Hej! Igår torsdag tog vi lite sovmorgon följt av frukost och sedan en heldag på stranden. Med paus för lite lunch! Stranden ligger endast typ 200 meter från vår bungalow vilket är en dröm. Idag började vi dagen med en tidig uppgång (6:00 ställde vi klockan) för att hinna med ett träningspass på stranden innan solen gick upp. Efter 2,5 månader utan ordentlig träning var vi båda lite lagom mörbultade efteråt haha. Blev lite rensning och organisering av våra saker innan strandhäng idag igen. Nu har vi precis ätit middag och går strax tillbaka till våran lilla lya för att sussa. Kram på er där hemma!

Gårdagens planer blev som sagt en promenad upp till en av många viewpoints här på Phi Phi. Otroligt vacker utsikt! Tog ca 20 minuter att gå i stekande värme men helt klart värt det! När vi kom tillbaka blev det lunch och strandhäng resten av dagen. På kvällen hängde vi med några engelsmän från vårt hostel. En fartfylld kväll som slutade sent.

Klockan 9.30 gick vi lite motvilligt upp för att hinna med vår färja som gick 10.30. En tre timmars färd innan vi anlände på Koh Lanta. På grund av lite sömn kvällen innan och en aning bakis bestämde vi oss för att boka boende med en av killarna som gick runt. Efter ca 40 min med en tuk-tuk för att komma ner till södra delen av ön gick vi in i vår egna bungalow och sängen är amazing!!! Halleluja vad den är mjuk och skön! Efter att ha sovit en vecka i bokstavligt talat metallsäng är detta drömmen! Vi förtjänar lite lyx efter nästan 3 månader på hostel. Resten av dagen spenderades med att kolla in området och nu blir det en tidig sänggång.

Klockan stod på 5.00 imorse för våran båttur. Efter en kort promenad till hamnen åkte vi ut med en longtail till Koh Phi Phi Leh. Planen var att vi skulle kolla på soluppgången ute på havet men på grund av det dåliga vädret såg man inte den så bra. Turen bestod av 2 snorkling tillfällen på olika platser, ett stopp på Maya Beach där filmen "The Beach" spelades in 1999, ett stopp vid Pi-Leh lagoon och ett stopp till Monkey Beach, men vi såg tyvärr inga apor.

Det regnade det första två timmarna men det gjorde inte så mycket då vi mest låg i vattnet och snorklade. Under snorklingen såg vi såklart massa olika fiskar men vi såg också en sköldpadda och två hajar. Lite läskigt då hajarna var ganska nära men ändå väldigt coolt. Efter ett tag sprack himlen upp lite och det slutade iallafall regna. Fortfarande mulet men iallafall varmare så man slapp huttra. I överlag var turen mycket trevlig och häftig men lite bättre väder hade inte skadat!

Vi kom tillbaka vid 11.00 och då gick vi för lunch och efter det en "kort" powernap som råkade bli nästan två timmar för Elins del. Eftersom vädret gick lite upp och ner tog vi en promenad runt på gatorna och shoppade lite. Elin fick med sig en sarong, en väska och en bikini och Lina fick med sig en bikiniunderdel. Nu har vi precis käkat middag och ska kolla på lite serier innan vi somnar. Imorgon är planen att gå till en av många olika viewpoints och få lite fina bilder över ön.

Hej. Dagen efter senaste inlägget stannade vi inne hela dagen pga av att båda kände sig krassliga. Vi hann alltså inte utforska Ko Samui så mycket innan vi tog båten över till Koh Tao där vi stannade i 5 nätter. Elin hann ta dykcert där efter en 3,5 dagars dykutbildning. Instruktören berömde henne mycket och sa att hon var en exemplarisk dykelev. Medan Elin dök utforskade Lina öns olika stränder och åkte på en halvdags snorkeltur en av dagarna. Sista dagen på Koh Tao blev Lina sjuk i feber och sprängande huvudvärk men att åka vidare stod ändå på schemat. 16 timmar med nattbåt, buss och ytterligare en båt är inte att rekommenderas när man är så sjuk. Koh Tao var en fin relativt lugn ö som definitivt är värd att besöka, men 5 nätter är precis lagom.

Efter allt resande kom vi fram till vår nästa destination Phi Phi Islands. Väldigt vackert ställe!! Lina stannade inne de två första dagarna pga fortfarande sjuk. Elin hängde lite på stranden nära där vi bor. De senaste två kvällarna har vi gått runt lite i närområdet och ätit god mat. Idag under dagen tog vi oss även till Long Beach vilket är en fin strand någon km från där vi bor. Imorgon är planerna att vakna tidigt och åka på en båttur runt öarna.

"Imorse" stod väckarklockan på 2.45 då vårt flyg gick 6.10. Det står att man ska vara 2 timmar före för check-in och eftersom vi alltid vill vara i god tid var vi där redan 3.30. Dock helt förgäves... Tydligen öppnade inte flygplatsen förrän kl 4.00 så vi fick sitta en halvtimme bland hundratusentals mygg och vänta på att bara få komma in. När de väl släppte in oss lite efter 4 fick vi vänta en hel timme till bara för att diskarna skulle öppna för check-in. Tydligen var allt detta för att det är internationella kvinnodagen. Grattis till alla oss kvinnor! Hur som helst kom vi tillslut på vårt plan till Bangkok där vi gjorde en mellanlandning innan vi flög vidare till Koh Samui. Direkt när vi landade såg vi skillnaden på hur exotiskt det är jämfört med Kambodja. Mycket mer grönska och definitivt mer välbärgat. Efter mycket om och men kom vi till vårt hostel runt 11. Eftersom check-in inte var förrän 12 lämnade vi våra väskor och gick för att äta lunch.

Väl incheckade vilade vi lite. Kommer ni ihåg tidigare när vi skrev att vi alltid är sjuka i olika omgångar!? Idag är det Elins tur igen. 39,5 graders feber och magont från helvetet. Så bara sängliggande för henne medan Lina kollade in stranden här på ön. Nu har vi precis ätit middag från ett streetfood ställe runt hörnet och ska gå och kolla lite serier innan vi somnar då wifit faktiskt var helt okej här!

Den här söta lilla hundvalpen har Elin gosat med under dagen

Pigga och glada efter en god natts sömn gick vi ut för frukost kl 8. Efter frukosten låg vi nästan 4 timmar på hostelet och bokade allt från flyg till boende inför imorgon. Vi ska åka till Koh Samui imorgon och det är även sista dagen med Chris för han lämnar till Vietnam. Då vi ändå ville göra något idag gick vi till National Museum of Cambodia. Verkligen inget att hurra för. Upplägget var dåligt och man fick ingen förklaring till vad sakerna var förutom årtal och att det var tillexempel "en skål". Jo tack det kunde jag ha listat ut själv. Vi var nog inte där mer än 30 minuter. Lunch blev på ett ställe utanför muséet. Lina åt en jättegod lax och avokadosallad och Elin en hamburgare som också var god. Lina drog nog vinstlotten dock! Kvällen spenderades på hostelet tills kl 8 då vi åkte för att käka middag en bit bort från var vi bor. Det blev pizza våran sista kväll tillsammans och efter det några drinkar innan vi tog en tuk-tuk hem.

Idag har vi varit och besökt fängelset S21 och Killing Fields här i Phnom Penh. Att höra historien och berättelserna från överlevarna tog hårt. Att något så fruktansvärt skedde för bara 40 år sedan. Har du inte hört talas om någon av de nämna rekommenderar jag starkt att läsa om det. Vi började vår dag vid fängelset S21. Med vår audio-guide gick vi runt i byggnader som tidigare varit en "high school". Tiden flög iväg och vi spenderade nästan 3 timmar på att lyssna på den gripande historien.

Efter det åkte vi vidare till Killing Fields och även där fick vi en audio-guide. Att vandra omkring på området som en gång varit flera massgravar kändes ledsamt. Att veta om att under dina fötter finns fortfarande benresten och trasslamsor kvar av människor som föll offer av Khmer Rouge. Det fanns en liten sjö som man kunde gå runt och trots allt det tragiska som skett kändes det som att själarna har fått en rofylld plats. Nästan 2 timmar spenderades här även fast området inte var så stort. Tagna av ytterligare historier av överlevare kände vi oss klara och åkte tillbaka till vårt hostel.

Middag blev det på ett streetfood ställe. Inte det godaste vi ätit men tallrikarna var iallafall tomma när vi gick därifrån. Efter lite strosande runt gatorna beslutade vi oss för att vandra hemåt och vila upp oss för en ny dag. Nu är det sovdags, godnatt!

Hej! Här kommer en fortsatt sammanfattning.

Dag 55-58
När vi vaknade på morgonen åt vi först en snabb frukost följt av båt och bussresa för att korsa gränsen till Kambodja. Blev en del väntan på att alla skulle få visum men det gick ändå smidigt. Resan mot Siem Reap tog sen kanske sju timmar. Väl framme blev det streetfood till middag och lite strosande på nattmarknaden. De två kommande dagarna spenderades med att utforska alla templen och ruiner. Vi besökte bland annat Angkor Wat i soluppgången. Absolut en häftig upplevelse, men vi alla hade nog högre förhoppningar om vistelsen. Stötte även på en hel del apor i området vilket var en annorlunda upplevelse! På kvällen dag två i Siem Reap lyxade vi till det och åt sjukt god mexikanskt till middag. En av de bästa måltiderna so far enligt Lina. Vi gick även en liten barrunda och njöt lite på en del skybars under vistelsen där. Dag 58 innan avresan mot Sihanuokville spenderades med biobesök. Vi såg LaLa Land på en privat bio, vi hade ett eget rum. Dock var kvalitén inte den bästa. Sedan åkte vi vidare med en trång nattbuss.

Dag 59-61

Vi kom fram till Sihanoukville väldigt tidigt på morgonen. Men trots det bestämde vi oss för att promenera 4 svettiga km till vårt hostel. Eftersom det var för tidigt att checka in chillade vi i hostelbaren och fick i oss lite frukost. Dagen spenderades sen med att utforska närområdet och vila upp oss lite. Dagen därpå blev det en tur till ett vattenfall. Pga att det är dry season var det inte jättespektakulärt men ändå kul att se. Det blev även strandhäng och lunch på en bar längs stranden. På kvällen blev det utgång för Chris och Elin medan Lina stannade inne pga förskylning(alltid någon av oss som är sjuk). Sista dagen i Sihanuokville vart en väldigt lugn pooldag på hostelet.

Dag 62-64

Runt tio på morgonen blev vi upphämtade av en tuktuk som tog oss vidare till båten som sedan tog oss till Koh Ta Kiev. En liten ö med fåtal guest houses. Vi bodde på ett hostel/camp (vet inte vad jag ska kalla det) där vi sov i princip utomhus. Väldigt mysigt ställe iaf. Spenderade dagarna med att sola på stranden, ta naps i hängmattor och upptäcka lite av ön. Det regnade tre av tre nätter där och pga att väggarna inte var helt täckande var de flesta av oss ganska blöta. Lina sov igenom två oväder medan Elin flög upp för att rädda sin packning. En upplevelse det med haha.

Dag 65-68

Tidigt på morgonen vaknade vi för frukost och båtresa tillbaka till fastlandet. Eftersom ön inte erbjudit wifi så bokade vi buss till Kampot när vi kom fram till fastlandet. Väl i Kampot hittade vi ett lunchställe med wifi och googlade runt för att hitta bra områden att bo i. Lyckades hitta ett jättemysigt hostel med sköna sängar för en gång skull. Här i Kampot har vi utforskat bergen där många övergivna byggnader finns. Häftig upplevelse. Vi har även besökt ett pepparplantage. Väldigt fin natur i området och dessutom har vi lärt oss en del om peppar. För den som älskar peppar är det en drömmig upplevelse. Men utflykten passar nog alla då hela upplevelsen var väldigt häftig. Kampot sägs ha bland den godaste pepparen i världen. Idag åkte vi vidare till Phnom Penh. Vi checkade precis in på vårt hostel som är hur fint som helst!!

• KAMBODJA

Vi är tillbaka!!

Under de här tre veckorna har vi hunnit uppleva väldigt mycket. Vi har nog aldrig varit med om så dåligt wifi, eller inte haft något wifi över huvud taget. Därav den sämsta uppdateringen, förlåt till alla familjemedlemmar som förlitar sig på att vi ska uppdatera. Hur som helst tänkte vi sammanfatta dagarna som vi varit borta och försöka hålla bloggen uppdaterad framöver om möjligheten till wifi finns.

Dag 46-47
Som vi skrev tidigare har vi kollat in områdena längs floden och relaxat på Utopia i Luang Prabang. På lördagen bestämde vi oss för att åka till de berömda vattenfallet Kuang Si. Helt klart värt det! Det turkosblåa vattnet och naturen var helt otrolig. Vi åkte med de 4 Australierna vi träffade på båten två dagar innan. När man väl kom till toppen efter en ca 10 min promenad fanns det ytterligare en väg så att man kunde komma upp på vattenfallet. Då tjejerna från Australien och den ena killen var för lata och Lina hade lite astmaproblem klättrade Elin och Brad upp till toppen. En jobbig klättring men värt det för utsikten. Söndagen spenderades strosandes runt bland marknader och turistbyråer för att hitta en legit buss som kunde ta oss vidare till Vang Vieng dagen efter. På kvällen vart det bowlingspel för Lina och Australierna medan Elin låg på hostelet med feber och en brutal förkylning.

Dag 48-50
Efter en 6 timmar lång resa i en Minivan från Luang Prabang anlände vi i Vang Vieng på eftermiddagen. Vägarna här är inte man man är van vid hemma i Sverige så ingen av oss mådde särkilt bra under färden. Bonus: vi har fått med oss vår kära vän Chris på resan, en av Australierna. När vi väl hade kommit till hostelet och fixat med packning och liknande blev det en slappdag. Alla hjärtans dag spenderades med utflykt till massa grottor och ett lunchhak mitt i ingenstans. Onsdagen åkte vi till Blue Lagoon vilket var en stor besvikelse. Massa turister, parkeringen låg precis bredvid vattnet och priserna på mat var fåniga. Vi stannade där i någon timme innan vi åkte tillbaka in till stan. Resten av dagen chillade vi bara på en restaurang som spelade Friends på tv och bokade buss till 4000 islands. På kvällen satte vi oss på en bar vid vattnet och kollade på solnedgången.

Dag 51-52
Dessa dagar spenderades på olika bussar och på båt. Vi blev upphämtade ca 13.00 av en tuk-tuk som tog oss till busstationen. Där fick vi vänta ca en timme innan våran "VIP-bus" (en vanlig turistbuss) kom och körde oss till Vientiene. Väl där fick vi vänta ungefär två timmar på nästa buss så vi passade på att äta middag. När bussen väl kom var det en positiv överraskning. En stor fräsch buss som såg hyfsad ny ut. Vi hade bokat en så kallad sleepingbus, så vi hade en "säng" som var ca 110 att dela på. Mer en madrass men det dög för natten. Vi spelade lite kort och snackade innan det var dags att sova. Vi vaknade upp morgonen efter i lite smått panik över att busschauffören skriker att vi är framme i Pakse. Nyvakna och förvirrade lyckades vi hitta våra väskor bland kaoset och ta oss åt sidan. Ytterligare en timme av väntan innan nästa buss kom för att köra av till Naka Sang där vår båt till 4000 Islands fanns. Båten tog ca 20 min och vi blev avsläppta precis utanför våran bungalow på ön Don Khon. Efter 22 timmar på resande fot blev fredagen bara en lugn dag med lunch och middag på gatan utanför. Vi hittade en indiskt restaurang som hade otroligt god mat!

Dag 53-54
Efter en god natts sömn i ett eget rum med dubbelsäng för en gångs skull hyrde vi cyklar för att utforska ön. Inget speciellt men ön i sig är hur mysig som helst. Lugn och avkopplande. På kvällen gick vi 4km till grannön Don Det och käkade middag där. Efter blev det drinkar/öl vid en brasa med massa trevliga backpackers. Söndagen planerades att spenderas vid en pool på Don Det men efter en sleep-in och sen en evig väntan på vår lunch bestämde vi oss för att sätta oss vid vår bungalow och ta det lugnt istället. Vi gick och la oss ganska tidigt för dagen efter gick båten/bussen till Kambodja.

Hallå där! Vi befinner oss numera i Laos. På onsdag morgon åkte vi över landgränsen och sedan en liten bit in i Laos för att ta en slow boat på Mekongfloden mot Luang Prabang. Resan tog två dagar. Så natten mellan onsdag-torsdag bodde vi i en liten by längs floden som heter Pakbeng. Häftigt att få uppleva Laos på det sättet. Båtturen var en riktigt cool upplevelse då man fick se så mycket mer av landskapet och livet för de som bor längs floden. Vi träffade dessutom på en gäng härliga människor som vi hängde lite med under onsdag kväll. Käkade indiskt på en av få restauranger byn hade, för att sedan dra till den enda(?) baren som fanns haha.

Torsdag erbjöd lite disigt väder och det var relativt kallt när vi klev på båten igen. Så både hoodie, långbyxor och varma strumpor kom till stor användning. När vi på kvällen kom fram till Luang Prabang så vilade vi en stund på hostelet innan vi gick ut på nattmarknaden. Vi käkade god mat och strosade längs alla stånden. Elin fick med sig en liten påse/väska med fint mönster.

Idag har vi kollat in Luang Prabang. Gått runt till olika tempel. Kollat in områdena längs floden och fotat massa. På eftermiddagen gick vi till en bar som heter Utopia som ligger längs floden. Där tog vi både en lång nap i deras "sängar". Jag(lina) beställde även en extremt god Oreo/banan/kokosnöt shake!! Nu ska vi göra oss redo för kvällen och se vad den har att erbjuda.