Framme i Cairns och genast ut på äventyr! Så långt norrut vi kommer att vara på Australiens östkust i 35 gradig och fuktig värme! I måndags tidigt på morgonen åkte vi på en resa genom regnskogar och nationalparker här i Cairns. Vi åkte från vattenfall till vattenfall och fick solat, badat, skrattat och samlat ännu fler fantastiska minnen!
Vi besökte bland annat Josephine Falls, Millaa Millaa Falls och Dinner Falls, alla med sin egen charm! Josephine Falls bjöd på en naturlig vattenrutschkana, Millaa Millaa på ett sagolikt vackert vattenfall och Dinner Falls på en massageupplevelse för ryggen! Sist men inte minst avslutade vi dagen med att bada i en gammal vulkan som fyllts av regnvatten och bildat en sjö, som också är ett hem för endast en liten krokodil, ofarlig trots allt! Med vår lilla mini buss åkte vi ner från bergstopparna på en av de krokigaste vägarna vi nu känner till med närmare 200 små svängar! Super mysig dag i en super mysig miljö, men sol, lite regn men framförallt ett härligt gäng!
Kram på er, L&E

Hej alla nära och kära! Nu har vi den senaste veckan varit i full fart och har flängt från det ena stället till det andra! Från fina Airlie Beach tog vi oss med bussen till Townsville och fortsatt ut med färjan kom vi fram till Magnetic Island under förmiddagen! Båtturen var minst sagt en blöt upplevelse med vågor som kastades in på däck över oss!🌊 En ytterligare liten färd med en lokalbuss tog oss till värst hostel, en riktig paradis ö som vi skulle spendera en natt på! Efter en efterlängtad lunch hoppade vi på bussen ännu en gång för att åka till the forts walk! En populär promenad där du kan se vilda koalor, kängurus, wallabies och gamla ruiner från kriget, med en otroligt vacker utsikt på sina höga höjder! Vi träffade på ett annat gäng av backpackers som vi promenerade med till solnedgången, fantastiskt mysigt! 🌙
Hostelet vi bodde på var ett av de finare vi har bott på, vår lilla bungalow låg precis vid havet och vi åt massa god mat!

Efter att ha ätit en god frukost vid havet, checkat ut och packat ihop våra väskor åkte vi tillbaka till Townsville och checkade in på Rambutan, som tilldelats titeln som det "lyxigaste hostelet" i Australien, väldigt fint och trevlig personal så det kan vi hålla med om! På kvällen åt vi middag tillsammans med våra roomies som avslutades med några drinkar på hostelets rooftop! En super trevlig kväll!
Nästa dag fick vi checka ut för att ta vår sista buss upp till vår slutdestination för vår Australien-resa, Cairns!

Kram på er alla, L & E✨

Hej på er!

De senaste dagarna nu har vi varit på ytterligare ett äventyr. Kl. 14.00 i tisdags så klev vi ombord på segelbåten Condor för att bo där 3 dagar och för att segla vid öarna kring Whitsundays!

Under 3 helt fantastiska dagar så har vi hunnit med mycket. Vi har själva varit med och seglat, ätit mycket god mat, snorklat, badat, solat, matat örnar, sett sköldpaddor, två underbara solnedgångar med miljontals stjärnor, moonrise, supermoon, och blivit lite sjösjuka! Vi har haft väldigt tur med vädret och haft väldigt kul tillsammans med alla härliga människor på båten från olika delar av världen som hamnat där tillsammans. Totalt var vi 28 personer med besättning.

Efter att vi kom tillbaka från vår trip så njöt vi av sushi till lunch, sol och bad i lagunen och ett afterparty med gänget senare på kvällen! Livemusik, pizza och drinkar, mums!

Fyra veckor sedan vi lämnade Göteborg och vi har hunnit med fantastiskt mycket sedan dess! Vi har haft så vansinnigt roligt och är så tacksamma för alla människor vi har träffat och som har förgyllt vår resa! Bara fyra veckor men det känns som minst dubbelt så lång tid. Vi har vid det här laget vant oss vid att leva med våra ryggsäckar och stormtrivs med det! Värmen å andra sidan är det enda vi inte har vant oss vid ännu. Det är runt 30-33 grader dagligen och mycket fuktigt. ☀️

Efter Noosa begav vi oss mot Hervey Bay! Hervey var ett rätt så litet ställe enligt oss där det inte hände så mycket. Vi stannade där endast två nätter för att förbereda allt i matväg och lära känna gruppen vi sedan skulle ut med till Fraser Island. Efter en hel kväll med planering så gick vi upp vid 5 följande morgon för att sedan ta oss mot färjan till Fraser!

Det är såklart svårt att sätt ord på denna upplevelse för att den var i stort sett det bästa vi någonsin gjort.
Under dagarna hann vi besöka olika sjöar, Lake Mckenzie, "floating river", Champange pools, olika utsiktsplatser, sanddynor och Maheno Wreck. Vi körde långa sträckor med våra bilar, drack vin tillsammans under bar himmel på stranden om kvällarna, lagade mat ihop, sov i tält och vaknade till ljudet av vågorna från havet, såg en och annan dingo och myyycket mer!
Men då det var en sådan upplevelse med helt fantastiska människor får vi nog låta bilderna helt enkelt tala för sig själva!🏞⛺️

När vi åter var tillbaka i Hervey spenderade vi kvällen tillsammans med gruppen som under trippens gång blev som en familj. Vi åt pizza ihop allesammans innan vi en aning motvilligt fick dra oss mot bussen som skulle gå senare på kvällen till en ny destination, ett lyckorus av glädje från upplevelsen på fraser samtidigt som det blev ett av våra tuffaste "hejdå"n vi har tagit!

Nästa stopp vi nu tagit oss till är Airlie Beach!
Här är det också kanonväder, galet hög temperatur och SÅ vackert!!!
Tvätt, matlagning, planering, shopping, sömn och återhämtning stod på att göra listan.
Under gårkvällen mötte vi upp två vänner från Fraser och det slutade med ett restaurang besök vid havet där vi passade på att äta kängru!! Det låter kanske konstigt, men det var nog något av det godaste vi ätit i våra liv. 😍
När vi hade kommit hem igen så öppnade sig himlen och första regnet på flera veckor för oss öste ner, tillsammans med ett stort åskoväder och blixtar!

Laddar upp på nytt nu inför vår seglingsutflykt runt Whitsundays på tisdag! ⛵️

Tack och hej❤️

Godkväll!
Ett kort stopp i Noosa för en kväll, nu går allt i ett här! Åkte med bussen kvart i 8 imorse och kom fram i Noosa strax efter 11! Fick som många gånger tidigare tagit oss en promenad, handlat, lagat lunch- & middagsmat (spagetti & köttfärssås)! Noosa är ett väldigt fint och mysigt ställe med en härlig stämning som vi gillar!🐠

Till skillnad från tidigare dagar fick vi däremot paddlat kajak idag! Vi paddlade längs Noosa River i solnedgång med strax under 30 graders värme! Många människor satt ute längs den fina ån och picknickade, barnen badade och ungdomarna fiskade & drack varsin öl! Turisterna åkte sightseeing båtar och vattenskotrar medan Ellen och jag paddlade i lugn och ro och tittade på den fina utsikten! På vägen hittade vi ett gäng pelikaner som i sin tur hade hittat en man som rensade fisk, renset blev en perfekt middag för dom och vi var glada att se pelikanerna! Win Win!🚣🏼‍♀️

Nu blir det chipsmys och lyssna på bra musik! Imorgon är det ännu en resa som väntat, då drar vi mot Hervey Bay! Hakuna Matata!
/L&E

Hejsan hoppsan!
Nu går tiden fortare tycker vi och det blir fler snabba stopp! Igår när vi kom fram var vi trötta flickor, vi handlade mat, gick en tur i staden och åt middag, tacos såklart! Brisbane som stad upplever vi inte som något speciellt tyvärr och saknar lite av den karaktär eller charm tidigare platser har haft men vi har det kul ändå!

Idag har vi förutom att ha tagit ännu en promenad genom staden, varit på Lone Pine Koala Sanctuary! Inte nog att vi fick se många djur härifrån som krokodiler, sköldpaddor, näbbdjur, ormar, dingos, papegojor och wombats så har vi fått hålla koalor och matat kängurus! Till lunch blev det fish&chips som vi brukar få cravings för här i värmen! Vi har har en väldigt härlig dag tillsammans och vädret bjöd på skinande sol och 34 graders värme, otroligt varmt och ovant trots att det har varit mycket fint väder och varma dagar här i Australien! Nu är dagarna i Brisbane slut och vi drar imorgonbitti vidare till Noosa! Tänker på alla er där hemma! Varma kramar från L&E!💕

Hejsvejs alla glada själar!
Lämnade igår Byron Bay som verkligen blev ett favoritställe för oss på resan! Från en härlig plats till en annan har vi tagit oss till Surfers Paradise på fina Guld Kusten! Sista kvällen tillbringades tillsammans med våra härliga stockholmare! 🇸🇪🎉

På kort tid hinner man göra mycket på semestern.. Efter bussresan hit blev det ännu en god tacos & vin-middag med lite fler svenska människor, mycket gott och trevligt! Kvällen avslutades med en clubcrawl tillsammans med en härlig hög andra människor från världens alla hörn! Efter en dag med planer fick det bli en utan, så idag har vi verkligen bara njutit av Surfers Paradise långa strand & utsikt! 🏄🏼 Som bonus får ni se lite matlagning backstage!

Godmiddag på er!

Nu har det gått några dagar sedan vi senast skrev, så nu är det dags för uppdatering! På lördagsmorgonen hade vi surflektion på tre timmar med ett härligt gäng och hade väldigt roligt! Det gick över förväntan och är definitivt något vi kommer göra igen! Det rekommenderar vi verkligen att ni som inte gjort det gör🏄🏼‍♀️

Nu bor vi på ett annat hostel här, som också är kanon på sitt sätt! Vi har två svenska goa tjejer som roomies som vi trivs jätte bra med! På kvällen var det BBQ kväll och halloweenfest på hostelet, och tillsammans gick vi ut och festade i fina Byron Bay och hade en super trevlig kväll! 🍸🍾

Söndagen spenderades på stranden i mycket blåsigt väder!
Vi lyxade även till det på kvällen (vår första lagade måltid) med taco-kväll tillsammans med våra fina roomies! Mycket mysigt!🌯🌮

Dagens äventyr var en promenad till Byron Bay's lighthouse, som är den mest östliga punkten i Australien! 🗺Trots molnigt väder så var det en otrolig utsikt därifrån! På vägen dit såg vi allt ifrån delfiner till vilda kalkoner!
Promenaden blev lång, och så fort vi kom hem väntade lunch!
Ikväll blir det klassisk svensk spagetti & köttfärssås till middag och måndagsmys! 🇸🇪 kram från oss!

Hej på er!

Efter att vi besökt stränderna dag 2 & dag 3 i Sydney så blev det återigen en vända även dag 4 till Bondi beach. Trots att det var mycket molnigt så var det hur härligt som helst med en temperatur på 29 grader. Några vänner gjorde oss även sällskap senare på kvällen, då vi också åt tidig gemensam middag ända till solnedgång innan det var dags att bege sig hemåt. 🌅

Vår sista dag i Sydney blev väldigt lugn. Vi checkade ut tidigt, gick till parken och solade tills det var dags för lunch. Då begav vi oss mot centrum, där vi också stannade ända tills vår buss från Sydney till Byron Bay avgick kl. 23.00!
Efter en bussresa på drygt 12 timmar så vaknade vi upp till ett soligt Byron, där vi checkade in på ett helt grymt hostel, Backpackers Inn!
Efter inhandling av ytterligare en solkräm, vatten & lunch, tog vi oss till stranden för sol och bad i närmare 30 graders värme! ☀️🌴

Människorna här är helt underbara! Sådana glädjespridare, energigivare och hjälpsamma själar. Redan efter några timmar var vi helt sålda på Byron!
Imorgon väntar SURFING! Vi är båda sååå taggade! 🏄🏼‍♀️

/ L & E

Hej igen på er alla!
Nu är värmen äntligen här i Sydney och vi gottar oss för fullt! Igår tog vi och några vänner färjan till Manly Beach. På kvällen lyxade vi också till det med en middag ute.

Idag tog vi bussen till Bondi Beach för att precis som många andra, njuta av vädret till fullo! Bilderna får tala för sig själva! Sedan blev det en favorit i repris, då vi ikväll precis som igår, sitter på en restaurang och tar vara på vår vistelse i denna helt fantastiska stad. Kramkram