Ursäkta för dåligt uppdaterande.. Vi är nu tillbaka i kalla Sverige sedan i Lördags, och vi längtade tillbaka sekunden vi landade. Dessa 3 veckor på Teneriffa och Loro Parque har varit otroliga. Människorna man träffat, djuren man arbetat med, miljön, ja allt har varit helt underbart!

På grund av tekniska problem har vi inte kunnat ladda upp så mycket bilder som vi velat. Här kommer i alla fall några bilder från vår resa.

Portugal...

Elina hittade sin nya familj i Portugal 😎

Loro Parque

Späckhuggarshowen var så bra att vi gick och såg den X antal gånger den dagen. Vi satt även i splashzonen och blev inte lite blöta! Vi lyckades till och med bli med på den stora skärmen!

Delfiner utanför Costa Adeje

Det var allt för oss, vi hoppas att ni har tyckt det varit kul att följa vår resa. Adios för sista gången! 🖐​

/Nikita & Elina 😊

Då var det redan tisdag! Tiden går så otroligt fort här på Teneriffa. Elina är nu på delfinavdelningen och jag har börjat på landdäggdjur. Det är en stor skillnad från delfin, då det nu handlar om många olika arter utspridda i hela parken. Väldigt lätt att gå vilse när man inte går besökarvägarna 😊

Halva måndagen och hela tisdagen spenderade jag med Jesús, på "Terrario" rundan. Där ingår en hel del olika djur, jag berättar lite om vilka djur jag arbetat med dessa 2 dagar och vad man gör.

Galapagossköldpadda. På morgonen krattar man anläggningen och utfodrar. Man ser också över att de mår bra, vilket är väldigt uppskattat. Det finns 3 individer, som alla älskar att kela. Speciellt en som följer efter när man krattar så att man inte glömmer bort att klia lite på den. Så fort man rör vid dem så ställer de sig och sträcker på benen och halsen så långt de kan. Riktiga kelgrisar!

Hos utter rengör man både ute och inne genom att kratta, sopa och spola och göra rent alla fönster. Man utfodrar och ser så klart över att alla mår bra. Det finns 9 vuxna och 3 ungar, som är så himla söta!

I "terrariumet" finns bälta, skink och ödlor av någon art jag inte minns namnet på. Där ser man till att anläggningarna är rena och fina, rengör fönstren och utfodrar.

Hos surikaterna ser det i stort sett likadant ut. Man gör rent ute och inne och putsar alla fönster. Just nu kan inga besökare se surikaterna då deras anläggning ligger bredvid den nya lejonanläggningen som är i stort sett klar och bara väntar på lejonen, som kommer inom en mycket snar framtid!

De flesta djuren som matas fler gånger om dagen får kvällsmaten efter att jag slutat (5), oftast vid halv 7, så det är inget jag är med på. Däremot är jag med och förbereder en del mat och ställer ut vid rätt anläggning. Tiger och jaguar får till exempel på kvällen. Utter likaså men de får också frukost och lunch.

Det här är lite av det jag fått vara med och göra. Mycket skötsel av anläggningar och urfodring. Man förbereder även en hel del foder under dagen, bland annat till gorillorna och schimpanserna som ska ha en hel del frukt och grönt som ska sköljas, skäras och delas upp.

Några få av de jag träffat på den gärna avdelningen kan prata lite engelska men Jesús solo habla español! Så glad att jag har läst spanska så vi kan kommunicera. Det är en riktigt utmaning ibland att göra sig ordentligt förstådd och det blir en del små missförstånd, men det har fungerat väldigt bra hittills!

Hasta luego 😄

/Nikita

Lite bilder från huvudstaden...

Plaza de España som Jimmy tipsat om

"Teneriffa hedrar alla de som gav sina liv för Spanien"

Ett monument för de som dog i det spanska inbördeskriget

Tack för tipset Jimmy! 😉

Vi tog en shoppingtur i Centro Comercial Meridiano, ett stort köpcenter. När vi skulle gå in i en helt vanlig affär som har lite allt möjligt, ungefär som Ica Maxi, hände något som vi tyckte var lite underligt. Innan vi fick gå in var vi tvugna att lägga min papperspåse i en förslutningsbar plastpåse och Elinas större påse häftade de igen. 😕

Hur som helst var det en mycket fin stad 😄

Dagarna på delfinavdelningen ser i stort sett likadana ut som jag tidigare beskrivit. Den här veckan har jag däremot fått vara med på lite nya saker.

Vattentester tas 5 gånger om dagen. Jag har varit med och tagit upp vattnet ur poolerna men har annars inte varit särkilt involverad i testerna då jag har andra uppgifter.

Det finns en karantänpool på delfinavdelningen, där det just nu finns 2 individer. Sanibel och Pacina. Sanibel har haft lite problem med magen och matsmältningen. Hon har till exempel haft svårt att smälta benen i fisken hon får ordentligt och man har varit tvungna att ge henne fisk utan ben.
Hon sondas dagligen och man ger henne medicin och tar tester på magsaft och avföring. Hon är mycket bättre nu men man håller fortfarande noga koll på henne för att inget ska hända och hon får fisk med gradvis mer och mer ben i för att börja vänja henne.
Vi har rengjort botten på den här poolen vilket man gör genom att höja upp den. Det underlättar inte bara rengöring utan används även vid medicinska behov.

Häromdagen fick jag assistera vid blodprovsträning. En tränare höll då delfinens stjärtfena (medan delfinen var upp och ner) och jag tvättade rent ett område på undersidan med alkohol. Sedan höll jag en kanyl, utan nål!, mot området i några sekunder. Det här gör man helt enkelt för att lära delfinerna att ta blodprov frivilligt, och just det här var för att lära dem hur det går till och hur de ska göra.

Mina 2 veckor på delfinavdelningen har snart kommit till sitt slut med bara en dag kvar. Tiden går otroligt fort och det känns som man nyss började. Men som man säger, tiden går fort när man har roligt. Nästa vecka blir det landdäggdjur för min del, ska bli spännande att se hur de arbetar och jag kommer uppdatera er med information om dagarna där 😊

/Nikita

Hej! Tror nog detta är mitt första inlägg här... haha. Aja men jag tänkte att jag äntligen ska berätta lite om hur det är att jobbs hos pingvinerna!

Jag börjar oftast med att göra ordning fisk med medicin till Humboldt pingvinerna. Det är ca 53 fiskar som ska göras i ordning med 3 olika mediciner i varje, plus någots extra med speciella vitaminer t.ex. För de äldre pingvinerna. När detta är klart så är det dags för matning! Då går man runt och prickar av alla pingviner som får mat samt hur många fiskar de får. Till hjälp följer alltid en 1 årig pingvin unge vid namn Nadi efter för att sedan bita lite då och då på de blåa arbetskläderna (hon har ett litet fashion-sense)

Efter detta är det frukost och sedan hjälper man till på Antarktis avdelningen eller gör nekton vilket är E vitaminer för i detta fall humbolt. Efter detta är det lunch. Efter lunch så matar man humbolt igen eller så hjälper man till vid Antarktis med antingen utfodring, putsning av rutor (då får man sväva på en plattform som man styr själv!) eller så får man skotta snö... eftersom det "snöar" inne i Antarktis avdelningen. Det finns 3 olika arter av pingin inne på Antarktis avdelningen så man matar de på olika sätt. T.ex. de som simmar i vattnet kastar man ner fisk till, kejsarpingvinerna matar man för hand samt den andra arten av pingvin. Man häller också ner fisk i plåtar som har lite is i, detta så att alla kan få någon del av fisken, eftersom det inte är alla som blir hand matade.

När allt är klart så är det städning av kök och sen är dagen klar! Detta är en liten förklaring på vad man gör men jag lovar att uppdatera om det händer något speciellt på just pingvin avdelningen! :D men om ni undrar något så är det bara att kommentera! ;) Hoppas ni tycker att detta låter lika kul som jag!

// Elina

Eftersom vi inte kom hit till teneriffa förrän i måndags missade vi vår första arbetsdag på Loro Parque. Vi har därför bara jobbat 4 dagar denna vecka men oj vilken vecka! Helt underbara människor man jobbar med och man lär sig hela tiden något nytt!

En helt vanlig dag för mig som praktikant på delfinavdelningen ser hittills ut ungefär såhär: Man börjar dagen med att sopa löv vid besökargången utanför showpoolen och rengöra metallstaketen och ledstängerna runt gången. Även skyltar görs rent. Sedan tar man, om man har ansvaret för det, de smutsiga handdukarna till tvätten och hämtar nya. Innan den första showen vid 11 ska showpoolen ha gjorts iordning. Det gör man genom att se till att det inte ligger löv och annat på kanterna. Sedan skrubbas kanterna med klor och sköljs med vatten.

Innan varje show måste man se till att det finns en flytväst och en blomma vid poolkanten då det ingår i showen att ett litet barn får åka i en båt som dras av en delfin. Efter åket får barnet en blomma av delfinen.

Beroende på vad som behövs göra och antalet personer som jobbar ser förmiddagarna lite olika ut. Efter den första showen och fram tills dess att man slutar ser dagarna likadant ut. Under showerna står jag showvärd vilket innebär att man, iförd helt vita kläder, hjälper besökarna med bland annat var de ska sitta, hänvisa till barnvagnsparkeringen och toaletterna och svara på frågor. Man har även ansvar att se till att allt står rätt till under showen och vid in och utsläpp se till att besökarna inte går för nära poolkanten, vilket kan vara väldigt stressigt! Det gäller att vara professionell och hålla god min om någon är missnöjd med något.

Efter varje show måste man snabbt städa hela åskådarläktaren. Det ska sopas och vid behov moppas innan nästa show.

Så här ser i helhet en vanlig dag ut, som sagt skiljer sig vissa saker från dag till dag.

Bilderna är från idag, då vi var i parken men då som besökare och jag fick en chans att uppleva showen från ett annat perspektiv. Mycket intressant!

/Kram Nikita

Hola! Vi har inte glömt bort er! Vi kom äntligen fram till Teneriffa sent i måndags kväll. Efter ytterligare lite otur med bussar tog vi oss upp till Puerto de la Cruz och fick äntligen träffa Marta. Hon, hennes man Carlos och deras son Guido är jättetrevliga. Här bor också Yorkshire terrier hundarna Felix och lilla Super Mario, så söta!

Vi har varsitt rum och egen kyl & frys och får en underbar 3 rätters middag varje dag. Huset har en otrolig utsikt mot havet. Tydligen mitt emot Afrika även om man inte kan se det.

Loro Parque ligger ca 25 minuter bort. Morgonpromenaden dit är helt okej men hemåt är det inte lika kul då man måste gå upp för en JÄTTELÅNG, brant backe i dryga 20 grader. Men det är det verkligen värt! Praktiken är helt underbar! Imorgon kommer vi lägga upp mer om hur våra dagar ser ut på delfinavdelningen och pingvinavdelningen.

Var ska vi börja? Det här kommer att bli ett långt inlägg då det har har hänt en hel del sen vi skrev förra inlägget. Det hela började när vi hade 2 timmar kvar av den 6 timmar långa flygresan. En passagerare blev akut sjuk och vi var tvungna att nödlanda i Lissabon, Portugals huvudstad. Där fick vi sitta på planet i dryga 2 timmar, det hann till och med bli mörkt, innan vi fick beskedet att vi inte kunde lyfta igen. Detta på grund av att personalen ombord nästan hade överstigit gränsen för antal tillåtna jobbtimmar. Vi fick veta att vi skulle få övernatta på hotell och flyga dagen efter, alltså idag. Efter ytterliggare någon halvtimme fick vi äntligen gå av planet, på en fullsatt buss som tog oss till terminalen. Med kaptenens ord "håll ihop och lämna inte gruppen" ekandes i våra öron följde vi gruppen och hämtade vårt bagage. Därefter fick vi ta en till buss till hotell Corinthia där vi har spenderat natten.

När vi väl kom fram igår vid ca halv 11, trötta, hungriga och förvirrade fick vi ett lyxigt rum på åttonde våningen med vacker utsikt (se bild). Vi beställde upp middag till rummet och blev ganska chockade när personalen rullade in en 3 rätters middag med 5 stjärnigt touch. Vilket i detta fall betyder mycket lite mat utspridd på tallriken i fina mönster. Alltså inte särkilt mättande. Men en varm dusch fick vi och sova i en underbar säng!

Men det slutar inte här! På morgonen var det dags att ta reda på när bussen skulle hämta oss till flygplatsen igen. Ingen visste nåt så vi gick och åt frukost istället. När vi sen skulle in på rummet fungerade inte rumsnyckeln så vi fick åka ner igen. Men den fungerade fortfarande inte så vi fick återigen åka ner till receptionen med hissen som spelar pinsam hissmusik. Vi började få lite blickar från folk i hissar och receptionen då vi gått förbi 7 gånger. Tredje gången gillt tänkte vi och tur nog så kom vi in! Nu har vi även fått reda på när bussen kommer och med nästan 2 timmar kvar ska vi ta en liten promemad här i Lissabon. 😊

Hallå!

Efter en sömnlös natt och en kort flygtur på 50 minuter är vi nu framme på Oslos flygplats. Nu väntar vi på flyget som ska ta oss vidare till Teneriffa och äter en välbehövlig (men dyr) lunch.

Sammanfattning av Oslo : fattar inte ett ord av vad folk säger och plånboken är i stort sett tom.

Just nu sitter jag på bussen påväg till Elina i Stockholm och imorgon bär det äntligen av till Teneriffa! Vi kommer att åka från Arlanda och mellanlanda i Oslo innan vi kommer fram till södra Teneriffa. Därfifrån tar vi en buss upp till Puerto de la Cruz där Marta hämtar oss. Marta är Loro Parques internationella APL kontakt och det är hos henne som vi ska bo under våra 3 veckor där.

Jag kan nog tala för oss båda och säga att vi är otroligt taggade men också lite nervösa 😊