stämning
+ Fina stränder (main beach mm)
+ Surfinglektionen
+ Mysigt samlat ställe
+ Domion's 5$ pizza (Johan)
- lite litet efter ett tag
- halvdåliga matställen

Surfers Paradise Gold coast (3 nätter)
+ Kontrasten mellan höghus och sandstrand
+ Harbour town outlet center
+ strandpromenaden + utegymen
+ gågatan
- att bo med en missbrukare
- sådär bra restauranger (vi lagade mat ist)

Brisbane (1 natt)
+ fin och ren stad
+ gågatan + parken
- liten stad , vi kände oss klara snabbt
- hostelet (base embassy)

Noosa (4 nätter)
+ fina platser (utsiktsplatser,flod,national park mm)
+ kängrugs på zoo:t
+ vårt hostel (halse lodge YHA)
+ mysig strandgata
+ coles vindruvor = vårt bästa snacks
- backen till junction
- dyrt (australiensk semesterort)

Rainbow beach (1+1 efter/innan Fraser)
+ pannkaksfrukost
+ den stora sanddynan
- litet ställe (mest besökt för att kunna ta sig till fraser)

Fraser Island (1+1 nätter)
+ Ett måste längs östkusten

+ häftigt naturreservat

+ sjöerna (lake mckenzie mm)

+ kul att vara ett gäng(kvällar osv)

- slitsamt campingliv

- lite mycket folk ibland(turistigt)

Arlie beach (1+1 nätter)

+Lagunen + området runt om

+ Coles och deras vindruvor

+ Huvudgatan

Whitsundays Islands(2 nätter)

+ MÅSTE längs östkusten

+ Atlantic Clipper båten& maten

+ Whitehaven beach (såklart)

+ Snorklingen, solnedgångarna och alla häftiga djur

- Sjösjuka

Magnetic Island (2 nätter)

+ mysig avkopplande ö

+ base hostel

- vi bodde lite öde om man inte orkar ta sig

Mission Beach

+ hostelet mitt i regnskogen(jackaroo)

+ Skydive!

- Lite öde/utspritt ställe, vi levde på konserver

Cairns

+ bra hostel

+ fin lagun

+ oceanfreedom

+ bungyjump

+ kängrukött (namnam!)

+ bra stad m shopping mat osv

- saknade att bada i havet

Melbourne

+ fin häftig storstad

+ top juice

+ bra matställen över lag

+ helt oki shopping

- vädret (kallt jmf m tropisk värme hehe)

Godmorgon där hemma! Själva har vi redan varit uppe i 13 h trots att kl bara är 17 här i Singapore.
Första flyget på 8 h är med andra ord gjord, en mycket lyckad flygning med Singapore Airlines. Fick god mat, kudde, täcke och egna tv:s. Vi är faktiskt väldigt glada att vi just nu sitter i Singapore och kan ta det lugnt innan sista flighten till Cph. När vi kom till Melbournes flygplats imorse var vi inte inbokade på morgonflighten utan den vid 14:45 (jättekonstigt då det stod 10.30 på våra reservationer) vilket hade lett till att vi hade kunnat få stressigt innan boarding på vårt andra plan. Men som tur var fick vi 3 ströplatser så just nu går allt enligt planerna! Vi har ca 6 h innan vi går mot nästa boarding, jag (Emy) hoppas på att kunna sova den resan (12 h) för att minska jetlagget hemma.

Kan inte fatta att vi är en flygresa från att vara hemma?!?! Efter 3 månader av att ständigt vara påväg till något nytt är det svårt att fatta. Ses snart😍

... Sitter vi på ett soligt torg och har ätit vår sista yoghurt m tillbehör för den här resan. Skönt att vi fick en solig och lite varmare sista dag här i Melbourne! Innan var vi och kollade in 3 stora idrottsarenor på håll, en cricket, en tennisarena där Australian open spelas varje år, och den sista vet vi inte riktigt vad det var för någon. Igår körde vi förbi Etihad stadium där alla fotbollsmatcher hålls. Alltid kul att ha kollat på för oss idrottsintresserade :)

Igår vaknade vi hyfsat utvilade förutom att våra 2 rums"kompisar" snarkade sönder natten... Frukost erbjuder dem här på Discovery Melbourne så müsli med mjölk laddade vi upp med. Gick först till Queen Victoria Market där vi strosade runt ett tag med lite jordgubbar i handen. Sen blev det ytterligare lite shopping innan vi helt slut satte oss på hostelet med lite wi-fi. På kvällen var tanken att åka upp i den högsta skybaren här tillsammans med Jossan (kompis från Halmstad som nu bor här i M) och hennes pojkvän. Men baren var stängd så vi åkte till en annan liten bar där Jossan beställde in en gigantisk skål med någon slags tequilablandning haha. Kul att kunna träffas när man är på andra sidan jordklotet med!
Idag har vi inte så mycket planer för dagen utan mest kika runt och njuta av vår SISTA dag på denna resan, blandade känslor! Och senare ska vi möta upp Jossan och hennes pojkvän igen och äta middag ihop. Bra avslutning efter 3 fantastiska månader för imorgon 10.30 lyfter planet från vårt älskade Australien. Två dagar har gått sen vi lämnade Cairns och östkusten, och vi saknar redan ihjäl oss efter värmen.. Kan dock bero på att vi inte äger några varma kläder här borta i kylan :)

Gårdagens kvällsmat blev lam för mig, lax för Emy och rumpstek för johan. Och till lunch åt vi självklart på vår favvo Top Juice.

Hej svejs!
04.10 ringde klockan imorse, upp och hoppa, checka ut, checka in på flygplatsen, lämna östkusten, landa i Melbourne!! Kallt som f*n är här haha, 15-17 grader och molnigt. En liten chock fick vi allt efter närmre 90 dagar i mer eller mindre värme.
Vi checkade i alla fall in på resan sista(!) hostel som gav oss en del hotellkänsla faktiskt. Tog med oss plånböckerna och gick mot affärerna. Alla handlade lite på aussie favvon Cotton On och sen åt vi både goda sallader och yoggis på The Juice (som vi saknat sen Sydney). Dock är vi väääldigt trötta så blir nog en hyffsat tidig kväll.

Igår blev alltså jag (klara) och johan upphämtade här på hostelet för att hoppa bungy jump. Här i Cairns har dem byggt upp ett högt torn som man hoppar från och det är 50m fall. Känslan är helt omöjlig att beskriva med ord, men vi är båda sjukt nöjda och tyckte att det var riktigt häftigt! När man hade blivit fastspänd vid fötterna fick man ta bebissteg ut på en liten plattform och när dem började räkna ner så fanns det ingen återvändo haha. Johan hoppade först och då började jag darra ordentligt när jag insåg att det strax var min tur, men shit vad häftigt det var. Vi båda köpte filmen från våra hopp efteråt men dem ligger på ett USB så nu får det funka med lite prints från filmerna vi tog själva med mobilen.

När adrenalinet lyckats lugna ner sig lite så åkte vi tillbaka för lite lunch. Mötte sen upp Emy, josefin och Anna för att handla inför kvällens utmaning - känguru.
Vi gjorde egna biffar som vi hade hamburgabröd och massa grönsaker till och det blev riktigt gott. Köttet smakar lite vilt och var supergott, så det blev väldigt lyckat!
Efter lite vin/öl så gick vi mot gillians som är en nattklubb och va där några timmar innan vi slocknade stenhårt i våra våningssängar.
Idag vaknade vi lite senare än vanligt och åt en stor äggfrukost tillsammans med Anna. Efter det har vi sugit åt oss dem sista soltimmarna för denna resan vid lagunen. Mycket bra avslut här i Cairns, för inatt flyget vi mot Melbourne och lämnar östkusten bakom oss. Hade inte kunnat få bättre veckor här borta!!

Glad påsk får man väl säga då! Nu är vi inne på sista veckan av vår resa. Känns lite konstigt ändå!
Denna lördagen började jag och även Klara med att träna. Sedan efter frukost begav jag mig mot Cairns lagun (en uppbyggd sandpool eftersom man inte får bada i havet här uppe heller). Hade sällskap av Anna och Josefin (två svenska tjejer vi rest jämnsides med ett tag) och nu väntar jag på K&J. Dom har haft annat för sig idag, nämligen bungyjump, men det får dom berätta om senare!
Ikväll ska vi äta kängurukött, känner att vi måste prova äta det en gång här borta i alla fall.

Slänger in lite bilder från lagunen. Ses snart!!😄

Det är förresten här uppe ozonlagret är så tunt. UVstrålningen står på "extreme" - lite läskigt faktiskt!

Igår hoppade vi alltså av den sista Greyhound-bussen för denna resa. En lång och otroligt varm promenad med våra gigantiska väskor innan vi kom fram till hostelet vi ska spendera 4 nätter på. Bestämde oss för att besöka köpcentret trots att vi var trötta och slitna, och därifrån kom framförallt johan ganska mycket fattigare ifrån.

Idag ringde klockan 05.45 då vi skulle ut med en båt till barriär revet för att snorkla ytterligare men vi hade även bokat in ett scuba dive som vi var väldigt förväntansfulla över.
Båtturen började med lite åksjuka men det gick snabbt över som tur va. Sen va det dags för klara och Johans dykning (man var 2pers och en instruktör i varje grupp) och det var verkligen hur häftigt som helst! Såg nemo och miljontals andra färgglada fiskar och koraller och allt var så fint och mäktigt.

Sen var det lunch som var en stoor buffé med massa goda saker innan Emy hoppade i för sitt dyk och jag och johan snorklade ut till en mini sand-ö som bara låg mitt ute i havet. Hur fint som helst! Mötte sen upp Emy då hon bytt dyktuberna mot snorklingutrustning över lite fler stora koraller.

Så idag blev det ytterligare en utflykt som varit över all förväntan! Varken bilder eller ord kan beskriva hur fint allt verkligen var där ute bland reven.