View tracker

Under 30- talet hände en del historiska saker. Den stora börskraschen i USA inträffade vilket ledde till en lågkonjunktur, och den stora depressionen började. Sociala spänningar i storstäder världen runt inträffade. 1933 blir Adolf Hitler rikskansler i Tyskland och spanska inbördeskriget pågår mellan 1936 och 1939. Den 1 september 1939 invaderar­ Tyskland Polen och andra ­världskriget bryter ut.

På 30-talet klädde man sig dock mer glamoröst än grått, kanske för att förtränga den bistra vardagen. Men när depressionen spred sig, hade folk inte så mycket pengar och klädde sig då mer vardagligt. I börskraschens decennium slår hattmodet i taket. En 30-talsbubblare är sportiga damlångbyxor. Den klassiska glamouren med ­feminina skärningar, urringningar och mjuka följsamma material slår igenom och Greta Garbos filmstjärnelook slår som kvinnligt modeideal. Under 30-talet slog också konstinriktningen Surrealismen igenom. Den största modedesignern inom surrealismen var klädesdesignern Elsa Schiaparelli.


Isabelle, Johanna och Elin ES14B

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idealet under 30-talet såg annorlunda ut från tidigare år. Ett tag innan användes korsetten för smal midja och ställningar för att höfterna skulle bli gigantiskt stora. Under 1930 användes fortfarande korsetten, men sattes nu mer som fokus på midjan än på höfterna så att midjan blev markerad. Det gjorde att man såg mer feminin ut. Klänningar var mer slappa, lite längre med neutrala färger och hade ofta V-ringning och bara axlar - åtminstone aftonklänningarna.

Det blev alltså mer populärt att få fram de naturliga kvinnliga formerna tillsammans med vanliga klänningar istället för ställningar. I samband med depressionen och andra världskriget kom enklare kläder, folk hade inte råd med dyra kläder och jobbade dessutom på väldigt enkla ställen. Därför gjordes klänningar och byxor med stora fickor och tyger som var tåliga. På en del av 30-talet var det också populärt med kurvor, lite hemmafru stil.


Johanna Blom, ES14B

Källa:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hemmafrun-ett-hi...

http://moderesan.blogg.se/2011/january/1930-talet-...

•Asylum utställningen på Kulturhuset

Likes

Comments

View tracker

På 20-talet och tidigare skapades enbart stumfilmer men under 1930-talet började talfilmen etableras. Samtidigt stabiliserades den svenska filmproduktionen. Den svenska filmen var mycket efterfrågad och de lantliga komedierna var populära.


Det kom några nya genrer under 30-talet, som exempelvis pilsnerfilmen som ofta har en negativ klang. Pilsnerfilmen är en slags svensk komedi. På 30-talet var filmen fortfarande en förlängning av teatertraditionen, skådespelarna agerade och pratade nästintill likadant som man gjorde på teatern. Dokumentärfilm blev under 1930-talet ett begrepp och användes ofta i propagandasyfte. I England skapade Alfred Hitchcock spännande och läskiga filmer, bland annat De 39 Stegen (1935). Greta Garbo som var en väldigt känd, svensk skådespelare verkade under 30-talet. Hon gjorde sin talfilmsdebut i filmen Anna Christie (1930).

Elin Lundholm ES14B

Likes

Comments

Bauhaus, en skola för konsthantverk, formgivning och arkitektur kan ses som en föregångare till funktionalismen. Skolan spelade en central roll för 1900-talets design och arkitektur och har haft stort inflytande på modern konst och arkitektur.


Funktionalism (funkis) är en stil inom arkitektur, formgivning och inredning. År 1930 hade den funktionalistiska stilen genombrott i Sverige genom Stockholmsutställningen. Enligt funktionalismen skulle bland annat byggnader utformas helt och hållet efter sin funktion, att till exempel smycka ut hus var inget funktionalismen innehöll. De nya byggnaderna var ofta i formen av kuber eller rätblock och fick platta tak med släta fasader. Den funktionalistiska idén var inte bara inom arkitektur utan den spreds även till möbler, textil, glas, osv. En funktionalistisk möbel är enkel, saklig och formgod. Den industriella utvecklingen förde med sig nya material så som betong, stål och glas vilket man ser mycket av i funkismöbler.

Elin Lundholm ES14B

Likes

Comments

Under 1930 användes accessoarer och hårstyling till de enkla klänningarna. Som skrivet innan i inlägget om ideal så var klänningar och kläder inte längre något extremt med massa ställningar och liknande - nu var klänningarna endast enkla och för att framhäva feminina naturliga former. Därav behövdes självklart accessoarer för att piffa upp det hela. Det gick från olika typer av huvudbonad - som fascinators, hårband och vanliga hattar - till pärlhalsband och snygga örhängen och ringar. (här finns exempel http://www.modcloth.com/shop/1930s-accessories)


Den typiska hårstilen var relativt kort hår och ganska stora lockar som ramade in ansiktet. Detta tillsammans med de fina huvudbonaderna och du har idealet av hårstil under 30-talet. Hårfärgen var ganska olika, men under ett tag av 1930 var ljusblont hår det populära.


Johanna Blom, ES14B

Källa:

http://www.modcloth.com/shop/1930s-accessories

http://www.dreamy-hairstyles.com/1930s-Hairstyles....

Likes

Comments

Surrealism är en konstinriktning som uppkom i Frankrike på1920-talet. Surrealismen kom att påverka både bildkonst, litteratur, film, mode och musik runt om i världen. Även politiskt tänkande och praktik, filosofi och samhällsteori influerades av denna konstinriktning. Surrealismen känns bäst igen för sina visuella konstverk och skrifter. Syftet var att "få bort de tidigare motstridiga skillnaderna mellan dröm och verklighet." Artister målade ologiska scener med fotografisk precision, skapade konstiga varelser från vardagliga föremål och utvecklade målningstekniker som tillät det omedvetna att uttrycka sig. Surrealistiska konstverk verkar ofta avbilda en drömvärld. När man först ser på en surrealistisk målning kan den se verklig ut men när man tittar lite närmare på den så upptäcker man saker som inte stämmer, en människa har inget ansikte, ett tåg står rakt ut ur en husvägg, människor och föremål har förvridna former. 

Isabelle NdS ES14B


Källor:

http://www.vam.ac.uk/content/articles/s/surrealism-and-design/

http://en.wikipedia.org/wiki/Surrealism


Likes

Comments

Elsa Schiaparelli var en av dem kändaste och mest framgångsrika modeskaparen inom surrealismen. Hon var en Italiensk designer, bosatt i Paris. Hon sågs ofta som en konkurrent till Chanel. Modeskaparen ses ofta som en av konsthistoriens viktigaste surrealister.

Hon var känd för hennes väldigt feminina fantasi inspirerade kläder som ofta hade ett mycket surrealistiskt inslag. Elsa skapade mycket unika designer med mycket detaljer i form av mönster, broderi och färger. Schiaparelli var också väldigt förtjust i dragkedjan och använde den i många av hennes kläder. Medan andra designers endast använde sig av dragkedjan för funktionella syften och döljde den ofta, gjorde Schiaparelli tvärt om. Elsa valde istället att framhäva dragkedjan, och detta blev mycket populärt. Dragkejdan blev snabbt en ikon för hennes konstnärliga bildspråk.

Schiaparellis favoritfärg var chockrosa - en uppseendeväckande kulör som hon använde under hela 30-talet till accessoarer och förpackningar. Elsa Schiaparelli var även mycket framgångsrik med sina parfymer. Hon gjorde flera och de flesta började på bokstaven ”S” – Salut, Soucis, Sleeping, Success Fou och så förstås Shocking, vars flaska i form av en kvinnotorso - eller provdocka, runt halsen hänger ett måttband – var inspirerad av den kurviga skådespelerskan Mae West, som var en av Elsas kunder.


En av hennes mest kända skapelse är "The lobster dress". Denna klänning gjorde hon i ett sammarbete med surrealismens kändaste konstnär - Salvador Dali. Klänningen hade en helt egen utställning. Denna väldigt unika klänning med en stor röd hummer som huvuddetalj var viktig för utvecklingen av "före-kriget" modet.

En annan av hennes väldigt kända plagg, är den så kallade "The skeleton dress". Denna klänning skapades under kriget, därav den mycket mörkare och dystra designen. Även denna klänning använde sig Elsa Schiaparelli sig av Dali som inspiration. Elsa har valt att framhäva kroppens egna mönster och symmetri i klänningen. Istället för att dölja ryggraden med tyg, valde hon att placerat en "konstgjord" ryggrad utanpå klänningen. Även revben, arm skelettet och nyckelbenen har hon valt att placera utanpå kvällningen. Därav namnet "The Skeleton Dress". Detta var någonting väldigt nytänkande och klänningen fick stor uppmärksamhet i modevärlden.

Schiaparelli’s designer är tidlösa, nyckfulla och ibland även löjliga, men samtidigt väldigt välgenomtänkta, uppseendeväckande och vackra. Ett citat från Shiaparelli har snabbt blivigt mottot för samtida konstnärer och designers: "Våga vara annorlunda". Detta är, oftast vad hon gjorde bäst.

Elsa Schiaparelli ~ who dared to be different

Isabelle Nyman de Susini ES14B

Likes

Comments

  • Depressionen 1929-41 påverkan på modet - Hanna
  • Surrealism - Isabelle 
  • frisyrer och accessoarer på 30-talet - Johanna
  • flapper - Hanna
  • kända designers, Elsa Schiaparelli - Isabelle
    🐵​​​​30-talet så var idealet - Johanna
  • Bauhaus - Elin
  • Film och dess stjärnor - Elin

Likes

Comments