Som ni ser i rubriken ska jag prata om två olika jobbiga känslor. Nervositet och oro. Dom kan vara både bra och väldigt dåliga. Just nu för mej är dom bra. Imorn ska jag bli intervjuad för ett heltids arbete. Och oro har jag bara för jag vet inte hur det ska gå. Men eftersom dom ringde måste ju mitt cv sätt rätt bra ut. Jag önskar man kunde vänja sig på nått sätt men alla bolag är ju olik varandra. Sen är man extra nervös för en fast anställning skulle betyda en efterlängtad flytt. Så jag håller mina tummar.

Men hur skiljer man egentligen på dessa känslor?

Nervös är man när något ska hända men man vet inte riktigt vad.

Oro känner man över det som sker eller ska ske och den är oftast mer ångestladdad.

När jag blir nervös får jag svårt att sitta still och blir pirrig.

När jag känner oro så kan jag känna ånger och panik.

Jag vet inte varför det blir såhär men jag vet att ibland är det bra att vara nervös. Oron får man liksom på köpet av nervositeten.

Men kom ihåg att även om du känner dig osäker så finns det alltid 1000tals möjligheter just för dej. DU ÄR STARKARE ÄN VAD DU TROR

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Idag har jag varit på min dbt behandling. Efter den, varje torsdag blir det alltid kaos. Jag försöker hindra. Jag försöker reglera mina tankar och känslor. Men de funkar inte. Jag förstår inte. Varför funkar de aldrig? Ibland så känns de som att många tar de så oseriöst. Att vissa inte förstår att jag har en diagnos. Men den är seriös. Den utspela sig i så starka känslor. Till mej tillexempel kan man inte lova en sak å sen bara strunta i de. För de blir kaos. Man måste lära och försöka förstå mej innan man går nära. Jag är jag. Jag är påväg mot ändring. Men de tar tid. Och medan den tiden går måste jag och mina nära härda och förstå mer. Ps: om ni är mer nyfikna om min diagnos så har jag just lagt ut eTT nytt podd avsnitt på soundcloud (namn:ångestochleende ) in å lyssna.

Likes

Comments

Ibland är det mer en bara framföra. Ibland krävs det träning och feedback. Vissa kvällar funderar jag på vad jag gett mig in på. Och utöver de vet jag ju att ja älskar att få den uppmärksamheten och få känna att jag kan sprida glädje, funderingar och hopp. Jag pratar om att föreläsa. Att sprida informationen om psykisk ohälsa. Öppna frågorna vad är de? Vad kan man göra? Vilka symtom kan man få? Hör psykisk ohälsa ihop med mobbning eller npf diagnoser? Jag har knåpat funderat och tränat. Jag har just kommit till en ta känsla. Den känslan säger att de kommer att gå bra allt kommer ordna sig. De kommer vara intressant. Jag hoppas förståss att de är många som kan komma. För det här är viktigt för alla.


Likes

Comments

Ångest. Självförtroende. Självkänsla.

För att jag ska överleva så måste jag,just jag kämpa. Jag har funderat så många gånger att ge upp mitt liv. Men jag började hitta små olika lösningar för att rädda mig själv.Jag hade väldigt svårt och har det fortfarande ibland svårt att förstå att jag är älskad. Allting tror jag började när vi flytta till Storuman, med mobbning. Sen har mitt psyke efter det varit kasst. Men allting är så mycket bättre nu. Jag har kämpat, jag har gråtit och jag har även haft tuffa perioder. Men det är över nu. Jag lever inte samma liv nu som då. Och allt är tack vare mig, psykologer, familj och vänner.

Men vilka metoder har jag då använt mej av här hemma?

Bra boken: Denna övning var fruktansvärd från början. Men man lär sig eftersom. Ge inte upp om det går dåligt från början för tillslut så lyckas man. Det du ska göra är att skaffa fram en penna och en dagbok och varje dag skriva. Skriv 3 bra saker som hänt under dagen. 3 saker du kan behöva lite extra hjälp med. 3 saker du uppskattar med dej själv. Sen så skriver du några månader och går tillbaka och läser. Då inser du vilken kämpe du är. För du, DU ÄR GRYM.

Papper överallt: Detta går ut på att du skall skriva en hel hög med lappar. Häng upp den överallt där du bor och läs varje gång du ser en. Det ger en bra rusch i livet. Och om du har svårt att hitta på dem själv kan du exempel göra det till en familjeaktivitet. Ni sätter er kring ett bord och säger bra saker till varandra.(skriv ner dem eftersom) så har ni även andras bra åsikter om dej.

Sen finns det självklart en hel del till. Men då kan jag sitta här och skriva tills jag är 100. Men om ni skulle vilja ha fler tips så lämna en kommentar så svarar jag där.




Likes

Comments

Jag har en del diagnoser. Så därför kommer det bli ett ex antal titlar med "att leva med".

Idag ska jag skriva om emotionell personlighetsstörning (borderline). Den diagnosen tycker jag är frustrerande och jobbig. Det finns så mycket att skriva om men vill samtidigt inte skriva för lång. Men det lär vi ju märka. Så vad är egentligen borderline. Jo man har fruktansvärt svårt att reglera sina känslor. Man har väldigt snabba svängningar i humöret. Det kan vara frågar om sekunder. Jag kan alltså gå från jätteglad till jätteledsen. Känslorna är också överdrivet mycket utav. Jag kan inte vara lite ledsen. Jag är alltid jätte av allt.

Jätteglad jätteledsen jätte arg.

Det värsta är väl att hela familjen drabbas av mina svängningar. Men det blir bara bättre och bättre, eftersom jag går på en DBT behandling. Det är nog det bästa som hänt mej/oss.

När jag var yngre så hände det väldigt ofta att jag hamnade i väldigt dramatiska och svåra situationer. Det var påfrestande för psyket och slutade oftast med självmordsförsök. Men som tur var hittade jag alltid styrkan någonstans i mej. idag ser jag det positivt.

Borderline kan komma när som i livet. ung som gammal. medfött eller inte. Min dök upp efter ett traumatiskt förhållande. Jag har mest problem med känslor som ilska, nedstämdhet och ledsen. Jag tro det är för att jag var med om just det jag var med om. Men nu idag står jag här och jag har två underbara barn och man.

Tänk vad snabbt det vänder. Från ett helvete till ett liv.

Men ni ska veta att det finns hjälp att få.

Dbt behandling, psykologer, sjukhus och en massa mer. Sorry om inlägget blev lite luddigt. Men är stressad idag. Ha de bra så länge.

Våga,vinn och berätta<3

Likes

Comments

Ibland kan det vara riktigt klurigt att få ihop sin vardag med det som är viktigt. Men efter lite trix och fix så lyckas man tillslut. Men man måste tillåta sig att acceptera det som man kan tycka är oacceptabelt. Jag tycker verkligen inte om att ha scheman och tider uppe på väggarna hemma men vad ska man göra. Det är det som fungerat för oss för att vi ska ha tid för jobbet, barnen, familj och vänner. Ibland kan jag till och med tycka att det är lite pinsamt att ta hem någon när dom ser våra scheman. Men vi kan inte heller gömma dem för då skiter vi i dem. Jag vet att man inte ska gömma det som fungerar men det är grymt svårt. Men samtidigt är det jätte bra. För jag och Mattias relation har aldrig varit starkare. Det fungerar och vi är lyckliga. Det har även påverkat barnen på ett bra sätt. Ja hela familjen är som ett nu.

Så okej familjen funkar och även jobbet. Men hur är det med vänner då? Jag kan känna det att dötid passar perfekt eller varför inte passa på när man liks ska äta middag att bjuda hem vänner. Det funkar så bra som det bara kan funkar.

Så mitt tips till er som ha en icke fungerande vardag. GÖR SCHEMAN. Ett för städning/tvätt. Ett för jobb/möten. Ett vardags och ett för dagis/skola.


Likes

Comments

ATT leva med adhd. Vet inte hur jag ska börja riktigt men jag kan ju börja förklara kanske. Jag har några styrkor. ADHD, emationell personlighetsstörning (borderline), deprission, panik ångest och stress. Att jag kalla de just styrkor är för det har lärt mej att stå gå och vara mej själv. Men ja. Vad är då ADHD? Det är såkallat hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning. Det kan exempel vara svårt att lägga fokus på en och samma grej och de är svårt att få gjort dem "tråkiga" sakerna. Exempelvis läxor, borsta tänderna, städa och laga mat. Alltså alla vardagssysslor=svårt. Alla roliga saker=lätt. Men de bästa med ADHD är att om man väl hittar sitt intresse så blir man "bäst". Jag älskar att läsa,forska och föreläsa om npf diagnoser/psykisk ohälsa . Jag älskar att synas och höras. Men innan jag fick diagnosen. Innan jag blev förstådd så var de tufft. Jag började skolka och blev det svarta fåret. Men idag lever jag medicin fri och driver mitt eget företag. ADHD är inte en diagnos. De är en styrka som jag vill ha för att vara just den jag är. Utan den är jag inte jag. Om du tycker detta är intressant. Så finns de förslag nedan. Eller så googlar du ADHD.

Lite mer ingående fakta finns bland annat på:

Attention.se

Levamedadhd.se

Sjalvhjalppavagen.se

PS. Håller en föreläsning 30/10 på folketshus i storuman. Kom gärna #styrka #npf #kanvillvåga

Likes

Comments

Idag ska jag informera er om Attention.

Attention är en förening som alla är välkomna i. Medlemskapet kostar 200 kr per år. I januari 2018 höjer dem till 240 kr.

Denna förening handlar om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Detta förkortas ner till NPF.

Npf är ett samlingsnamn för en hel del diagnoser. Exempelvis ADHD/ADD, Tvångssyndrom(OCD), Autism emotionell personlighetsstörning O.S.V.

Det finns 60 stycken lokalföreningar runt om i Sverige. Det dom gör är helt otroligt. Dem stödjer NPF diagnoser och även anhöriga. Attention sprider otrolig kunskap om detta. Så jag rekommenderar verkligen att bli medlem och fara på föreläsningar.

Just nu finns det 15 500 medlemmar men det behövs fler. För ju fler det blir desto starkare blir dem.

Så gå in på deras hemsida och anmäl er till medlemskap. Det behövs gör oss starkare redan idag!

Läs gärna det andra ni finner på hemsidan. Exempel information om dessa diagnoser.

Följ gärna dem på youtube och facebook också.

attention.se

Likes

Comments

HHaft en super helg. Skönt att få bara vara lina och mattias inte mamma å pappa. Har hunnit shoppa och 2 kvällar på party. Att bara få släppa allt ett tag. Umgås med vänner tror jag är fruktansvärt viktigt. Att bara vara med varann och känna sig "fri". Samtidigt som barna får en bra kväll med farmor och farfar. De är ju inte så ofta dom träffas. Men iallafall kvällarna var toppen och de var värt resan hit. Men idag blir att fara hem. Återgå till livet. Tack alla för ni gjorde helgen bra. 😍

Likes

Comments

ikväll har jag tagit mig eTT stort steg framåt från den psykiska ohälsan jag har levt i ett bra tag. Från att inte kunna ha nått av barnen till att jag la dom för natten själv. Måste erkänna att jag är så stolt över mej själv. De känns verkligen att jag tagit ihjäl min ångest. Äntligen har jag lyckats. De har aldrig vart såhär bra. Så jag är ovan. Men nu. Nu är allt helt okej. Jag är definitivt inte van att känna känslor som stolthet och mod. Men nu vet jag att jag är grym. Jag är värd detta. Jag är värd att få känna mej lycklig. Men vet ni vad. Du är också värd allt detta. För ingen kan vara sämre. Ingen kan vara onormal. För vi är så olika. 🔙🔛🔝

PS: Glöm inte att lyssna på min podd. Det kommer nytt avsnitt i veckan. Sen så har jag en hemsida. Jag har länkat den i förra inlägget. Värt att ta en titt. Kram på er och ha en riktigt bra kväll. För det ska jag ha 😍

Likes

Comments