Hej! Det här med bloggandet va kanske inte lika lätt som vi tänkt oss. Lätt att glömma bort när det finns så mycket spännande och nytt att uppleva.

Efter senaste inlägget åkte vi till Singapore. En favoritstad för oss båda på denna resa. Härlig stämning i staden. Vi flög från Kuala Lumpur tidigt på morgonen. Med tidigt menar jag typ så tidigt att vi knappt hann gå och lägga oss. Flyget till Singapore gick relativt snabbt och från flygplatsen tog vi oss kommunalt till vårt hostel. Eftersom klockan fortfarande var tidigt så kunde vi inte checka in, så vi strosade i området samt åt lunch innan vi fick våra sängar. Resten av den dagen blev inprincip en enda lång tupplur då vi båda var helt slut. Den dagen träffade vi även en australienska som vi hängde med under två dagar innan hon åkte vidare.

Dag två i Singapore tog vi oss till Gardens By The Bay för att gå runt i deras två domes. Väldigt häftig upplevelse då det verkligen känns som att gå in i en helt annan värld. På grund av dåligt väder gick vi inte runt i själva parken den dagen, dock så spenderade vi flera timmar inne i domesen så vi hade nog inte hunnit det ändå.

Dagen därpå åkte vi till ett område med små gulliga gator och butiker samt en vacker moské. Lina ville främst åka dit för att fota området. Väl där lyckades vi passera ett svenskt café så eftersom det var påsk lyxade vi till det och tog en fika där. Efter det besökte vi den botaniska trädgården och Merlion park. På eftermiddagen åkte vi till Ikea i Singapore för att äta lite svensk mat eftersom det var påsk och så. Små portioner men ändå en värd vistelse haha.

På söndagen den 16 bestämde vi oss för att vara lite hurtiga och gå en lång promenad genom skogen som ledde till en skybridge. Extremt jobbigt då ingen av oss tränat på hur länge som helst haha. Men värt det med tanke på utsikten från bron. Efter detta lilla äventyr åkte vi tillbaka till hostelet för att fräscha upp oss innan vi tog oss tillbaka till Gardens by the Bay för att promenera runt i parken och även se den dagliga ljusshowen som är på kvällen. Riktigt mäktigt med alla lampor och musiken. Vi hann även åka upp i lyxhotellet Marina Bay Sands för att få blicka ut över hela Singapore.

På måndagen den 17 åkte vi till universal studios i Singapore. En dag vi både sett fram emot extremt mycket. Långa köer och lite dåligt väder, trots det hade vi en sjukt rolig dag. Vi var där från öppning till stängning.

Sista dagen i Singapore gjorde vi inte mycket förutom att förbereda oss inför avresan mot Bali. Som sagt så levererade Singapore och vi hade en grym vistelse. Vi avslutade dock vistelsen med att bli fullkomligt dränkta av regnet som öste ner när vi skulle åka mot flygplatsen. Vet inte om någon av oss var torr över huvud taget. Men vi var glada ändå haha.

• SINGAPORE

Klockan stod på 9 och vi gick upp för att gå till immigrationsverket. Efter ca 30 minuter hade vi fått vår stämpel ut ur Thailand och 11.00 lämnade vi Koh Lipe för Langkawi. Nytt land nya tag. Man kan inte säga att vi hade tur med vädret då det ösregnade och var storm. Så en båttur på 1 timme och 30 minuter var det inte alla som uppskattade, vi klarade oss dock från att bli sjösjuka. När vi anlände till Langkawi delade vi en taxi med ett par från Tyskland till området Pantai Cenang där vi bokat hostel. Då det bara regnade blev denna dag mest slappa på rummet. Dag 100-102 var vädret lite till och från så det blev lite strandhäng när vädret tillät och annars strosande i affärer. Sista dagen på ön åkte vi till Telaga Tujah Waterfall och Oriental Village. Planen var att vi skulle åka upp med en cable car till toppen av ett berg och sen gå på skybridge men självklart lyckades vi matcha in dom två veckorna under året som den underhålls.. I Oriental Village gick vi på 3D Art Museum som var väldigt häftigt. Vi lyckades även matcha en cool ljusshow. Vi kom tillbaka vid 17 och då blev det middag och vi packade våra väskor inför morgondagen.

På morgonen dag 104 stod väckarklockan på 6 och klockan 7 tog vi en taxi till Langkawis flygplats. Vårt flyg gick 9.05 och en timme senare landade vi i Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad. Efter incheckning gick vi runt i China Town i några timmar då vi bor i området. På kvällen åkte vi in till KLCC där tvillingtornen står. Det var så häftigt att se på kvällen med fontänljusshow som ett plus i kanten. För Elin är detta en dröm som går i uppfyllelse och Lina tyckte såklart också det var coolt.

Igår spenderades hela dagen i köpcentret Suria KLCC där vi gick runt fascinerade över storleken. Största köpcentret vi någonsin har sett båda två. Innan vi började vår shopping åkte vi upp i Petronas Tower 2, det högra av tvillingtornen. Trots att vädret var lite disigt var det helt klart värt pengarna! En lyckad dag men herregud så slut man var när man kom tillbaka till hostelet. Lina fick med sig två par jeans och en T-shirt och Elin fick med sig lite toppar.

Idag ska vi åka till Berjaya Times Square och kolla in vad som finns där. Om vi inte fastnar där hela dagen tänkte vi gå runt i China Town på eftermiddagen innan en tidig kväll. Imorgon flyger vi till Singapore redan klockan 6 på morgonen.
Nu ska vi röra på oss. Hoppas ni har det bra där hemma. Puss och Kram

Hej på er! Länge sen nu! Bortförklaringarna för att vi inte skrivit skulle väl varit dåligt/inget wifi (vilket iof är sant...). Men vi har väl även bortprioriterat bloggen lite hehe. Efter de förra inlägget åkte vi som vi skrev till den lilla ön Koh Mook. På vägen dit från Koh Lanta hade vi bokat en long tail att åka med men lyckades hamna på en snorkeltur(?) och en resa som skulle ta en timme tog fyra. Kanske inte det roligaste att vänta medan andra människor snorklar men fram kom vi iaf. På Koh Mook hade vi jättedåligt wifi och otur med vädret då det regnade mest hela tiden haha. Mellan regnskurarna hann vi promenera och kolla in ön. Sista dagen hann vi även få in lite sol och bad, samt snorkling för Elins del. Efter några regniga dagar var det skönt att åka vidare till Koh Lipe, en lite mer livad ö.

Resan till Koh Lipe var smidig. Väl där hade vi lite problem att hitta vårt boende och gick runt i cirklar en stund. Väl där så verkade allt okej först. Men det visade sig snabbt att boendet vi bokat inte existerade. Det vi erbjöds va en hydda med madrass på golvet. Med tanke på vad vi betalat för att få en bungalow blev vi lite lagom irriterade. Efter många timmar av diskussion med boendet och varandra bestämde vi oss för att gå därifrån och boka något nytt. De var både otrevliga och ovilliga att hjälpa oss vilket gjorde oss obekväma att bo där. Vi fick heller inte hela summan tillbaka för boendet så shout out till våra päron som hjälpe till lite på traven med de extra kostnaderna som blev. Efter problemet med detta boende lyckades vi hitta ett bungalow-hotell med bra priser där vi bestämde oss för att bo. Trots bra pris va det rätt så lyxigt i jämförelse med vad vi upplevt på denna resa haha.

Under våra dagar på Koh Lipe försökte vi sola så mycket som möjligt när det inte regnade vilket det gjorde till och från. På kvällarna strosade vi runt i små butiker och längs restaurang-gatorna. Dessutom måste vi tillägga att 7/11 på Koh Lipe sålde så sjukt goda bananbröd, Lina åt sju st på fem dagar.

Trots lite halvtaskigt väder så hade vi några bra dagar på denna ö.

• THAILAND

Efter en sovmorgon och ordentlig frukost tog vi oss till stranden för en photoshoot. Efter en stund framför och bakom kameran solade vi ett tag innan vi gick upp för lunch. Planen var att vi skulle gå tillbaka till stranden men det började spöregna så vi höll oss inne i vår bungalow istället. Imorgon åker vi vidare till Koh Mook. En liten ö som är ca 6 kvadratkilometer. Vi kommer inte att ha wifi på ön så vi hör av oss igen när vi kommer till Koh Lipe den 31:a! Hoppas ni har det bra där hemma!

Hej igen. De här dagarna smälter samman ganska mycket då det enda vi gör är att chilla på stranden på dagarna. Vi njuter verkligen av att ha riktigt sol och bad semester efter 3 månader på vift. Imorse var planen att träna kl 6 som i förrgår men när klockan ringde märkte vi ganska snabbt att det inte var någon idé. Riktigt storm var det. Så vi ställde om klockan 3 timmar senare istället och då var stormen tack och lov över. Så frukost och sen det vanliga strandhänget blev det!

Nu sitter vi med varsin familjemedlem på tråden och uppdaterar läget i Sverige. Vi har hört att vädret är väldigt fint där hemma, själv har vi runt 30 grader både dag och natt men känns som ca 37 i solen på dagarna. Nu ska vi använda wifit lite till innan vi laddar om batterierna inför imorgon.

Hej! Igår torsdag tog vi lite sovmorgon följt av frukost och sedan en heldag på stranden. Med paus för lite lunch! Stranden ligger endast typ 200 meter från vår bungalow vilket är en dröm. Idag började vi dagen med en tidig uppgång (6:00 ställde vi klockan) för att hinna med ett träningspass på stranden innan solen gick upp. Efter 2,5 månader utan ordentlig träning var vi båda lite lagom mörbultade efteråt haha. Blev lite rensning och organisering av våra saker innan strandhäng idag igen. Nu har vi precis ätit middag och går strax tillbaka till våran lilla lya för att sussa. Kram på er där hemma!

Gårdagens planer blev som sagt en promenad upp till en av många viewpoints här på Phi Phi. Otroligt vacker utsikt! Tog ca 20 minuter att gå i stekande värme men helt klart värt det! När vi kom tillbaka blev det lunch och strandhäng resten av dagen. På kvällen hängde vi med några engelsmän från vårt hostel. En fartfylld kväll som slutade sent.

Klockan 9.30 gick vi lite motvilligt upp för att hinna med vår färja som gick 10.30. En tre timmars färd innan vi anlände på Koh Lanta. På grund av lite sömn kvällen innan och en aning bakis bestämde vi oss för att boka boende med en av killarna som gick runt. Efter ca 40 min med en tuk-tuk för att komma ner till södra delen av ön gick vi in i vår egna bungalow och sängen är amazing!!! Halleluja vad den är mjuk och skön! Efter att ha sovit en vecka i bokstavligt talat metallsäng är detta drömmen! Vi förtjänar lite lyx efter nästan 3 månader på hostel. Resten av dagen spenderades med att kolla in området och nu blir det en tidig sänggång.

Klockan stod på 5.00 imorse för våran båttur. Efter en kort promenad till hamnen åkte vi ut med en longtail till Koh Phi Phi Leh. Planen var att vi skulle kolla på soluppgången ute på havet men på grund av det dåliga vädret såg man inte den så bra. Turen bestod av 2 snorkling tillfällen på olika platser, ett stopp på Maya Beach där filmen "The Beach" spelades in 1999, ett stopp vid Pi-Leh lagoon och ett stopp till Monkey Beach, men vi såg tyvärr inga apor.

Det regnade det första två timmarna men det gjorde inte så mycket då vi mest låg i vattnet och snorklade. Under snorklingen såg vi såklart massa olika fiskar men vi såg också en sköldpadda och två hajar. Lite läskigt då hajarna var ganska nära men ändå väldigt coolt. Efter ett tag sprack himlen upp lite och det slutade iallafall regna. Fortfarande mulet men iallafall varmare så man slapp huttra. I överlag var turen mycket trevlig och häftig men lite bättre väder hade inte skadat!

Vi kom tillbaka vid 11.00 och då gick vi för lunch och efter det en "kort" powernap som råkade bli nästan två timmar för Elins del. Eftersom vädret gick lite upp och ner tog vi en promenad runt på gatorna och shoppade lite. Elin fick med sig en sarong, en väska och en bikini och Lina fick med sig en bikiniunderdel. Nu har vi precis käkat middag och ska kolla på lite serier innan vi somnar. Imorgon är planen att gå till en av många olika viewpoints och få lite fina bilder över ön.

Hej. Dagen efter senaste inlägget stannade vi inne hela dagen pga av att båda kände sig krassliga. Vi hann alltså inte utforska Ko Samui så mycket innan vi tog båten över till Koh Tao där vi stannade i 5 nätter. Elin hann ta dykcert där efter en 3,5 dagars dykutbildning. Instruktören berömde henne mycket och sa att hon var en exemplarisk dykelev. Medan Elin dök utforskade Lina öns olika stränder och åkte på en halvdags snorkeltur en av dagarna. Sista dagen på Koh Tao blev Lina sjuk i feber och sprängande huvudvärk men att åka vidare stod ändå på schemat. 16 timmar med nattbåt, buss och ytterligare en båt är inte att rekommenderas när man är så sjuk. Koh Tao var en fin relativt lugn ö som definitivt är värd att besöka, men 5 nätter är precis lagom.

Efter allt resande kom vi fram till vår nästa destination Phi Phi Islands. Väldigt vackert ställe!! Lina stannade inne de två första dagarna pga fortfarande sjuk. Elin hängde lite på stranden nära där vi bor. De senaste två kvällarna har vi gått runt lite i närområdet och ätit god mat. Idag under dagen tog vi oss även till Long Beach vilket är en fin strand någon km från där vi bor. Imorgon är planerna att vakna tidigt och åka på en båttur runt öarna.

"Imorse" stod väckarklockan på 2.45 då vårt flyg gick 6.10. Det står att man ska vara 2 timmar före för check-in och eftersom vi alltid vill vara i god tid var vi där redan 3.30. Dock helt förgäves... Tydligen öppnade inte flygplatsen förrän kl 4.00 så vi fick sitta en halvtimme bland hundratusentals mygg och vänta på att bara få komma in. När de väl släppte in oss lite efter 4 fick vi vänta en hel timme till bara för att diskarna skulle öppna för check-in. Tydligen var allt detta för att det är internationella kvinnodagen. Grattis till alla oss kvinnor! Hur som helst kom vi tillslut på vårt plan till Bangkok där vi gjorde en mellanlandning innan vi flög vidare till Koh Samui. Direkt när vi landade såg vi skillnaden på hur exotiskt det är jämfört med Kambodja. Mycket mer grönska och definitivt mer välbärgat. Efter mycket om och men kom vi till vårt hostel runt 11. Eftersom check-in inte var förrän 12 lämnade vi våra väskor och gick för att äta lunch.

Väl incheckade vilade vi lite. Kommer ni ihåg tidigare när vi skrev att vi alltid är sjuka i olika omgångar!? Idag är det Elins tur igen. 39,5 graders feber och magont från helvetet. Så bara sängliggande för henne medan Lina kollade in stranden här på ön. Nu har vi precis ätit middag från ett streetfood ställe runt hörnet och ska gå och kolla lite serier innan vi somnar då wifit faktiskt var helt okej här!

Den här söta lilla hundvalpen har Elin gosat med under dagen