Eftersom återresan nu är över så avslutar jag min blogg. Det har varit roligt att blogga även om det ibland varit frustrerande när det varit strul med internetöverföringen. Vi är överväldigade över hur många det är som har följt oss på vår resa. En resa som vi nu kan konstatera blev allt det vi hoppats på och lite till.
Vi har fått vara med om så mycket och vi har så många fina minnen med oss hem. Vi har sett mycket vackert och ätit mycket konstigt. Vi har många gånger fått uppleva känslan av att vara den som är annorlunda, att vara den som inte förstår. En nyttig erfarenhet vi kommer att bära med oss.
Framförallt är det människorna i Kina som gjort stort intryck på oss. De är så vänliga, hjälpsamma och hjärtliga. Jag är så glad att vi kommit nära det kinesiska folklivet och kulturen på ett sätt man inte gör under en vanlig resa. Då menar jag inte muren och förbjudna staden, utan promenaden genom ett regnvått Dianjiang, middag på en iskall restaurang med plast på borden o lysrör i taket i en stad mitt i Kina vi inte ens vet namnet på.... MEN framförallt är det alla möten med människor i detta fantastiska land.

Sophie har njutit av att stå i centrum även om det ibland blivit lite väl mycket uppmärksamhet.Många kineser har helt utan anledning tittat noga på vår dotter och berättat för oss att hon är mycket vacker. Hennes hy och hennes hår har beundrats. Många har också berättat för henne hur oerhört lyckligt lottad hon är som fått en familj och ett bra liv i Sverige.
Målet med denna resa var att ge vår dotter en bild av landet hon en gång föddes i och en egen upplevelse av folket som bor där. Detta för att hon med stolthet och glädje ska kunna säga " Jag kommer från Kina!"
Jag vågar nog även påstå att hennes svenska identitet stärkts ytterligare. Jag tror aldrig det varit så tydligt som nu att hon är en riktigt blågul tjej, eller som hon själv säger: " Jag är kines utanpå men svensk inuti".
Tack för denna gång Kina, på återseende 😃❤️

Då har vi kommit till slutet på vår resa och vi får ta farväl av Kina för denna gång.
Det blev en tidig morgon imorse och framför oss låg en lång resa. Vi lämnade hotellet strax efter kl 8, vilket betyder kl 2 på natten svensk tid. Efter lite strul med utcheckningen och sedan rejäl trafikstockning i Beijing kom vi fram till flygplatsen med andan i halsen men glada att vi hann.

Flygplatsen i Beijing är enorm. Har aldrig sett nåt liknande. När vi checkat in fick vi hoppa på ett tåg som tog oss till rätt terminal och securitycheck.

Det var lång kö till securitycheck så det tog sin lilla tid. Allt gick bra och vi hann precis med att gå på toa innan vi skulle gå ombord. När jag klev på planet fick jag veta att min väska inte klarat kontrollen och därför hade åkt iväg på extra kontroll och öppning. Hrm....vad kan det vara som strular, undrar man såklart, eftersom väskan flugit 2 ggr redan med samma innehåll som nu. Fick oxå veta att jag får hämta ut väskan på nåt specialställe när vi väl kommer fram till Köpenhamn.

Vi flyger med Finnair till Helsingfors med en Airbus A340.
Flygresan tar 8 Tim och 15 min och det är ganska drygt att flyga så långt under de timmar man är van att vara igång.

Just nu har vi lite svårt att roa oss. Vi flyger över norra Ryssland och har 2,5 timmar kvar att flyga innan vi landar i Helsingfors. Vi har sett de filmer vi vill, läst ut våra böcker och har allmänt tråkigt.

Tur att flygvärdinnorna kom med middag nr 2 så vi hade nåt att pyssla med en stund.

Efter 8 h och 15min landade vi på Flygplatsen i Helsingfors. Dags för nästa securitycheck och här var de minsann noggranna.

I Helsingfors sa vi hejdå till våra härliga reskompisar Bea, Elin och Åke. Vi möttes första gången för snart 10 år sedan i hissen på hotellet i Beijing och har följts åt sedan dess. Vi har upplevt mycket tillsammans genom åren och våra döttrar är varandras stora stöd i livet. Två fina vänner som verkligen älskar att vara tillsammans. Det har varit så roligt att göra denna resa tillsammans!

Hejdå kompis! Vi ses snart igen.

När Elin åkt vidare mot Göteborg med sin mamma och pappa hade vi några timmars väntan i Helsingfors. Typiskt att det var på dyraste flygplatsen nånsin som vi skulle ha tid. I Beijing hann vi bara spana förbi taxfree i flykten och där var det snorbilligt!
Svindyr fika i Helsingfors.

Ärligt talat, jag är i chock! 39kr för en dricka i Helsingfors, i Kina betalade vi 4 el 5 kr. Oftast åt vi stor och god middag alla 7 för runt 350kr o då med öl och läsk i valfri mängd.

Äntligen dags för vår sista flygning. Helsingfors-Köpenhamn. Trötta och ganska resdammiga, nu har vi varit på väg i över 15 timmar. Nu väntar 1 h 35 min i en Airbus A321.

Inflygning till Köpenhamn över Ven.

Framme i Köpenhamn dök inte min väska upp. Efter lite detektivarbete fick vi veta att den är kvar i Beijing. Djup suck!!!! Hoppas, hoppas att den kommer snart för jag vill verkligen ha hem mina kläder och min necessär.

Morfar kom och hämtade oss med en nystädad bil. Nu är vi trötta eftersom vi varit vakna i snart 19 timmar.
Snart är vi hemma hos Liv och alla de andra djuren. Ska bli ganska skönt att komma hem faktiskt.

Vi gick till vår gågata och ikväll var det mycket folk ute. Vi hade tänkt oss en god middag på bord med snurrskiva men istället hoppade vi in på en restaurang vi hört skulle vara bra. Gott var det och kineserna stod i kö för att gå komma in. Vi åt dumplings, grönsaker och några kötträtter.

Sedan tog vi en tur bland gränderna. Sophie köpte Kina-skor till sin Kina-klänning. Åke letade godis och the till Elins kinesiska fröknar. Det var mycket spring i benen på de små.

Här är tjejerna i en godisaffär.

Lite kinesiskt godis i ett gatustånd.

Vi gick in i en theaffär och där fick vi provsmaka the. Det var så mysigt och barnen tyckte detta var toppen!

Åke köpte the till fröknarna. Tyvärr har ju vi inga kinesiska fröknar eftersom Sophie inte får läsa kinesiska. Får kolla upp inför nästa termin om vi kan få till det för nu är hon verkligen sugen. Vi har lärt oss lite ord och når tecken men oj vad svårt det är. Vi vill så gärna kunna kinesiska för engelska kommer man inte långt med här.

Vi sa hejdå till vår gågata där till och med brunnslocken är fint smyckade. Dags att packa ihop och göra oss klara för hemresa. Det känns tungt att lämna detta fantastiska land och de roliga och vänliga kineserna. Men visst längtar vi efter våra djur och svensk frukost så vi får försöka att se det positiva med att komma hem igen.

Vår sista dag i Beijing bjöd på soldis och dryga tjugo grader. Vi bestämde oss för att ta tunnelbanan ut till Sommarpalatset. Lite vågat att ge sig ut i Beijings enorma tunnelbanesystem. Det visade sig dock vara väldigt användarvänligt och vi kom fram utan problem.

Vi tog den norra ingången eftersom vi tänkte att där skulle vara mindre folk. Det gjorde vi rätt i.

Vi började med att gå i Suzhou-street. En liten affärsgata vid vattnet.

Sedan strosade vi runt i området runt Sommarpalatset som är väldigt stort. Här finns sjöar, kanaler, broar, tempel, palats och många andra fina byggnader. Här är det väldigt skönt för luften är renare och här är flera platser där det inte är så enormt mycket folk.

Sommarpalatset skapades av kejsar Qianlong 1750 för att fira hans mammas födelsedag. Sedan har det bränts ner, byggts upp och byggts om i flera omgångar. Fint är det i varje fall! Allt är målat och smyckat i minsta detalj.

Här är kejsarinnan Cixis marmorbåt.

Träden blommar över hela Beijing nu. Det är så vackert!

Här kommer lite fler bilder från Sommarpalatset.

Här är vi i harmonins trädgård.

Det var en underbar utflykt och vi njöt av sol och friskare luft. Tunnelbana tillbaka till hotellet och lite vila innan vår sista kväll i Beijing.

Igårkväll var vi på akrobatikshow här i Beijing. Som så mycket annat här var det en märklig upplevelse. En välklädd ung kille kom upp på scenen och pratade jättefort, jättemycket och jättehögt. Plötsligt kom en kalligrafiskrivare upp på scenen och började göra nån stor tavla. Killen fortsatte att prata så det skar i öronen. Då började plötsligt folk gå upp på scenen och ställa sig runt kalligrafimannen med kameror o vi såg ingenting. Killen pratade konstant under tiden och fattade noll av vad som hände. Insåg plötsligt att han räknade till tre emellanåt. Folket gick ner och då fattade vi - det var auktion vi hamnat på. Jag skrattade så jag grät! Alla västerlänningar satt där vi satt o vi såg alla ut som levande frågetecken. Resten av salen var proppad av kineser som bjöd på kalligrafin. Jösses!
Lagom till att jag hade fått kramp i magen av skratt slutade alltihop o en underbar show drog igång.

Efter showen reste sig alla kineser o gick. Kvar satt vi västerlänningar och applåderade. Man tycker ju att det hör till god ton att tacka för ett fint uppträdande.

Vi tog en kvällsrunda på "vår gågata" och njöt av ljusen, folklivet och de vackra byggnaderna.

Beijing bjuder på ett strålande vårväder. Solen skiner på oss och det är varmt och skönt. Nästan lite för varmt emellanåt. Tyvärr är luften här ganska dålig. Det varierar lite från dag till dag och just idag har det varit bättre. Trots det är det kliande halsar, torra läppar och kinder och Sophie har problem med slemhinnorna i näsan. De är alldeles röda, lite såriga och svider trots att hon inte är förkyld.

Dagen började med lite sovmorgon och frukost i lugn och ro. Sedan gav vi oss ut i myllret med siktet inställt på en bankomat. Fick prova fyra olika innan vi äntligen fick en som ville ge oss pengar. Då var vi redo för mer kultur och styrde stegen mot himmelens tempel som ligger ganska nära vårt hotell.

Himmelens tempel ligger i en enorm park med ett fantastiskt folkliv. Där kan man gå i timmar och bara se på människor. Själva templet är väldigt vackert och det användes till ceremonier för att få god skörd. Kejsaren spelade så klart en central roll del i dessa ceremonier.

Templet är idag ett populärt ställe att ta fina foton på. Vi såg många som klätt upp sig och tog fina foton där.

Mellan de olika templen och altaret går en 600 m lång bro. Den är väldigt pampig.

På ett ställe finns en eko-vägg. Om man står i en änden av muren och pratar så följer ljudet den runda väggen och den som står i andra änden hör tydligt vad som sagts trots att det är långt emellan. Hej Noel!

Överallt i Kina finns höga trösklar för att spöken o andar inte ska kunna komma in. Som kvinna ska alltid höger ben över tröskeln först.

Efter några timmar blev vi hungriga och lämnade parken för en lunch. Då såg vi massor av små gulklädda barn som lekte i parken. Det var skolbarn på utflykt. Kinesiska barn använder likadana träningsoveraller som sin skoluniform. Vi har sett samma o overall, fast i olika färg, var vi än kommit i Kina.

Dags för mat. Hejdå!

På torgets norra sida ligger ingången till den förbjudna staden. Det är kejsarens egen lilla stad som var stängd för vanligt folk. Här bodde han med sin kejsarinna, tjänare och konkubiner.

Stället användes fram till 1911 av många olika kejsare. Det finns massor att berätta men det får ni läsa nån annanstans.
Det är ett stort område och fast det inte är turistsäsong var det sjukt mycket folk och väldigt varmt.

Vi vandrade runt och trängdes med folk emellanåt för att kunna titta in i de olika palatsen. Det var få utländska turister.

Vi köpte namnstämplar i en liten butik. Sophie valde sitt kinesiska namn och en tuppstämpel eftersom hon är född i tuppens år. Noel fick en ormstämpel och de kinesiska tecknet för födelse eftersom Noel betyder det.

Lite bilder från trädgården.

Lite bilder från utsidan.

Efter kultur var det dags för shopping. Killarna drog till järnvägsmuseet o vi tjejer till pärlmarknaden.
En halsbrytande färd i denna moppe genom Beijings centrum. Fyra tjejer o en förare o inga dörrar. Har nog sällan varit så rädd i hela mitt liv.

Det tog en stund att samla ihop sej men efter en spagettimiddag var vi redo att shoppa loss o pruta bra.

Kvällen avslutades på den nybyggda gågatan där vi åt kinesisk "snurr-middag". Då fick vi även se bilder på hur gatan sett ut genom tiderna och vi fick skämmas lite för att vi tyckt att de byggt konstigt. Gatan är sig väldigt lik från hur det var förr men de gamla byggnaderna är rivna och ersatta med nya i samma stil. Plötsligt kändes det mycket bättre att gå där.

En helt hysterisk dag 😃😱💕🙈.
Vi började med en 3 km lång promenad från hotellet upp till Beijings hjärta, den himmelska fridens torg. Vi gick längs den nya gågatan igen och kollade in husen i dagsljus. Starbucks-huset är min favorit. Så tjusigt!

Vad sägs om Madam Tussaude, Beijing?

Här är torget framför oss. Spännande!

Hela torget var avspärrat och vakter överallt. Vi fick gå igenom 2 olika säkerhetskontroller innan vi fick komma in på torget. Igårkväll var hela torget stängt och alldeles tomt. Nu var det massor av folk och det kändes faktiskt lite läskigt med alla dessa vakter, kontroller och till och med bombhundar.
I kö till securitycheck.

Äntligen inne på torget. Vi styrde stegen mot Maousuleet. Tjejerna ville tvunget kolla på Mao.

Vakter, vakter och avspärrningar. Inga väskor fick följa med in i kön och sedan ännu en säkerhetskontroll innan vi släpptes in till Mao. Vi fick gå på led 2 och 2 och vara alldeles tysta. Ingen fick stå still men vi såg i alla fall Mao ligga där bland blommor och vakter. Det var militärer, poliser och men in black. De sistnämnda var coola, långa killar i svarta kostymer, snaggat hår, vit skjorta och ute hade de pilotglasögon. Både militärer och kostymkillarna hade vaktavlösning på torget när vi var där. Märklig känsla. De fanns liksom över hela torget och vid den Förbjudna staden.

Vi fick inte fotografera inne hos Mao men här är Sophie i solen på väg ut.

På torget var massor av folk. Det var många som ville fotografera sig med Noel och Johan. Fyra tjejer var helt till sig över Noel och tog massa foton på honom. Tjejen i gult tyckte att han var såååå snygg!

Helt galet men Noel var smickrad!

Den himmelska fridens torg är en häftig plats och atmosfären liknar inget annat. Luften dallrar och människor är så glada och uppspelta här.

Västra sidan av torget. Nåt hus som har med staten att göra....

Norra sidan av torget. Här finns ingången till den förbjudna staden.

Tillbaka i Beijing tog vi tag i nästa sak på vår lista. Cykeltur i hutongerna. Hutonger är gamla bostadsområden med låga hus och smala gator. Här bor man många på liten yta och på gammalt vis. Beijing har många hutongområden även om man rivit och moderniserat väldigt mycket i centrala Beijing. Om det kan man tycka mycket, men jag tror att få av oss skulle vilja bo i hutonger faktiskt.

Man går in genom en port och kommer då in på en courtyard vilket är som en liten kringbyggd gård. I courtyarden bor det ofta fem familjer vilket är ca 15 personer. Vi besökte en familj och här är deras lilla courtyard.

Den här familjen hade 70 kvm men det är stort. De hade byggt kök vilket inte är så vanligt. Man delar annars kök med andra och toa går man på den offentliga. Vi drack lite the och pratade innan vi skulle hoppa in o åka cykeltaxi.

Vi åkte runt en stund och kollade gatulivet i hutongerna men det var trångt och ärligt talat var detta inte nåt vidare. Vet inte om det beror på att vi redan sett så mycket kinesiskt folkliv att vi redan är vana.

Området vi besökte ligger vid klocktornet som är en känd byggnad i Beijing. Vår största behållning var att strosa runt på torget och se på alla som spelade mahjong, motionerade eller bara satt o pratade. Fick oxå äntligen se hur ett par splitpants funkar IRL. En liten parvel satte sig ner o kissade o japp... Det funkade!!!

På kvällen tog jag och papporna en kvällspromenad och rekade inför morgondagens tur till förbjudna staden. Vi hittade en alldeles nybyggd affärsgågata som ledde rakt ner till himmelska fridens torg. All byggnation går helt i trettiotalsstil med kinesisk touch. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man går där bland många andra och tittar på mc Donalds, starbucks, HM och andra företag från väst fast då i nybyggd kinastil. Amerika är liksom grejen här i Peking och emellanåt mår man illa. Vi har ju sett och upplevt ett helt annat Kina.

Fast visst är det läckert!

Nu börjar vi beta av vår "To do-list Beijing style". Först av allt är det såklart muren vi ska besöka.
Vi valde privat transport och guide och de hämtade upp oss imorse. Vi åkte bil genom Beijing och vidare ut mot lugnare landskap. Efter ca 1,5 timme kom vi fram till Mu tian yu som är ett av flera ställen där man kan besöka muren.
Sophie och Elin fnittrade konstant under bilresan och hade fullt upp med sina selfie-pinnar. Ni anar inte hur kul man kan ha med såna...

Vi kom först fram till ett stort bygge där man skulle köpa biljetter. Det kryllade av amerikaner men även många turister av andra nationaliteter. Man kan lugnt påstå att amerikaner utmärker sig och då inte i nån positiv mening.

De har stängt av byn för all biltrafik så alla måste åka buss sista biten.

Vi hade köpt biljetter för att åka lift upp. Lite förvånade blev vi att det var skidlift upp...

Sen var det bara att klättra och fota så mycket vi orkade. Vi valde en brant del av muren så det blev många trappsteg att kliva på. Trots att man känner sig som töntig turist bland alla skräniga amerikaner är det ändå en upplevelse att klättra runt på denna enorma försvarsmur. Muren skulle försvara Kina mot mongolerna och den är byggd under många omgångar under Qin och Ming-dynastierna. Totalt är den 400 mil lång och den är byggd med endast manskraft.

Det är lätt att fotografera ihjäl sig här faktiskt.

Vi klättrade omkring en bra stund och sedan åkte vi typ rodel ner. Jättekul! Det tog en god stund att åka. Längs hela vägen satt det kinesiska gubbar och kollade så att vi hade det bra.

Efter muren var vi så hungriga och då satt det bra med ett lass snurr-mat. Vi åkte en liten bit iväg för att slippa den värsta turistströmmen.

Det smakade underbart! Lill-skruttan äter numera på kinesiskt vis.
Idag sa hon att det hon älskar mest med Kina är att de är så mycket tillsammans hela tiden. Kineser vill umgås, de vill inte vara ensamma.