Header
Postad i: INFORMATION


🔸🔸🔸🔸🔸🔸

Jag får många förfrågningar om vart man hittar det fastnålade inlägget på facebook.

Då detta är en återkommande fråga, lägger jag nu upp svaret här i äggfasta.com.


Här ovan och nedan är skärmdumpar med pilar som förtydligar vart du finner det fastnålade inlägget.

▶Bilden ovan visar en skärmdump på hur äggfasta - lchf boost ser ut från en mobil. Du hittar det fastnålade inlägget längst upp vid pilmarkeringen.

▶Bilden nedan visar en skärmdump på hur facebookgruppen ser ut via en dator. Det fastnålade inlägget är det första inlägg som dyker upp i flödet. Texten " Fastnålat inlägg" syns ovanför det fastnålade inlägget.


Tyvärr är facebook inte helt felfritt och kan ibland ge texten "inget fastnålat inlägg för denna grupp".

Försök i dessa fall att uppdatera sidan. Fungerar detta inte, skriv då gärna ett inlägg och be att få bli taggad i det fastnålade inlägget.

Programguiden, som även finns länkad i det fastnålade inlägget finner du här på äggfasta.com

Välj "KATEGORIER" och därefter "Programguide"


🔹🔹🔹🔹🔹🔹




Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

ÄGGFASTA -LCHF BOOST FACEBOOK är nu uppe i 11.000 medlemmar! Ett stort tack till alla fina medlemmar som för ÄGGFASTA – lchf boost frammåt!

Likes

Comments

Postad i: RECEPT, RECEPT LCHF

Jag får många mail med önskan om recept på bakverk och mat med lite högre kh innehåll (normal lchf).

Bakverk vill jag hålla mig ifrån. Behöver du verkligen bakverk?

Men, jag kommer publicera några recept som jag tycker är godkända om man äter normal-liberal lchf.

Observera! Detta recept är inte för dig som äggfastar eller äter strikt LCHF!


Det finns en uppsjö av varianter av semlor och för var dag som går tillkommer en ny variant.

Lchf - semlorna brukar inte vara goda. Man trycker i sig en och ångrar sig efteråt. Det var inte värt det och det går ett år innan suget gör sig påmint igen.

Min semelvariant är efter inspiration av den riktiga semlan, men ändå något helt annat.

Skäm bort dig med samvetet i behåll!


Gräddsemlan - Ett måste på Fettisdagen för oss som ratar originalet!

Ger exakt samma resultat som en "riktig" semla. Du håller dig nöjd ett helt år, tills suget åter når sin kulmen på Fettisdagen.


Recept:

( 3 semlor)

Finhacka 10 gram minst 70% choklad. Jag använde 80% choklad.

Vista upp ca 2 dl grädde och 1 tsk kakao samt den finhackade chokladen. Spritsa upp till en semmelbotten.

Vispa upp 2 dl grädde och spritsa gräddelen på semlan.

Spritsa ett "lock" med chokladgrädden

Klart!

(I receptet har jag angivit lite mer grädde än vad som används till semlorna, för att det skall bli lättare att spritsa.)

Näringsinnehåll:

(Per semla. Ca 40 g grädde)

Kolhydrater: 2,5 g

Protein: 1,5 g

Fett: 22,5 g


Likes

Comments



Jag och mina barn brukar boosta oss med en grönkålsjuce emellanåt.

Grönkål är en bra C-vitaminkälla och innehåller även en rad andra vitaminer och mineraler.

Recept: (Ca 6 glas)

Skölj och riv bort den hårda mittdelen på 5 grönkålsblad. (Ca 80 gram). Lägg i en stavmixerbunke. Tillsätt 1 pressad citron och ca 2 dl vatten. Mixa samman med stavmixer. Vattnet är till för att du lättare skall kunna mixa grönkål en utan att den klumpar sig och blir svårmixad. Sila av grönkålsjucen av ta bort skummet med en sked. Tillsätt 1 L mineralvatten eller vanligt vatten.

Det finns många olika varianter och du kan tillsätta allt från bär till spenat och/eller grönsaker.

Jag tycker att denna blir bäst, då den inte triggar sötsug. Den lämpar sig dock inte under äggdagarna under äggfastan.

Njut av både smak och den underbara färgen!


Näringsinnehåll: ( Per glas)

Kolhydrater: 2,3 g

Protein: 0,5 g

Fett: 0 g





Likes

Comments

​Fira alla hjärtans dag med någon du tycker om. Kanske med din partner, dinasyskon, en vän, dina föräldrar, dina barn, eller varför inte med dig själv!

Njut av en hemmagjort Bounty.

Här nedan följer recept på Bounty utan, samt med choklad. Den utan Choklad kan du som äter strikt lchf unna dig utan att orsaka sötsug. Bounty med choklad riktar sig mer åt dig som äter normal lchf.  

Recept:

Mät upp ​12,5 g smör, 0,5 dl kokosflingor, 2,5 tsk grädde och 1/4 krm vaniljpulver ​i en skål och mixa allt noga med en mixerstav. 

Forma smeten till 4 bollar, eller fyll en isform av silikon som jag gjort (se bild). 

Njut!

Ställ in Bountyn i frysen i minst 10 minuter om du väljer att ha chokladöverdrag.

Smält ​mörk choklad (minst 70%) i vattenbad och doppa dem iskalla bollarna snabbt i chokladen.

Jag smälter ca 50 g choklad och doppar bollarna i den smälta chokladen. Resten av chokladen gör jag varm choklad till barnen av. Jag har räknat NNäringsinnehållet till att det får åt 15 g choklad per sats. Men är nog 8-10 gram som fastnar på bollarna.


Näringsinnehåll per bit:

Utan choklad:

Protein: 0,25 g

Fett: 6,5 g

Kolhydrater: 0,25 g


Med Choklad:

Protein: 0,75 g

Fett: 8 g

Kolhydrater: 2,25 g



Likes

Comments




Njut av en tacokväll med samvetet i behåll!

Här nedan kommer Fässler´s Tocokrydda. En krydda helt utan tillsatser!


6 msk spiskummin

6 msk ancho chillipeppar

4 tsk paprikapulver

2 tsk oregano

2,5-3 msk salt


Blanda ihop kryddorna noga och förvara i en lufttät burk.

1-2 msk tacokrydda per 500 g färs

*


Vill du ha sötning kan du tillsätta till 3-4 tsk sötströ i kryddblandningen. Men undviker du, lika som jag, onödig sötning är detta receptet perfekt för dig!


Näringsinnehåll

(per msk)

Kolhydrater: 3,3 g

Protein: 0,8

Fett: 0,5 g


***




Gör någon Glad!

Fässlers Tacokryddning blir en perfekt "gift in a Jar" present till en tacoälskare!

Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

Håll tummarna för min son idag!

8.30 blir han inropad för att göra det stora antagningsprovet till Adolf Fredriks musikklasser. Det är extremt hård konkurrens om platsen. Bäst hamnar först i kön!


Han sitter lugnt bredvid mig medan jag sitter som på nålar! 😱 Man skulle mäta mina stressnivåer nu!

Han själv resonerar att detta inte är en utmaning, då han redan gjort två antagningsprov till både Diskantkören och Stockholm Domkyrkoförsamlings Gosskör som han är med i.

Heja Dominik! 💪❤Du är grym!

Likes

Comments

Innehåll:

Beskrivning

Del 1 och 3, Äggdel

Del 2, Strikt LCHF

Tänkvärt




Beskrivning


ÄGGFASTA- LCHF BOOST är, som det låter, en boost för att komma på rätt köl med sin planerade viktnedgång, få den energi du behöver för att lyckas med din resa, finna din mättnadskänsla och kunna tyda dina hungerkänslor. Få ett bättre och hälsosammare tänkt kring din framtida kosthållning, bli kvitt sötsug, hjälpa din kropp att komma i ketos samt en morot då viktnedgång och centimeterförlust blir ett faktum under kort tid. Motivation till 1000!

Äggfasta - LCHF BOOST består av tre delar.

5 dagar äggdel, följt av 5 dagar strikt LCHF och avslutas med ytterligare 5 dagar äggdel.
Detta kallas för 5+5+5 i äggfatesammanhang.
Många väljer att äggfasta 3+3+3, 4+4+4 men HAR DU MER ÄN 10 KG ÖVERVIKT REKOMMENDERAS 5+5+5

Färre dagar än 9 (3+3+3) rekommenderas inte om du har som mål att ta del av alla äggfastans effekter.
Efter äggfastan fortsätter du med strikt LCHF (max 10 kh/dag), någon månad eller så länge du orkar och trappar sedan upp kolhydratsmängden successivt tills du är uppe vid max 25 kh/dag. Det som kallas för Normal LCHF.

Att äggfasta fler dagar än 5±5±5 eller göra flera perioder efter varandra ökar inte resultatet.
Glöm inte att ÄGGFASTA - LCHF BOOST är en boost! Fortsätt med LCHF efter Äggfastan.




Del 1 och 3, äggdel



*Du äter 6-12 ägg/dag
*Ät 1 msk fett/ägg (smör, olja, kokosolja, majonnäs)
*Valfritt alternativ är att äta 30 gram ost/portion. (Max 210/dag*)

(Osten bör i den största mån det går uteslutas då den kan hämma viktnedgången.
Se gärna osten som något att ta till för att kunna få mer variation på dina måltider, om ork och motivation börjar tryta.)

Det är viktigt att du äter en egengjord Majonnäs eller en köpmajonnäs med ett lågt kolhydratsinnehåll. Tex Hellmans Majonnäs.

Med smör menar jag riktigt smör och inte bordsmargarin, margarin, m.m. Bregott är godkänt men välj SMÖR i första hand.

Fett kan även bestå av kokosolja. Tex Kung Markattas smaklösa naturella kokosolja. Det finns även kokosolja med naturlig smak.

EJ KOKOSFETT! (Silverpaketet)
Hårdost väjer du en med max 1g kh/100g. (hyvelbar) Dvs inte mjukostar, Philadelphia m.m.
Du skall inte heller äta smakrika ostar trots lågt kolhydratsinnehåll, då dessa lätt överäts och skapar ett sug efter mer. Då lär du dig inte att tyda din kropps hunger- och mättnadssignaler.

*Vid 10 kg övervikt eller mer bör du inte överstiga 150g ost/dag.
Osten är ett fritt val och rekommenderas för att lyxa till en måltid, få variation, eller ha som tilltugg när du känner att du behöver något mer för att bli nöjd.

Utöver ovanstående kan du dricka vatten, kaffe, te och äta rena kryddor.

Inget annat än det ovanstående äts under äggfastans äggperioder för att lyckas med ÄGGFATA- lchf boost.

Lightläsk eller sötningsmedel är helt uteslutet för att få ett bra resutat av ÄGGFASTA - LCHF BOOST samt tiden du äter Strikt LCHF.
Du bör undvika sötningsmedel oavsett diet/livsstil för din hälsas skull!






         Del 2.         Strikt LCHF


*Ät max 10 kh/dag. Gäna så nära 0 som möjligt.
*Proteinintaget skall vara, din målvikt i gram.
*Fett, det dubbla som ditt proteinintag.
*Grönsaker i liten mängd.

Låt kolhydraterna huvudsakligen komma från grönsaker! Gärna c-vitaminberikade grönsaker!
Gröna grönsaker som spenat, broccoli, avocado, paprika m..m innehåller mycket c- vitamin.


Vill du väga 65 kg ser du till att hålla dig under 10 g kolhydrater, 65 gram protein och 130 gram fett per dag.

Har du många kilo att gå ner så delar du upp din viktnedgång i ca två steg. Dvs startar med en högre målvikt. När du nått din första satta målvikt, eller är på god väg, kan du sänka protein- och fettmängden ytterligare. Detta gör att du hela tiden kan finna ett välbefinnande på din resa.

Väg gärna maten under de strikta dagarna.
Du lär dig fort hur mycket av allt du kan äta och kan sedan lita på ditt ögonmått för att slippa daglig vägning. Väg maten emellanåt samt när du gör nya rätter för att vara säker på att du inte överäter kolhydrater eller ligger under/över i protein och fett.

Använd gärna appen Lifesum, www.kostbevakningen.se eller liknande för att hålla koll på att du inte överstiger kolhydrat- och proteinmängden. Värt att tänka på- Kostbevakningen avrundar alltid siffrorna!
OBS! 100 g protein är inte lika med 100 g kött!

ÖVERSTIGER DU KOLHYDRATS- OCH PROTEINMÄNGDEN KOMMER DIN KROPP SAMLA PÅ SIG ONÖDIGT VATTEN IGEN.
DETTA VATTEN FÖRSVINNER NÄR DU KOMMER IN PÅ NÄSTA ÄGGPERIOD. MEN VAR NOGA ATT HÅLLA DIG TILL RÄTT MÄNGD.
ATT GÅ UPP NÅGRA KILO ELLER STÅ STILL UNDER STRIKTA PERIODEN ÄR VANLIGT. SÅ GE INTE UPP! SE DEN STRIKTA DELEN SOM EN LÄROPERIOD PÅ HUR DU EFTER AVSLUTAD ÄGGFASTA SKALL KUNNA FORTSÄTTA MOT DITT MÅL!


UNDVIK ALL MEJERI FÖRUTOM SMÖR OCH OST FÖR OPTIMAL VIKTNEDGÅNG!




Tänkvärt


Glöm inte bort att dricka!
Din kropp gör sig av med vatten som tidigare varit lagrad i din kropp. Därav den eventuellt snabba viktnedgången och krympande cm-omfånget.
En vätskeapp är bra för att hålla koll på att man inte dricker för lite. Tex Hydro.

Du behöver dricka lite mer än en vuxen normalt brukar göra.
Men överdriv inte! Att dricka för mycket vätska på en dag kan vara förenat med livsfara!

När man äter LCHF äter du "renare" mat och inte lika mycket halvfabrikat som du tidigare har ätit.
Halvfabrikat har en hög saltmängd.
Visste du att mat som skickas till Sverige extra-saltas då vi svenskar är galna i salt?

När du äter mat med mindre salthalt måste du tillföra extra salt. Speciellt under Äggfastan, då du inte kan tillgodose dagsbehovet av salt.
Ibland behövs det mer salt än den du har i maten. Här hittar du mitt recept på saltshot samt information om varför denna lilla shot är så viktig. Även hur du vet att du har saltbrist.
http://www.xn--ggfasta-4wa.com/recept---saltshot-28355954


Väg och mät dig gärna innan äggfastans start för att ha en startvikt.

Ett tips är att knyta ett band, tex bomullsband kring midjan som successivt sitter lösare och lösare med tiden.
Det är peppning om något!

Har du inte uppnått önskad viktnedgång under äggfastan så häng inte läpp! Fortsätt med strikt lchf så kommer det börja röra på sig.
Och ställ dig frågorna: Har du sötsug? Har du hittat din mättnadskänsla? Vet du när du är hungrig och kan skilja hunger från sug? Känner du att du vill fortsätta leva med en sund kost? Klarade du dig igenom hela äggfastan?
Då är du en vinnare! För dem är dem viktigaste egenskaperna för att lyckas med sitt nya, hälsosammare liv!

Recept finns i bloggen för Äggdelen, Strikt LCHF samt LCHF. Dessa finner du under "Kategorier" här ovan.

Önskar du ett recept hittar du mina kontaktuppgifter under "Kontakt", så ska jag försöka skapa ett recept som matchar dina önskemål.

Vill du ha extra tips, recept, pepp eller samtala med andra som boostat med ÄGGFASTA- LCHF BOOST finner du länken till Facebookgruppen ÄGGFASTA- lchf boost, i fliken "Facebook" här ovan.


Kontakta mig vid minsta osäkerhet så vägleder jag dig.



Lycka till!

Likes

Comments

I magasinet ToppHälsa kan du nu läsa om "TRE KVINNOR: Så nådde vi vår drömvikt" där jag medverkar som en av dessa kvinnor. Dem andra kvinnorna är:
Sarah Wallskog Lindvall. PR- & marknadschef på bokförlaget Harper Collins.
Helene Arkhem. Redaktionschef på ToppHälsa.

Vi berättar om våra hälsoresor, vad som varit bra och mindre bra, hur vi gått till väga, ger "kom i form-tips" och mycket mer.

Vill du ta del av våra resor finns tidningen ute i handeln nu.
ToppHälsa #2 2017 eller går att beställa från www.topphalsa.se.

Som vid tidigare reportage lägger jag inte ut hela reportaget så länge tidningen säljs i butik.


Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

ÄGGFASTA - LCHF BOOST facebookgrupp är nu uppe i den magiska siffran 10000!

10000 medlemmar som är med och för ÄGGFASTA - LCHF BOOST frammåt!

10000 medlemmar som visar att det finns ett hopp när det känns svart.

Tack för det Du gör! ❤



Likes

Comments