Nedan tänkte jag lista några negativa hälsoeffekter som jag tydligt märker av när jag äter socker/mjöl & ohälsosam mat.

- Jag vaknar ofta med magont

- Jag kan drabbas av plötslig magknip

- Risig i magen

- Gasig i magen

- Svullen kropp, framförallt magen

- Jag får mycket mer finnar i ansiktet & fetare hy

- Går upp i vikt

- Jag känner mig mindre glad, känner känslor som ”misslyckande”, besviken på mig själv, ångest över att jag inte klarar av att hålla mig ifrån onyttigheter

Som jag har berättat i tidigare inlägg så har jag ju varit en ”jojo-bantare” i flera år, alltså att jag äter nyttigt i perioder men sen faller ner i sockerdjungeln igen. Och punkterna ovan är sådant som jag märker jätte tydligt redan efter 3-4 dagar av dålig mat. Ingen av punkterna ovan är ju något som man vill ha. Det finns egentligen ingen positiv effekt av att äta socker, förutom känslan som man könner just när man äter men direkt efter kommer ångerkänslorna. Därför har jag nu bestämt mig för att göra denna förändringen. Inget socker med start 1/1-2018. Bara 25 dagar kvar!


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Jag har klickat hem boken ”Sockerbomben 3.0” av Bitten Jonsson som är utbildad inom beroende, speciellt inom sockerberoende. I den boken får man lära sig mycket om hur hjärnan fungerar och vad det är som egentligen händer i en beroende hjärna och hur man ska hantera det. Väldigt intressant! Denna boken har jag tänkt läsa nu i december för att förhoppningsvis ha mer förståelse för varför man agerar som man gör inför min resa som startar 1/1 2018. Hon har även föreläsningar och en av hennes föreläsning går att se på youtube om man är nyfiken. Jag lägger upp klippet här nedan.

En annan inspiratör för mig när det gäller att sluta med socker är Louise Hafdell, hon har en instagram som heter ”antligensockerfri” (klicka Här för att komma till den) och hon har även en podd som heter ”Unna dig-podden”. Hon inspirerar mig mycket när det gäller just inställningen till att sluta med socker och hon uttrycker sig ofta typ som: ”Jag unnar mig att avstå från det som inte är bra för mig. Jag unnar mig hälsa.” Och det är ju så klokt att tänka så när man står vid godishyllan och sockermonstret talar.

Kika in dessa två kvinnor om ni är i samma sits som jag eller bara är nyfikna på att veta mer om sockerberoende! 😊

Likes

Comments

Med kunskap kommer man långt. Jag tror att felet som många gör är att man inte vet hur man ska äta för att äta rätt. Många är nog inte medvetna om vad vissa läkemedel innehåller och vad man ska stoppa i sig för att äta hälsosamt. 2 ljusa mackor tror jag är en väldigt vanlig frukost för många. Men hur mycket protein och näring innehåller det egentligen? Det höjer blodsockret fort och man blir mätt. Men sedan dalar blodsockret fort igen och det ger ingen långvarig mättnad. När blodsockret dalar fort så blir man sugen på mer energi och kan lätt stoppa i sig något snabbt och lätt som ofta också är något onyttigt.

Kunskap har aldrig varit mitt problem. Jag är ganska påläst och jag skulle vilja säga att jag har bra koll på vad som är hälsosam mat och vilken typ av mat man bör äta vid viktnedgång (självklart individuellt men generellt). Det är ju bara det att man ska hålla sig till det och inte falla dit på mackor och sötsaker, det är det som är mitt problem. Jag har ända sen jag gick på högstadiet haft i bakhuvudet att jag vill göra en viktresa och gå ner i vikt. Och jag har hela mitt liv varit mullig/överviktig. Vikten har pendlat för att jag i perioder har tränat mycket, ätit bra mat men sen börjat äta socker igen och då gått upp.

År 2012, när jag gick i 9an vägde jag det lägsta jag kan minnas (i ”vuxen” ålder eller vad man ska säga) då gjorde jag en viktresa och lägsta vikten jag var nere på vad 69kg tror jag. Jag är 164cm lång. Det gick några månader som jag låg omkring 71kg sedan gick jag upp till 77kg och låg där i något år. Men dom senaste 2 åren har det bara gått uppåt trots att jag har tänkt varje ny vecka att ”Nu gör jag en skillnad, nu börjar jag mitt nya liv..”. Min högsta vikt var jag uppe på i början av detta året, i februari/mars 2017 vägde jag 90kg. Då fick jag ett litet wake up call och tänkte vart fan är jag påväg?? Åt helt fel håll mot vart jag vill. Jag frågade min kompis om hon ville köra stenhårt med mig i två månader, inget fusk och lchf kost. Det höll vi från 15 mars till 15 maj. Jag gick ner ca 9kg och stannade på 81kg. Den vikten har jag hållt mig runt (+/- 2kg) sedan dess. Jag är självklart nöjd över mig själv att jag inte har gått upp i vikt igen men jag kan samtidigt inte riktigt känna stolthet då jag vid detta laget skulle kunna ha gått ner mycket mer om jag fortsatt. Men istället har det stått still, pga sockerträsket, dålig kost och noll träning.

Men nu har jag bestämt mig. Jag ska en gång för alla gå ner alla dessa extra kilon som inte gör något gott för mig och bli normalviktig och hälsosam. Jag vill verkligen det, denna gången ska jag klara det, hela vägen in i mål!

Likes

Comments

Jag har tidigare skrivit om hur jag har tänkt lägga om min kost och att jag kommer att fokusera på att äta enligt LCHF. Men jag har även tänkt att addera träning. Jag har tänkt sätta upp som mål att jag ska träna minst 2 gånger i veckan i minst 15 minuter. Jag kommer att träna hemma, det finns massor med övningar som man kan köra hemma, det behövs inget gym. Jag ska även jogga i minst 15 minuter minst 1 gång i veckan. Jag har ganska ont om tid, jobbar heltid, pendlar en bit varje dag och har en hund som kräver ganska mycket men 15 minuter 3 gånger i veckan har alla tid med, det finns inga ursäkter!

Jag kommer att försöka planera mina träningspass i förväg, alltså skriva ner vilka övningar jag ska göra och hur många för att bara kunna träna aktivt under de 15 minuterna jag håller på.

Jag har tidigare tränat i perioder och även om man känner sig trött och det känns jobbigt precis innan samt under träningspasset så ger det så mycket energi!


Likes

Comments

När man har bestämt sig för att göra en förändring så har man antagligen redan ett mål annars hade man inte valt att göra det.
Men jag tycker även att det är viktigt att skriva upp sina mål, dels slutmål men också delmål. För att man under resans gång ska få ännu en påminnelse om att man är på rätt väg. Det finns olika typer av mål som man kan sätta upp när man har bestämt sig för att göra en livsstilsförändring. Här kommer några mål som jag har satt upp.

Jag har satt upp ett litet mål för 2017 innan den stora resan startar 1/1-2018 och det är att jag ska väga 80kg när jag börjar min resa den 1 januari 2018. Det är 1-2 kg ifrån vad jag väger idag, detta målet för med sig att jag behöver tänka på vad jag stoppar i mig men det är inget mål som kräver några förbud utan jag kan äta lite som jag känner. Jag har satt detta målet för att jag vill ha en startvikt på 80kg när jag drar igång min livsstilsförändring. Sedan ser planen ut såhär:

Startvikt 1/1: 80kg
Delmål 1 (v10) 5/3: 73,7kg (-6,3kg)
Delmål 2 (v17) 23/4: 69,5kg (-10,5kg)
Målvikt (v21) 26/5: 65kg (-15kg)

Det är alltså 15kg som jag vill gå ner. För att nå min målvikt till min födelsedag den 26/5-18 så måste jag snitta -0,7kg per vecka vilket ändå känns rimligt.

Likes

Comments

I detta inlägget tänkte jag skriva lite om hur jag tänker att gå tillväga för att bli av med mitt sockerberoende och nå min normalvikt.

Som jag har skrivit innan så ska jag 2018 ta tag i mitt sockerberoende, det ska jag göra genom att helt sluta med att konsumera socker. Jag är en allt eller inget människa och i min hjärna finns det inget som säger ”Jag tar bara en bit”. Därför har jag bestämt mig för att helt utesluta det. Det finns bara fördelar med att sluta äta socker.

Det är inte bara enbart socker som är ett problem utan även stärkelse samt vitt mjöl som finns i tex pasta, vitt bröd, potatis. Socker, stärkelse och mjöl hör i mitt fall ihop, om jag äter vitt bröd så triggar det även sockerbehovet. Så även det har jag valt att utesluta. Jag kommer att äta enligt LCHF(Low carb high fat) och jag kommer att ha som riktlinje att välja livsmedel som har max 5 gram kolhydrater per 100 gram (det står alltid på baksidan av en produkt). Jag kommer dock att se bort från det när det gäller frukt & grönt. Frukt innehåller fruktsocker och ibland mycket kolhydrater. Men jag känner inte att det triggar mitt sockerbehov så jag väljer att äta det.

Jag kommer även att fortsätta att köra med periodisk fasta (vilket jag gör redan nu). Frukost är inte så viktigt för mig och det finns många hälsofördelar med periodisk fasta. Jag kommer att ha mitt ätmönster mellan klockan 12-20 varje dag. Vilket betyder att jag inte äter något innan kl 12 och inget efter kl 20.

Likes

Comments

Så länge jag kan minnas har jag haft ett mål att jag vill gå ner i vikt, göra en förändring och börja trivas i mig själv. Jag har i hela mitt liv varit mullig och jag har i perioder lyckats gå ner några kilo. Men jag har sedan gått upp i vikt igen. Jag är en allt eller inget människa och jag har nu även förstått att jag är sockerberoende, socker är ett problem för mig och jag kan inte hantera det.

Nu har jag bestämt mig för att år 2018 ska vara året då jag gör förändring. Jag ska sluta med socker för det finns inget gott det för med sig (förutom smaken just för stunden när man äter det😉). Jag vill bli hälsosam, må bra och trivas i min kropp.

Jag har startat denna bloggen mest för min egen skull. Här kan jag skriva hur jag känner och tänker under resans gång samt ventilera. Om det sedan på vägen kan inspirera någon i liknande situation så är det ju bara super kul!

Idag är det 22/11, det är alltså 39 dagar kvar till 2018, året då jag ska förändra! Jag har alltså en del tid till att planera, förbereda mig och ladda inför det nya året.

Likes

Comments