Härlig stund på stranden i morse. Semesterlivet började bra med en riktigt go dag i solen. Imorgon hämtar vi upp vår fjärde semester-kompanjon på flygplatsen. Såå kul!
Emelie

Kan knappt förstå att det är nytt år, att vi alla har semester om ca en vecka och att vi snart ska lämna vårt "hem" i Bondi beach. Men det känns himla bra med allt roligt vi har framför oss. I'm more than excited!
Dessutom har vi haft världens bästa nyårsafton. Så fina vänner i en så fin stad.
Bilderna är från kvällens mysiga promenad samt en bild på hur Sydney kan se ut på nyårsafton.

Emelie

Under tisdagen förra veckan tog vi emot min familj som då nyligen anlänt till Sydney. Ett kärt återseende blev det och en otrolig lycka att återigen få krama om familjen som jag saknat så mycket.
På onsdagen strosade vi alla runt inne i Sydney och shoppade och åt gott. Vi tog som ni kan se en del bilder vid operahuset samt vid Sydney Harbour bridge.
Dagen därpå var det äntligen dags för julafton och den spenderade vi hemma hos oss ute i Bondi. Som tur var så var det fantastiskt fint väder så det blev en del strandhäng innan vi gick hem till oss för en fördrink innan vi gjorde oss i ordning för att gå bort till restaurangen North Bondi RSL där vi bokat ett bord med underbar utsikt över Bondi beach. Det blev en supergod middag och vi alla njöt till fullo. En mycket lyckad men dock så annorlunda julafton blev det!

På fredagen sen åkte jag och familjen över med färjan till andra sidan viken till Manly, en otroligt fin strand med ett litet city därtill. Emelie och Annie jobbade då så de kunde tyvärr inte göra oss sällskap. Likaså var det på lördagen då vi begav oss till Blue mountains för att få uppleva båda höga berg och vackra vattenfall.

Sista dagarna som jag ska få tillbringa med min kära familj blir 240 mil norrut i landet till staden Cairns, dit vi flög på söndagen. Här ska jag stanna tills på onsdag då det sedan bär hem mot Sydney för mig igen för att ladda inför ett nyårs-firande tillsammans med mina underbara sambos. Familjen flyger då vidare söderut mot staden Melbourne.

Så otroligt tacksam och glad att få ha tillbringat denna annorlunda julen tillsammans med nästan hela min fina familj, och självklart tillsammans med mina allra bästa vänner. Love!

Stor kram
Josefin

Under söndagen fick Annie och Josefin dagen ledigt från jobb då det var för dåligt väder. Eftersom Emelie inte började jobba förens vid 18 och vi alla var uppe tidig bestämde vi oss för att åka till Tempe och Ikea. Vi tog först bussen från Bondi 20 minuter och sen tåget vidare via Sydney till Tempe. På Ikea såg det ut precis som hemma i Sverige vilket vi uppskattade extremt mycket! Såklart passade vi på att äta den svenska klassikern "köttbullar, potatismos, sås & den efterlängtade lingonsylten". Vi köpte även lite småsaker såsom doftljus och en ljusslinga. Slutligen köpte vi med oss lite gottigheter hem såsom Marabou mjölkchoklad, flädersaft och lite plockgodis. Otroligt rolig halvdag med lite influenser från kära Sverige!
Stor kram från Josefin

Under måndagen var det dags för heldagsutflykt. Vi blev upphämtade i bondi och hämtade på vägen upp ett par fler personer innan vi styrde mot dagens destination; Boat Harbour. Dagens sysselsättning var alltså att vi skulle lära oss att surfa(!!!) När vi kom fram till den jättefina, ganska tomma stranden var det först uppvärmning och genomgång av grunderna innan vi gick i vattnet. Att lära sig surfa var ingen lek. Vi alla fick en och annan kallsup och frustrationen var ett faktum när brädan inte ville som oss. Men skam den som ger sig, till slut lyckades vi faktiskt alla tre att ställa oss upp på våra surfbrädor vilket såklart var en helt fantastiskt känsla. Lunch serverades på stranden under en välbehövlig paus. Efter ett par timmar igen var det dags att packa ihop och styra hemåt. Totalt slut och aningen mörbultade kom vi säkert hem till vårt kära Bondi Beach. En fantastiskt dag med bra väder, härliga människor och så då lite surf inkluderat ;)
Kram kram
Josefin

Har inte uppdaterat här på så himla länge, så här kommer lite blandade bilder från vad vi har haft för oss de senaste veckorna, förutom att vi har jobbat en del.
/Emelie

Idag har vi återigen blivit utskrattade på bussen med våra tusen kassar efter en storhandling som heter duga. Det blir ett jäkla träningspass varenda gång men efteråt är det ju så skönt att ha bunkrat upp med mat och dylikt för flera veckors tid och slippa springa till mataffären en massa gånger.

Hallå där!
Vi får be om ursäkt för dålig uppdatering på senaste tiden. Då vi fortfarande går och väntar på att sommaren ska dra igång har vi inte jättemycket att fylla bloggen med för tillfället, men vi ska försöka att bättra oss!

Vad som dock är kul att tala om är att vi alla tre har fått jobb nu, äntligen. Jag (Josefin) jobbar på ett ställe i Watsons bay som ligger ca 20 min med buss ifrån bondi, på en frukost/lunch-restaurang vid namn "Tea gardens café". Roligt nog har Annie också fått jobb på samma ställe så vi jobbar tillsammans vilket är jättekul. Tea gardens café ägs av ett par italienare och har ett tiotal anställda, det ligger precis vid hamnen och serverar ganska enkel men ändå fin mat till såväl frukost som lunch.
Emelie har också fått jobb men på Mövenpick här i bondi ca 5 minuters promenad från lägenheten. Mövenpick är en glassbar som har otroligt god och lite lyxigare glass. Jättekul att vi alla tre fått börja jobba då det känns rätt skönt att komma in i vardagslivet igen. I och med att man ibland måste jobba på dagarna tar man desto mer vara på de dagarna man får vara ledig och kan då njuta riktigt ordentligt!

Tre killkompisar till oss från Halmstad som även är både Emelies och Josefins gamla klasskompisar från gymnasiet anlände för några dagar sen hit till Sydney och vi har hängt en del med dem, jättekul att de flyttat hit och ska spendera sommaren här som vi!
(Bilden ovan är från Watsons bay nära där vi jobbar, otroligt vackert ställe!)

Ha det fint
Kram Josefin

I helgen var det äntligen dags för min födelsedag ! På lördagen hade vi våra aussie-mates bjudna till oss och lägenheten var givetvis full med rosa ballonger. Prinsesskronan som var en del av alla fina presenter jag fick blev jag ombedd att ha på mig från början till slut- och bekväm va den inte kan jag lova!! Inte så konstigt med tanke på att sådana är gjorda för femåriga tjejer med mycket mindre huvuden ;)
På kvällen gästade vi en av Sydney's största nattklubbar "Homebar" vilket också blev väldigt lyckat! Söndagen som egentligen var min dag spenderade vi på stranden; fyller man år i slutet av oktober är man ju inte direkt van vid det men det var himla underbart !! Söndagskvällen spenderades med take-way sushi så kort gott hade jag minst sagt den bästa tänkbara födelsedagshelgen här i Sydney.