Header


Pannkakor, i mina ögon en efterätt som fått en plats som huvudrätt i våra hem. Trots dess näringsfattiga innehåll. MEN dem är ju så goda! Det tycker iallafall våra barn.

Därför brukar jag, dom jag gör med dem flesta recept arbeta om recepten så dem passar både livsstil och samvete.

Här nedan kommer en variant på pannkakor, anpassade för dig som äter strikt lchf.

Inom kort kommer jag även lägga upp ett pannkaksrecept som hamnar inom normal lchf kategorin.

SPENATPANNKAKOR

3-4 pannkakor

Mixa 25 g Spenat och någon matsked vatten i en matberedare. Vattnet tillsätter du för att spentbladen lättare skall kunna mixas samman. Du kan även ta 50 g gurka, men det höjer kh mängden en aning.

Vispa samman 4 ägg och tillsätt salt och spenatröran. Tillsätt 25 g smör, 1 tsk fiberhusk samt vatten tills pannkaksmeten får önskad konsistens.

Stek i smord panna.

Njut!


NÄRINGSVÄRDE:

Kolhydrater: 1,5 g

Protein: 32 g

Fett: 45 g




Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

Idag nådde Äggfasta - lchf boost facebookgrupp 12000-strecket!

Jag har sagt det förr och säger det igen. 12000 anledningar till att jag orkar fortsätta driva ÄGGFASTA - LCHF BOOST frammåt.

Tack!

Likes

Comments

ÄGGFASTA - lchf boost på facebook fyller hela 2 år idag!

2 magiska år bestående av enormt mycket pepp, glädje och kärlek från över 11.000 medlemmar.

En lugn trygg och behaglig grupp, där alla strävar efter samma mål. Ett bättre och hälsosammare liv.

Heja er och tack för dessa två underbara år!

Likes

Comments

GLAD PÅSK!


Självfallet resulterade ägg målningen i ett ÄGGFASTA - LCHF BOOST ägg!

Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

Idag firar ÄGGFASTA - LCHF BOOST BLOGG 1 ÅR

Ett år fyllt av lycka, glädje och kärlek. Men även kamp, sorg och saknad

Periodvis har jag suttit klistrad vid telefon och datorn för att kunna svara på alla mail och samtal som strömmat in, ge ut recept, mediakontakt, uppdateringar, facebookgruppen och mycket mer.

Det har varit ett givande år, där jag inte bara fått lära ut, utan själv även lärt mig enormt mycket.

Tack!






Likes

Comments

Postad i: FAVORITER

Nej. Det går inte att C- vitaminberika ett ägg genom att låta det stå i Askorbinsyra. Detta var ett aprilskämt som många säkert redan listat ut.

Dock hann jag få några mail om hur mycket av ägget som skall vara täckt av askorbinsyra samt om äggen skall vara kokta eller råa.


Jag vågar inte lämna detta utan att erkänna att det är ett aprilskämt då jag för 2 år sedan la ut en bild på kaninburen vi hade ståendes på balkongen och och efter lite lekande med programmet Paint ruvade två stackars hönor i buren.

Detta aprilskämt var lite för bra då endast en av mina vänner förstod att det var mitt bidrag av 1 aprilskämt.

När jag senare träffade vänner och bekanta fick fick jag nyfikna frågor ang hönorna.

Jag fick även höra att över 1 år senare hade detta lett till en het diskussion i personalrummet på min arbetsplats då en kollega var tvärsäker på att jag hade hönor och letade fram bilden jag lagt ut på facebook som bevis.


Likes

Comments

Ägg innehåller allt förutom C -vitamin, det har nog alla hört.

Därför är det så viktigt att äta C - vitaminberikade grönsaker när man äter strikt lchf under äggfastan.

För att få i dig C-vitamin under äggdagarna kan du äta askorbinsyra. Har du liksom jag svått för den sura smaken kan du förvara dina ägg i askorbinsyra i minst 12 timmar innan förtäring för att C- vitaminer skall inna tränga igenom skalet. Ju längre tid ägget är i kontakt med askorbinsyran, ju mer C-vitamin drar ägget åt sig.

Förvara äggen max 24 timmar i askorbinsyra för att undvika smakförändring i ägget! Det är inget gott med sura ägg!

Äggen skall inte heller förvaras i kylskåp under denna tiden då kylan får porerna att dra ihop sig och då uteblir effekten.

Rumstemperatur och gärna lite sol har jag märkt ger bäst resultat.

Jag har alltid minst ett ägg på fönsterbrädan.

Likes

Comments

Våffeldagen är på intågande!

Självklart bjuder jag på ett recept på våfflor.

2 Våfflor

Vispa upp 2 ägg. Tillsätt en nypa salt och rör ner 20 gram ost och 15 g majonäs eller smält smör.

Grädda i ett smort våffeljärn.

Njut av en härlig nygräddad våffla med eller utan en klick smör.


Näringsinnehåll:

Kolhydrater: 1 g

Protein: 21 g

Fett: 31 g




Likes

Comments

Postad i: INFORMATION


🔸🔸🔸🔸🔸🔸

Jag får många förfrågningar om vart man hittar det fastnålade inlägget på facebook.

Då detta är en återkommande fråga, lägger jag nu upp svaret här i äggfasta.com.


Här ovan och nedan är skärmdumpar med pilar som förtydligar vart du finner det fastnålade inlägget.

▶Bilden ovan visar en skärmdump på hur äggfasta - lchf boost ser ut från en mobil. Du hittar det fastnålade inlägget längst upp vid pilmarkeringen.

▶Bilden nedan visar en skärmdump på hur facebookgruppen ser ut via en dator. Det fastnålade inlägget är det första inlägg som dyker upp i flödet. Texten " Fastnålat inlägg" syns ovanför det fastnålade inlägget.


Tyvärr är facebook inte helt felfritt och kan ibland ge texten "inget fastnålat inlägg för denna grupp".

Försök i dessa fall att uppdatera sidan. Fungerar detta inte, skriv då gärna ett inlägg och be att få bli taggad i det fastnålade inlägget.

Programguiden, som även finns länkad i det fastnålade inlägget finner du här på äggfasta.com

Välj "KATEGORIER" och därefter "Programguide"


🔹🔹🔹🔹🔹🔹




Likes

Comments