instagram 100kitchenstories1

Jag har lämnat Melbourne och är för närvarande i Sydney! Igår var jag fruktansvärt trött ("sov" på flygplatsen under natten, så ni kan nog gissa hur mycket jag sov...) så jag gjorde inte särskilt mycket under dagen förutom att lära känna mitt nya hostel och området, Glebe, jag bor i. Det är en otroligt stor skillnad på det hostel jag bodde på i Melbourne, och med detta här. Detta hostel och område ÄLSKAR jag. Stor tumme upp!

En annan sak jag tyckt om än så länge är min första frukost här i Sydney. Jag hade handlat på supermarket sedan innan och fick ihop en mycket god frukost imorse som jag känner jag måste dela med mig av.

När man reser på en sådan här resa så måste man tänka praktiskt, billigt och smart med bland annat maten, och därför vill jag idag berätta om denna frukost som är, förutom god, och vegan och BILLIG. Jag bor på ett hostel och har tillgång till kök, och varje morgon så bjuder de på en liten frukost innehållandes vitt toastbröd, flingor, cocoa pops, mjölk, sylt, jordnötssmör och "nutella". Inga av dessa ingredienser är något jag tycker är bra att äta till frukost, men jag använder mig ibland av någon enstaka ingrediens för att "piffa till" mina egna frukostar eller maträtter.

Hur ska man tänka smart och billigt när man är ute och reser med maten då? Av vad jag sett här i Australien så är mejeriprodukter (yoghurt av olika slag, framför allt laktosfria) väldigt dyra, så jag har inte satsat på det. Istället har jag köpt havregryn som är kanon, soja- eller havremjölk, frukt och ägg, och om jag varit sugen så har jag gått till något bageri och köpt färska råg- och fröfrallor (har inte hittat något "äkta" grovt bröd på supermarket här i Australien). Detta är mina frukostar. Med hjälp av dessa ingredienser så kan jag göra gröt, fruktsallader, toasts, kokta och/eller steka ägg med mera. Det har verkligen funkat so far!

Idag åt jag en superenkel och billig frukost men som fortfarande var mycket god; havregrynsgröt (uppkokad i hälften hälen vatten/sojamjölk och lite salt), som var serverad med sojamjölk, crunchy jordnötssmör och lite chocolate hazelnut spread. Mycket bra!

Follow 100kitchenstories.se on bloglovin.

For my international readers. There is a google translator to the left at the bottom of the menu.

instagram 100kitchenstories

Det här med att resa till andra sidan jorden och ha begränsad tid (och begränsad pengapott) gör att man ibland måste prioritera bort en del saker/ställen/upplevelser att se och besöka. Jag har i säkert en veckas tid haft beslutsproblem om jag ska stanna i Melbourne, åka på en liten road trip med några andra svenska tjejer till Great Ocean Road och stanna en vecka "för lång tid", eller om jag skulle åka upp till Sydney och därmed fortsätta min resa. Igår beslutade jag att åka vidare och bokade ett flyg upp till Sydney för idag. Jag har verkligen älskat Melbourne, och har redan efter 2 veckor fått det att kännas som "hemma", men det är semester, upplevelser, adrenalinkickar och "bara leva livet" jag vill känna just nu, så det är dags att säga hejdå av Melbourne.... i alla fall för den här gången.

Under dessa dagar har jag njutit av Melbournes stora variation. Den stora blandningen på nationaliteter, religioner och kulturer formar olika typer av människor, områden och "liv". I ena sidan av stan så finner vi bussiness, folk som går fint och proffsigt klädda i kostym till deras jobb varje dag. I en annan sida av stan går vi igenom china town, "the greek district" och ett område fyllt med italienska restauranger. Sedan har vi den kommersiella sidan av stan med kända klädbutiker och matkedjor. Igår när jag tog en kvällspromenad så märkte jag av ett annat område som påminde om Göteborgs Haga och Andra lång; fyllt med härliga genuina restauranger och mysiga caffeer, vintage- och second handbutiker, samt charmiga butiker med inredning. På andra sidan floden av centrum så kommer man till South Bank och kan strosa runt på en stor vacker boulevard vid floden - allra helst på kvällen i solnedgången!

I tisdags var det väldigt varmt så då åkte jag bort till St. Kilda, vilket påminde mig otroligt mycket om Kalifornien. Första sidan av stan påminde mig och St Barbara medan den stora, breda gatan vid stranden påminde mig om San Diego. Härlig avslappnad känsla!

Allt som allt så lämnar jag Melbourne och det fina här, och kommer åka upp till Sydney för att få uppleva en helt annan typ av stad. Jag är taggad, på riktigt, för vad som kommer hända framöver. Dags att leva livet!

Följ mig på min personliga instagram psuonvieri för att se fler foton från Australien.

instagram 100kitchenstories

Första veckan i Australien så befann jag mig i Mornington Peninsula med mina kompisar. Mornington är en region i Victoria, ganska nära Melbourne, där australiensarna ofta går för semester för att sola, bada och... äta gott. En av dagarna vaknade vi upp för att ta oss till ett mysigt ställe i en pittoresk gullig "by"´, Sorento, som erbjöd frukost. Låt mig berätta om Buckley's Chance.

Buckley's Chance är ett café som befinner sig i Sorento i Mornington Peninsula. Det är ett familjeföretag som erbjuder frukostar, smörgåsar, lunchar och fika i alla smaker.

Det är ett litet men ljust och mysigt inrett ställe med en liten uteservering för de som föredrar utomhus. När vi kom dit var stället fullt med folk, och det var tur att vi överhuvudtaget fick plats för ett så stort antal personer som vi var (8 st).

Stället erbjuder såväl frukost, lunch och fika, men vi var där för frukost (eller brunch). Det fanns något för alla smaklökar. Jag som tycker om veganskt och "hälsosamt" satsade på en "Coconut & Lemon Infused Chia Pudding served with Fresh Fruits", medan mina kompisar valde till exempel pocherade ägg, pannkakor, smoothies, hamburgare ... eller smörgåsen med bacon och stekt ägg. Fanns verkligen något för alla!

Priserna ligger på ca 14 dollar för frukost, och 16-18 dollar för brunch eller lunch-aktig mat (ca 7 kr = 1 dollar), så jag skulle inte direkt säga att det var billiga priser. Egentligen så var priserna ganska lika svenska priser.

Generellt sett så rekommenderar jag detta ställe till de som lever semesterlivet och vill, oavsett om man varit ute eller inte kvällen innan för nattbravader, bara ha en god och stor frukost. Det är populärt dock, så om du vaknar upp med huvudvärk så förvänta dig inte att du får någon lugn miljö här om du går hit.

instagram 100kitchenstories

Hur är det med er i Sverige? Har ni börjat skola och jobb igen, och har svårt att hinna med och prioritera frukostarna på mornarna? Jag förstår att det enkelt kan bli så, men därför vill jag denna söndag göra en throwback på en lyxig och god chiapudding som kan ätas till frukost men som förbereds på kvällen och sätts in i kylen över natten. På det viset blir frukosten färdig på morgonen efter, och du behöver inte slösa mycket tid på att stå i köket. Denna chiapudding är raw och vegan och är toppad med en god glass!

Originalinlägg på denna vaniljchiapudding finner du här.

[Recept]

Vanilj-chiapudding med bananglass med gurkmeja och ingefära

1 portion

3 msk eko raw chiafrön

2 dl växtbaserad mjölk (jag hade eko. havremjölk)

1-2 msk hampaprotein med vaniljsmak (från fitnessguru)*

En liten nypa flingsalt

2 stora eko mycket mogna frysta bananer

En nypa gurkmeja

En nypa äkta vaniljpulver

Valfri mängd riven färsk ingefära

Möjligtvis en skvätt vatten eller växtbaserad mjölk

+ Ekologiska bipollen, hallon och banan

*Om du inte har vaniljhampa så kan du byta ut till en nypa äkta vaniljpulver och valfri sötning (t.ex. steviadroppar eller steviaströ). På något vis ska du

Kvällen innan: Blanda alla chiafröen med hampaproteinet i en skål. Tillsätt mjölken och blanda om.

Sätt in i skålen i kylskåpet med plastfolie över natten för att låta det svälla.

Välj dina mest brunprickiga och gärna lite mjuka bananer du har. Skiva dessa och lägg i en plastburk. Sätt in i frysen.

Morgonen efter: Mixa dina frysta bananskivor med resterande ingredienser till en glass.

Tag ut skålen från kylskåpet. Lägg chiapudding i ett glass, varvat med bananglassen i olika lager. Garnera med valfria ingredienser, men bipollen, banan och sura hallon rekommenderas!

Tips! Chiapudding är inte bara frukost. Det är också jättebra och gott att äta som mellanmål eller innan/efter träningspass!

instagram 100kitchenstories

Jag tror faktiskt inte jag någonsin har berättat mer specifikt om min resa och bakgrund till "100 Kitchen Stories", så idag kommer jag lägga upp den intervju som jag fick göra för ett antal månader sedan på "Robbans bästa ". Jag blev alltså utvald till veckans blogg, och detta är alltså historien bakom vem jag är och tankarna kring "100 kitchen stories". Men ha i åtanke dock att denna intervju gjordes för ett antal månader sedan och mycket mer har hänt sen dess (vilket bland annat syns på fotona).

"Jag heter Paulina Suonvieri och är en 20-årig tjej med ett grekiskt och finskt påbrå, men som på något vis växte upp i, och fortfarande bor i Göteborg.

Redan som barn hade jag ett stort intresse för att stå i köket. Min mamma tyckte om bakning, och jag följde gärna med när hon skulle baka. Jag fascinerade över hennes tekniker, hennes smakkombinationer och fantastiska resultat, och lärde mig mycket redan då.

Om man därefter hoppar ännu ett steg bakåt i släkten så har vi min kära grekiska mormor, som alltid stod i köket från klockan fem på morgonen för att kunna erbjuda fantastiskt god mat till släkten. Eftersom hon bodde i Grekland, och jag i Sverige, så träffade jag inte min mormor ofta och fick inte se så mycket av hennes matlagning under åren. Däremot så var jag privilegierad att ha möjlighet att befinna mig i Grekland under somrarna, vilket var en tillräckligt lång tid för mig att bli intresserad av matlagning.

Någonstans i 15-års ålder var jag redan bekväm med att stå i köket, men i samband med att jag blev ”äldre” så började mitt intresse för hälsa också formas. Efter ett antal år med fascinering över träning och hälsa, samt experiment (med såväl lyckade och misslyckade resultat) så skapade jag den blogg jag idag kallar 100 Kitchen Stories. Namnet är baserat på tanken att jag vill dela med mig av ”100 olika kökshistorier” från olika matkulturer, kosthållningar samt dieter – utan begränsningar – och i september så har jag drivit denna blogg i två år. Bloggen står mig djupt i hjärtat då det är genom den jag får utlopp för min kreativitet, får inspirera och hjälpa andra till att göra hälsosamma val i sina liv, samt får möjligheten att fokusera på två av de viktigaste och roligaste sakerna jag vet – nämligen hälsa och mat.

Under dessa två år som bloggare har jag blivit utnämnd som en av Sveriges 12 bästa matbloggare av Mitt Kök, Expressen. Jag har fått mitt recept på glutenfria och veganska fröknäcke publicerade i sommarnumret Vegmat (2015), och mina chokladbanankakor publicerade i juninumret av Mitt Kök, Expressen (2016). Därefter har jag fått möjligheten att vara ansvarig för ett frukostevent för bloggportalen Nouw, fått två recept publicerad online på magazine Chic samt ELLE Mat och Vin, och jag har varit en av finalisterna i en internationell tävling, The Feed Feed Pantry Contest.

Vad tycker du bäst om att baka och varför?
Hur gott det än är med söt bakning så älskar jag bröd oavsett vilken färg, form eller ”nyttighetsgrad” det har. Det är ofta mycket förberedelser (och väntan) med bröd, så det känns extra förtjänat att få känna doften av brödet komma ut från ugnen när det gräddas, och sedan få skära upp en bit av det nybakade och äta med smör och flingsalt. Less is more for sure.

Du är på ett konditori, vilka bakverk beställer du?
Oavsett om jag väljer ett hälsosamt alternativ på ett konditori eller inte, så väljer jag nio av tio gånger alltid något med choklad. Jag är en riktig chokladälskare som älskar att testa på nya saker, så om möjligheterna finns så blir det ofta att jag väljer en ny och kreativ chokladbakelse som jag aldrig testat på innan.

Vad är ditt bästa bak/dessertminne?
Jag har många härliga bak- och dessertminnen, och de allra flesta (och bästa) är kopplade till min barndom när min mamma bakade. Jag minns framför allt de födelsedagar hon styrde upp för mig med bakelser i alla färger, former och smaker. Dels brukade hon göra muffins i olika smaker som hon garnerade med vispgrädde och blomformat strössel. Jag tyckte de var vackra och jag älskade dem!

Du bjuder på fika, vilka tre kända personligheter bjuder du in?
Siri Barje för att jag träffade henne en snabbis en gång på ett event, och för att hon verkar vara en så härlig och positiv tjej!

JK Rowling för att jag alltid varit ett Harry Potter- fan och tror det skulle finnas mycket spännande att prata om, men även för att jag vill få veta hur man gör en ”Chocolate Potted Cream” som det skrivs om i böckerna.

Gordon Ramsay för att han är rent sagt cool. Han gormar gärna som en galning i köket om det behövs, men är (nog) ofta ganska lugn, cool – och framför allt – otroligt duktig på det han gör!

Vilka är de vanligaste frågorna du får från dina bloggläsare och vad svarar du?
En återkommande fråga är ”var får du all inspiration ifrån?”. Hur klyschigt det än låter så får jag det från allt jag ser i min omgivning. Jag stötte en gång för länge sedan på citatet "keep your eyes open, because whatever you can see can inspire you" sagt av Grace Coddington (creative director på amerikanska Vogue). Det citatet fick mig att tänka till och jag insåg efter ett tag att det faktiskt stämmer. Sociala medier, bloggar, tidningar, tv-program och kokböcker inspirerar mig givetvis, men även ting jag stöter på i min vardag. En gång fann jag en gammal bit vit brodering hemma, och det började forma idéer på en gång. Jag tog inspiration av detta, skapade mandelmusslor med grädde och plommonkräm, som sedan fotades i en miljö och med rekvisita som kan associeras till ”English Breakfast Tea” hemma hos en rosaklädd gullig tant. "

Intervju gjord och tagen från Robbans bäst här.

instagram 100kitchenstories

Idag vaknar vi upp till en lördag (en grå och molnig sådan här i Melbourne) och vi ska göra allt för att kunna njuta av denna dagen - även gällandes maten och "smått och gott". Många får nämligen sötsug så fort helgen kommer, så idag ska jag ge er 5 recept på goda hälsosamma "smått och gott" som hjälper dig att kontrollera sötsuget när det kommer. Kika igenom inlägget och berätta sedan gärna vilken din favorit är!

Hazelnut Cookies with Melted Dark Chocolate and Super Berries.

Mini No Bake Gluten Free Cinnamon Bun Rolls.

instagram 100kitchenstories

Grekisk krämig yoghurt, honungsgranola, färska jordgubbar, körsbär och färsk persika - okej, kanske inte den mest typiskt australienska frukosten, men ändå en mycket uppskattad sådan!

Jag åt denna frukost förra vecka hemma hos den familj jag bodde hos, och verkligen njöt. Jag bor nämligen på hostel för närvarande och man kan väl säga att frukosten där inte är riiiiktigt lika rolig (se min insta story på @100kitchenstories) , men men... man överlever definitivt och bara uppskattar de bra frukostarna mer!

Frukosten var alltså: grekisk krämig yoghurt, honung-granola, färska jordgubbar, körsbär och färsk persika. Frukten här i Australien är helt fantastisk, så detta var en enkel men fruktansvärt god frukost!

'

instagram 100kitchenstories

När man har ankommit till Australien, vill umgås med kompisar, har dålig tillgång till internet och dessutom bara vill leva livet utan att tänka för mycket på annat, så blir det enkelt att bloggen inte uppdateras riktigt lika mycket som vanligt. Jag hoppas ni har full förståelse för detta, men nu är det dags för mig att uppdatera er med vad jag har gjort hittills! Jag har haft en superbra första vecka på andra sidan jorden, och jag är taggad på vad som väntar framöver!

Jag ankom i Australien på onsdagen efter en lång, men bra resa från Grekland, och blev upphämtad då av min kompis från flygplatsen. Som jag nämnt innan så är han också grek och jag lärde känna honom sommar 2015 i Grekland när han var där för semester och jag detsamma. Vi blev vänner och nu när jag hade tänkt åka till Melbourne så har jag fått bo de första dagarna hos honom och hans familj. (På fotot ovan ser du mig och hans syster)

Under torsdagen så åkte vi dock upp till deras sommarhus som ligger på Peninsula Mornington. Det var han, hans familj och massa vänner i huset, och det var verkligen stämning och roligt heeeela tiden! Vi var på stranden under dagarna och på kvällarna så drog vi antingen ut för att äta, för en drink eller så satt vi hemma för att kolla på film och ha det mysigt i trädgården. Vi befann oss i sommarhuset tills måndagen, för sedan kom vi tillbaka på måndagen under dagen för att se lite av Melbourne. Tisdag gick vi ut för att shoppa (haha jag har insett att jag har tagit lite väl lite kläder med mig), och idag onsdag är jag ute och strosar själv i Melbourne.

Från och med nu så kommer jag befinna mig i Melbourne för ca en vecka till. Jag ska checka in på hostel imorgon för att få möjligheten att klara mig själv (vilket är det jag vill) och utforska staden ordentligt innan jag börjar åka norrut för flera äventyr.

instagram 100kitchenstories

Jag befinner mig i Australien just nu och har det riktigt härligt, men det många inte vet om Australien är att det bor otroligt mycket greker här och har en stark grekisk kultur. Jag som själv är halvgrek har bott denna första vecka i Australien hemma hos en grek-australiensk familj (lärde känna killen i familjen en sommar i Grekland och vi blev vänner), och jag har verkligen fått uppleva den grekiska kulturen fast från Australien istället. Jag älskar den! Så, som en fortsättning på min Greklands-resa jag hade över jul samt som ett sätt för er att lära er mer om den grekiska matkulturen, så ska jag visa er en grekisk klassiker - friterade calamares!

Om ni har varit i Grekland någon gång på semester så är det en mycket stor chans att ni ätit detta goda. Detta är calamares, som liknar bläckfisk väldigt mycket och som grekerna friterar och sedan äter med t.ex. sallad, oliver, bröd osv. Detta anses vara en ren delikatess vilket jag verkligen håller med om, men tro inte delikatesser är svåra att göra för det!

Du kan välja att använda dig av en frityrmix, som en typ av panering, men personligen tycker jag inte det behövs.

[Recept]

Friterade kalamares med fetaost och persilja

1 påse färska eller frysta calamares

Olja

Flingsalt

Citron

Fetaost

Färsk persilja

Om du använder sig av frysta calamares, låt dem tina.

Hetta upp olja i en stekpanna tills du ser att oljan "rör sig"/ puttra lätt.

Lägg i dina calamares och fritera dem i oljan tills de är gyllenbruna. Vänd dem sedan med hjälp av en hålslev.

Låt rinna av på hushållspapper och servera direkt (annars blir de otroligt sega när de kallnar) med pressad citron, bitar av fetaost och klippt färsk persilja.

instagram 100kitchenstories

Vad skulle en vecka vara utan ett chokladrecept? Inte lika bra eller hur? Jag är en chokladälskare så om jag har möjlighet att slänga ihop ett recept, så inkluderar det ofta choklad. Denna gång har jag gjort en fantastisk vegan chokladbrownie med glass, browniebitar och choklad.

Jo för denna brownie är något utöver det vanliga. Som vanligt så vill jag inte göra det komplicerat för er, så även detta är ett enkelt recept. Du gör en browniebotten, slänger på lite glass, skär lite av brownie och strör på de över, och sedan klumpar ut lite choklad. HUR GOTT??

[Recept]

Vegan brownie med glass, browniebitar och choklad

4 dadlar

1,5 dl glutenfri eller fiber havregryn (havremjöl)

1 msk rå kakao

½ tsk vaniljpulver

en nypa salt

40 gr + 80 mörk choklad, 70%

20 + 20 gr kokosolja

1 msk agave sirap (eller honung)

Mixa dadlar till en puré. Lägg till havregryn, vaniljpulver, kakao 20 gr smält mörk choklad och 20 gr kokosolja och mixa igen.

Blanda ner resterande kokosolja och agave sirap (eller honung) till en klibbig deg.

Lägg ett bakplåtspapper eller aluminiumfolie i en plastburk (eller liten frystålig form) och pressa ut degen jämnt i plastburken. Sätt in i frysen för ca 1 timma.

Mixa bananerna med resterande ingredienser ordentligt till en glass.

Tag ut plastburken från frysen. Skär bort 1/3 av biten så du kan använda den som topping senare.

Bre ut glassen på resterande 2/3 av brownien. Skär resterande 1/3 av brownien i små bitar och strö över dem på glassen. Sätt in i frysen till glassen stelnat.

Innan servering så skär du först kakan i bitar. Sen smälter du resterande mörk choklad (ca 80-100 gr) antingen till rinnig konsistens så du ringlar det över, eller halv-rinnigt så det blir mer klumpigt som nutella.