Hello!

ÄNTLIGEN HAR JAG KUNNAT TRÄNA!!
Jag har varit så taggad sedan årsskiftet på att göra dieten rätt och att träna ordentligt, för att nå mina mål. MEN första veckan jobbade jag som ett as och dog helt enkelt när jag kom hem. Sen kom jag tillbaka till Halmstad och mina vanliga rutiner, då kom förkylning och feber som ett brev på posten.. och förkylningen vill bara inte ge med sig. Idag mådde jag bättre även om jag fortfarande hostar som en galning ibland, har ont i halsen och typ låter som en häxa samt att jag är snorig. Men jag mådde ändå bättre och jag kände bara att, nej mu får det räcka.

När jag kom ner till träningen(innebandyn alltså) så fick vi besked på att där skulle vara match och att vi därför bara kunde träna en halvtimme. Skönt tyckte jag, det blev som en mjukstart även om kondisen sa annat.

En annan sak som hände idag, var att jag tog mod till mig och vägde mig för första gången sedan jul. Jag har varit rädd för att väga mig eftersom jag trodde att jag gått upp de fyra kilo jag tappat precis innan jul, när jag höll på med lchf. Men till min förvåning hade jag faktiskt bara gått upp ett hekto sedan jag sist vägde mig. Det blev jag faktiskt väldigt glad av att se. Det betyder ändå att min nuvarande diet är något på spåren. För jag har knappast gått ner under jul och nyår (jag åt som en gris under den tiden). Så yaaay me!

Nu fick jag lite mer motivation och det känns bra med kosten och nu hoppas jag bara förkylningen försvinner så jag kan börja träna ordentligt igen.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hello!

Idag är sista dagen att lämna in min hemtenta och trots det verkar jag inte hitta motivation för att skriva färdigt den. Eller ens skriva den halvklar. Jaja, jag får väl ta mig i kragen, trots allt bara 3h kvar och jag har mer än halva klar.

MEN, det var inte det jag skulle skriv om idag. Jag skulle ju berätta att jag ätit en mumsig och ganska nyttig middag. Jag var otroligt hungrig när jag väl skulle äta. Det blev panerad torsk med en stekt röra bestående av champinjoner, rödlök, salladslök och sötpotatis. Sedan stekte jag även kantareller men det gjorde jag separat, ville inte blanda det bästa i världen med något annat, haha.

I övrigt har jag ätit kvarg och två korvar utan bröd.

Nu ska jag fortsätta skriva på min tenta, usch!

Likes

Comments

Hello!

Idag har jag först varit och coachat mina småtjejer till en vinst. Därefter handlat, ätit lunch, tagit en powernap, hjälpt min bror flytta och sedan ätit middag med hela familjen.

Till lunch blev det soppan jag åt igår, till mellanmål blev melon och till middag blev det kebabsallad.

Jag har under dagen även gjort en veckoplanering på vad jag ska äta under veckan. Jag har planerat samtliga middagar och tänkt att middagen även ska bli lunchen dagen efter. Vissa middagar tar lite längre tid och andra går snabbt att tillaga.

Jag har även gjort upp ett schema på vad som ska göras vilka dagar, därmed tror jag att jag kommer bli mer produktiv och hinna med både träning och bra kost.

Nu ser vi hur det går och om jag faktiskt kommer följa min planering.

Likes

Comments

Hello!

Idag var ingen bra dag för min resa. Det hela började med att jag sov alldeles för länge. Halva dagen hade ju redan gått när jag äntligen klev upp ur sängen. När jag väl klev upp åt jag frukost som ändå får bli ett plus i kanten för dagen. Till frukost åt jag kvarg, vilket jag kommit fram till kommer vara en av två frukostalternativ hädanefter. Antingen kommer jag äta kvarg eller gröt, vilket känns helt okej eftersom jag tycker om båda. Det känns viktigt att hitta nyttiga alternativ som jag fortfarande känner är goda alternativ, annars kommer det inte hålla i längden.

Efter min frukost skulle jag egentligen skrivit på min hemtenta som ska in på söndag, men eftersom jag sovit för mycket, var hela jag seg och det slutade helt enkelt med att jag inte skrev något utan kollade istället på tv.

Vid 15.30 började jag göra mat som blev en god variant på tomatsoppa. Den bestod av:
Champinjoner
Morötter
Cocktailtomater
Lök
Vita böner
Krossade tomater
Grönsaksbuljong
En skvätt grädde (nästa gång ska jag använda turkisk yoghurt istället)

Jag lät soppan goa till sig lite på svag värme och attan vad god den blev! Jag tror champinjonerna gjorde rätt mycket och kryddningen blev också väldigt bra! Detta kommer jag göra om, kan jag säg. Kanske ska testa med linser istället för bönor nästa gång?

Efter att soppan goat till sig så hade klockan hunnit bli 16.00 vilket blev perfekt eftersom jag sedan hade samling inför matchen vid 17.00.

Till matchen hade jag förberett en smoothie som bestod av:
Hallon
Kokos
Kvarg
Mjölk

Inget komplicerat men ändå väldigt gott. Hittills har ju kosten sett bra ut även om jag praktiskt inte rört mig alls.

Matchen gick åt skogen, jag spelade sista 10 minuterna, vilket var lagom för min hals har varit död sedan dess. Efter matchen skulle den ena bussen åka direkt hem och den andra skulle stanna och käka. Jag hade redan innan matchsamlingen skrivit att jag INTE ville stanna någonstans för att äta (jag visste att jag inte skulle göra några bra beslut ifall jag hamnade på en snabbmatsrestaurang). Trots det fick jag åka med mat-bussen och precis som jag trott så kunde jag ju inte motstå att köpa något. Därför blev det en hamburgare med pommes, INTE BRA!!

Jag tål ännu inte att frestas med god (och onyttig) mat. Nästa gång ska jag kräva en plats i bussen som åker direkt. Gör om, gör rätt.

Nu vet jag vilken ångest jag får efter att ätit snabbmat och även om det är väääldigt gott just där och då, så är det inte det jag vill i längden.

Nu är jag iallafall hemma och klockan närmar sig tolv på natten. Om jag går och lägger mig nu så kan jag gå upp vid 8.30 imorgon och ändå ha fått nog med sömn.

Likes

Comments

Hello!

Tanken var att jag skulle lägga upp en fin bild på min oerhört goda middag, men jag insåg snabbt att maten tagit slut och jag hade inte tagit den fina bilden.

Middagen bestod iallafall av ugnsrostade grönsaker, däribland zucchini och morötter som bara blir sååå goda när man ugnsrostar dem, gaaahh! Till mina grönsaker hade jag vegetarisk pulled pork, eller det heter något annat än pork men det är iallafall ett vegetariskt alternativ till pulled pork.

Till frukost åt jag ”Supergröt”. Det var ett tag sedan jag år frukost, men det är viktigt och jag ska försöka bli bättre på att avlägga tid för det. Det var dessutom längesen jag åt gröt eftersom jag ätit enligt LCHF och därmed ingår inte gröt i kosten.

Till mellanmål åt jag kvarg, vilket också var så gott! Kvarg är faktiskt ganska underskattat.

Jag har dessutom varit på mina småtjejers träning och själv rört lite på fläsket. Därefter åkte jag och handlade eftersom mina grönsaker redan tagit slut! Det har nog aldrig hänt förr! Köpte både champinjoner och palsternacka, vilket är nytt för mig.

Imorgon är det match och trots att jag bara ska sitta bänk eftersom jag varit/är sjuk så kommer jag ge allt på uppvärmningen och komma igång med riktig träning igen! Wohooo!

Likes

Comments

Hello!

Idag har jag känt mig lite bättre och jag samlade därför lite energi och tog mig ut i den friska luften för att gå en liten promenad. Jag har egentligen inte tänkt på det innan, men träning och rörelse i vardagen behöver inte alltid vara så svårt och ansträngande. Mitt mindset har typ alltid varit att träning också är lika med svett, blod och tårar annars räknas det inte som träning. Men när man tänker efter.. en promenad i ganska bra tempo, du blir ju inte trött eller svettig (om du inte, som jag, tar på dig alldeles för mycket kläder) men du rör på dig och din kropp får både mer energi och dessutom frisk luft i lungorna som också ger extra energi. Kroppen kräver rörelse och energikrävande aktiviteter för att kunna skapa ny energi, men det betyder inte att vi alltid ska gå till gymmet, springa eller sporta. Ibland krävs det inte mer än att sätta på sig sina hörlurar, klä på sig och ta sig ut genom dörren och verkligen gå, inget mer än så. För att promenera är trots allt myyyycket bättre för både kropp och sinne än att sitta inlåst i lägenheten/rummet/huset.

Så jag ska bli mycket bättre på att gå ut på promenader, låta det bli en del av mitt nya liv och nya rutiner.


Nu ska jag åka till mormor och morfar för att dricka kaffe, sedan ska jag handla lite. Tänkte att jag ska handla så jag kan göra en riktigt god soppa ikväll. Jag fick en ny stavmixer i julklapp och den vill jag använda nu! Så en grönsakssoppa blir det ikväll.

Likes

Comments

Hello!

Nu när mina förutsättningar har fastställts och mina mål har satts upp är det dags att komma fram till hur jag ska uppnå mina mål. Mål för att uppnå mina mål, typ. Eller ja, hur man nu ska uttrycka det.

”Mina mål för att uppnå mina mål”:
1. Jag ska träna minst 3 ggr i veckan. Där ingår innebandyträningar, gym, löpturer och liknande
2. Utöver dessa träningstillfällen, ska jag cykla och promenera mer istället för att ta bilen.
3. När jag blir sugen ska jag antingen gå ut och gå, dricka te, borsta tänderna eller ta en frukt/ grönsaker.
4. Kosten kommer bestå av ordentlig husmanskost utan så mycket kolhydrater. Dvs ingen potatis, pasta, spaghetti, ris eller liknande. Väldigt liberal LCHF kan man säga.
5. På lördagar får jag gå ifrån det ”rena ätandet” (clean eating) och därmed lyxa till maten lite och dessutom äta någon efterrätt eller liknande.
6. ALDRIG handla medan jag är hungrig eller sugen
7. Alltid ha något förberett i kylskåpet, dvs någon form av tillflyktsmat om suget tar överhanden och göra matlådor för lunch dagen efter, så jag inte blir tvungen att köpa mat

Jag inser att det är många punkter att hålla och det kommer nog ta en tid att få in allt i vardagen och mina rutiner, men med gränser och flyktvägar kan jag få till det, det vet jag!

Under tiden jag successivt börjar få in detta och successivt inrättar fler punkter i vardagen kommer jag antagligen komma på fler punkter för hur jag ska uppnå mina mål. Kosten är en stor del i viktnedgången och den kommer jag säkert behöva justera ett flertal gånger för att hitta det bästa för mig.

Sockerberoendet och småätandet är mitt största problem vad gäller just kosten och det är ett av det viktigare målet för året; att hitta rätt kostupplägg för just mig, som kommer fungera som en livsstil inte bara kortsiktigt.

Träningen känner jag kommer vara enklare eftersom jag redan i innebandyn har två träningar och med kosten kommer jag förhoppningsvis ha mer energi över till träningen.

Likes

Comments

Hello!

Eftersom jag nu bestämt mig för att dokumentera min resa under 2018, måste jag helt enkelt även dokumentera mina mål för att kunna utvärdera året i slutet av december.

Att sätta upp mål i skrift (denna gången digitalt) har tidigare gjort att min motivation hållit i sig mycket längre och dessutom gjort att vägen dit blivit tydligare och därmed enklare att se mållinjen.

Mina mål under kommande år är följande:
1. Jag vill gå ner minst 8kg
2. Jag vill gå ner en storlek i kläder
3. Jag vill bli kvitt mitt sockerberoende
4. Jag vill känna mig säkrare i mig själv rent utseendemässigt
5. Jag vill under årets gång bli mer aktiv som back i innebandyn

Jag vet att de två sista målen jag satt upp är ganska vaga och otydliga, men för mig handlar mycket av detta om att jag ska må bättre och känna att jag mår bra i vardagen. Jag vill helt enkelt bli mer aktiv och hälsosam och det i sig är vagt och mäts väldigt personligt och det är därför endast jag som kommer kunna mäta och känna av skillnaden.

Att röra på sig, att äta hälsosamt och inte låta kroppen slita med flera extra kilo, det gör jag för mig själv och jag ska minsann kämpa för det denna gången!

Likes

Comments

Hello!

Första inlägget, början på resan, början på ett år med mååånga utmaningar och hinder, det kan jag redan nu tala om.

Mina förutsättningar..? Ja, inte är dem särskilt bra iallafall. Under slutet av 2017 började jag med LCHF under ungefär 1.5 månad och det fungerade faktiskt ganska bra. Jag gick ner lite mer än 4kg. Sen blev det jul och därefter nyår och sedan dess har jag valt att inte väga mig...

Och när högtiderna och allt firande äntligen var över, dvs för min del, för några dagar sedan, har jag nu åkt på halsfluss och vem äter inte glass och hämtmat när man är sjuk och knappt kan svälja? Jag äter glass i tonvis när jag har halsfluss och när jag väl ska behöva svälja så ska det minsann vara något gott jag sväljer!

Jag väger idag (utan att alltså ha vägt mig efter all julmat och hämtmat) ungefär 84kg. Jag är 172cm lång och där är mina förutsättningar. Inte de värsta förutsättningarna, men jag har många gånger försökt gå ner i vikt och bli mer ”fit” men ofta gett upp efter ungefär 1-2 månader och minus några kilo på vågen, därefter gått upp lika fort igen.

Jag vill ha snabba resultat och minimal ansträngning men denna gången ska det få ta lång tid (1 år) och jag ska verkligen lägga manken till för långvariga rutiner. Nu kör vi! Eller ja, snart förhoppningsvis, bara jag blir frisk snart.

Likes

Comments