Halloj vänner! Äntligen är det fredag och vad passar då bättre än att lära sig lite om vad som finns i våran kropp och hur saker fungerar där inne? Det är både intressant och väldigt viktigt att veta hur våra kroppar fungerar och här kommer ett litet faktainlägg om just det, för dig som känner att du behöver veta mer. Det här är första delen av "Allt du behöver veta om anatomi", en första del som främst kommer att handla om de olika organen i kroppen och lite om vad som händer med maten i kroppen. Det kommer att dyka upp en andra del här på bloggen också så småningom som kommer att ta upp lite andra delar av människokroppens anatomi.

Anatomi är som bekant den del av biologin som förklarar hur organismer är uppbyggda och vi ska såklart gå in på hur just vi och våra kroppar fungerar.


Alla levande organismer består från grunden utav celler. Dessa celler bildar tillsammans olika vävnader, så som muskelvävnader och nervvävnader, som i sin tur bildar olika organ.

Kroppens största organ är faktiskt huden som består av tre delar, nämligen överhud, läderhud och underhud. Ytterst på huden finns döda celler, tatueringar finns i läderhuden, den byts aldrig ut, och fett finns i underhuden. Huden har en rad olika uppgifter som hjälper kroppen att hålla sig frisk.
Hudens uppgifter:
Skyddar mot bland annat bakterier, virus, frätande ämnen och nötning.
Hjälper till att hålla kroppstemperaturen.
Förhindrar att man förlorar för mycket vätska.
Utsöndrar vatten och salter genom svettning och avdunstning.
Lagrar vätska och fett.
Skyddar kroppen mot skadlig ultraviolett strålning från solen.

Sköldkörteln heter en körtel som producerar hormon och kemiska substanser som styr våra kroppar. Sköldkörteln hjälper till att smälta vår mat och ligger vid adamsäpplet.

När man ätit och maten kommit ner till magsäcken knådas maten så den blir som en välling och olika syror har ihjäl bakterier. Enzymet pepsin hjälper till att bryta ner i magsäcken och maten sönderdelas lite. I tolvfingertarmen händer den största nedbrytningen av maten då en får vätska från gallblåsan. Utan galla kan vi inte bryta ner fett. Bukspottskörteln ger också en vätska till tolvfingertarmen som kallas bukspott som hjälper till att bryta ner kolhydrater och proteiner. Nu har vi druvsocker, aminosyror och fettsyror istället för kolhydrater, proteiner och fetter. Bukspottskörteln är viktig för en sak till. Den tillverkar insulin som kan sänka blodsockret. Om man har diabetes så kan det här bli ett problem om kroppen inte skickar ut tillräckligt med insulin.

I tunntarmen, som är väldigt lång, sugs all närings upp. Maten klipps ner i smådelar innan näringen tas upp av enzymer så det blir lättare att suga upp näringen. Tunntarmen suger även upp vätska som skickas till njurarna sedan. Fibrer och sånt som vi inte kan bryta ner förs vidare till tjocktarmen. Tjocktarmens uppgift är att suga upp all vätska och då blir det bara fast avföring kvar som skickas ut i ändtarmen.

Levern sitter på vänstra sidan under lungorna och man klarar sig inte utan den men man kan skänka en del av levern och fortfarande leva. Levern är kroppens reningsverk och där tillverkas också galla som lagras i gallblåsan. I levern finns också reserv för blod. Levern är väldigt viktig för idrottare, bestämmer hur mycket du orkar springa. Det som lagras i levern skickar kroppen ut när vi tränar, ju mer vi äter desto mer har vi att träna på.

Mjälten sitter vid högersidan, den svullnar upp om vi har feber. Där bryter man ner vita och röda blodkroppar som vi inte behöver längre.

Vegetarianer har större blindtarm än köttätare. Den hjälper till att bryta ner grönsaker. Här lagras också vita blodkroppar som behövs för immunförsvaret.

Till sist har vi njurarna som renar blodet och bildar urin som vi gör oss av med. Det vi inte vill ha kvar i kroppen hänger med urinen ut ur kroppen.

Hoppas att ni har lärt er en hel del efter att ha läst detta och fortsätt ta hand om era kroppar.

Trevlig helg!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Tjena ölkaggar, nu är det äntligen dags för "VECKANS BRÖKT"!

Kort förklaring om "VECKANS BRÖKT": här tar vi upp bär, grönsaker och frukters fördelar för att ni lättare ska kunna välja ut det ni vill äta. Sjätte stopp för Brökt-tåget är: Kiwi!

Kiwi har funnits i Sverige sedan 1980. Kiwifrukten är brun och stor som ett hönsägg, men botaniskt sett är kiwifrukten ett bär. Under det något strävhåriga skalet finns ett grönt, saftigt fruktkött med många små, svarta kärnor. Grön kiwi har en syrlig men god smak, som blir sötare ju mognare frukten är. Kiwifrukten är mogen att ätas när fruktköttet ger efter för lätt tryck. De omogna frukterna är sura i smaken, men går utmärkt att äta. Kärnorna äts vanligen också, men inte skalet. Det går dock att äta kiwin med skalet som man äter ett äpple, men detta är något som de flesta i Sverige inte gör. Bäret består av 84% vatten. Den innehåller även:

- C-vitamin (Bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektkioner)
- E-vitamin (anses skydda mot cancer, bra för huden, förebygger rynkor, skyddar mot solens UV-strålar, motverkar leverfläckar/ärrbildningar och skyddar lungorna mot luftföroreningar)
- Kalium (behövs för vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, normal njurfunktion och sänker blodtrycket)
- Polyfenoler (motverkar stress och åldrande, verkar antiinflammatoriskt, förebygger hjärtsjukdomar och viss cancer samt hämmar ögonsjukdomar)

- Antioxidanten lutein (tros motverka grå starr, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, skyddar mot fria radikaler*)
- Fibrer (hjälper att förkorta tiden för maten som passerar genom tarmarna. Stimulerar även tarmrörelserna och gör matsmältningen mer effektiv)
- Magnesium
(viktigt för benstommen, skelettet och tänderna)

Fria radikaler gör att vi åldras och lättare drabbas av sjukdomar.

Likes

Comments

Hej.

Vi här på Ölkaggen ville bara skriva ett inlägg om livet och att man ska ta vara på det. Livet går inte i repris och man kommer aldrig att bli någon annan än man är. Därför har man inte tid att inte tycka om hur man själv ser ut eller är. Uppskatta dina förmågor och styrkor och ta hand om dig själv, för om man inte kan lära sig att älska sig själv, så kan man aldrig heller hitta någon annan som gör det. Frukta ej livet, för vad finns där att frukta? Njut istället av det, för det varar ej för evigt. Ta tag i det, omfamna det och låt det ej gå till spillo. Dagen då en människa vågar följa sitt hjärta och omfamna allt det fina med livet, det är först då som livet börjar på riktigt. Sitt inte bara och titta ut genom fönstret på tåget som färdas genom livet, stig av på hållplatser och se dig om, byt tåg och prata med människorna omkring dig. Sitt inte bara och titta, när livet flyger förbi mitt framför dina ögon. Omfamna det, njut av det, lev det. DU är unik och har tusen olika möjligheter, följ ditt hjärta och slösa inte bort ditt liv.

Ha en fortsatt trevlig dag mina vänner och kom ihåg, utveckla dina styrkor och förmågor och bli den bästa versionen av dig själv.

Likes

Comments

Hejhej kära ölkaggar! Eftersom vi själva är unga idrottare och märker att energidryck är ganska vanligt bland ungdomar tänkte vi undersöka dryckens konsekvenser. Är det bra för kroppen? Vad händer med kroppen? Är det lämpligt för en idrottare?

Energidrycker ökar stort bland barn och ungdomar. Även om en del av dryckerna marknadsförs som 100 procent naturliga så är sanningen en annan. Vanliga biverkningar av energidrycker är kramp, yrsel, hjärtklappning, ångest och oro. Biverkningarna gäller inte bara för barn och ungdomar utan drabbar även vuxna. För barn och tonåringar som dricker energidrycker så blir gensvaret snabbare och intensivare. Det beror på att de, i normala fall, väger mindre än vuxna och att kropp och hjärna inte är helt färdigutvecklade. Barn och ungdomar hamnar lätt i ett koffeinberoende som de inte själva förstår och som kan vara svårt att bryta. De som löper störst risk att få negativa konsekvenser av energidrycker är de som dricker regelbundet. Dessutom kan en kombination av energidryck och alkohol eller hård träning utgöra en dödlig cocktail.

Den första energidrycken man dricker kanske får en att må piggare och bättre men efter några stycken ger de ingen effekt. Det är för att kroppen utvecklar en tolerans, men hjärtat reagerar fortfarande likadant. Du känner dig likadan eller till och med sämre. I energidrycker finns det bl a koffein, taurin och socker. Det gör att hjärtat jobbar hårdare, därför kan det kännas som att man får hjärtklappning. Koffeinhalten varierar från 6 mg till 242 mg per portion. I takt med att burkarna blir större och större så ger de många gånger betydligt mer än en portion och risken för koffeinförgiftning ökar. Symtom på koffeinförgiftning är illamående, kräkning, diarré, huvudvärk, yrsel och oro. En bieffekt av taurin som uppmärksammats är en negativ kvävebalans. Det kan leda till ökad belastning på njurarna och en minskad ämnesomsättning. Dricker man stora mängder kan hjärtat börja slå oregelbundet. Det här är såklart ytterst allvarligt om man är fysisk aktiv. Eftersom hjärtat redan jobbar när man motionerar, så kan det gå allvarligt tillsammans med energidrycken. Hos unga är det sämre med energidrycker, äldre tål det bättre.

Redbull säger själva att deras produkt ”ökar prestationsförmågan”, ”förbättrar koncentrations och reaktionsförmågan” och ”förbättrar välbefinnandet”. Dock är flera svenska experter skeptiska. Många dietister säger att blandningen av socker och tillsatser är helt onödig vid vanlig träning. Det är bättre att ta en banan eller en kopp kaffe.

För en aktiv person är energidryck inte bra. Vi skulle inte rekommendera att ta det här innan en träning då du får energi höjs snabbt men sedan faller snabbt. Du blir snarare tröttare och får svårare att fokusera. Som sagt gör dryckerna att hjärtat får jobba hårdare och kan ta skada. Det har rapporterats dödsfall relaterade till energidrycker som orsakat hjärtstopp. Vi skulle rekommendera istället att äta en ordentlig kost, dricka tillräckligt med vatten innan träningen och vila innan och efter passet.

Information hämtad ur en artkel på sund.nu samt en video från UR.

Likes

Comments

Hallå ölkaggar! Nu är det äntligen dags för veckans brökt igen!

Kort förklaring om "VECKANS BRÖKT": här tar vi upp bär, grönsaker och frukters fördelar för att ni lättare ska kunna välja ut det ni vill äta.Femte stopp för Brökt-tåget är: Russin!

I dagens samhälle är russin definitivt bland det mest underskattade nyttigheterna och är jättebra att äta som till exempel mellan mål. Visst innehåller russin en del socker och kalorier, så man ska inte äta några stora mängder russin, men russin i rätt mängd är väldigt bra för kroppen! De hjälper bland annat till att motverka karies och olika sjukdomar som kan drabba tandköttet och innehåller dessutom antibakteriella och antiinflammatoriska ämnen. Russin innehåller även:

-Vitamin C (Bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektkioner)
-Kalium (behövs för vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, normal njurfunktion och sänker blodtrycket)
-Järn (behövs för syretransporten från lungorna till vävnader och för borttransport av koldioxid. Järnbrist är världens vanligaste mineralbrist!)
-Kalcium (Behövs för skelettet, tänderna och nervernas funktion)
-Vitamin B6, Pyridoxin (Bra för omsättning av aminosyror och kolhydrater samt nervernas funktion)
-Niacin (för kroppens energiproduktion och cellernas omsättning. Behövs för reparationen av DNA och produktionen av röda blodkroppar.
-
Fosfor (Är bra för bildning av DNA/RNA, ben och tänder och energiproduktionen)
-Magnesium (Viktigt för benstommen, skelettet och tänderna)

Likes

Comments

Hej el bloggo!

En bra sak att göra innan man sätter igång med sin konditionsträning på allvar är att kolla var man ligger fysiskt sätt. Här kommer därför ett enkelt test som kan hjälpa er att ta reda på var ni ligger i relation till var man ska ligga beroende på ålder och kön. Testet kan man givetvis också göra lite då och då när man har kommit igång för att mäta och se om man blir bättre.

Testet jag pratar om kallas Coopertestet och det är säkert flera av er som har hört talas om det. Coopertestet är ett klassiskt konditionstest och går helt enkelt ut på att man, under 12 minuter, ska löpa så långt som möjligt. Det bästa är att utföra testet på en löparbana men det går också bra att göra det på en vanlig väg och sedan mäta upp distansen. Om man gör det på en vanlig väg är det dock viktigt att tänka på att det inte finns några korsningar eller rödljus samt att det inte är för många backar.

Här är hur testet ska utföras i tre enkla steg:

1. Ordentlig uppvärmning i 5-10 minuter med löpning och efter det stretchning.
2. Spring så långt du kan på 12 minuter.
3. Mät sträckan du har sprungit.

I tabellen nedan kan du beräkna din form och se hur bra den är.

Likes

Comments

Hej! Förra veckan blev det inga inlägg, på grund av affärsresor, i Schweiz och Mexikanska golfen. Men, nu är vi tillbaka med "VECKANS BRÖKT"

Kort förklaring om "VECKANS BRÖKT": här tar vi upp bär, grönsaker och frukters fördelar för att ni lättare ska kunna välja ut det ni vill äta. Fjärde stopp för Brökt-tåget är: Morot!

Moroten är den mest kända av rotfrukterna och är mycket gammal som kulturväxt. Den härstammar troligen från Medelhavsländerna där den odlats sedan 1000-talet. Till Norden kom moroten först på 1700-talet. Det finns tre huvudformer av morötter, cylindriska, koniska och runda. Vi har under vår uppväxt alltid hört att morötter är nyttiga. Men vad innehåller dem egentligen och vad är det bra för?

- Vitamin A (bra för synen, håret, huden, slemhinnorna, immunförsvaret, skelettet och cellmembranen. Kan också minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar) - Järn (behövs för syretransporten från lungorna till vävnader och för borttransport av koldioxid. Järnbrist är världens vanligaste mineralbrist!)
- Vitamin C
-
Pyridoxin (bra för omsättning av aminosyror och kolhydrater samt för nervernas funktion)
- Kalium (behövs för vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, normal njurfunktion och sänker blodtrycket)
- Kostfibrer (hjälper att förkorta tiden för maten som passerar genom tarmarna. Stimulerar även tarmrörelserna och gör matsmältningen mer effektiv)

Likes

Comments

Hallå ölkaggar!

Om du vill veta hur du mår i kropp och själ så kommer här ett jättebra test att skriva ut och göra för att få en överblick över din hälsa. Det är en väldigt bra grund att börja med innan man ska komma igång med sin träning så att man redan innan har klart för sig var man är och vad som påverkar hälsan. Det kommer att dyka upp ytterligare två tester här på bloggen som är inriktade på enbart den fysiska förmågan så att ni kan testa eran fysiska status.

Likes

Comments

Hej alla kära bloggläsare, nu är det dags för veckans brökt.

Kort förklaring om "VECKANS BRÖKT": här tar vi upp bär, grönsaker och frukters fördelar för att ni lättare ska kunna välja ut det ni vill äta. Tredje stopp för Brökt-tåget är: BLÅBÄR!

I modern tid är det vanligt med blåbärssoppa mot förkylning vid olika europeiska skidorter. I Sverige har man använt blåbärssoppa i många decennier som ett gott och nyttigt mellanmål eller efterrätt. Det finns många blåbärsrecept, här har ni ett lätt grundrecept för en blåbärssmoothie:

- Mjölk, yoghurt eller någon mjölkfri variant som havredryck, mandeldryck och sojadryck.
- En banan
- En halv deciliter blåbär

Blåbär går även utmärkt att använda i din müsli till frukost eller mellanmål, mums!

Men varför bör du äta blåbär? Den innehåller nyttigheter som:

 - Vitamin C (Bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektkioner)
- Vitamin E (Skyddar cellerna från skadliga ämnen i kroppen och skyddar mot cancer)
- Vitamin B6, Pyridoxin (Bra för omsättning av aminosyror och kolhydrater samt nervernas funktion)
- Kalcium (Behövs för skelettet, tänderna och nervernas funktion) 
- Kalium (Behövs för vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, normal njurfunktion och sänker blodtrycket)
- Fosfor (Är bra för bildning av DNA/RNA, ben och tänder och energiproduktionen)
- Järn (Behövs för syretransporten från lungorna till vävnader och för borttransport av koldioxid. Järnbrist är den vanligaste mineralbristen!)
- Magnesium (Viktigt för benstommen, skelettet och tänderna)

Visste du att blåbär är bra för ögonen, synen, magen och förbättrar bland annat korttidsminnet, balansen och koordinationen.


Likes

Comments

Hej kära ölkaggar!

Kort förklaring om "VECKANS BRÖKT": här tar vi upp bär, grönsaker och frukters fördelar för att ni lättare ska kunna välja ut det ni vill äta. Andra stopp för Brökt-tåget är ÄPPLET!

Äpplet är i folktro en en symbol för kärlek, kunskap, glädje och god hälsa. Den har haft ett genomslag i vår mänskliga historia, från Adam och Eva i Bibeln till våra Iphones. De är proppfulla med ämnen som kan motverka bland annat diabetes, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar. Görel Kristina Näslund, en av Sveriges främsta äppelexperter med ett antal böcker i bagaget om äpplen, påstår att äpplet är ett mirakellivsmedel. Äpplen innehåller:

- Flavonoider, som sitter i skalet på äpplet, motverkar dåligt minne, skyddar kroppens celler, ökar effekten av Vitamin C, minskar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.
- Pektin (en kolhydrat), som gynnar magens och tarmarnas funktion.
- Vitamin C, är bra för immunförsvaret, motverkar förkylning och infektioner samt fungerar antiinflammatorisk. C-vitamin är bra för bindvävens ämnesomsättning och ingår även i kollagen i bindväven som behövs för hud, tänder, skelett och blodkärl.
- Kalium, behövs för vatten- och syra/basbalansen, musklernas funktion, hjärtat, nervfunktionen och det sänker blodtrycket.

Likes

Comments