Header


Min älskade son ringer hem från Gotland där han medverkar under Medeltidsveckan med sin kör "Stockholms Domkyrkoförsamling gosskör" och ber mig ge honom recepten på mina bröd då han vill bjuda övriga korister på ett smarrigt bröd till frukost.
Det är väl ändå den bästa kritik man kan få?!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

  • 738 readers

Likes

Comments


Laxpaj du kan bjuda kungen på!

Detta recept är för dig som äter Normal LCHF

Äter du strikt byter du ut grädden eller utesluter den helt. Bara ägg som äggstanning är också gott! Pajdegen ger ytterligare kolhydrater så rekomenderar att du som äter strikt lchf gör denna paj utan deg. Fungerar hur bra som helst!


RECEPT

Pajdeg

Smält 120 g smör i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och tillsätt 2 Dl mandelmjöl, 2 dl pofiber samt lite salt. Blanda väl. Tillsätt 4 ägg och rör noga till det blir en formbar deg.

Smöra en form och tryck försiktigt ut degen. Att ta hjälp av en sked kam hjälpa om det släpper i kanterna. Skölj ofta av skeden för att undvika att degen fastnar på den.

Grädda några min i ugn. Pajdegen skall stelna. Ca 5 min brukar vara lagom.

Fyllning

Stek upp 100 g spenat i lite smör. Häll över spenaten i pajskalet. Man behöver inte steka på spenaten, men jag tycket det blir godast.

Skär upp 1/2 purjolök i tunna skivor och låt svettas i smör. Även purjolöken kan tilläggas rå i pajformen, men det är godare om den får steka lite.

Skär ca 100 g kallrökt lax i tunna bitar och strö ut över pajen.

Strö över 50 g feta över pajen.

Vispa upp 6 ägg och 2 dl grädde med lite vitpeppar. (Salta behövs oftast inte då laxen är salt.)

Häll äggstanningen över pajen och tillsätt ca 200 g riven eller hyvlad ost.

Grädda i mitten av ugnen i 175°C, ca 45-60 min.

*


NÄRINGSINNEHÅLL:

(Per portion = 1/8)

Kolhydrater: 3 g

Protein: 23 g

Fett: 48 g



Likes

Comments

Idag är det en stor dag för familjen Fässler. Erste August - 1 augusti, Schweiz nationaldag.

Denna dag står mig varmt om hjärtat då min far var Schweizare.

Årligen firar vi med schweizisk brakfrukost bestående av bland annat Tzofp och ostar. Raclette har vi avnjutit till lunch och avslutat dagen med traditionell Ostfondue.

Detta året bjöd vi in min väninna Hanna och hennes son Zackarias till vårt Fonduebord. Hanna äter själv lchf och har varit, och är en stor förebild för mig.

Jag fortsatte mitt brödexperiment, och ha visst! Fässlers Frukostfralla fungerar utmärkt till Ostfondue! Enligt sällskapet även snäppet bättre än det traditionella Grekiska lantbröd som man i vanligt fall doppar i fonduen.

Recept på fondue kommer!

(Fässlers frukostfrallor finns i föregående inlägg, och kan även hittas via Kategorin "Recept" och är även sökbar på bloggen.)

Vi avslutade kvällen med ytterliggare ett resultat från dagens eexperimenterande i köket - en chokladkaka med mörk chokladkross och överdrag. Denna kommer även den på recept inom kort.

Mir wünsched allnä em schönä Erste August!


  • 677 readers

Likes

Comments

Nybakat bröd på morgonen!

Snabbt, billigt och otroligt goda frallor för finsmakaren. Experimenterade ihop detta recept i morse för vår mysfrukost på balkongen.

Barnen älskade detta bröd!


RECEPT

Blanda samman 1,5 dl mandelmjöl, 1,5 dl pofiber, 1,5 msk bakpulver och 0,5 tsk salt i en bunke.

Vispa upp 10 ägg och 1,25 dl grädde.

(Äter du strikt byter du ut grädden mot kokosmjölk/kokosolja/vatten)

Häll över äggsmeten över de torra ingredienserna.

Vispa upp till en jämn smet och häll över i en stor ugnsfast form.

Jag använde mig av en stor glasform.

Grädda i ugnen på 175°c i 15-25 minuter. Brödet är färdigt när det är fast.

Dela 12 frallor.

*


NÄRINGSINNEHÅLL

(Per fralla)

Kolhydrater: 1,9 g

Protein: 8 g

Fett: 13 g






Likes

Comments


Med detta inlägg höjer jag "muggbrödet" till skyarna.

Som vanligt nöjer jag mig inte med att följa recept, utan ständigt arbetar jag om, vidareutvecklar eller finslipar på recepten. Eller skapar helt nya recept i min lekplats - köket.

Brödet på mina hamburgare är just detta bröd. Då med en nypa havssalt som garnering.


RECEPT

Rör samman 1 msk mandelmjöl, 1 msk pofiber, 3/4 tsk bakpulver och salt i en kopp eller annan behållare som tål att ställas in i micron.

Vispa upp 1 ägg till ett skum och tillsätt 1 msk grädde. (Grädden byts ut mot kokosmjölk eller vatten vid strikt lchf)

(Att vispa ägget fluffigt ger ett lite fluffiga bröd, men går minst lika bra att bara knäcka ett ägg och grädde direkt i de torra ingredienserna. Detta gör jag oftast. Går fortast och är minst lika gott!)

Häll sedan över ägg skummet över de torra ingredienserna och rör väl.

Grädda i microvågsugn i 2 minuter på full effekt.

Skär brödet i 2-3 lagom tjocka skivor och stek i en upphättad panna med lite olivolja.

*


Jag brukar använda mig av mixerbunke och med tillhörande visp vispa ägget. Därefter tillsätter jag grädden och de torra ingredienserna och rör om med en gaffel/sked.

Jag använder även små gratängformar i både runda och kvadratiska former för gräddning i micron. Detta för att bröden ser så mycket mer ut för ögat, än om dem gräddas i mugg.

Stekningen i olivoljan är för att förhöja smaken.

Som tillbehör till soppa eller hamburgerbröd strör jag över en nypa havssalt på dem färdigstekta bröden.

Gudomligt!


*


NÄRINGSINNEHÅLL

(Per brödskiva - 1/3 recept)

Kolhydrater: 0,6 g

Protein: 3,3 g

Fett: 5,5 g



Likes

Comments

Postad i: FAVORITER


Det här är Emma. Trots att hon är nyligen 4 år fyllda är hon min stora idol!

En liten solstråle som alltid har ett leende på läpparna.

Emma har en obotlig cancer i hjärnan. Den går inte att operera bort. Allt hopp om henne är ute i Sverige.

Ett sista desperat försök att rädda hennes liv är en mångmiljon- behandling på andra sidan jordklotet.

Hennes öde får inte ligga på att det saknades pengar till behandlingen!

Donera gärna en valfri summa om går oavkortat till hennes behandling och uppehälle.

Via Swish: 0767-608 360

Följ hennes kamp på:

http://www.goemma.se


***



I tidningen Bamse, nr 10, 2017 som finns ute i butik nu, baseras Brummas sjuka kanin-kompis på lilla Emma.

En liten blond kaninflicka, fäst i sladdar, liggandes i en sjukhussäng trallades med ett stort konstant leende.

Hennes vägg pryds av affirser av robotar och Star Wars - skepp.

Emmas pappa som genom sitt ideella arbete byggt bland annat Star Wars-robotar för att göra sjukhusbundna barn glada och få tänka på något annat, gestaltas i min mening av lilla Brumma i denna historia.

Ett leende förlänger livet, helt klart! Det är Emma ett bevis på!

#goemma #fuckcancer




Likes

Comments


Njut av chokladglass i sommar! Var för sig eller varför inte en bägare med 4 smaker. Choklad, hallon, kaffe, lakrits.

Samtliga kulglass - recept finner du under Kategorin "Recept- Glass/bakverk/tilltugg.

Detta recept innehåller grädde och riktar sig därför till den som äter Normal LCHF eller till den som inte äter lchf men vill kunna äta glass utan negativ hälsopåverkan.

Mina barn älskar mina glassar. De föredrar en skarpare chokladsmak medan jag gärna vill ha en mildare variant.

För skarpare smak tillsätter du extra kakao. Testa dig fram vad som faller dig i smaken.

Mina recept innehåller aldrig sötning. Vill man kan man tillsätta 1-2 msk sötströ per sats, men det är i min mening helt onödigt då dessa glassar är otroligt goda som dem är.



RECEPT

(4 glasskulor)

Vispa upp 2 dl grädde i en bunke.

Ta en ny bunke och vispa upp 1 ägg.

När ägget är någorlunda fluffigt, tillsätter du 1 msk kakao.. Vispa samman och häll försiktigt över ägget över grädden.

Använd en slickepott och blanda försiktigt ihop till du har en jämn smet.

Häll upp smeten i en bunke/låda. Sätt på ett lock och ställ in i frysen.

Ta ut glassen var 30 minut och rör försiktigt om i glassen för att förhindra kristalisering. Upprepa detta 1,5-2 timmar.

När glassen stelnat skopar du upp en glasskula och njuter av livet.

Du kan även göra dessa glassar i en glassmaskin. Då slipper du röra var 30 minut.



NNÄRINGSINNEHÅLL

(Per kula, ca 50 g)

Kolhydrater: 1,75g

Protein: 3,25g

Fett: 21,75 g


Likes

Comments


Idag är det strålande sol, vindstilla och alldeles, alldeles underbart!

Jag och dottern sitter på balkongen med en varsin glass.

Här nedan kommer receptet på kulglass med hallonsmak.


Detta recept innehåller grädde och riktar sig därför till den som äter Normal LCHF och till den som inte äter lchf men vill kunna äta glass utan negativ hälsopåverkan.

Mina barn älskar mina glassar. Speciellt i kombination med varandra. Hallon/Lakrits, Kaffe/Choklad, vilka ligger ute på bloggen med recept. Recept på chokladglass kommer i dagarna.


Mina recept innehåller aldrig sötning. Vill man kan man tillsätta 1-2 msk sötströ per sats, men det är i min mening helt onödigt då dessa glassar är otroligt goda som dem är.



RECEPT

(4 glasskulor)

Koka upp 1 dl frysta hallon, eller mosa 1 dl färska hallon.

Kokar du hallon låter du dem svalna i kylskåp. Dem bör vara kylskåpskalla så dem inte smälter grädden.

Vispa upp 2 dl grädde i en bunke.

Ta en ny bunke och vispa upp 1 ägg.

När ägget är någorlunda fluffigt, tillsätter du hallonen. Vispa samman och häll försiktigt över ägget över grädden.

Använd en slickepott och blanda försiktigt ihop till du har en jämn smet.

Häll upp smeten i en bunke/låda. Sätt på ett lock och ställ in i frysen.

Ta ut glassen var 30 minut och rör försiktigt om i glassen för att förhindra kristalisering. Upprepa detta 1,5-2 timmar.

När glassen stelnat skopar du upp en glasskula och njuter av livet.

Du kan även göra dessa glassar i en glassmaskin. Då slipper du röra var 30 minut.



NNÄRINGSINNEHÅLL

(Per kula, ca 50 g)

Kolhydrater: 2 g

Protein: 3, 25g

Fett: 21,25 g





Jag använder mig av hämtmatslådor är jag fryser in glassen.


Likes

Comments

Postad i: INFORMATION


Jag har gjort om lite bland kategorierna och skapat en ny kategori med namn "RECEPT Glass/bakverk/tilltugg"

Under den nya receptkategorin har jag samlat alla recept som inte är mat. Dvs som kategorin lyder: glass, bakverk och tilltugg.

Jag har även flyttat bort alla dessa gotte-recept från dem tidigare kategorierna: "RECEPT LCHF", "RECEPT strikt lchf". Detta för att du som har lätt att bli triggas av bilder/ord skall kunna navigera dig i bloggen utan att hamna i diket.

Glass- bakvek- och tilltuggsrecepten är fortfarande sammanlänkade med kategorin "RECEPT" - där alla recept jag givit ut finns under en och samma kategori.

Så är du sugen på en glass i sommar, eller väntar finfrämmande vet du nu vart du skall finna dem recept du söker.

KATEGORIER finner du ovanför detta inlägg. Tryck på KATEGORIER och välj den kategorin du vill läsa.



Likes

Comments

Visst kan du äta panerat när du äter lchf!

Här kommer mitt recept på hur en panering kan se ut.

All mängd av ingredienserna kommer inte till användning, men dem är ändå med i uträkningen på näringsinnehållet, som alltid publiceras i slutet av inläggen.




RECEPT

Väljer du fryst fisk så tinar du dina filéer. När dem är tinade torkar du av dem med hushållspapper så fäster paneringen lättare.

Salta och peppra filéerna med den kryddning du vill ha. Jag brukar välja salt och vitpeppar.

Ställ fram tre tallrikar och häll upp 0,5 dl pofiber per filé, i den ena tallriken. Knäck 1 ägg och vispa upp med gaffel i den andra och och häll 0,5 dl mandelmjöl per filé i den tredje.

Doppa dina filéer i pofiber, sedan i det uppvisade ägget och till slut i mandelmjölet.

Stek i panna med rikligt med smör.

*


NÄRINGSINNEHÅLL

(Endast panering)

Kolhydrater: 3g

Fett: 18 g

Protein: 10 g


*




Likes

Comments