Hallå där! Vi befinner oss numera i Laos. På onsdag morgon åkte vi över landgränsen och sedan en liten bit in i Laos för att ta en slow boat på Mekongfloden mot Luang Prabang. Resan tog två dagar. Så natten mellan onsdag-torsdag bodde vi i en liten by längs floden som heter Pakbeng. Häftigt att få uppleva Laos på det sättet. Båtturen var en riktigt cool upplevelse då man fick se så mycket mer av landskapet och livet för de som bor längs floden. Vi träffade dessutom på en gäng härliga människor som vi hängde lite med under onsdag kväll. Käkade indiskt på en av få restauranger byn hade, för att sedan dra till den enda(?) baren som fanns haha.

Torsdag erbjöd lite disigt väder och det var relativt kallt när vi klev på båten igen. Så både hoodie, långbyxor och varma strumpor kom till stor användning. När vi på kvällen kom fram till Luang Prabang så vilade vi en stund på hostelet innan vi gick ut på nattmarknaden. Vi käkade god mat och strosade längs alla stånden. Elin fick med sig en liten påse/väska med fint mönster.

Idag har vi kollat in Luang Prabang. Gått runt till olika tempel. Kollat in områdena längs floden och fotat massa. På eftermiddagen gick vi till en bar som heter Utopia som ligger längs floden. Där tog vi både en lång nap i deras "sängar". Jag(lina) beställde även en extremt god Oreo/banan/kokosnöt shake!! Nu ska vi göra oss redo för kvällen och se vad den har att erbjuda.

Hej på er! Efter senaste inlägget skrevs gick vi på en natt/kvällsmarknad i Chiang Mai. Jag (lina) fick med mig ett par fladdriga byxor men utöver det köpte vi bara middag för cirka 12 kr sammanlagt! Sjukt billigt här. Svårt att se vad som fanns på marknaden då det verkligen var packat med både lokalbefolkning och turister där.

Dagen därpå vaknade vi upp ganska tidigt för att åka någon timme in i regnskogen där vi spenderade dagen med att åka zipline. Extremt rolig upplevelse. Totalt 5 km och 17 olika zipline. Vi hade även en väldigt härlig guide på turen.

Idag har vi planerat och fixat en del praktiska saker. Typ foto och växlat till dollar inför visumet till Laos. Hann strosa lite till i Chiang mai innan vi satte oss på en buss/minivan i 5 timmar. Nu är vi på vårt boende för natten (eget rum och toa, najs överaskning?!) och imorgon åker vi vidare över landgränsen för att sedan ta en båt i två dagar mot Luang Prabang. Vet inte hur bra tillgänglighet vi kommer ha till wifi. Så vi hörs när vi hörs helt enkelt. Här kommer några bilder! Mer från gopron kommer sen!

Hej. Känns som att vi i varje inlägg skriver att vi ska bli bättre på att uppdatera men inget händer. Det ska bli ändring på det från och men nu!

Snabb sammanfattning de senaste dagarna:
Dag 33-36 var vi i Brisbane, 3 nätter vilket kanske egentligen var lite mycket då staden inte har så där väldans mycket att erbjuda. Men vi hann med att gå på bio, utforska staden, åka hop on-hop off färjor på floden och sola och bada vid en konstgjord sandstrand mitt i centrala Brisbane.

Dag 37-38
En 3 dagars mellanlandning i Sydney. Hade väldigt otur med vädret då det spö regnade en dag och var kallt och molnigt de andra två. Vi spenderade mesta tiden på vårt hostel eller olika köpcentrum för att fördriva tiden. Vi gick dock till två museum. Ett konst museum(art gallery) och Sydney Observatorium. Väldigt coolt att se båda två. En snabb kvällsvisit till Darling Harbour också men ingen av oss var särskilt imponerade.

Den 3:e februari flög vi från Sydney 19.10 och landade i Chiang Mai, Thailand den 4:e 11.40 lokal tid. En resa på 20 timmar med mellanlandning i Singapore. Flygplatsens golv blev vårt hostel för natten.

Dag 39
Touchdown Chiang Mai. Vi tog en tuk-tuk från flygplatsen men kom ca halvvägs innan chauffören kliver ut och säger att han inte kan köra oss längre. Vi hade hamnat mitt i Chiang Mais årliga blomfestival. Efter ett väldigt enkelt försök att pruta ner priset eftersom vi inte kom hela vägen började vi vandra nästan 2,5kilometer med våra ryggsäckar. Väl framme vid hostelet tog vi en välförtjänt powernap innan vi gick ut för att äta middag.

Dag 40(idag yaaaay)
Började dagen med att båda vaknade vid 10 med kläderna på oss från igår då båda råkat somna utan att byta om eller borsta tänderna. Lite halvt jetlaggade från Australien och extremt trötta efter gårdagen vandring, det blev lite för mycket haha. Idag har vi iallafall gått runt i Chiang Mai, besökt tempel och unnat oss munkar. Just nu sitter vi på hostelet men ska vilken sekund som helst gå till en natt marknad där vi ska käka middag och försöka hitta lite billiga nödvändiga grejjer. Vi hörs imorgon (förhoppningsvis) ;)

Hej på er! Vi är duktiga på att vänta några dagar mellan inläggen numera, sorry för det. Blir så när man har fullt upp med att uppleva allt detta äventyr har att erbjuda.
Iaf, på Australia day så hängde vi på beachen hela dagen och på kvällen umgicks vi med ett gäng människor från vårt hotel här i surfers. Vi spelade kort, blev dränkta då himlen plötsligt öppnade sig och sen drog vi vidare till en bar/klubb och hängde där resten av kvällen. Trodde dock det skulle vara mer livat än vad det var?! Vi hade ändå en kul kväll.
Resterande av dagarna i surfers har vi väl hängt på beachen på morgonen, gått hem och käkat lunch, gått tillbaka till beachen och hängt där tills framåt kvällen. Sen på kvällarna umgåtts med två vänner vi träffade i Sydney och typ hängt med på varje stopp sen dess. Det är en najs stad detta ändå. Cool kontrast mellan stadslivet med alla skyskrapor och strandlivet med en evighetslång sandstrand så nära inpå varandra. Idag åker vi vidare till Brisbane och vårt näst sista stopp i Australien!

Efter surfcampet blev vi droppade i Byron bay. Kvällen vi kom dit åt vi middag med folk från campet men gick och la oss relativt tidigt ändå. Dagen därpå hyrde vi cyklar och utforskade Byron. Pga regn och tråkigt väder så gjorde vi inte allt för mycket annat den dagen.

Dag två spenderades på stranden med vår norska kompis vi träffade på surfcampet. Mer än strandhäng, middag (kyckling-tacos, behöver jag nämna hur gott det var?!) och lite chill på hostelet hann vi inte med.

Dagen därefter så tog vi oss upp lite tidigare för att få några bra timmar ute på vågorna. Brädorna va lite annorlunda mot de vi haft på campet (lite svårare att balansera på) men kul att testa något nytt. På kvällen mötte vi upp två svenskor vi träffade i Sydney. Eftersom det var en av de tjejernas födelsedag så blev det en festkväll. Vi satt först på vårt hostel och spelade spel med andra. Sedan drog vi vidare till klubben tvärs över gatan från där vi bodde och dansade in på morgonen.

Sista dagen i Byron spenderades för Elins del på surfbrädan och vid poolen. För min del spenderades hela dagen i sängen med brutal förkylning och lite feber. Vi turades om att vara sängliggande lite då och då genom hela vår vistelse i Byron då båda åkt på rejäla förkylningar. På kvällen tog vi oss ändå till cape Byron lighthouse för att se solnedgången, helt klart värt det trots sjukstuga. Iaf så dagen efter det, aka idag åkte vi med bussen mot surfers paradise. Vi kom fram mitt på dagen och hann gå runt i närområdet samt kolla in stranden. Imorgon är Australia day så vi får se vad denna stad har att erbjuda då!!

Surf Camp:
Måndagen den 20:e mötte vi upp våran tour guide Koen på centralstationen i Sydney. Efter 9 timmar med tåg och en halvtimme med buss så kom vi fram till vårt surfläger Spot X. Inget märkvärdigt med just lägret i säg men sköna människor och framförallt bra strand! 5 dagar spenderade vi på lägret och en av anledningarna till dåligt update här på bloggen var för att vi inte hade wifi där. Eller man kunde köpa wifi men de tillät inte vår budget hehe. Två lektioner om dagen, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Sjukt bra instruktörer och surfbrädan var stor så lätt att lära sig surfa på. Samma mönster varje dag och någon liten ping pong turnering här och där men helt klart 5 dagar av aktiviteter och surf.

En sak värt att nämna är att vi såg vilda kängrus som hoppade omkring när vi tog en golfrunda med campet. Hur gulliga som helst och inte alls rädda för människor, vi hade till och med turen att få mata några få.

Förlåt för vårt extremt långa uppehåll här. Vi har haft fullt upp med nya intryck, sevärdheter och surfing så bloggen har glömts bort lite.. vi ska bli bättre på att blogga! Kommer dela upp de senaste dagarna i 3 olika inlägg för att ni lättare ska få uppfattning om vart vi har varit och vad vi gjort. Det kommer även bli mobilbilder då det skulle ta en evighet att ladda ner från kameran just nu.

Sydney:
I Sydney bodde vi 8 personer i vårt rum och lyckades nästan under hela veckan hålla det till bara tjejer. Under två nätter hade vi dock en extremt jobbig kille från New Zeeland som prompt skulle väcka oss mitt i natten båda kvällarna. Var det inte snarkningarna så var det alkoholen. Man kan säga att vi 7 tjejer var väldigt glada när han lämnade vårt rum. Utöver den vanliga sightseeingen till operahuset, royal botanic gardens, blue mountains och såklart bondi beach hann vi med några utekvällar med sköna människor från hostelet. Lördagen den 14:e passade vi på att ta en riktig utekväll i Sydney och man kan säga att vi mådde som vi förtjänade på söndagen då hela dagen spenderades mellan tvättstugan och sängen haha.

I vårt rum bodde en tjej från Wales som vi fick jättebra kontakt med. Troligtvis kommer vi få besök av henne när vi är på Bali då hon är klar med sin East Cost trip runt samma tid vi är där. En mellanlandning för henne och en till kompis på resan för oss :)

Hej hörni!! Sorry för dålig update här! Vi är numera i Sydney. Sen vi kom hit har vi hunnit vara på stranden, gått strandpromenaden från coogee till bondi beach, kollat in ett stort shoppingcentrum även om vi inte skulle shoppa haha, kört lite barhäng, haft en festkväll och solat och badat. Vi försöker hinna med så mycket som möjligt men är båda lite småsjuka så vi försöker chilla också! Just nu kom vi till hostelet efter pizzahäng i en park med några av våra rumskompisar. Ska försöka komma ihåg att uppdatera mer här! Hoppas allt är bra med er alla!

Hej! Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på flyget mot Sydney där vi kommer spendera den kommande veckan! Sen senast vi skrev har vi hunnit vara på turen i Australiens outback! Vi har sett Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon... vandrat många km per dag runt i nationalparkerna dessa befinner sig i! Lärt oss om historia och kultur bakom dessa naturområden. Vi har sovit i swags under bar stjärnhimmel. Duschat och vart på toa med utsikt över Australiens natur haha! Sett extremt många vilda hästar och kameler. Ätit mat lagad på öppen eld. Badat i vackra vattenkällor. Samt mycket mycket mer! Vi har verkligen haft det sjukt bra. Upplevt så mycket nytt och häftigt. Det enda vi skulle ändra med denna tur skulle vara flugorna. Så mycket flugor som skulle in i öron, näsa, mun och ögon! Usch, haha! Natten spenderades i Alice springs igen på samma hostel, ett väldigt mysigt ett. Och nu fortsätter vi vår resa!!

Hej, 8 dagar avklarat och 120 kvar. Imorse höll vi nästan på att glömma checka ut i tid men klarade oss från extra kostnad som tur va. Flyget till Alice Springs gick bra och vårt hostel är super mysigt. Imorgon ska vi åka på en 4 dagars tur till Uluru/Ayers Rock och vi kommer troligtvis inte ha tillgång till varken el eller internet, så nästa gång vi checkar in blir nog den 8:de. Förhoppningsvis kommer en liten bildbomb med fina bilder från vår tur också om wifit tillåter!