Här är lite bilder från våra första dagar i Brisbane. Det är en fin stad! Den är stor fast den känns inte så stor ändå. Ganska mysigt faktiskt. En stor flod som slingrar sig genom hela stan så det är flera små broar som går över floden. Vi bor väldigt centralt så vi har nära till det mesta. Tyvärr har vi inte hunnit med så mycket sightseeing än eftersom jag är lite småsjuk. Jag blev förkyld efter veckan i bilen så jag har faktiskt inte orkat gå runt så mycket. Men igår köpte vi förkylningstabletter som jag har tagit nu och deg börjar kännas lite bättre. Hoppas det försvinner snart.
Men vi kollade på en parad i tisdags då de var Anzac Day, vilket är en dag när man hyllar alla soldater som varit med och krigat för landet. Det var en stor parad mitt i stan med gamla krigsveteraner.
Idag kollade vi på Queensland Museum och ett Konstmuseum. Så det var trevligt att bara gå runt och kolla in stan.

Sista natten i bilen blev på en ö. Väldigt mysigt och vi behövde inte åka båt för att komma dit. Det var en liten bro mellan fastlandet och ön. Större delen av ön är en nationalpark. Men det fanns ett litet shoppingcenter, stränder, och stora bostadsområden. Vi hade lite otur med campingen vi hade tänkt bo på, den var stängd när vi kom fram. Så vi fick åka runt och leta efter en plats. Som tur hitta vi en ledig plats precis innan de stängde.

Innan vi åkte tillbaka spenderade vi sista dagen på stranden. Sedan åkte vi mot Brisbane där vi lämnade vår packning på hotellet och sedan tillbaka till surfers paradise och lämnade bilen. Vi tog tåget tillbaka till Brisbane på kvällen. Det blev en lång dag så vi köpte indiskt take away och gick direkt till hotellet för en lugn kväll på rummet.

Hejsan!

Nu har vi bara en natt kvar i Brenda sedan åker vi mot Brisbane och spenderar sista veckan där. Efter Byron Bay åkte vi upp mot Hervey Bay och Fraser coast. Vi hade planerat att åka över till fraser Island men tyvärr kostade det lite för mycket och det fanns inte så mycket tid. Dessutom har vi haft riktigt dåligt väder så det har varit ganska tråkigt! Ösregnat i 3 dagar typ.
Här är i alla fall bilder från vår camping och sedan åkte vi till ett litet sanctury på Fraser coast.
Ett mysigt litet ställe med massa kängurus och fåglar. Alla skadade som blivit omhändertagna och bor nu där i parken.
Vi köpte kängrumat som vi matade alla kängurus med. Vi blev ganska populära där😉

Hej hej!

Här ser ni vårt hem för den kommande veckan. Vår campervan Brenda. Den är jätte mysig faktiskt med en säng och ett litet kök och allt! Så nu får vi testa på campinglivet här i Aussie. Dag 1 åkte vi ner till Byron Bay och spenderade natten där. Ett väldigt mysigt litet hippie ställe. Tyvärr har vi haft otur med vädret och haft massa regn. Men vi åkte och kollade fyren och gick en fin promenad längs med kusten. Vi gick ut på Australiens mest östligaste udde och tog selfies, haha. Sedan kollade vi in stan och alla små butiker. Jättetrevligt ställe med fina stränder och väldigt avslappnat.

Godmorgon!

Såhär fin solnedgång hade vi för några dagar sen!
Idag är det söndag och vi ska nog bara hänga på stranden idag om solen kommer fram.
Vi har bokat en campervan som vi ska hyra om 2 veckor och utforska östkusten lite. Vi ska åka till Byron Bay och sedan upp mot sunshine coast och fraser Island. Så det längtar vi till jättemycket nu.

Vi har även bestämt oss för att åka hem, så den 2 maj flyger vi från Brisbane. Vi längtar hem massor så det känns härligt. Så vi ska verkligen njuta och ta det lugnt sista tiden innan vi åker hem nu.
Sedan har vi en vecka att spendera i Brisbane så det ser vi också fram emot att vara i en storstad igen.

Hejsan!

Ikväll har vi varit på marknad! En helgsmarknad med massa folk. Väldigt trevligt faktiskt och inte så många turister. Och väldigt mycket god mat haha. Vi åt langos med avokado på och jag drack en mojito och Adam en öl. Langosen var nästan lika goda som i Budapest😉 Massa desserter fanns det också, alltifrån macarons till dough nuts med nutella. Tyvärr orkade vi inte smaka på dessa men en annan gång kanske.
Det var några små mysiga butiker där med handgjorda tavlor, fina kläder och massa små inredningsgrejer. Vi hittade faktiskt lite presenter där också.

Nu ska vi snart lägga oss och sova. Vi hoppas på fint väder imorgon, då blir det kanske en dag på beachen!
Godnatt!

God kväll!

Idag har vi haft fantastiskt väder här! Så vi har hängt på stranden och poolen hela dagen. Så skönt i havet fortfarande, det är jättevarmt!

Hallå!

Söndag igen och äntligen lite sol!!🙏 Den har vi längtat efter. Vi började dagen med pannkaksfrukost och sedan gick vi till gymmet en sväng. Efter det gick vi till stranden för att sola lite och bada i havet, var ju typ 2 veckor sen sist. Så vi har haft en riktigt härlig söndag än så länge.

Nu ska vi nog åka iväg till shopping centret för att få lite wi-fi och vi måste även handla lite mat.

/ Amanda & Adam

Idag har vi sett 2 koalor, 200 kängurus och fått 2000 myggbett haha. Idag har vi nämligen besökt en till nationalpark som hette Coombabah Lakes. Så deg var en stor park precis intill några små sjöar. En ganska rejäl promenad blev det då vi kom lite off track i slutet. Eller ja vi hittade inte någon direkt väg tillbaka haha. Så nu är vi ganska trötta efter att ha gått någon mil i buschen. Men vi fick se massor av kängurus. Jag har nog aldrig sett så många på så nära håll. Dom var inte rädda heller så dom satt kvar när vi gick förbi. Haha vi blev lite rädda när vi mötte två stora kängru killar, jätte stora och muskulösa. Dom sitter kvar och bara glor på dig när du går förbi. Kändes som dom skulle attackera och sparka oss😂 och vi var tvungen att gå igenom hela flocken av kängurus för att komma förbi. Men vi överlevde som tur var.

Något annat som nästan kändes värre var alla mygg! Usch dom var överallt. Vi köpte ändå en myggspray som vi smörjde in oss i innan. Men ändå fick vi tusen myggor på oss.

Sedan fick vi också se koalor. Dom är oftast lite svårare att se för dom sitter högt uppe i träden helt stilla och sover. Men två fick vi syn på i alla fall.